quote:
Voor de TS:
![]()
Ik vind Rotterdam wel wat hebben. Toen ik daar voor het eerst was leek het wel alsof ik in het buitenland was.
Zelf ben ik plaatjes als dit gewend:
1657, Deventer:
![]()
2005, Deventer (vanaf de andere kant, dat wel):
![]()
Gewoon één hoog mooi gebouw.. In dit geval de lebuineskerk, die er al heel wat jaartjes staat. Het aanzicht van de stad is altijd bewaard gebleven. En dan in de stad zelf nog wat mooi oude gebouwen zoals de waag (heel de brink trouwens, mooie pakhuizen):
![]()
Ik vind dat Nederland júíst erg veel en erg mooie oude gebouwen heeft. Ze vallen misschien niet zo op omdat ze niet zo groot zijn. Maar dat past ook misschien niet echt bij Nederland. Komt bij dat het gewoon onmogelijk was om hoog te bouwen in de polder. De Waag hierboven zakt zelfs al langzaam weg).
Nee, in Nederland hebben we echt niks te klagen wat oude gebouwen betreft.
En we hebben iets als Monumentenzorg
![]()
. (Is er ook wel op Europees niveau, maar in Nederland is iets al snel een monument). Neem nou bijvoorbeeld deze oude ijzergieterij in Deventer.:
![]()
Er stonden nog wat gebouwen naast maar die stonden echt op instorten. Deze hebben ze gerenoveerd (ook de schoorsteen). En ze hebben er, vind ik, écht iets moois van gemaakt: Grachtenpanden in de vorm van een fabriek. Mooi dat zo'n
historisch gebouw prima kan passen in de nieuwbouw.
![]()
![]()
En waar de TS mee komt.. Met zijn 'historische gebouwen' is wel heel leuk en aardig. Maar de nederlandse architectuur was in die tijd gewoon niet van de grote paleizen met pilaren. Onze mooie gebouwen hadden vaak een echte functie en zoals ik net al zei. Nederland heeft de ondergrond niet voor iets groots.