FOK!forum / Cultuur & Historie / Historische gebouwen, architectuur...
Koewamwoensdag 23 november 2005 @ 21:11
Was laatst even aan het nadenken. Veel moderne gebouwen vind ik eigenlijk spuuglelijk.

Nederland, en vooral Rotterdam, heeft vergeleken met andere Europese steden maar weinig historische gebouwen. Ik was laatst in Den haag, daar zag het er best aardig uit, niet verpauperd en zo (wel uitzodneringen, maarja...)

Ik pleit voor een proef waar klassieke bouwkunst weer een beetje tot leven wordt gewekt.
Dat betekent: gebouwen zoals dit:

(oostenrijkse parlement)

(Binnenhof, Den Haag)

(stadhuis Rotterdam)


Hebben jullie nog meer van zulke plaatjes? En wat denken jullie van dit idee? Wat is jullie smaak?
Mute_Mewoensdag 23 november 2005 @ 21:15
idee = gaaf

maar dit is tegenwoordig véél te duur om te maken...
Lord_Vetinariwoensdag 23 november 2005 @ 21:17
Nederland heeft nooit dat soort pompeuze gebouwen gehad. Het Paleis op de Dam veroorzaakte, toen het als Stadhuis gebouwd werd, een enorme rel in Amsterdam vanwege de opzichtigheid.
Koewamwoensdag 23 november 2005 @ 21:22
Koewamwoensdag 23 november 2005 @ 21:26
Kluupkluupwoensdag 23 november 2005 @ 21:26
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:11 schreef Koewam het volgende:
Nederland, en vooral Rotterdam, heeft vergeleken met andere Europese steden maar weinig historische gebouwen.
Joh en hoe zou dát nou toch komen
Koewamwoensdag 23 november 2005 @ 21:27
Lord_Vetinariwoensdag 23 november 2005 @ 21:28
Koewam, we snappen je punt nu wel. (Het zou trouwens leuk zijn als je erbij zette wat het was..).
Koewamwoensdag 23 november 2005 @ 21:29
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:26 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Joh en hoe zou dát nou toch komen
Dat weten we niet. Vertel het maar.
Lord_Vetinariwoensdag 23 november 2005 @ 21:30
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:29 schreef Koewam het volgende:

[..]

Dat weten we niet. Vertel het maar.
In case you're serious: Google even op 14 mei 1940.
TC03woensdag 23 november 2005 @ 21:30
Het Rotterdamse Stadhuis is toch in 1920 ofzo gebouwd? Niet echt historisch.
Alexxxxxwoensdag 23 november 2005 @ 21:46

Word gesloopt


Te koop, op voorwaarde dat je er een thee-huisje in vestigt
Darkomenwoensdag 23 november 2005 @ 21:56
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:46 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Word gesloopt
Zoude kan je een mooie garage van maken
Alexxxxxwoensdag 23 november 2005 @ 22:00
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:56 schreef Darkomen het volgende:

[..]

Zoude kan je een mooie garage van maken
vroeger treinenremise, nu aardappelloods, volgend jaar woningbouw

Meer foto's van dit specifieke pand hier
SevenWonderswoensdag 23 november 2005 @ 22:03
Gek he, dat er in R'dam geen historische gebouwen (meer) staan....

Doet me denken aan twee Duitse toeristen die mij ditzelfde vroegen toen ik jaren geleden in een hotel werkte.....heb ze gezegd dat ze maar aan hun opa moesten vragen hoe of dat kwam :-)
TC03woensdag 23 november 2005 @ 22:05
quote:
Op woensdag 23 november 2005 22:03 schreef SevenWonders het volgende:
Gek he, dat er in R'dam geen historische gebouwen (meer) staan....

Doet me denken aan twee Duitse toeristen die mij ditzelfde vroegen toen ik jaren geleden in een hotel werkte.....heb ze gezegd dat ze maar aan hun opa moesten vragen hoe of dat kwam :-)
Er staan nog wel wát historische gebouwen in Rotterdam hoor.
Kluupkluupwoensdag 23 november 2005 @ 22:08
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

In case you're serious: Google even op 14 mei 1940.
Voor de TS:


Ik vind Rotterdam wel wat hebben. Toen ik daar voor het eerst was leek het wel alsof ik in het buitenland was.
Zelf ben ik plaatjes als dit gewend:

1657, Deventer:


2005, Deventer (vanaf de andere kant, dat wel):


Gewoon één hoog mooi gebouw.. In dit geval de lebuineskerk, die er al heel wat jaartjes staat. Het aanzicht van de stad is altijd bewaard gebleven. En dan in de stad zelf nog wat mooi oude gebouwen zoals de waag (heel de brink trouwens, mooie pakhuizen):



Ik vind dat Nederland júíst erg veel en erg mooie oude gebouwen heeft. Ze vallen misschien niet zo op omdat ze niet zo groot zijn. Maar dat past ook misschien niet echt bij Nederland. Komt bij dat het gewoon onmogelijk was om hoog te bouwen in de polder. De Waag hierboven zakt zelfs al langzaam weg).
Nee, in Nederland hebben we echt niks te klagen wat oude gebouwen betreft.

En we hebben iets als Monumentenzorg . (Is er ook wel op Europees niveau, maar in Nederland is iets al snel een monument). Neem nou bijvoorbeeld deze oude ijzergieterij in Deventer.:

Er stonden nog wat gebouwen naast maar die stonden echt op instorten. Deze hebben ze gerenoveerd (ook de schoorsteen). En ze hebben er, vind ik, écht iets moois van gemaakt: Grachtenpanden in de vorm van een fabriek. Mooi dat zo'n historisch gebouw prima kan passen in de nieuwbouw.


En waar de TS mee komt.. Met zijn 'historische gebouwen' is wel heel leuk en aardig. Maar de nederlandse architectuur was in die tijd gewoon niet van de grote paleizen met pilaren. Onze mooie gebouwen hadden vaak een echte functie en zoals ik net al zei. Nederland heeft de ondergrond niet voor iets groots.
zakjapannertjewoensdag 23 november 2005 @ 22:12
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:30 schreef TC03 het volgende:
Het Rotterdamse Stadhuis is toch in 1920 ofzo gebouwd? Niet echt historisch.
is wel in de historische stijl gebouwd, net zoals die in Leiden (dat is ook in die jaren gebouwd, deels nog het oude afgebrande stadhuis met name de gevel is erin verwerkt)
zakjapannertjewoensdag 23 november 2005 @ 22:17






Grote of Nieuwe Kerk in Zierikzee, vervanger van de toen langste kerk van Nederland die begin 19e eeuw is afgebrand, de huidige kerk stamt ook uit die tijd
TC03woensdag 23 november 2005 @ 22:26
Voor:


Na:


zakjapannertjewoensdag 23 november 2005 @ 22:27
in dezelfde stijl en tijdperk de Mozes en Aaronkerk in hartje Amsterdam:



du_kewoensdag 23 november 2005 @ 23:03
Vind die klassisistische stijl toch wat te pompeus eigenlijk. Ben meer voor de wat bescheidener Nederlandse schaal.
du_kewoensdag 23 november 2005 @ 23:05
Overigens vind ik dit ook wel een aardige toepassing van een oud fabrieksgebouw
De oude veevoercooperatie in Meppel is nu verbouwd tot het hoofdkantoor van de opvolger van die coop.
zakjapannertjewoensdag 23 november 2005 @ 23:17
ik vind het wel wat hebben, de meeste gebouwen, de modernere gebouwen van laat 19e eeuw zoals het Justitiepaleis in Brussel vind ik echter vaak geheel uit de verhoudingen

trouwens voor Den Haag een mooie site met foto's en plaatjes van classisistische architectuur:

http://homepage.residentie.net/~schram-12/class.htm
LodewijkNapoleonzaterdag 26 november 2005 @ 16:59
Die specifieke stijl heet toch waterstaatclassisisme?

Jozefkerk te Assen.
LodewijkNapoleonzaterdag 26 november 2005 @ 17:09
Overigens, een voorbeeld van wat TS voor ogen heeft zou Castalia in Den Haag kunnen zijn, de puntdaken en andere elementen verwijzen ook naar het verleden.


De Zurichtoren is er volgens mij ook een goed voorbeeld van:

Koewamzaterdag 26 november 2005 @ 17:17
Dat zijn best mooie moderne gebouwen

Itt:


Vind ik zo weinig creatief.


Alleen de ongeving van die gebouwen:



Valt dan weer een beetje tegen.
LodewijkNapoleonzaterdag 26 november 2005 @ 17:29
Een andere stijl die een compromis zocht tussen heden & verleden is de Delftse School:
quote:
De Delftse School (ca. 1925-1955) is een traditionalistische stroming in de Nederlandse architectuur die is ontstaan rondom de Delftse hoogleraar ir. Marinus Jan Granpré Moličre. De naam 'Delftse School' werd geďntroduceerd door de architect Jacobus Oud van de kunstenaarsgroep De Stijl.

De Delftse School streefde naar een architectuur die was gebaseerd op universele normen en waarden. Daarnaast wilde men de traditie van de Nederlandse plattelandsbouw in ere houden. Deze traditie was een reactie op de Amsterdamse School die volgens de traditionalisten te decoratief was ingesteld. Volgens de architecten van de Delftse School lag schoonheid juist in eenvoud en was een goede harmonie tussen massa, ruimte en lichtval belangrijk. Architectuur moest nederig zijn en vooral niet opvallen. De functie van een gebouw moest tot uitdrukking komen in de vorm. Vandaar werd ook een groot onderscheid gemaakt in de vormgeving van woonhuizen (simpel en ingetogen) en publieke gebouwen als stadhuizen en kerken, die juist monumentaal moesten zijn om hun functie te benadrukken. Met name op de katholieke kerkenbouw had de Delftse School grote invloed. Kenmerkend voor de Delftse School zijn het vrijwel uitsluitende gebruik van baksteen, de hoge met pannen beklede daken tussen topgevels en het gebruik van natuursteen op constructief belangrijke punten. Een belangrijke bron van inspiratie was het werk van A.J. Kropholler, die echter zelf geen deel uitmaakte van de Delftse School.

De architectuur van de Delftse School heeft de wederopbouw tijdens en na de Tweede Wereldoorlog in sterke mate beheerst, wat illustratief lijkt voor de populariteit en het vertrouwen in de toekomstwaarde ervan. Critici stellen echter dat de macht van de Delftse School zo groot was dat architecten die er geen deel van uitmaakten simpelweg weinig kans kregen om hun ontwerpen uit te voeren. Architecten van de Delftse School waren onder meer betrokken bij de herbouw van Rhenen en Middelburg.

Belangrijke representanten van de Delftse School waren, naast Granpré Moličre, C.M. van Moorsel en B.J. Koldewey. Andere voorbeelden zijn J.F. Berghoef en A.M. De Rouville de Meux.

Met name vanuit het Functionalisme bestond er grote weerstand tegen de Delftse School. Echter, ook in Traditionalistische kringen was de Delftse School niet onomstreden. Met name Frits Peutz was een verklaard tegenstander van de kring rond Granpré Moličre. Bovendien waren verschillende vooraanstaande architecten van het Traditionalisme, zoals H.W. Valk en Alphons Boosten, niet bij de Delftse School betrokken. Het is dan ook onterecht dat het begrip Delftse School vaak gebruikt wordt als aanduiding voor het totale Traditionalisme in Nederland.

Vanaf het einde van de jaren 40 werd de Delftse School geleidelijk vervangen door de Bossche School rond Dom Hans van der Laan.
Het gemeentehuis van Waalwijk:

De kerk van Luttelgeest:

Museum Boymans van Beuningen:

Gemeentehuis van Hoogeveen:

Stadhuis van Enschede:

Spreekt voor zichzelf:



Zo'n beetje de hele wieringermeer en Noordoostpolder zijn in DElftse school bebouwd.
du_kezondag 27 november 2005 @ 14:35
Mooie plaatjes .
Vavamaandag 28 november 2005 @ 23:52
Ik vind het parlementsgebouw in Boedapest al heel lang een erg mooi gebouw:

LodewijkNapoleonmaandag 28 november 2005 @ 23:56
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:52 schreef Vava het volgende:
Ik vind het parlementsgebouw in Boedapest al heel lang een erg mooi gebouw:

[afbeelding]
Het heeft ook wel wat verwantschap met het Engelse parlementsgebouw. Het was in de 19e eeuw de ultieme culminatie van de herwonnen trots.
JohnnyKnoxvilledinsdag 29 november 2005 @ 00:06
Ja, jottem, historiserend bouwen. .
Laten we net doen alsof we nog in de 19e eeuw leven.

Bij moderne tijden horen moderne gebouwen.

In een land ten oosten van ons zag je in een bepaalde periode net voor de helft van de vorige eeuw dezelfde dwang naar vroeger, "toen alles beter was".

Toen was alles helemaal niet beter, de woningen waren kuthokjes waar mensen op elkaar gestapeld moesten wonen. Is het nou zo moeilijk moderniteit te accepteren met veranderende mensen en dus ook veranderende gebouwen? Wat voor mij een stad interessant maakt is dat je historie kan aflezen aan de samenstelling van gebouwen. Dus gebouwen uit de Middeleeuwen naast hypermoderne gebouwen. Dat is wat een stad voor mij een stad maakt. Zowel het verleden als het heden. Niet alleen dwepen met een vals Anton Pieck sentiment.

Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk, whehehe.
Vavadinsdag 29 november 2005 @ 00:12
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:06 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ja, jottem, historiserend bouwen. .
Laten we net doen alsof we nog in de 19e eeuw leven.

Bij moderne tijden horen moderne gebouwen.

In een land ten oosten van ons zag je in een bepaalde periode net voor de helft van de vorige eeuw dezelfde dwang naar vroeger, "toen alles beter was".

Toen was alles helemaal niet beter, de woningen waren kuthokjes waar mensen op elkaar gestapeld moesten wonen. Is het nou zo moeilijk moderniteit te accepteren met veranderende mensen en dus ook veranderende gebouwen? Wat voor mij een stad interessant maakt is dat je historie kan aflezen aan de samenstelling van gebouwen. Dus gebouwen uit de Middeleeuwen naast hypermoderne gebouwen. Dat is wat een stad voor mij een stad maakt. Zowel het verleden als het heden. Niet alleen dwepen met een vals Anton Pieck sentiment.

Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk, whehehe.
Je mening in tegenstelling tot het begin van je post vind ik nogal vreemd eerlijk gezegd.

Waarom doen we of we in de 19e eeuw leven? En waarom staan er in de omschrijving van je mening nog wel gebouwen van de middeleeuwen?
JohnnyKnoxvilledinsdag 29 november 2005 @ 00:26
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:12 schreef Vava het volgende:
Je mening in tegenstelling tot het begin van je post vind ik nogal vreemd eerlijk gezegd.

Waarom doen we of we in de 19e eeuw leven? En waarom staan er in de omschrijving van je mening nog wel gebouwen van de middeleeuwen?
Het is prima om gebouwen uit "de oudheid" te conserveren.
Maar om nu nog zulke gebouwen nieuw neer te zetten en net te doen alsof het oude gebouwen zijn, daar ben ik dus op tegen.

Een stad is (vaak) een samenstelling van gebouwen uit verschillende tijdperken. Dus ook gebouwen die in hun tijd modern werden geacht. Waarom zouden we nu dan gebouwen neerzetten die er uitzien alsof ze 200 jaar geleden gebouwd zouden kunnen zijn?
Dát noem ik dus vals Anton Pieck sentiment, de eigenschap van de mens om alleen de leuke en aangename zaken uit het verleden te herinneren en compleet voorbij te gaan aan de negatieve kanten.
Vavadinsdag 29 november 2005 @ 00:47
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Het is prima om gebouwen uit "de oudheid" te conserveren.
Maar om nu nog zulke gebouwen nieuw neer te zetten en net te doen alsof het oude gebouwen zijn, daar ben ik dus op tegen.

Een stad is (vaak) een samenstelling van gebouwen uit verschillende tijdperken. Dus ook gebouwen die in hun tijd modern werden geacht. Waarom zouden we nu dan gebouwen neerzetten die er uitzien alsof ze 200 jaar geleden gebouwd zouden kunnen zijn?
Dát noem ik dus vals Anton Pieck sentiment, de eigenschap van de mens om alleen de leuke en aangename zaken uit het verleden te herinneren en compleet voorbij te gaan aan de negatieve kanten.
Maar bouwkunst is toch een kunst waar je als architect je fantasie op los kunt laten dus als je nou toevallig een bepaalde stroming mooi vindt, kan je dat prima gebruiken
Al vind ik dat er in deze tijd over het algemeen weinig terug wordt gekeken bij het ontwerpen, nieuwe gebouwen zijn vaak erg modern.
En het Neo Classicisime was ook een stroming, toen was het toevallig wel "in" om terug te kijken naar een andere tijd Verder vind ik het allemaal prima bij elkaar passen!
zakjapannertjedinsdag 29 november 2005 @ 16:12
ook een mooi staaltje van het neo-classisisme is het Concertgebouw in Amsterdam:
voorgevel:


deze zijgevel is wat minder





Amstelhotel:

Darkomendinsdag 29 november 2005 @ 16:58
Bij ons hebben ze dit mooi gebouw,


ooit een universiteit en kerk platgegooid en dit leljike ding neergezet:
EnfantTerriblewoensdag 30 november 2005 @ 17:38
/Users/guuligan/Pictures/iPhoto Library/2005/11/09/DSCF0019.JPG

Kerk te Kopenhagen (het is mij ontschoten welke)
Sandstorm_81woensdag 30 november 2005 @ 18:18
Mechelen:









en de st-romboutstoren niet vergeten!
longmornzaterdag 3 december 2005 @ 06:58
Het is en blijft een gevaar voor z'n omgeving, er valt nog weleens een torentje naar beneden, maar wat wil je. Gebouwd in 1448-1450 blijft het toch een mooi, klein stadhuisje



In de buurt natuurlijk ook de befaamde glas in lood ramen, iets later gebouwd, zo rond 1500