abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32698050
Overigens zal het invoeren van vrije vakkenpakketkeuze weinig veranderen aan de mentaliteit van sommigen. Zijn er nu leerlingen die het 'makkelijkste' (want dat is subjectief) profiel kiezen dan zijn er dan wel leerlingen die de makkelijkste vakken uitkiezen. Luiheid zal er altijd blijven.
pi_32700876
quote:
Vrije pakketkeuze lijkt me niet handig. Er zijn dan altijd mensen bij die veel verschillende vakken nemen. Bijvoorbeeld CKV, wiskunde, economie en dan ook nog eens een taal erbij nemen. Leuk, maar wat heb je eraan? Niets. Je vakken moeten natuurlijk wel aansluiten op je opleiding.
Waarom is dat een eis? Voor geen enkele opleiding heb je alle vakken nodig uit een profiel. Je bent 5 of 6 jaar van je leven bezig voor een diploma, dan kies ik liever voor een breed pakket aan vakken zodat ik 1) de vakken heb waar interesse naar uitgaat 2) de vakken heb waarvan ik ook het idee heb dat ik het diploma kan halen en 3) de mogelijkheid heb om toegang te krijgen tot een groot aantal studies waar mijn interesses liggen.

Bij zaken waarover veel mensen van mening verschillen vind ik vrijheid om te kiezen een vereiste. Waarom zouden zogenaamde "deskundigen" moeten oordelen over wat ik wil volgen? Geen enkele van die "deskundigen" had toen ik moest kiezen de waarheid in pacht over wat ik later zou gaan studeren. Een mogelijkheid om 5 volledige vakken naast Nederlands en Engels te kiezen op basis van interesse en kunde is dan ideaal. Nee, het is niet allemaal even zinvol. Maar dat zijn de meeste vakken in de profielen zeker niet.
quote:
Er moet ook een vak in de vrije ruimte gekozen worden, met een minimale extra studielast. Je moet dus wel een extra vak bij je profiel kiezen, waar extra studielast voor staat. Je neemt bijvoorbeeld dan C&M met wis B12. Dan word dat je extra vak.
Toegegeven, het is in theorie een leuk bedachte constructie. Ware het niet dat "studielast" een dubieus gegeven is (alles is immers "studielast") en je opgescheept zit met een aantal vakken die je niet wilt volgen. Het staat mij erg tegen dat er veel vakken en activiteiten gedaan moeten worden onder het mom van de "studielast", waarbij het kennelijk belangrijker is dat je een bepaalde tijd bezig bent dan de werkelijke kennis die je op doet. Studielast is een wassen neus, gebaseerd op gemiddelden en natte vingerwerk. Als pleister op de wonde wordt er dan gesteld dat je vrij bent om maar liefst 1 extra vak te kiezen. Voor de vorm. Want dan hebben we zogenaamd de keuze.

Leuk bedacht zeg ik, maar zonder evidentie dat versnippering over zoveel vakken, dwang en de zogenaamde hoeveelheid tijd die je eraan kwijt bent betrouwbare kriteria zijn voor kwaliteit zomaar ingevoerd. Het Hoger Onderwijs werkt ook zo, maar dan heb je gekozen voor een specialisatie uit tientallen mogelijkheden. Voor een brede opleiding zoals die op de HAVO en het VWO gegeven dient te worden vind ik het niet goed dat er al zoveel vast staat.
quote:
Universiteiten als Utrecht, Leiden en Groningen doen dat veel minder dan die 'jonge' TU's. Het wiskunde niveau is zo laag nog niet, ten eerste hangt het af per school, ten tweede hangt het af van de leerling. Dat sommige leerlingen in één schoolvakantie het voor elkaar krijgen om dingen als (natuurlijke) logaritmen en differentieren te vergeten is hun zaak, niet die van de scholen.
Universiteiten bedonderen de boel. Je komt van het voortgezet onderwijs met aardig wat wiskundekennis, maar wel in het Nederlands. Op de universiteit krijg je opeens van die wazige Engelstalige boeken. Dan gaat het mis.
quote:
Overigens zal het invoeren van vrije vakkenpakketkeuze weinig veranderen aan de mentaliteit van sommigen. Zijn er nu leerlingen die het 'makkelijkste' (want dat is subjectief) profiel kiezen dan zijn er dan wel leerlingen die de makkelijkste vakken uitkiezen. Luiheid zal er altijd blijven.
Het feit dat er altijd leerlingen zullen blijven die zichzelf naaien of die lui zijn interesseert me niet echt. Het gaat mij erom dat het onderwijs voor de meerderheid kwaliteit biedt. Vrije keuze is alleen mogelijk als vakken volledig, gelijkwaardig en van niveau zijn. Weg met de versnippering. Weg met de copy/paste werkstukken. Weg met de subjectieve beoordelingen die meestal rond de 6 of 7 ligt. Weg met principes als excursie voor studielast. Dan begint het ergens op te lijken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32702464
Ik wist niet dat ik dit ooit zou zeggen, maar ik ben echt blij dat ik nog de ouderwetse m.a.v.o. van vroeger heb gedaan! Daar hoefde je tenminste niet voor te schamen! Officieel is het VMBO gelijk gesteld aan die vroegere m.a.v.o. Nou ik kan je 1 ding zeggen: NOT, dat is dus niet zo! De oude mavo is echt van (veel) hoger niveau
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  woensdag 30 november 2005 @ 18:50:53 #54
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32703978
Ik heb laatst een vacature gezien waar men een onderscheid maakte. Het was een functie als secretaresse, vooropleidingseis was HAVO, "maar" zo stond erbij, "indien studiehuis gedaan, VWO" !!!

Dit duidt er wel degelijk op dat de huidige studiehuisopldeing van een beduidend lager niveau is, als je ziet dat er al onderscheid wordt gemaakt bij vacatures!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32708317
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:58 schreef Demophon het volgende:
Ik wist niet dat ik dit ooit zou zeggen, maar ik ben echt blij dat ik nog de ouderwetse m.a.v.o. van vroeger heb gedaan! Daar hoefde je tenminste niet voor te schamen! Officieel is het VMBO gelijk gesteld aan die vroegere m.a.v.o. Nou ik kan je 1 ding zeggen: NOT, dat is dus niet zo! De oude mavo is echt van (veel) hoger niveau
Nee, het VMBO is ook een mengeling van het VBO met de Mavo. Logisch dat het dan makkelijker is.
pi_32710077
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 11:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat ligt dan ook gedeeltelijk aan jezelf. School de schuld geven is makkelijk Je kunt zoveel leren buiten school/studie om.
Mja, dat zal wel, maar school hielp ook niet echt mee ..

Leraren die er overduidelijk geen zin in hadden ... die waren er ook alleen maar om je een "vinkje" te geven voor wat in elkaar geflanste opdrachten.
pi_32710382
quote:
Ik heb laatst een vacature gezien waar men een onderscheid maakte. Het was een functie als secretaresse, vooropleidingseis was HAVO, "maar" zo stond erbij, "indien studiehuis gedaan, VWO" !!!

Dit duidt er wel degelijk op dat de huidige studiehuisopldeing van een beduidend lager niveau is, als je ziet dat er al onderscheid wordt gemaakt bij vacatures!
Ja hoor, iemand beweert iets in een advertentie en dat is meteen HET bewijs dat het zo is. Ik dacht het even niet. Het enige dat een dergelijke advertentie aantoont is een vooroordeel jegens de 2e fase.
quote:
Nee, het VMBO is ook een mengeling van het VBO met de Mavo. Logisch dat het dan makkelijker is.
Het VMBO kent niveau's in de vorm van leerwegen. De laagste 2 niveau's zijn vergelijkbaar met het VBO, het 3e niveau ligt tussen VBO en MAVO in en alleen het 4e niveau is vergelijkbaar met de MAVO.

Het VMBO is niet 1 niveau. Mensen hebben weer eens de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32710531
Ik denk dat vrije vakken kiezen toch de oplossing moet zijn, alleen dan met iets meer gemeenschappelijke vakken als neuralnet zegt. Maar vakken als ANW, Duits1, Frans1, CKV kun je er natuurlijk zo uitflikkeren, zo weer 4 vakken minder.
pi_32710568
ik bedoel natuurlijk dan neuralnet zegt. Dom van me.
pi_32710895
quote:
Op woensdag 30 november 2005 18:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb laatst een vacature gezien waar men een onderscheid maakte. Het was een functie als secretaresse, vooropleidingseis was HAVO, "maar" zo stond erbij, "indien studiehuis gedaan, VWO" !!!

Dit duidt er wel degelijk op dat de huidige studiehuisopldeing van een beduidend lager niveau is, als je ziet dat er al onderscheid wordt gemaakt bij vacatures!
Ik wil m'n geld terug voor die 3 jaar kutonderwijs.
pi_32710937
Ik merk zelf dat het verschil tussen de universiteit en het vwo ontzettend groot is. En dan heb ik het over het verschil in inzet wat gevraagd wordt. Op het VWO huppel je er zonder er iets voor te doen doorheen en je haalt redelijke punten en als je dan op een uni komt valt het ineens vies tegen. Ik vind eigelijk dat ze het op de middelbare school (veel) moeilijker moeten maken/meer vragen van scholieren zodat het verschil wat mider groot is.
pi_32711940
quote:
Ik denk dat vrije vakken kiezen toch de oplossing moet zijn, alleen dan met iets meer gemeenschappelijke vakken
Waarom die keuze niet aan de leerling zelf overlaten?
quote:
Ik merk zelf dat het verschil tussen de universiteit en het vwo ontzettend groot is. En dan heb ik het over het verschil in inzet wat gevraagd wordt. Op het VWO huppel je er zonder er iets voor te doen doorheen en je haalt redelijke punten en als je dan op een uni komt valt het ineens vies tegen. Ik vind eigelijk dat ze het op de middelbare school (veel) moeilijker moeten maken/meer vragen van scholieren zodat het verschil wat mider groot is.
De tweede fase biedt geen ruimte om het moeilijker te maken. Je hebt veel te doen, maar het is allemaal zo oppervlakkig en meer "geestelijk denken veel te doen te hebben" door al die rare onderdelen en vele vakken.

Verder zou ik leerlingen die in de problemen komen op de universiteit naar het HBO sturen. Bekend is dat het VWO voorbereidend is op het wetenschappelijk onderwijs en niet opleid tot het niveau tot aan dat onderwijs. Het onderwijs moet voorbereidend kunnen zijn voor tientallen studies. Alleen daarom al kan je het niet maken om bepaalde vaardigheden oververtegenwoordigd te laten zijn op het VWO. Ik zou nogal pissig worden als het VWO meer leerwerk gaat opgeven terwijl ik een opleiding wil gaan doen waar andere vaardigheden nuttiger voor zijn. Algemeen onderwijs is een compromis en dat is altijd een afzwakking van het optimale resultaat voor 1 opleiding.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 1 december 2005 @ 14:09:46 #63
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_32725763
Ik heb één leraar die zelf weinig verstand heeft van het vak dat gegeven wordt. De overige leraren vallen mee.

Wel kan ik het probleem onderschrijven. Het lijkt wel of iedere piemel voor de klas mag staan. In de vierde hadden we een tweedejaars student die les gaf.
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_32728907
quote:
Wel kan ik het probleem onderschrijven. Het lijkt wel of iedere piemel voor de klas mag staan. In de vierde hadden we een tweedejaars student die les gaf.
Klopt. Iedere nieuwe docent en leraar in opleiding komt een keer onervaren voor de klas te staan. Dat is vrij logisch: op een andere plek kan hij het vak immers niet leren. Eens moet de eerste keer zijn.

Verder geldt dat de stof die op Hogere opleidingen gegeven wordt vele malen moeilijker is en ontzettend verschilt met wat je op het voorgezet onderwijs krijgt. Zelfs lesmethoden verschillen onderling. Reken er dus op dat de nieuwe docent het boek net als jij voor het eerst ziet. Dat zijn gewoon de omstandigheden. Heb daar begrip voor, alle begin is moeilijk. Soms zijn ze zelfs bereid compensatie te geven voor het feit dat ze fouten maken. Daar kan jij voordeel van hebben.

Overigens merk ik op dat gebrekkige kennis JUIST naar boven komt doordat die "piemels" je proberen te helpen. Als die "piemel" nou gewoon als een ervaren docent had gezegd: "Het staat in het boek en je moet het zelfstandig leren", dan zal je het niet merken namelijk. Ik heb meer respect voor iemand die zegt dat hij iets niet weet en het moet nazoeken dan iemand die onder het mom "zelfstandigheid" me met een kluitje het riet in stuurt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 1 december 2005 @ 16:34:01 #65
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_32729322
Je hebt wel gelijk, die "piemel" legde alles veel beter uit dan een leraar met 30 jaar ervaring.
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_32732109
De oplossing (imho): meer vrije vakken(keuze), meer feitenkennis, meer 'stampwerk' en een hoger niveau. Daarnaast ben ik voor het verplicht stellen van Frans of Duits, omdat het gewoon belangrijk is dat Nederlands gewoon minstens 1 vreemde taal kunnen (blijven) spreken.

Standaardvakken: Nederlands, Engels, (basis)wiskunde
Keuze: 4 vakken of meer (waaronder extra wiskunde)

Het lijkt me logisch dat iemand die bijv. natuurkunde erbij kiest óók extra wiskunde moet nemen, omdat natuurkunde leraren anders de helft van de tijd wiskunde staan te geven.
pi_32732965
Ik vind dat ze meer aandacht moeten besteden aan het Nederlands. De stagaires bij ons kunnen geen fatsoenlijk verslag schrijven, en begrijpen de opdrachten niet eens. En dat worden dan je toekomstige collega's.
pi_32733793
quote:
Op donderdag 1 december 2005 18:49 schreef soapie het volgende:
Ik vind dat ze meer aandacht moeten besteden aan het Nederlands. De stagaires bij ons kunnen geen fatsoenlijk verslag schrijven, en begrijpen de opdrachten niet eens. En dat worden dan je toekomstige collega's.
stagaires moet zijn: stagiaires Met nog een "i" achter de "g"
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_32734202
quote:
Op donderdag 1 december 2005 19:16 schreef Demophon het volgende:

[..]

stagaires moet zijn: stagiaires Met nog een "i" achter de "g"
Volgens mij kan het allebei, maar van Dale-online doet het nu niet om het te controleren.
pi_32734472
quote:
Op donderdag 1 december 2005 19:27 schreef soapie het volgende:

[..]

Volgens mij kan het allebei, maar van Dale-online doet het nu niet om het te controleren.
Volgens de van Dale-online:
quote:
sta·gi·air (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die stage loopt
De term "stagair" (zonder die i) bestaat niet en is dus incorrect Nederlands
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_32735752
Ik zit in 6 vwo en ik ben redelijk tevreden met de manier van lesgeven. Vakken als frans 1 en Duits 1 zullen in 2007 afgeschaft worden, maar aangezien ik Duits 1, 2 en Frans 1, 2 heb gekozen, maakt deze verandering voor mij niet veel uit. Ik denk dat het grotendeels aan je eigen inzet ligt (je hoeft in principe maar 1 extra vak te kiezen, maar je mag er ook 3 of meer kiezen). Misschien legden leraren vroeger meer druk op het maken van huiswerk etc. maar ik denk niet dat de stof in de loop der jaren makkelijker is geworden.
pi_32740946
De echte "stof" is voor het aantal vakken dat gevolgd moet worden best in orde, maar heel veel onderdelen zoals presenteren en kopiëren wil ik geen stof noemen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 1 december 2005 @ 23:13:42 #73
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_32741728
Presenteren (schriftelijk of mondeling) is belangrijk. Het is jammer dat leerlingen daar niet op getraind worden.

Het lijkt wel totaal niet om inhoud te gaan. Je krijgt een opdracht om 8 minuten vol te lullen en om 40 bladzijden vol te kladden.

Het enigste wat verteld wordt is dat je een logboek moet bijhouden.

[ Bericht 3% gewijzigd door .Tarzan. op 01-12-2005 23:19:11 ]
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_32744818
Een goede presentatie-training is niet verkeerd, maar het feit dat (ook in het Hoger Onderwijs) een groot deel van het onderwijs wordt gebaseerd op "aanrommelen" en de daarbij behorende subjectieve beoordelingen die vrijwel altijd voldoende zijn is wel zeer kwalijk.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 2 december 2005 @ 07:41:27 #75
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32747074
wij mesten nog klassikaal rijtjes opdreunen terwijl de meester met de stok bepaalde dingen aanwees. daar leer je van, niet van ff op google kijken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')