abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 november 2005 @ 16:04:24 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32539551

Bot waarschuwt VS over mensenrechten

Uitgegeven: 24 november 2005 15:08

DEN HAAG - Als de Amerikanen "verstoppertje blijven spelen" over berichten over CIA-gevangenissen, kan dat gevolgen hebben voor de Nederlandse bijdrage aan nieuwe militaire missies. Dat zei minister Bot donderdag in de Tweede Kamer bij de behandeling van zijn begroting.

"De Verenigde Staten moeten geen verstoppertje spelen. Vroeg of laat komt het toch uit", zei Bot over het verzoek van de EU om opheldering over de CIA-gevangenissen. Bot zei ook dat de Amerikanen "de grenzen hebben opgezocht" in de strijd tegen het terrorisme.

Bot wilde niet zeggen wanneer Nederland niet meer zou willen samenwerken met de VS. "Dat blijft een afweging van de belangen van de strijd tegen het terrorisme aan de ene kant en respect voor de mensenrechten aan de andere kant. We moeten nu niet definitief zeggen: daar ligt het punt waar we niet verder gaan. We zitten met de Amerikanen in operaties, daar gaan we mee door en we leggen de nadruk op een goede behandeling van gevangenen en het nakomen van de Geneefse Conventies."

Over een eventuele nieuwe, gevaarlijke missie met 1100 militairen naar de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan - waarover het kabinet waarschijnlijk volgende week vrijdag besluit - zei Bot dat er binnen de NAVO nog geen toezeggingen zijn gedaan. Met de Britten, Canadezen en Amerikanen wordt nog over de risico's voor de militairen gesproken.

Bot wil van de Afghaanse president Karzai de verzekering dat Afghaanse gevangenen die door Nederlanders aan de lokale autoriteiten worden overgedragen niet de doodstraf krijgen. Ook wil Bot dat er "een redelijke kans" is dat de Uruzgan-missie in twee jaar tijd kan meehelpen aan stabiliteit een justitieel systeem, een werkend lokaal bestuur, een veilige omgeving voor de burgers en wederopbouw van de regio."
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_32539571
Ik denk dat Bush er niet van zal kunnen slapen de komende weken.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 24 november 2005 @ 16:06:08 #3
110987 ErwinRommel
pi_32539594
Nu bekruipt mij het gevoel dat de VS zich zeer weinig zullen aantrekken van deze waarschuwing die Minister Bot afgeeft aan de VS. Al vind ik het een goede zaak dat Minister Bot dit doet.
Een staat behoort de Conventie van Geneve te respecteren en daarnaar te handelen.
pi_32539621
quote:
We moeten nu niet definitief zeggen: daar ligt het punt waar we niet verder gaan.
Nee, inderdaad. Niet nu, dat had al eerder moeten gebeuren.

(is die foto trouwens nodig, ik vind het maar eng! )
I'm the hardest button to button.
#onz, de vrijhaven.
Self improvement is masturbation.
pi_32539623
Goh, ik denk dat de VS nu sidderen van angst. Stel je voor dat het machtige Nederland zijn steun intrekt! Ja, alle martelpraktijken zullen nu wel DIRECT stoppen en natuurlijk worden ook alle geheime gevangenissen opgedoekt en krijgen alle geheime gevangenen een eerlijk proces van Bush. Ik vind het goed dat minister Bot er iets over zegt, maar hij gelooft toch werkelijk zelf niet dat de VS naar hem zullen luisteren?
  donderdag 24 november 2005 @ 16:09:34 #6
110987 ErwinRommel
pi_32539723
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:06 schreef VelvetAcidChrist het volgende:

[..]

Foto gewijzigd
  donderdag 24 november 2005 @ 16:12:10 #7
110987 ErwinRommel
pi_32539801
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:06 schreef Nielsch het volgende:
Goh, ik denk dat de VS nu sidderen van angst. Stel je voor dat het machtige Nederland zijn steun intrekt! Ja, alle martelpraktijken zullen nu wel DIRECT stoppen en natuurlijk worden ook alle geheime gevangenissen opgedoekt en krijgen alle geheime gevangenen een eerlijk proces van Bush. Ik vind het goed dat minister Bot er iets over zegt, maar hij gelooft toch werkelijk zelf niet dat de VS naar hem zullen luisteren?
Bot alleen wellicht niet idd. Daar heb ik ook zo mijn twijfels over.
Maar dat hij het aan de kaak stelt vind ik verder prima. Dit om andere ministers ook te bewegen om hetzelfde te doen. Als alle EU ministers van buitenlandse zaken dat doen dan denk ik wel dat er wat zal gebeuren.
pi_32539808
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:06 schreef ErwinRommel het volgende:
Nu bekruipt mij het gevoel dat de VS zich zeer weinig zullen aantrekken van deze waarschuwing die Minister Bot afgeeft aan de VS. Al vind ik het een goede zaak dat Minister Bot dit doet.
Een staat behoort de Conventie van Geneve te respecteren en daarnaar te handelen.
Ongetwijfeld niet van Bot alleen, nee, maar hij is niet bepaald de enige van de bondgenoten die hierover uitlatingen heeft gedaan. JPB zal alle plooien ongetwijfeld weer gladstrijken, vermoed ik.
pi_32539815
quote:
"Dat blijft een afweging van de belangen van de strijd tegen het terrorisme aan de ene kant en respect voor de mensenrechten aan de andere kant."
Is dat niet juist een van de redenen waarom Bot de VS waarschuwt?
#onz, de vrijhaven.
pi_32539825
Hoewel vrij kansloos, vind ik dit een goede zaak. Het is belangrijk om een signaal af te geven, ook om de andere "kleine" partners van de VS wellicht te beinvloeden.
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_32539904
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:12 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Bot alleen wellicht niet idd. Daar heb ik ook zo mijn twijfels over.
Maar dat hij het aan de kaak stelt vind ik verder prima. Dit om andere ministers ook te bewegen om hetzelfde te doen. Als alle EU ministers van buitenlandse zaken dat doen dan denk ik wel dat er wat zal gebeuren.
Ik denk het niet hoor. Bush gaat gewoon zijn eigen gang, hoeveel kritiek hij ook krijgt. Als is het Tony Fucking Blair himself die er iets van zegt, dan nog zal er niets veranderen. Toegegeven, ik vind het wel aardig dat Bot er iets van gezegd heeft, maar het was pas echt goed geweest als Nederland had gezegd aan de hand van de schendingen van de mensenrechten door de VS: sorry Bush, maar we steunen je niet meer.
  donderdag 24 november 2005 @ 16:15:33 #12
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_32539909
Volgens mij zal die plan niet zo goed werken. Nederland weekt zich los, maar Duitsland wil namens Angela Merkel de banden met de VS herstellen. Een iets onfortuinlijke zaak.
  donderdag 24 november 2005 @ 16:16:33 #13
110987 ErwinRommel
pi_32539942
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:12 schreef VelvetAcidChrist het volgende:

[..]

Is dat niet juist een van de redenen waarom Bot de VS waarschuwt?
Daar gaat dit topic toch ook over? Of heb ik het mis?
pi_32539945
Maar goed, laten we inderdaad hopen dat dit een kleine duw in de rug is voor andere politici.
#onz, de vrijhaven.
  donderdag 24 november 2005 @ 16:19:53 #15
110987 ErwinRommel
pi_32540052
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:15 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik denk het niet hoor. Bush gaat gewoon zijn eigen gang, hoeveel kritiek hij ook krijgt. Als is het Tony Fucking Blair himself die er iets van zegt, dan nog zal er niets veranderen. Toegegeven, ik vind het wel aardig dat Bot er iets van gezegd heeft, maar het was pas echt goed geweest als Nederland had gezegd aan de hand van de schendingen van de mensenrechten door de VS: sorry Bush, maar we steunen je niet meer.
Zo werkt dat dus niet in de internationale politiek. Je kont tegen de krib gooien schiet niemand wat mee op.
EU landen die actief meewerken zullen zich nu wellicht ook aangesproken voelen als meer ministers de VS waarschuwen dat ze de Conventie van Geneve moeten respecteren en geen rare fratsen moeten uithalen op EU grondgebied.
Dat kan lang goedgaan, maar eens zal de maat vol zijn. En ja, ik denk zeer zeker dat de EU als geheel dan kan zorgen dat de VS wel eens luistert.
pi_32540165
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:16 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Daar gaat dit topic toch ook over? Of heb ik het mis?
Dat was misschien wat onduidelijk in mijn post maar hij weegt het terrorisme af tegen respect voor de mensheid terwijl hij de VS er wel voor waarschuwt.
#onz, de vrijhaven.
  Moderator donderdag 24 november 2005 @ 16:23:56 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32540174
hmmmmjaaaaah op het eerste gezicht lijkt het me een goede zaak.

maar als je doorleest is het vooral hypocriet, de huidige operaties gaan immers gewoon verder zonder aanpassingen.

is het toeval dat dit zo vlak voor de aanvang (of het besluit daaromtrend) van die nieuwe missie in Afghanistan in een gebied waar nog altijd met enige regelmaat gevochten wordt?

Toevallig kwam er minder dan een halve week geleden een MIVD rapport naar buiten die stelt dat die missie wel is erg onverantwoord zou kunnen zijn om een aantal redenen?

nu is Ben Bot ineens om ... hij verschuilt zich achter de mensenrechten om er zelf politiek beter van te worden en dan vind ik zo mogelijk nog smeriger dan de VS die er een beetje omheen dansen.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_32540304
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:19 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]
Ik denk zeer zeker dat de EU als geheel dan kan zorgen dat de VS wel eens luistert.
Wellicht. Het is alleen jammer dat de EU in deze kwestie geen geheel vormt.
  donderdag 24 november 2005 @ 16:42:31 #19
110987 ErwinRommel
pi_32540665
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:16 schreef VelvetAcidChrist het volgende:
Maar goed, laten we inderdaad hopen dat dit een kleine duw in de rug is voor andere politici.
Ik hoop het oprecht dat andere landen en ministers hieraan een voorbeeld geven. Doen ze overigens al. Zweden heeft al een onderzoek ingesteld naar ik meen.
pi_32540821
quote:
Bot zei ook dat de Amerikanen "de grenzen hebben opgezocht" in de strijd tegen het terrorisme.
En ik zeg dat ze die overschreden hebben: Guantanamo Bay anyone?

Maar al is NL een maar een klein landje, ik vind het goed van meneer Bot!!
  donderdag 24 november 2005 @ 16:48:20 #21
110987 ErwinRommel
pi_32540850
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:23 schreef sp3c het volgende:
hmmmmjaaaaah op het eerste gezicht lijkt het me een goede zaak.

maar als je doorleest is het vooral hypocriet, de huidige operaties gaan immers gewoon verder zonder aanpassingen.

is het toeval dat dit zo vlak voor de aanvang (of het besluit daaromtrend) van die nieuwe missie in Afghanistan in een gebied waar nog altijd met enige regelmaat gevochten wordt?

Toevallig kwam er minder dan een halve week geleden een MIVD rapport naar buiten die stelt dat die missie wel is erg onverantwoord zou kunnen zijn om een aantal redenen?

nu is Ben Bot ineens om ... hij verschuilt zich achter de mensenrechten om er zelf politiek beter van te worden en dan vind ik zo mogelijk nog smeriger dan de VS die er een beetje omheen dansen.
De huidige missie gaat door omdat Nederland als zijnde land een goede bijdrage levert.

Ik denk ook niet dat Ben Bot zich verschuild achter de mensenrechten maar daadwerkelijk een standpunt wilt innemen.
Het terugsturen van de troepen schiet niemand iets mee op, al helemaal niet de Afgaanse bevolking. Zij verdienen het om na 3 decenia weer een soort van veiligheid te hebben.

In deze deel ik jou mening dus niet.
  Moderator donderdag 24 november 2005 @ 16:53:31 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32541001
mjah klein ... er wordt nu gesproken van een nieuwe eenheid van +/_ 1.000 man en ISAF zou dan 10.000 man sterk moeten zijn tegen die tijd ... dat is toch een substantiele bijdrage (met de c130 en F16's erbij) zeker aangezien de Amerikanen ook neit zo bar veel meer troepen in het land hebben (in de loop van dit jaar zouden er meer internationale ISAF militairen moeten zijn dat Amerikanen) en het land graag willen verlaten om zich op Irak te concentreren.

verder zou de Nederlandse eenheid een Bulgaars bataljon op sleeptouw moeten nemen, zit je al bijna op 2000 man en de Australiers wilden ook heel graag met onze eenheid meedoen (die hebben onze taken in Irak overgenomen).

op zich als Nederland zegt, ik heb geen zin, dan maakt het voor Bush en co idd niet zoveel uit, maar als Nederland zegt ik heb geen zin omdat Bush zich niet aan de mensenrechten wenst te houden en mijn verzoek daaromtrend heeft afgewezen dan zullen er meer landen meegaan dan blijven, reken daar maar op ... geen hond die dan nog die provincie in wil want elke journalist heeft dan zijn krantenkop klaar 'XX gaat ondanks mensenrechtenschendingen toch naar Uruzgan'
pi_32541004
Bot moet niet zeiken!!! Hij beschuldigd een NAVO Bondgenoot, op grond van RODDELS!

Rare man...
censuur :O
  donderdag 24 november 2005 @ 16:54:11 #24
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32541020
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:47 schreef Nemephis het volgende:

[..]

En ik zeg dat ze die overschreden hebben: Guantanamo Bay anyone?

Maar al is NL een maar een klein landje, ik vind het goed van meneer Bot!!
Dat zeker, al is het wel een beetje het waarschijnlijke gaan beweren.
Morgen zegt een minister weet ik wie dat de aarde rond is, joh?
Maar ik vind het wel een goede ontwikkeling, en ik hoop dat meedere (internationale) politici zoals o.a. ook Zweden onderzoeken gaan instellen naar het wel en wee van dit gebeuren.
Want het gaat volgens mij nog steeds om die CIA-marteltuinen in Oost-Europa.
Ja, dat is niet netjes.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  Moderator donderdag 24 november 2005 @ 16:56:22 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32541067
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:48 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

De huidige missie gaat door omdat Nederland als zijnde land een goede bijdrage levert.

Ik denk ook niet dat Ben Bot zich verschuild achter de mensenrechten maar daadwerkelijk een standpunt wilt innemen.
Het terugsturen van de troepen schiet niemand iets mee op, al helemaal niet de Afgaanse bevolking. Zij verdienen het om na 3 decenia weer een soort van veiligheid te hebben.

In deze deel ik jou mening dus niet.
ze verdienen het ook niet om in de cel (evt onschuldig want dat gebeurt al gauw in oorlogsgebied) als naakte kerstboom gebruikt te worden door verveelde Amerikaanse reservisten.

ik zeg niet dat de militairen die er nu zijn terug moeten, ik zeg dat de missie aangepast zou moeten worden als dit echt zo'n enorm struikelblok zou zijn, bouw zelf een gevangenis en stuur een peloton extra marechaussee die kant op dan heb je dit probleem ook niet voor de toekomstige missie.
  donderdag 24 november 2005 @ 17:11:58 #26
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_32541494
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Bot moet niet zeiken!!! Hij beschuldigd een NAVO Bondgenoot, op grond van RODDELS!

Rare man...
Die paar duizend soennieten die door de Iraakse politie gefolterd zijn, zullen daar waarschijnlijk anders over denken. Maar van die folterpraktijken wisten de Amerikanen natuurlijk zogenaamd niks van natuurlijk.
---verdwijnt---
  donderdag 24 november 2005 @ 17:11:58 #27
110987 ErwinRommel
pi_32541495
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

ze verdienen het ook niet om in de cel (evt onschuldig want dat gebeurt al gauw in oorlogsgebied) als naakte kerstboom gebruikt te worden door verveelde Amerikaanse reservisten.

ik zeg niet dat de militairen die er nu zijn terug moeten, ik zeg dat de missie aangepast zou moeten worden als dit echt zo'n enorm struikelblok zou zijn, bouw zelf een gevangenis en stuur een peloton extra marechaussee die kant op dan heb je dit probleem ook niet voor de toekomstige missie.
Ik denk dat ik jou vissie wel snap en dat is natuurlijk elk eigens om god zij dank er een eigen visie op na te houden.
Waar het in de OP om gaat is dat er tot zover geruchten bestaan dat de VS dus de mensenrechten schenden en dit ook nog eens doen in EU lidstaten of aspirant lidstaten.
Als de VS dit wilt doen moet men gewoon vertellen dat ze dat doen, de CIA dus. En daaraan mogen wat mij betreft best consequenties aan zitten. Welke weet ik zo even niet.
Maar je gaat geen illegale acties uitvoeren op grondgebied van bondgenoten. Dat vind ik dan weer een doodszonde.
  donderdag 24 november 2005 @ 17:14:07 #28
110987 ErwinRommel
pi_32541574
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:53 schreef RemcoDelft het volgende:

Rare man...
Al zijn het roddels, de EU EN de VS hebben zich te houden aan de conventies welke ze getekend hebben. Dat de VS bondgenoten misbruikt vind ik zeer kwalijk.
pi_32541766
Het irritante is natuurlijk dat er al tijden sprake is van mensonterende omstandigheden waarmee de Amerikanen en hun gevangenen geassocieerd worden. Denk aan Guantanamo Bay waar Amnesty al tijden voor waarschuwt, aan Abu Graib, verhalen van inmiddels vrijgelaten (Britse) gevangenen uit Guantanamo en dan nu die vage vluchten naar 'geheime' CIA gevangenissen overal en nergens, waarvan melding gemaakt wordt in verschillende landen.

Maar goed, beter laat dan nooit.

Echter, het is niet alleen onwaarschijnlijk dat een voorzichtige statement van Bot de VS zullen beinvloeden als zelfs een grote organisatie als Amnesty of een bundeling van machten in de amerikaanse advocatuur niets bereiken, maar het is ook vrij zinloos als Bot niet van plan is om aan deze opmerking sancties te verbinden.
en ik vrees dat dat niet het geval zal zijn.

Loze praat dus met weinig politieke consequenties, behalve wellicht de kritikasters van amerikaans beleid tijdelijk een hart onder de riem te steken.
  donderdag 24 november 2005 @ 17:27:08 #30
110987 ErwinRommel
pi_32541957
Ik ben zeker geen kritikaster van het beleid wat de VS voert, of laten we zeggen een VS basher. Dat gaat mij wat ver.
Wel mag men kritiek uiten op het handelen van de daden van de VS welke word geleid door George W. Bush.
Dat Ben Bot komt met een waarschuwing op eventuele gevolgen zegt mijn inziens wel iets. namelijk dat als er geen duidelijkheid komt omtrend die CIA vluchten er wel sancties kunnen komen.
Het betreft een waarschuwing en een vraag om duidelijkheid.
Mocht de VS geen vragen willen beantwoorden of duidelijkheid verschaffen dan moet Ben Bot idd ook stuk bij voet houden en geen steun meer verlenen aan de VS. Wel het afmaken van een missie in Afganistan. Dat moet gewoon doorgaan tot het einde van de periode.
pi_32542065
Herstel bij mijn eerdere complete cynisme -

Nu in NRC Handelsblad:
quote:
Bot dreigt met opschorten missies

Door onze redacteur Raymond van den Boogaard

DEN HAAG, 24 NOV. Als er clandestiene CIA-gevangenissen in Europa blijken te zijn, zal dat 'consequenties' hebben voor de Nederlandse deelname aan militaire missies in Afghanistan.

Dat heeft minister Bot (Buitenlandse Zaken) vanochtend verklaard in de Tweede Kamer. Nederland heeft, zo onthulde de minister, de Amerikaanse zaakgelastigde in Den Haag deze week op het ministerie om 'opheldering' gevraagd over deze zaak. Daarbij is ook een eventueel gebruik van Schiphol voor Amerikaanse gevangentransporten aan de orde gesteld.

De 'consequenties' waarop Bot doelt, hebben betrekking op een eventuele voortzetting van de deelname van Nederlandse elitetroepen aan de operatie Enduring Freedom in het zuiden van Afghanistan en de deelname aan een nieuwe operatie in NAVO-verband in de Afghaanse provincie Uruzgan, in het kader van de operatie ISAF, zo bleek uit Bots woorden.

Eerder had in het debat over de begroting van Buitenlandse Zaken coalitiepartner VVD gesuggereerd dat er consequenties moeten zijn voor Nederlandse deelname aan missies, naar aanleiding van recente uitspraken van de Amerikaanse vice-president Cheney dat de CIA deels zou moeten worden vrijgesteld van internationaal-rechtelijke bepalingen tegen martelen.

Bot constateerde hierop dat de VS ,,de grenzen van de internationale rechtsorde opzoekt''. Nederland heeft er Washington bij herhaling op gewezen, zich daarmee niet te kunnen verenigen - met name ten aanzien van de gevangenen in de Cubaanse basis Guantanamo Bay, aan wie de VS de status van krijgsgevangenen volgens de Geneefse conventies ontzeggen. Volgens Bot zijn er geen informaties dat de thans in Zuid-Afghanistan aanwezige Nederlandse troepen hebben bijgedragen aan deze praktijken.

Voor de nieuwe ISAF-missie in Uruzgan hebben Groot-Brittannië en Canada al troepen toegezegd. Nederlandse militairen zijn daarvoor al in training, en minister van Defensie Kamp heeft al enkele malen laten weten er oren naar te hebben. Bot, die als minister van Buitenlandse Zaken binnen het kabinet het laatste woord heeft over uitzending, maakte melding van veel twijfels, onder andere ten aanzien van de (on)mogelijkheid om in Uruzgan een strikte scheiding te maken tussen de op bestuurlijke opbouw gerichte operatie ISAF en de vechtoperatie Enduring Freedom.

Ook eist Nederland van de Afghaanse regering schriftelijke beloften dat gevangenen die door de Nederlanders worden gemaakt niet worden gemarteld of de doodstraf kunnen krijgen.
  vrijdag 25 november 2005 @ 15:12:20 #32
110987 ErwinRommel
pi_32567932
Las net op nu.nl het volgende:

"De Nederlandse minister Bot zei donderdag dat ons land dreigt af te zien van deelname aan nieuwe militaire missies of lopende operaties niet te verlengen als de Verenigde Staten "verstoppertje gaan spelen". Hij laat verder onderzoeken wat er waar is van berichten dat CIA-vliegtuigen met 'onwettige strijders' als gevangenen aan boord ook in Nederland tussenlandingen hebben gemaakt. In andere landen, zoals Spanje, was daar ook sprake van. "

En verder:

"Portugal meldde zich vrijdag bij dat rijtje landen, waar geheime tussenlandingen zouden zijn gemaakt. De Raad van Europa is een onderzoek begonnen. Dat is een samenwerkingsverband van 46 Europese landen op het gebied van mensenrechten. EU-lidstaten zullen bovendien samen een brief aan de Amerikaanse regering schrijven. "

http://www.nu.nl/news/632(...)llietbeelden%27.html
pi_32568144
quote:
EU-lidstaten zullen bovendien samen een brief aan de Amerikaanse regering schrijven.
Dat maakt hopelijk wat meer indruk dan een waarschuwing van meneer Bot.
Al ben ik wel benieuwd naar de respons van de VS.
#onz, de vrijhaven.
pi_32568153
Mischien een interessante opinie in dit verband uit de VS:
quote:
Replant the American Dream

By David Ignatius

Friday, November 25, 2005; Page A37

When I lived abroad, Thanksgiving was always my favorite holiday. It was a chance to scrounge up a turkey, gather foreign and American friends, and celebrate what America represented to the world. I liked to give a sentimental toast when the turkey arrived at the table, and more than once I had my foreign guests in tears. They loved the American dream as much as I did.

I don't think Americans realize how much we have tarnished those ideals in the eyes of the rest of the world these past few years. The public opinion polls tell us that America isn't just disliked or feared overseas -- it is reviled. We are seen as hypocrites who boast of our democratic values but who behave lawlessly and with contempt for others. I hate this America-bashing, but when I try to defend the United States and its values in my travels abroad, I find foreigners increasingly are dismissive. How do you deny the reality of Abu Ghraib, they ask, when the vice president of the United States is actively lobbying against rules that would ban torture?

Of all the reversals the United States has suffered in recent years, this may be the worst. We are slowly shredding the fabric that defines what it means to be an American.

Not so long ago our country really was seen as different. Foreigners queued up outside any institution that called itself an "American university," hoping for a chance at their piece of the dream. My own ancestors were educated at such a college, and their children's and grandchildren's success in the new land was part of a global chain of American affirmation and renewal.

We are eating up this seed corn. That's what I have seen in recent years. We inherited incredible riches of goodwill -- a world that admired our values and wanted a seat at our table -- and we have been squandering them. The Bush administration didn't begin this wasting of American ideals, but it has been making the problem worse. Certainly George W. Bush has been spending our international political capital at an astounding clip.

When I began traveling as a foreign correspondent 25 years ago, I thought I understood what the face of evil looked like. There were governments that used torture against their enemies; they might call it "enhanced interrogation" or some other euphemism, but it was torture, and you just hoped, as an American, that you were never unlucky enough to be their prisoner. There were governments that "disappeared" people -- snatched them off the street and put them without charges in secret prisons where nobody could find them. There were countries that threatened journalists with physical harm.

As an American in those days, I felt that I traveled with a kind of white flag. We were different. The world knew it. We might have allies in the Middle East or Latin America who used such horrifying methods. But these were techniques that Americans would never, ever use -- or even joke about. That was our seed corn -- the fact that we were different.

The United States must begin to replenish this stock of support for America in the world. I would love to see the Bush administration take the lead, but its officials seem not to understand the problem. Even if they turned course, much of the world wouldn't believe them. Sadly, when President Bush eloquently evokes our values, the world seems to tune out. So this task falls instead to the American public. It's a job that involves traveling, sharing, living our values, encouraging our children to learn foreign languages and work and study abroad. In short, it means giving something back to the world.

We must stop behaving as if we are in a permanent state of war, in which any practice is justified by the exigencies of the moment. That's my biggest problem with Vice President Cheney's anything-goes jeremiads against terrorism. They suggest we will always be at war, and so it doesn't matter what the world thinks of our behavior. That's a dangerously mistaken view. We are in a long war but not an endless one, and we need to begin rebuilding the bridges to normal life.

On the Wednesday before Thanksgiving each year, the Wall Street Journal republishes twin editorials that evoke America's special gifts: "The Desolate Wilderness" and "And the Fair Land." They describe the pilgrims' fears as they departed Europe in 1620, and the measureless bounty they and their descendants found in the new land. The spirit we celebrate on Thanksgiving Day is our most powerful national asset. We need to put America's riches back on the table and share them with the world, humbly and gratefully.

davidignatius@washpost.com

http://www.washingtonpost(...)AR2005112400474.html
Ja het is lang maar mischien toch de moeite waard om door te lezen.
  vrijdag 25 november 2005 @ 15:34:00 #35
110987 ErwinRommel
pi_32568638
Tijger_m, idd een lang verhaal maar het las even lekker weg
En de persoon die dit schrijft ziet de zaken zeer goed. De VS maakt zichzelf zeer impopulair door de waarden die ze eens hadden zelf niet meer uit te voeren.

In het verleden was ik een fel liefhebber van de VS, heb er zelfs eventjes "gewoont".
Deze meneer schrijft exact dat wat veel mensen parten speelt, namelijk het verspelen van de goodwill wereldwijd.
pi_32568973
Vraag me trouwens af hoe Amerikanen er zelf tegen aan kijken. Als er al een column over geschreven moet worden lijkt mij dat zijn mening niet gedeeld wordt door het overgrote deel van de bevolking.
#onz, de vrijhaven.
  vrijdag 25 november 2005 @ 15:50:34 #37
110987 ErwinRommel
pi_32569151
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 15:45 schreef VelvetAcidChrist het volgende:
Vraag me trouwens af hoe Amerikanen er zelf tegen aan kijken. Als er al een column over geschreven moet worden lijkt mij dat zijn mening niet gedeeld wordt door het overgrote deel van de bevolking.
Er was laatst een bericht dat het gros van de Amerikanen martelen een methode vind die gebruikt mag worden.
Ik ben ervoor dat je een gevangene, met name een strijder stevig mag aanpakken, maar martelen en lichaamlijk letsel toebrengen in notabene landen van bondgenoten in het geniep mogen consequenties hebben.
pi_32569243
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 15:45 schreef VelvetAcidChrist het volgende:
Da's wel een grote aanname, gezien het feit dat de 'approval rating' van Bush op het vlak van buitenlandse politiek nog geen 40% is nu denk ik dat jij de burgers van de VS onderschat.
pi_32569341
#onz, de vrijhaven.
  vrijdag 25 november 2005 @ 16:05:43 #40
110987 ErwinRommel
pi_32569602
Ok. Leuk die artikelen.
Maar intussen zouden er dus geheime CIA gevangenissen op EU grondgebied zijn en doorvluchten van vliegtuigen met terreurverdachten een tussenlanding hebben gemaakt op EU grondgebied.
Ook voor "ontvoeringen" zijn CIA lieden niet te beroerd. Enklele jaren geleden in bv Italie. (waar of niet?)

Dit is bijzonder kwalijk als het zonder medeweten gebeurd, en ik meen me te herinneren dat de CIA een beleid voert dat als een land geen toestemming geeft ze zelf hun beleid uitvoeren zonder medeweten.
Dat vind ik ontoelaatbaar.

Met dit nieuws dat er geheime gevangenissen zouden zijn om informatie uit te persen van verdachten bevestigd dat de VS een heel vuil spelletje speelt.

Martelen nee, hard of stevig aanpakken ok.
pi_32570050
quote:
Ook voor "ontvoeringen" zijn CIA lieden niet te beroerd. Enklele jaren geleden in bv Italie. (waar of niet?)
Was dat niet dat er bepaalde figuren vanuit Italie via Duitsland ofzo naar Egypte werden gebracht?
#onz, de vrijhaven.
pi_32572426
CIA loopt te flippen sinds Carter (en Turner) ermee bezig zijn geweest, snel weer ombouwen dus want ze doen heel vaag nu. =X
pi_32576275
Zeer geloofwaardig...
  vrijdag 25 november 2005 @ 20:03:41 #44
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32576996
quote:
quote:
Related articles
http://www.news24.com/New(...)1462_1727576,00.html

Rumsfeld: Torture claims false
26/06/2005 20:20 - (SA)
Washington - US secretary of defence Donald Rumsfeld on Sunday rejected allegations of widespread prisoner abuse at US-run overseas detention facilities.

"The idea that there's any policy of abuse or policy of torture is false - flat false," he told the Fox News Sunday television program.

"People have been instructed to treat people humanely," Rumsfeld said.
En toen kwam even later Abu Grahib naar buiten, lastig hé?

Nog 1
quote:
Washington - Charges of prisoner abuse at Guantanamo or Abu Ghraib notwithstanding, a top US Republican senator on Sunday took pride in the US prison system, calling it the best managed in the world.

"It's very difficult to run a perfect prison anywhere, but the United States does that better than any other country in the world," Senate Republican Majority Whip Mitch McConnell said during his appearance on CNN's Late Edition program.
Inderdaad ook een oud bericht, maar nu weet iedereen dat het niet zo is, zeg, is die site wel echt ofzo?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32583923
Dit heeft Bot volgens mij allemaal in de tweede kamer gezegd. Ben benieuwd wat hij precies tegen de VS gaat zeggen, (of reeds heeft gezegd?).
pi_32591248
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 00:01 schreef kLowJow het volgende:
Dit heeft Bot volgens mij allemaal in de tweede kamer gezegd. Ben benieuwd wat hij precies tegen de VS gaat zeggen, (of reeds heeft gezegd?).
Hij zal wel eerst steun van andere politici en EU-landen willen krijgen, dat heeft iets meer draagvlak.
(Of het indruk maakt is een tweede natuurlijk).
#onz, de vrijhaven.
  Moderator zaterdag 26 november 2005 @ 11:56:07 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32591481
Denemarken kwam hier geloof ik al eerder mij, die zijn gewoon gestopt gevangen aan de Amerikanen uit te leveren, die hebben gewoon zel feen gevangenisje in Irak overgenomen ... de media vond ook gelijk een martelschandaal met Deense soldaten maar daar bleek nix van te kloppen
pi_32602015
quote:
Op donderdag 24 november 2005 16:06 schreef VelvetAcidChrist het volgende:

[..]

Die zin is trouwens wel weer de politike opening om toch gewoon te doen waar de politike zin in heet. Aan de ene kant zeggen van: VS stop er eens mee, aan de andere kant de politike ruimte laten om het te billiken en zelf net zo lekker mee te doen.
als Iran de Geneefse Conventie schendt is het moord en brand en de VS doet het dagelijks. Daar ben ik van overtuigd.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_32602096
het is niet alleen Bot die de VS aanspreekt. uiteindelijk staan de VS flink voor lul met dat stiekeme gedoe. als je achter je beleid staat doe je niet zo geheimzinnig

er zal natuurlijk wel een hoop economisch gezeik achter steken
Freakonomics: a rogue economist explores the hidden side of everything
pi_32602140
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 16:05 schreef ErwinRommel het volgende:
Ok. Leuk die artikelen.
Maar intussen zouden er dus geheime CIA gevangenissen op EU grondgebied zijn en doorvluchten van vliegtuigen met terreurverdachten een tussenlanding hebben gemaakt op EU grondgebied.

Dit is bijzonder kwalijk als het zonder medeweten gebeurd, en ik meen me te herinneren dat de CIA een beleid voert dat als een land geen toestemming geeft ze zelf hun beleid uitvoeren zonder medeweten.
Dat vind ik ontoelaatbaar.

Met dit nieuws dat er geheime gevangenissen zouden zijn om informatie uit te persen van verdachten bevestigd dat de VS een heel vuil spelletje speelt.

Martelen nee, hard of stevig aanpakken ok.
Nooit martelen. Cheney en Bush zijn voor. 60% van de bevolking in de VS ook.
En wat doet Nederland. Dat zegt, he joh niet doen he? Nee dat werkt.
die mensen die zoveel kritiek hebben op de zaak met die ontvoerde Amerikaanse die ontvoerd is zouden ff in eigen land moeten kijken. Veel onopgeloste moorden, de doodstraf, ik kan nog wel ff doorgaan maar dat is offtopic.
Geen toeristen naar Aruba. Als Nederland wat druk wil uitoefenen moeten ze met de Arabische landen afspreken dat deze landen invervolg geen Dollars meer willen maar de Euro. Dan is het dag VS.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')