gewoon een paar cijfers:quote:Uit de EuroNCAP tests blijkt dat de meeste geteste SUV’s voor voetgangers onveiliger zijn dan de gewone personenauto. Gemiddeld kregen grote SUV’s maar één ster (1 is slecht en 5 is uitstekend) voor voetgangerveiligheid (11 modellen waarvan één met 0 en één met 2 sterren), vergeleken met gemiddeld 2 voor grote personenauto’s. Binnen EuroNCAP zijn maar 4 kleine SUV’s getest en die scoren tussen 1 en 3 sterren (gemiddeld onder de 2) en dit lijkt ook iets lager te zijn dan de gemiddelde kleine personenauto. Wel wordt de kantekening geplaatst dat een vergelijking over de verschillende klassen alleen indicatief is, met name als het gaat over de waardering van de frontale en zij-impact tests die voor iedere voertuigklasse anders is opgezet.
Grotere en zwaardere voertuigen zijn in principe minder veilig voor de tegenpartij, vooral voor voetgangers en fietsers. In Amerika is onderzoek gedaan naar aantal verkeersdoden onder voetgangers (Edwards, 2003). Hoewel het aantal voetgangers dat is omgekomen in ongevallen met personenauto’s in Amerika in de periode tussen 1991 en 2000 licht is afgenomen, is het aantal dat is omgekomen bij ongevallen met SUV’s met 10% toegenomen (red. - wellicht heeft de toename ook te maken met een toename in het aantal SUV’s in Amerika). Uit analyse van ongevallen tussen één voertuig en één voetganger bleek dat hoe groter het voertuig en hoe stomper de neus, de groter is de kans op fatale afloop.
Het aandeel voetgangers dat stierf na een aanrijding met een auto bedroeg gemiddeld 4,5% terwijl dat 7,8% was bij aanrijdingen met kleine SUV’s en 11,5% bij aanrijdingen met grote SUV’s (Edwards, 2003). Dit onderzoek heeft ertoe geleid dat automobiel- en milieuorganisaties consumenten afraden om SUV’s te kopen voor gebruik op wegen binnen de bebouwde kom. Om die reden is ook in het V.K. de problematiek rondom SUV’s nader in beschouwing genomen.
Je zat met wel meer dingen fout de afgelopen paar reacties, maar goed, het zal wel aan je 'formulering' liggen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:36 schreef D00fst0m het volgende:
Ja ik had het beter moeten formuleren:
Ik wed dat de SUV alleen maar in Nederland [b]zo massaal[/] afgebrand wordt.
Die paar groene die in de Fankrijk of Amerika tegen de SUV zijn zijn te verwaarlozen. Daar wordt in eigen land nauwlijks aandacht aan besteed. (alleen in nederland krijgen die via, via aandacht)
Zwaarder belasten oké, maar je kunt niet eeuwig aan de gang blijven gaan met het spelletje SUV pesten. Er wordt wel beweerd dat de SUVs gevaarlijk zijn, maar dat voetgangers en fietsers ook risico's opzoeken wordt opzettelijk verzwegen.quote:Op donderdag 24 november 2005 16:55 schreef halion het volgende:
Iedere vorm van kapitalisme wordt in dit land stelselmatig uitgeroeid door de overheid.
Prima, maar ga dan ook niet zeiken dat onze economie zo slap als een vaatdoek is en blijft.
Sidenote: Is dit echt een typisch links standpunt vanuit de overheid?
Het is toch godverdomme niet te geloven.
Zoeken voetgangers en fietsers risico's alleen bij suv's? Lijkt me niet. Zou dit wel het geval zijn, dan had je inderdaad een argument.quote:Op vrijdag 25 november 2005 17:07 schreef Ofyles2 het volgende:
Er wordt wel beweerd dat de SUVs gevaarlijk zijn, maar dat voetgangers en fietsers ook risico's opzoeken wordt opzettelijk verzwegen.
Dat komt me dan goed van pas aangezien ik komende maand richting Dresden ga in de vette Volvo XC-70 Crosscountryquote:Op vrijdag 25 november 2005 17:47 schreef Speed-Addicted het volgende:
Met dit weer is een SUV trouwens uitermate handig
Nee dat wordt de volgende auto die aan de beurt is om gedemoniseerd zal worden zodra de SUV verboden is.quote:Op vrijdag 25 november 2005 19:53 schreef natte-flamoes het volgende:
een xc70 crosscountry is geen suv.
En wat gebeurt er met oldtimers ? Lijkt met niet prettig om met een Continental MK4 geschept te worden of met een Volvo Amazon. Gaan we die dan ook maar van de weg halen ? Wat mij betreft gaat die gestoorde trut van een Peijs er vandaag nog uit samen met de rest van dat tuig dat Nederland """""Bestuurd""""""quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:20 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Nee dat wordt de volgende auto die aan de beurt is om gedemoniseerd zal worden zodra de SUV verboden is.
Dat een oldtimer niet velig is betekent toch niet dat je de suvs nu niet kunt aanpakken? Als je dat cbs linkje wat ik gepost heb leest, zie je dat het aantal sterfgevallen veroorzaakt door een suv stijgt. De verkoop van suv's stijgen ook. Dus het is onzin dat je zegt dat omdat het 1 niet veilig is, je niks mag doen aan het ander.quote:Op vrijdag 25 november 2005 21:12 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
En wat gebeurt er met oldtimers ? Lijkt met niet prettig om met een Continental MK4 geschept te worden of met een Volvo Amazon. Gaan we die dan ook maar van de weg halen ? Wat mij betreft gaat die gestoorde trut van een Peijs er vandaag nog uit samen met de rest van dat tuig dat Nederland """""Bestuurd""""""
Lincoln Mark 4 :
http://www.carmar.nl/images/Lincoln_mark4.JPG
Cadillac Fleetwood :
http://www.avonhill.com/t(...)illac_Fleetwood.jpeg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |