Joh en hoe zou dát nou toch komenquote:Op woensdag 23 november 2005 21:11 schreef Koewam het volgende:
Nederland, en vooral Rotterdam, heeft vergeleken met andere Europese steden maar weinig historische gebouwen.
Dat weten we niet. Vertel het maar.quote:Op woensdag 23 november 2005 21:26 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Joh en hoe zou dát nou toch komen
In case you're serious: Google even op 14 mei 1940.quote:Op woensdag 23 november 2005 21:29 schreef Koewam het volgende:
[..]
Dat weten we niet. Vertel het maar.![]()
vroeger treinenremise, nu aardappelloods, volgend jaar woningbouwquote:Op woensdag 23 november 2005 21:56 schreef Darkomen het volgende:
[..]
Zoude kan je een mooie garage van maken
Er staan nog wel wát historische gebouwen in Rotterdam hoor.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:03 schreef SevenWonders het volgende:
Gek he, dat er in R'dam geen historische gebouwen (meer) staan....
Doet me denken aan twee Duitse toeristen die mij ditzelfde vroegen toen ik jaren geleden in een hotel werkte.....heb ze gezegd dat ze maar aan hun opa moesten vragen hoe of dat kwam :-)
Voor de TS:quote:Op woensdag 23 november 2005 21:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In case you're serious: Google even op 14 mei 1940.
is wel in de historische stijl gebouwd, net zoals die in Leidenquote:Op woensdag 23 november 2005 21:30 schreef TC03 het volgende:
Het Rotterdamse Stadhuis is toch in 1920 ofzo gebouwd? Niet echt historisch.
Het gemeentehuis van Waalwijk:quote:De Delftse School (ca. 1925-1955) is een traditionalistische stroming in de Nederlandse architectuur die is ontstaan rondom de Delftse hoogleraar ir. Marinus Jan Granpré Molière. De naam 'Delftse School' werd geïntroduceerd door de architect Jacobus Oud van de kunstenaarsgroep De Stijl.
De Delftse School streefde naar een architectuur die was gebaseerd op universele normen en waarden. Daarnaast wilde men de traditie van de Nederlandse plattelandsbouw in ere houden. Deze traditie was een reactie op de Amsterdamse School die volgens de traditionalisten te decoratief was ingesteld. Volgens de architecten van de Delftse School lag schoonheid juist in eenvoud en was een goede harmonie tussen massa, ruimte en lichtval belangrijk. Architectuur moest nederig zijn en vooral niet opvallen. De functie van een gebouw moest tot uitdrukking komen in de vorm. Vandaar werd ook een groot onderscheid gemaakt in de vormgeving van woonhuizen (simpel en ingetogen) en publieke gebouwen als stadhuizen en kerken, die juist monumentaal moesten zijn om hun functie te benadrukken. Met name op de katholieke kerkenbouw had de Delftse School grote invloed. Kenmerkend voor de Delftse School zijn het vrijwel uitsluitende gebruik van baksteen, de hoge met pannen beklede daken tussen topgevels en het gebruik van natuursteen op constructief belangrijke punten. Een belangrijke bron van inspiratie was het werk van A.J. Kropholler, die echter zelf geen deel uitmaakte van de Delftse School.
De architectuur van de Delftse School heeft de wederopbouw tijdens en na de Tweede Wereldoorlog in sterke mate beheerst, wat illustratief lijkt voor de populariteit en het vertrouwen in de toekomstwaarde ervan. Critici stellen echter dat de macht van de Delftse School zo groot was dat architecten die er geen deel van uitmaakten simpelweg weinig kans kregen om hun ontwerpen uit te voeren. Architecten van de Delftse School waren onder meer betrokken bij de herbouw van Rhenen en Middelburg.
Belangrijke representanten van de Delftse School waren, naast Granpré Molière, C.M. van Moorsel en B.J. Koldewey. Andere voorbeelden zijn J.F. Berghoef en A.M. De Rouville de Meux.
Met name vanuit het Functionalisme bestond er grote weerstand tegen de Delftse School. Echter, ook in Traditionalistische kringen was de Delftse School niet onomstreden. Met name Frits Peutz was een verklaard tegenstander van de kring rond Granpré Molière. Bovendien waren verschillende vooraanstaande architecten van het Traditionalisme, zoals H.W. Valk en Alphons Boosten, niet bij de Delftse School betrokken. Het is dan ook onterecht dat het begrip Delftse School vaak gebruikt wordt als aanduiding voor het totale Traditionalisme in Nederland.
Vanaf het einde van de jaren 40 werd de Delftse School geleidelijk vervangen door de Bossche School rond Dom Hans van der Laan.
Het heeft ook wel wat verwantschap met het Engelse parlementsgebouw. Het was in de 19e eeuw de ultieme culminatie van de herwonnen trots.quote:Op maandag 28 november 2005 23:52 schreef Vava het volgende:
Ik vind het parlementsgebouw in Boedapest al heel lang een erg mooi gebouw:
[afbeelding]
Je mening in tegenstelling tot het begin van je post vind ik nogal vreemd eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 29 november 2005 00:06 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ja, jottem, historiserend bouwen..
Laten we net doen alsof we nog in de 19e eeuw leven.
Bij moderne tijden horen moderne gebouwen.
In een land ten oosten van ons zag je in een bepaalde periode net voor de helft van de vorige eeuw dezelfde dwang naar vroeger, "toen alles beter was".
Toen was alles helemaal niet beter, de woningen waren kuthokjes waar mensen op elkaar gestapeld moesten wonen. Is het nou zo moeilijk moderniteit te accepteren met veranderende mensen en dus ook veranderende gebouwen? Wat voor mij een stad interessant maakt is dat je historie kan aflezen aan de samenstelling van gebouwen. Dus gebouwen uit de Middeleeuwen naast hypermoderne gebouwen. Dat is wat een stad voor mij een stad maakt. Zowel het verleden als het heden. Niet alleen dwepen met een vals Anton Pieck sentiment.
Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk, whehehe.
Het is prima om gebouwen uit "de oudheid" te conserveren.quote:Op dinsdag 29 november 2005 00:12 schreef Vava het volgende:
Je mening in tegenstelling tot het begin van je post vind ik nogal vreemd eerlijk gezegd.
Waarom doen we of we in de 19e eeuw leven? En waarom staan er in de omschrijving van je mening nog wel gebouwen van de middeleeuwen?
Maar bouwkunst is toch een kunst waar je als architect je fantasie op los kunt laten dus als je nou toevallig een bepaalde stroming mooi vindt, kan je dat prima gebruikenquote:Op dinsdag 29 november 2005 00:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Het is prima om gebouwen uit "de oudheid" te conserveren.
Maar om nu nog zulke gebouwen nieuw neer te zetten en net te doen alsof het oude gebouwen zijn, daar ben ik dus op tegen.
Een stad is (vaak) een samenstelling van gebouwen uit verschillende tijdperken. Dus ook gebouwen die in hun tijd modern werden geacht. Waarom zouden we nu dan gebouwen neerzetten die er uitzien alsof ze 200 jaar geleden gebouwd zouden kunnen zijn?
Dát noem ik dus vals Anton Pieck sentiment, de eigenschap van de mens om alleen de leuke en aangename zaken uit het verleden te herinneren en compleet voorbij te gaan aan de negatieve kanten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |