Waarom is dat een eis? Voor geen enkele opleiding heb je alle vakken nodig uit een profiel. Je bent 5 of 6 jaar van je leven bezig voor een diploma, dan kies ik liever voor een breed pakket aan vakken zodat ik 1) de vakken heb waar interesse naar uitgaat 2) de vakken heb waarvan ik ook het idee heb dat ik het diploma kan halen en 3) de mogelijkheid heb om toegang te krijgen tot een groot aantal studies waar mijn interesses liggen.quote:Vrije pakketkeuze lijkt me niet handig. Er zijn dan altijd mensen bij die veel verschillende vakken nemen. Bijvoorbeeld CKV, wiskunde, economie en dan ook nog eens een taal erbij nemen. Leuk, maar wat heb je eraan? Niets. Je vakken moeten natuurlijk wel aansluiten op je opleiding.
Toegegeven, het is in theorie een leuk bedachte constructie. Ware het niet dat "studielast" een dubieus gegeven is (alles is immers "studielast") en je opgescheept zit met een aantal vakken die je niet wilt volgen. Het staat mij erg tegen dat er veel vakken en activiteiten gedaan moeten worden onder het mom van de "studielast", waarbij het kennelijk belangrijker is dat je een bepaalde tijd bezig bent dan de werkelijke kennis die je op doet. Studielast is een wassen neus, gebaseerd op gemiddelden en natte vingerwerk. Als pleister op de wonde wordt er dan gesteld dat je vrij bent om maar liefst 1 extra vak te kiezen. Voor de vorm. Want dan hebben we zogenaamd de keuze.quote:Er moet ook een vak in de vrije ruimte gekozen worden, met een minimale extra studielast. Je moet dus wel een extra vak bij je profiel kiezen, waar extra studielast voor staat. Je neemt bijvoorbeeld dan C&M met wis B12. Dan word dat je extra vak.
Universiteiten bedonderen de boel. Je komt van het voortgezet onderwijs met aardig wat wiskundekennis, maar wel in het Nederlands. Op de universiteit krijg je opeens van die wazige Engelstalige boeken. Dan gaat het mis.quote:Universiteiten als Utrecht, Leiden en Groningen doen dat veel minder dan die 'jonge' TU's. Het wiskunde niveau is zo laag nog niet, ten eerste hangt het af per school, ten tweede hangt het af van de leerling. Dat sommige leerlingen in één schoolvakantie het voor elkaar krijgen om dingen als (natuurlijke) logaritmen en differentieren te vergeten is hun zaak, niet die van de scholen.
Het feit dat er altijd leerlingen zullen blijven die zichzelf naaien of die lui zijn interesseert me niet echt. Het gaat mij erom dat het onderwijs voor de meerderheid kwaliteit biedt. Vrije keuze is alleen mogelijk als vakken volledig, gelijkwaardig en van niveau zijn. Weg met de versnippering. Weg met de copy/paste werkstukken. Weg met de subjectieve beoordelingen die meestal rond de 6 of 7 ligt. Weg met principes als excursie voor studielast. Dan begint het ergens op te lijken.quote:Overigens zal het invoeren van vrije vakkenpakketkeuze weinig veranderen aan de mentaliteit van sommigen. Zijn er nu leerlingen die het 'makkelijkste' (want dat is subjectief) profiel kiezen dan zijn er dan wel leerlingen die de makkelijkste vakken uitkiezen. Luiheid zal er altijd blijven.
Nee, het VMBO is ook een mengeling van het VBO met de Mavo. Logisch dat het dan makkelijker is.quote:Op woensdag 30 november 2005 17:58 schreef Demophon het volgende:
Ik wist niet dat ik dit ooit zou zeggen, maar ik ben echt blij dat ik nog de ouderwetse m.a.v.o. van vroeger heb gedaan! Daar hoefde je tenminste niet voor te schamen! Officieel is het VMBO gelijk gesteld aan die vroegere m.a.v.o. Nou ik kan je 1 ding zeggen: NOT, dat is dus niet zo! De oude mavo is echt van (veel) hoger niveau![]()
Mja, dat zal wel, maar school hielp ook niet echt mee ..quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat ligt dan ook gedeeltelijk aan jezelf. School de schuld geven is makkelijkJe kunt zoveel leren buiten school/studie om.
Ja hoor, iemand beweert iets in een advertentie en dat is meteen HET bewijs dat het zo is. Ik dacht het even niet. Het enige dat een dergelijke advertentie aantoont is een vooroordeel jegens de 2e fase.quote:Ik heb laatst een vacature gezien waar men een onderscheid maakte. Het was een functie als secretaresse, vooropleidingseis was HAVO, "maar" zo stond erbij, "indien studiehuis gedaan, VWO" !!!
Dit duidt er wel degelijk op dat de huidige studiehuisopldeing van een beduidend lager niveau is, als je ziet dat er al onderscheid wordt gemaakt bij vacatures!
Het VMBO kent niveau's in de vorm van leerwegen. De laagste 2 niveau's zijn vergelijkbaar met het VBO, het 3e niveau ligt tussen VBO en MAVO in en alleen het 4e niveau is vergelijkbaar met de MAVO.quote:Nee, het VMBO is ook een mengeling van het VBO met de Mavo. Logisch dat het dan makkelijker is.
Ik wil m'n geld terug voor die 3 jaar kutonderwijs.quote:Op woensdag 30 november 2005 18:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb laatst een vacature gezien waar men een onderscheid maakte. Het was een functie als secretaresse, vooropleidingseis was HAVO, "maar" zo stond erbij, "indien studiehuis gedaan, VWO" !!!
Dit duidt er wel degelijk op dat de huidige studiehuisopldeing van een beduidend lager niveau is, als je ziet dat er al onderscheid wordt gemaakt bij vacatures!
Waarom die keuze niet aan de leerling zelf overlaten?quote:Ik denk dat vrije vakken kiezen toch de oplossing moet zijn, alleen dan met iets meer gemeenschappelijke vakken
De tweede fase biedt geen ruimte om het moeilijker te maken. Je hebt veel te doen, maar het is allemaal zo oppervlakkig en meer "geestelijk denken veel te doen te hebben" door al die rare onderdelen en vele vakken.quote:Ik merk zelf dat het verschil tussen de universiteit en het vwo ontzettend groot is. En dan heb ik het over het verschil in inzet wat gevraagd wordt. Op het VWO huppel je er zonder er iets voor te doen doorheen en je haalt redelijke punten en als je dan op een uni komt valt het ineens vies tegen. Ik vind eigelijk dat ze het op de middelbare school (veel) moeilijker moeten maken/meer vragen van scholieren zodat het verschil wat mider groot is.
Klopt. Iedere nieuwe docent en leraar in opleiding komt een keer onervaren voor de klas te staan. Dat is vrij logisch: op een andere plek kan hij het vak immers niet leren. Eens moet de eerste keer zijn.quote:Wel kan ik het probleem onderschrijven. Het lijkt wel of iedere piemel voor de klas mag staan. In de vierde hadden we een tweedejaars student die les gaf.
stagaires moet zijn: stagiairesquote:Op donderdag 1 december 2005 18:49 schreef soapie het volgende:
Ik vind dat ze meer aandacht moeten besteden aan het Nederlands. De stagaires bij ons kunnen geen fatsoenlijk verslag schrijven, en begrijpen de opdrachten niet eens. En dat worden dan je toekomstige collega's.
Volgens mij kan het allebei, maar van Dale-online doet het nu niet om het te controleren.quote:Op donderdag 1 december 2005 19:16 schreef Demophon het volgende:
[..]
stagaires moet zijn: stagiairesMet nog een "i" achter de "g"
![]()
Volgens de van Dale-online:quote:Op donderdag 1 december 2005 19:27 schreef soapie het volgende:
[..]
Volgens mij kan het allebei, maar van Dale-online doet het nu niet om het te controleren.
De term "stagair" (zonder die i) bestaat niet en is dus incorrect Nederlandsquote:sta·gi·air (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die stage loopt
Als je iets zelf opzoekt blijft het veel beter in je hoofd zitten dan als je het domweg aanneemt van een leraar.quote:Op vrijdag 2 december 2005 07:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wij mesten nog klassikaal rijtjes opdreunen terwijl de meester met de stok bepaalde dingen aanwees. daar leer je van, niet van ff op google kijken.
Ja ok je hebt wel gelijk, maar ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat als je bijvoorbeeld een werkstuk moet maken, dat dat langer blijft hangen dan als je bijvoorbeeld een defenitie van iets geleerd krijgt. Daarom proberem ze je nu op het middelbaar zoveel mogelijk zelfstandig te laten doen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 07:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je weet juist alle dingen nog die klassikaal werden opgedrund. ik weet nog altijd de eilanden van Indonesi"e zo op te noemen, "Java, Bali, Lombok, Sumbawa, Sumba, Flores, Timor,,,,,," of het bekende: 'Groningen HogezandSappermeer Zuidbroek Heiligerlee " gewoon omdat je dat in je hoofd gestampt kreeg. moderne leerlingen kunnen dat allemaal niet meer.
Daar sta ik voorledig achter. Ik vind trouwens zowiezo dat een taal al op een jonge leeftijd geleerd moet worden want een jonger kind neemt gewoon veel sneller een taal op (Het probleem daarbij is misschien dat ze de talen door elkaar gaan halen). En word topografie niet nog gewoon gegeven op de basisschool? (Ik weet niet is al een tijdje geleden....)quote:Op vrijdag 2 december 2005 08:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat klopt , ik heb niks tegen werkstukken, maar voorl bij jonge kinderen moeten er rijtjes inhet hoofd gestampt worden als basis. Ik denk dat je op de lagere school al zou moeten beginnen met de naamvallen in het Duits en de topografie, net als vroeger. mensen moeten alle eilanden van Indonesi"e zo op kunnen dreunen vind ik. En als je jong alle Duitse rijtjes al klassikaal erin stampt is Duits veel minder een probleem in het voortgezet onderwijs.
Theorie erin stampen is de basis, de werkstukken vormen de verdieping.
Doen ze dit trouwens niet in landen waar alles om presteren draait? (Dan bedoel ik dus de landen in het oosten)quote:Theorie erin stampen is de basis, de werkstukken vormen de verdieping.
Helaas weet je van dingen die je op internet opzoekt niet of ze waar zijn. En de meeste mensen nemen dat ook domweg aan, dus dat zorgt dat opzoeken zelfs slechter is.quote:Op vrijdag 2 december 2005 07:43 schreef sk888er het volgende:
[..]
Als je iets zelf opzoekt blijft het veel beter in je hoofd zitten dan als je het domweg aanneemt van een leraar.![]()
En dat ligt dus met name aan de vakken Ckv, anw en maatschappijleer.quote:Op donderdag 1 december 2005 22:52 schreef Neuralnet het volgende:
De echte "stof" is voor het aantal vakken dat gevolgd moet worden best in orde, maar heel veel onderdelen zoals presenteren en kopiëren wil ik geen stof noemen.
Jij bent zo'n mannetje dat het liefst terug gaat naar voor de oorlog. De meeste losse rijtjes zijn zinloos. Indonesië is niet interessant, de Nederlandse provinces met hoofdsteden daarentegen wel. Duitse naamvallen zijn niet interessant, de Nederlandse grammatica echter wel. We zitten hier in Nederland, niet in het nazi-Duitsland dat jij graag zou zien. Ik geloof dat jij ook voorstander was om met die stok corrigerende tikken te geven en nog meer ouderwets leuks in andere topics. Ik hoop dat jij nooit onderwijskundige wordt.quote:dat klopt , ik heb niks tegen werkstukken, maar voorl bij jonge kinderen moeten er rijtjes inhet hoofd gestampt worden als basis.
Ik zie profielwerkstukken anders wel degelijk terug in alle vakken.quote:En dat ligt dus met name aan de vakken Ckv, anw en maatschappijleer.
Ik weet niet waar jij ze ziet, maar bij ons op school kan dat niet eens. Die vakken worden al afgesloten voordat je examen doet. (behalve ckv voor mensen met een CM profiel)quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:37 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zie profielwerkstukken anders wel degelijk terug in alle vakken.
Een van de weinige keren dat ik het grotendeels met je eens ben. Alleen dat van die Indonesische eilanden kennen begrijp ik niet. Ik weet dat jij vind dat ze een belangrijk deel van onze historie vormen, maar wat voor maatschappelijk nut heeft het tegenwoordig nog om ze uit het hoofd te kennen? Ik heb in mijn leven nog nooit in een situatie gezeten dat ik kennis over Indonesie nodig had. Kun je mij een situatie noemen waarin dat wel zo zou zijn?quote:Op vrijdag 2 december 2005 08:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat klopt , ik heb niks tegen werkstukken, maar voorl bij jonge kinderen moeten er rijtjes inhet hoofd gestampt worden als basis. Ik denk dat je op de lagere school al zou moeten beginnen met de naamvallen in het Duits en de topografie, net als vroeger. mensen moeten alle eilanden van Indonesi"e zo op kunnen dreunen vind ik. En als je jong alle Duitse rijtjes al klassikaal erin stampt is Duits veel minder een probleem in het voortgezet onderwijs.
Theorie erin stampen is de basis, de werkstukken vormen de verdieping.
Je vergeet Winschoten...quote:Op vrijdag 2 december 2005 07:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je weet juist alle dingen nog die klassikaal werden opgedrund. ik weet nog altijd de eilanden van Indonesi"e zo op te noemen, "Java, Bali, Lombok, Sumbawa, Sumba, Flores, Timor,,,,,," of het bekende: 'Groningen HogezandSappermeer Zuidbroek Heiligerlee " gewoon omdat je dat in je hoofd gestampt kreeg. moderne leerlingen kunnen dat allemaal niet meer.
Lees het nog eens en ga je dan eens even diep schamen voor je uitspraken en je beledigende toon..quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:37 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Jij bent zo'n mannetje dat het liefst terug gaat naar voor de oorlog. De meeste losse rijtjes zijn zinloos. Indonesië is niet interessant, de Nederlandse provinces met hoofdsteden daarentegen wel. Duitse naamvallen zijn niet interessant, de Nederlandse grammatica echter wel. We zitten hier in Nederland, niet in het nazi-Duitsland dat jij graag zou zien. Ik geloof dat jij ook voorstander was om met die stok corrigerende tikken te geven en nog meer ouderwets leuks in andere topics. Ik hoop dat jij nooit onderwijskundige wordt.
Ga maar terug naar de domme school dan. Dit is nog altijd het Koningkrijk der Nederlanden.quote:we zitten hier niet in Nederland.
Alleen maar Nederlandse dingen willen leren, vind ik anders behoorlijk nazi.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:37 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Jij bent zo'n mannetje dat het liefst terug gaat naar voor de oorlog. De meeste losse rijtjes zijn zinloos. Indonesië is niet interessant, de Nederlandse provinces met hoofdsteden daarentegen wel. Duitse naamvallen zijn niet interessant, de Nederlandse grammatica echter wel. We zitten hier in Nederland, niet in het nazi-Duitsland dat jij graag zou zien. Ik geloof dat jij ook voorstander was om met die stok corrigerende tikken te geven en nog meer ouderwets leuks in andere topics. Ik hoop dat jij nooit onderwijskundige wordt.
Andersom lijkt me beter. Werkstukken vormen de basis, theorie is de ondersteuning.quote:Op vrijdag 2 december 2005 08:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat klopt , ik heb niks tegen werkstukken, maar voorl bij jonge kinderen moeten er rijtjes inhet hoofd gestampt worden als basis. Ik denk dat je op de lagere school al zou moeten beginnen met de naamvallen in het Duits en de topografie, net als vroeger. mensen moeten alle eilanden van Indonesi"e zo op kunnen dreunen vind ik. En als je jong alle Duitse rijtjes al klassikaal erin stampt is Duits veel minder een probleem in het voortgezet onderwijs.
Theorie erin stampen is de basis, de werkstukken vormen de verdieping.
Fijn dat je je zelf voor schut zet, dat scheelt weer werk.quote:Op zaterdag 3 december 2005 16:53 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Ga maar terug naar de domme school dan. Dit is nog altijd het Koningkrijk der Nederlanden.Het beste bewijs dat het niveau is gedaald kan men niet krijgen.
Bedoel je nou dat de RUG vindt dat het niveau van middelbare scholieren goed is? Dan moet je maar niet bij de Natuurkundefaculteit langs komenquote:Op dinsdag 29 november 2005 17:29 schreef LedZep het volgende:
RU Groningen is naar mijn weten redelijk tevreden, vooral omdat de leerlingen mondiger zijn en meer iniatief tonen.
Volgens mij waren de nazi's Duitsers.quote:Alleen maar Nederlandse dingen willen leren, vind ik anders behoorlijk nazi.
Welke basis? Je stuurt een leerling het internet op met de mededeling om een werkstuk over een bepaald onderwerp te maken zonder dat hij ook maar iets weet. Je laat hem aanklooien en vervolgens geef je het uit ellende maar een voldoende. Dat ben je dan ook verplicht, want er is geen kans geboden om het niveau te laten stijgen.quote:Andersom lijkt me beter. Werkstukken vormen de basis, theorie is de ondersteuning.
Leerlingen moeten ook een beetje verantwoordelijk worden. Dat ze de stof nodig hebben voor hun project en niet alleen omdat de meester dat zo leuk vindt.
Iemand die niet eens weet in welk land hij zich bevindt is zo hersenloos dat hij het niet eens verdient om serieus genomen te worden.quote:Fijn dat je je zelf voor schut zet, dat scheelt weer werk.
Precies. En wie zich wel wilt verdiepen in andere culturen en landen gaat zelf maar (het liefst ter plekke) de sociologie der niet-Westerse samenlevingen bestuderen.quote:Wat Neuralnet bedoelt is dat de huidige (basis)kennis over Nederland en het Nederlands nogal gebrekkig is. Dan lijkt het me zinvoller om daar aandacht aan te besteden in plaats van eilandjes in Indonesie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |