Misschien is mijn woordkeuze niet goed geweest. Ik bedoelde dus wanneer een psycholoog 'vaststelt' dat iemand in een ontkenningsfase zit.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:34 schreef nozem het volgende:
Sinds wanneer is 'ontkenningsfase' een diagnose?
Dat stelt een psycholoog niet vast. Een psycholoog zal nooit zeggen: "Je bent schizofreen maar je zit in de ontkenningsfase"quote:Op donderdag 24 november 2005 00:42 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Misschien is mijn woordkeuze niet goed geweest. Ik bedoelde dus wanneer een psycholoog 'vaststelt' dat iemand in een ontkenningsfase zit.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Zodra een psycholoog of psychotherapeut zegt dat iemand in een ontkenningsfase zit, kán die "diagnose" (wat is een beter woord?quote:Op donderdag 24 november 2005 00:42 schreef Ringo het volgende:
Zoiets beweren is altijd link, omdat je als therapeut de bal bij de ander legt, die hem vervolgens alleen in eigen doel kan schieten. Je stelt iemand een bepaalde diagnose en isoleert vervolgens elk verweer door het in te kapselen in de diagnose zelf.
Alleen als je weet dat iemand pienter of helder genoeg is om de waarheid van jouw bewering te erkennen, dwz uit zijn eigen ontkenningsfase te kruipen, dan kan je hem daarmee confronteren. Anders is het een verkeerde manier van communiceren, want je brengt de ander alleen maar in het defensief.
Nogmaals. Een psycholoog, psychiater, of psychotherapeut stelt diagnoses en daarbij hoort niet het zinnetje: "U zit in de ontkenningsfase meneer"quote:Op donderdag 24 november 2005 00:46 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Zodra een psycholoog of psychotherapeut zegt dat iemand in een ontkenningsfase zit, kán die "diagnose" (wat is een beter woord?) fout zijn. Ik vroeg me dus af wat zo iemand ertegen zou kunnen doen als die diagnose onterecht bij hem gesteld is.
Ontkennen.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:46 schreef in-limboy het volgende:
Ik vroeg me dus af wat zo iemand ertegen zou kunnen doen als die diagnose onterecht bij hem gesteld is.
Ok, maar waar komt dan de hele term ontkenningsfase vandaan? Hij bestaat niet voor niets...quote:Op donderdag 24 november 2005 00:44 schreef nozem het volgende:
[..]
Dat stelt een psycholoog niet vast. Een psycholoog zal nooit zeggen: "Je bent schizofreen maar je zit in de ontkenningsfase"
En omdat die term bestaat link jij dat direct aan psychotherapeuten en hun diagnoses? Tiepies.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:48 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Ok, maar waar komt dan de hele term ontkenningsfase vandaan? Hij bestaat niet voor niets...
Dat is ook zo tricky aan zo'n bewering. Het is als de uitspraak: "Deze zin is niet waar."quote:Op donderdag 24 november 2005 00:46 schreef in-limboy het volgende:
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Zodra een psycholoog of psychotherapeut zegt dat iemand in een ontkenningsfase zit, kán die "diagnose" (wat is een beter woord?) fout zijn. Ik vroeg me dus af wat zo iemand ertegen zou kunnen doen als die diagnose onterecht bij hem gesteld is.
Ok, dat is dan positief, sorry is als ik de psychologen met deze uitspraak beledigd hebquote:Op donderdag 24 november 2005 00:55 schreef nozem het volgende:
Een psycholoog zal, als het een goede is, direct door jouw zogenaamde ontkenningsfase heenprikken en gewoon een diagnose stellen. Er is geen hond die 'ontkenningsfase' als diagnose krijgt.
Mensen die van het gezeur af willen zijn.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:57 schreef in-limboy het volgende:
Maar wie zeggen dan wél dat er iemand in een ontkenningsfase is?![]()
Uhm. Aangezien je zo'n beetje alle aspecten van het leven kunt ontkennen is het woord 'ontkenningsfase' niet specifiek op iets van toepassing.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:57 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Ok, dat is dan positief, sorry is als ik de psychologen met deze uitspraak beledigd heb![]()
Maar wie zeggen dan wél dat iemand in een ontkenningsfase is?![]()
En ook dat kan je ontkennenquote:Op donderdag 24 november 2005 01:06 schreef nozem het volgende:
[..]
Je kunt zo'n beetje alles ontkennen.
Ben ik niet met je eens.quote:
Huh, ik snap het niet meer hoor... Wat kan je dan nog meer ontkennen?quote:Op donderdag 24 november 2005 01:06 schreef nozem het volgende:
[..]
Uhm. Aangezien je zo'n beetje alle aspecten van het leven kunt ontkennen is het woord 'ontkenningsfase' niet specifiek op iets van toepassing.
Je kunt ontkennen dat je spruitjes lekker vindt. Je kunt ontkennen dat je over de wc-bril hebt gepist. Je kunt ontkennen dat je bloemetjesbehang op de badkamer hebt. Je kunt ontkennen dat je homo bent. Je kunt ontkennen dat je hetero bent. Je kunt ontkennen dat je zo dom bent als het achtereind van een zieke kameel. Je kunt ontkennen dat je in je neus peutert tijdens Goede Tijden Slechte Tijden. Je kunt ontkennen dat God bestaat. Je kunt ontkennen dat Allah bestaat. Je kunt ontkennen dat je elke nacht met je teddybeer in slaap valt. Je kunt ontkennen dat je je friet liever on the rocks eet en last but not least, je kunt ontkennen dat je ooit dit topic hebt geopend.
Je kunt zo'n beetje alles ontkennen.
quote:
quote:Op donderdag 24 november 2005 01:54 schreef r_one het volgende:
De ontkenningsfase is toch niets meer dan een fase, een bepaalde periode in je leven (peuterleeftijd)?
Nee, ik denk dat jij een theorie van Freud nu enorm aan het verkrachten bent.quote:Op donderdag 24 november 2005 01:54 schreef r_one het volgende:
De ontkenningsfase is toch niets meer dan een fase, een bepaalde periode in je leven (peuterleeftijd)?
Wordt bij jou serieus "ontkenningsfase" gediagnostiseerd, dan zou ik ernstige twijfels hebben aan de vakbekwaamheid van de psycholoog.
Het wordt anders als de psycholoog bepaalde symptomen vergelijkt met die uit de ontkenningsfase.
dat je simpel bentquote:Op donderdag 24 november 2005 01:18 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Huh, ik snap het niet meer hoor... Wat kan je dan nog meer ontkennen?
precies dat!quote:Op donderdag 24 november 2005 08:25 schreef Boschjesman het volgende:
De ontkenningsfase waar jij het over hebt is geen diagnose, maar een onderdeel van het proces hoe mensen met problemen en of moeilijke gebeurtenissen om gaan.
Er zijn een aantal van deze fases, die normaal afgelopen worden om zo'n gebeurtenis te verwerken.
"Aww, mijn hamster!Dood! Nee, dat kan niet!
"
Waarna je na een paar andere fases het allemaal verwerkt zou moeten hebben.
maar het is geen diagnose, Alicey.quote:Op donderdag 24 november 2005 08:11 schreef Alicey het volgende:
Het is niet echt mogelijk om te bewijzen dat dat niet zo is. Je psychische staat is geen continuum, maar een momentopname. Als je op dit moment een bepaalde diagnose krijgt, en op een later moment weer een andere diagnose, kun je niet zeggen dat de eerste diagnose verkeerd was. Het zou net zo goed kunnen dat die diagnose toen correct was.
Verder baseert een psycholoog zich op waarnemingen, dus je zou hem eens kunnen vragen wat hem aan die bepaalde diagnose doet denken. Dan weet je in ieder geval of hij gelijk heeft, of dat hij signalen verkeerd heeft opgepikt. Voor jezelf weet je dan genoeg.
De veronderstelling houdt neem ik aan verband met een diagnose. De psycholoog komt met een diagnose, patient weigert die diagnose te aanvaarden, psycholoog vindt dat patient in ontkennigsfase verkeert..quote:Op donderdag 24 november 2005 09:54 schreef milagro het volgende:
[..]
maar het is geen diagnose, Alicey.
het is een veronderstelling, slechts, van een gemakzuchtige en verveelde psycholoog
Ja okay, maar de TS stelt dat de ontkenningsfase de diagnose is.quote:Op donderdag 24 november 2005 09:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
De veronderstelling houdt neem ik aan verband met een diagnose. De psycholoog komt met een diagnose, patient weigert die diagnose te aanvaarden, psycholoog vindt dat patient in ontkennigsfase verkeert..
Inderdaad best gemakzuchtig..
Ok, op die manier.quote:Op donderdag 24 november 2005 09:57 schreef milagro het volgende:
[..]
Ja okay, maar de TS stelt dat de ontkenningsfase de diagnose is.
Hij begrijpt het woord gewoon niet, ook niet als het hem uitgelegd wordt.
Vandaar ook mijn reactie net, ik dacht namelijk dat hij de boel een beetje voor de gek hield, met die vraag.
Ik weet niet zeker of het gaat over de TS.quote:
quote:Op donderdag 24 november 2005 00:29 schreef in-limboy het volgende:
Ik vroeg het me gewoon af. Bedankt alvast![]()
ik gok zomaar dat het wel over hem gaatquote:Op donderdag 24 november 2005 10:54 schreef Boschjesman het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of het gaat over de TS.
Het was volgens mij maar een stelling: "Werkt de diagnose 'ontkenningsfase' al dan niet averechts.
[..]
Ik zeg niets, maar ik denk dat hij het ontkent...quote:
Ah, hij ontkent het.quote:Op donderdag 24 november 2005 10:55 schreef milagro het volgende:
[..]
ik gok zomaar dat het wel over hem gaat![]()
Je hoeft je er niet voor te schamen hoor.quote:Op donderdag 24 november 2005 23:22 schreef in-limboy het volgende:
Neen, het gaat voor de verandering eens niet over mij... Ik heb nog geen contact met psychologen gehad.
Kop 'm er maar in. Je kan het!!
quote:Op donderdag 24 november 2005 00:44 schreef nozem het volgende:
[..]
Dat stelt een psycholoog niet vast. Een psycholoog zal nooit zeggen: "Je bent schizofreen maar je zit in de ontkenningsfase"
Kriebelen je handen nou niet?quote:Op donderdag 5 april 2007 16:02 schreef Copycat het volgende:
Wat een suffe kick.
Ik zit erop en typ dit met mijn kin.quote:
quote:Op donderdag 5 april 2007 16:06 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik zit erop en typ dit met mijn kin.
dit vind ik wel tiepies... je hebt 2 personen , de een zegt jij bent geel de ander zegt ik ben niet geel dan zegt de een weer tegen de ander :" je zit in een fase waardoor je niet inziet dat je geel bent en dat ontken je maar je bent wel geel" Dan zegt de ander , je hebt geen geleijk want ik zit niet in zo een fase , ik ontken het wel maar ik zit niet een een fase waardoor ik niet in zie dat ik neit geel ben , ik ben namelijk gewoon niet geel,quote:Op donderdag 24 november 2005 00:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is ook zo tricky aan zo'n bewering. Het is als de uitspraak: "Deze zin is niet waar."
Stel, iemand zegt: jij zit in de ontkenningsfase. Jij (behandelde) ontkent dat.
Wat ontken je dan? Je eigen probleem? Of de bewering dat jij je eigen probleem ontkent? En als jij ontkent dat je je eigen probleem ontkent, dan bevestig jij toch juist dat je een probleem hebt? Dus wat zeurt die therapeut dan?
Kortom: een zeer onprofessionele manier van communiceren. Zoek onmiddelijk een andere hulpverlener.
woef ?quote:Op donderdag 24 november 2005 00:55 schreef nozem het volgende:
Een psycholoog zal, als het een goede is, direct door jouw zogenaamde ontkenningsfase heenprikken en gewoon een diagnose stellen. Er is geen hond die 'ontkenningsfase' als diagnose krijgt.
Je bent lekker op dreef weer, neem je je medicijnen nog wel?quote:Op donderdag 5 april 2007 16:15 schreef tinoz het volgende:
[..]
woef ?ik zou geen ziekte inzicht hebben en daarom wor ik nog opgesloten ook , wat praten jullie ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |