Er waren al diendende militairen bij betrokken al was het idd de 2e wereldoorlog veteranen die de boventoon voerden. Nu die laatste groep elk jaar slinkt is het niet meer dan logisch dat ook de veteranen, laten we ze maar "jonge veteranen" noemen worden belicht.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Belangrijk vind ik het zeker wel, al betekent het voor mij persoonlijk niets, aangezien ik nooit bij het leger heb gezeten.
Ik vind het overigens ook prima dat er nu meer militairen bij worden betrokken.
Ik ben er nooit wezen kijken maar kijk toch altijd wel eventjes op TV. Ik ben overigens wel eens naar de herdenking op Kamp Amersfoort geweest, maar dat is dan ook bijna bij mij in de achtertuin.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:58 schreef Gripper het volgende:
Heel belangrijk. Elk jaar naar wageningen om te feesten op 5 mei, maar als de veteranen langskomen sta ik ook 2 uur lang te applaudiseren. Geweldig om te zien, die trotse oude mannetjes die daar elk jaar weer met minder rondmarcheren, daar heb ik bewondering voor. (en inderdaad, woestijnvosje, ook steeds meer jonge veteranen)
Dat is dan ook de laatste oorlog die we hier in Nederland hebben meegemaakt, moderne oorlogen spelen alleen in verre oorden, ik denk dat het daardoor komt dat men meer 'feeling' met de WO II veteranen heeft.quote:Gek is eigenlijk wel dat ik meer voeling heb met de veteranen die Nederland in WO II bevrijdden, terwijl ik minder bewondering heb voor de veteranen van Bosnië die in mijn tijdperk leven. Ik leg het een beetje krom uit, maar snap je het punt?
Misschien wil men de nadruk op WO II wat verleggen naar de hedendaagse oorlogen. Den Haag is wat dat betreft een betere stad.quote:Jammer trouwens dat het defilé uit wageningen weggaat. Ik kon er altijd naartoe fietsen, en het is tenslotte toch de plaats waar de capitulatie plaatsvond...
Je zet het mooi uiteen en ik kan helemaal begrijpen dat er nochthans weinig "feeling" is met de "jonge veteraan". Dit ondanks dat ze door de onze democratisch gekozen regering naar een ander land zijn gestuurd.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:58 schreef Gripper het volgende:
Heel belangrijk. Elk jaar naar wageningen om te feesten op 5 mei, maar als de veteranen langskomen sta ik ook 2 uur lang te applaudiseren. Geweldig om te zien, die trotse oude mannetjes die daar elk jaar weer met minder rondmarcheren, daar heb ik bewondering voor. (en inderdaad, woestijnvosje, ook steeds meer jonge veteranen)
Gek is eigenlijk wel dat ik meer voeling heb met de veteranen die Nederland in WO II bevrijdden, terwijl ik minder bewondering heb voor de veteranen van Bosnië die in mijn tijdperk leven. Ik leg het een beetje krom uit, maar snap je het punt?
Ik weet dat je zelf in Bosnië bent geweest en wil je dus niet voor het hoofd stoten, maar op een of andere manier leeft een oorlog waarin nederland alleen maar langs de zijlijn stond voor mij minder.
Jammer trouwens dat het defilé uit wageningen weggaat. Ik kon er altijd naartoe fietsen, en het is tenslotte toch de plaats waar de capitulatie plaatsvond...
Die overflights zijn altijd indrukwekkend, maar ik ben dan ook gek op die oude vliegtuigen. Ben ook blij dat ik vlakbij de Ginkelse Heide woon, elk jaar tijdens de airborne landingen weer genieten.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:01 schreef ErwinRommel het volgende:
In veel landen hebben ze al jaren een soort van defilé. Zo ook Frankrijk op de Champs Elysee.
Heb het 1 keer kunnen aanschouwen en petje af, erg indrukwekkend.
[afbeelding]
Wat en hoe er inhoud aan word gegeven aan het defilé in Den Haag weet ik niet. Wat mij betreft zou dat ook gepaard mogen gaan met een zgn. wapenschouw en een overflight van F-16's en heli's, iets wat nu al reeds gebeurd bij diverse herdenkingen.
Militaire defile's zoals ze in China en Noord Korea hebben (in het verleden ook de Soviet Unie), is denk ik om de eventuele tegenstander al schrik aan te jagen door het tonen van al het materieel welke ze hebben. Op zich ziet het er idd zeer indrukwekkend uit, de werkelijkheid is echter anders doordat slechts het mooiste word getoond, en alles wat is opgepoetst en men wellicht "dummies" gebruikt qua rollend materieel.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:17 schreef Gripper het volgende:
[..]
Die overflights zijn altijd indrukwekkend, maar ik ben dan ook gek op die oude vliegtuigen. Ben ook blij dat ik vlakbij de Ginkelse Heide woon, elk jaar tijdens de airborne landingen weer genieten.
Zo'n defilé zou mooi zijn, maar toch moet ik even kwijt dat ik nooit zo heb begrepen waarom militairen gaan marcheren om hun oorlogstrauma's kwijt te raken... Een defilé of herdenkingsmoment mag van mij best sober en zonder veel poeha en opsmuk. Anders krijg ik er zo'n idee bij van de parades die ze in Noord Korea en China houden... (gezellige jongens daar)
[afbeelding]
Nou ja, tussen Den Haag en São Paulo zit om de nabij 10.000 kilometer afstand.quote:Op woensdag 23 november 2005 15:55 schreef sp3c het volgende:
maar de vraag is nu, loopt ErwinRommel volgend jaar ook mee?
want dan weet ik nog wel een gezellige pub in Den Haag
Kijk en dus vind ik gewoon dat ze dat moeten respecteren. Ik neem niet aan dat het hem om de plek Wageningen ging, maar om de ceremonie.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
Op uitdrukkelijk verzoek van prins Bernhard, Nederlands bekendste oud-strijder, kwam er na zijn overlijden een einde aan een jarenlange traditie in Wageningen. Het afgelopen jaar was daarom de laatste keer. Willem-Alexander nam ook hier de honneurs al waar. Het ministerie van Defensie is sindsdien bedolven onder de verzoeken om de traditie op een andere manier in ere te herstellen.
Ben wel eind dit jaar in het land en zal enkele kameraden bezoeken. met wat bier oude koeien uit de sloot halen, de foto's er weer bij etc........quote:Op woensdag 23 november 2005 16:05 schreef sp3c het volgende:
0wja damn jij woont aan de andere kant van de wereld ... dat vergeet ik steeds, kutinternet
Voor wijlen ZKH Prins Bernhard had Wageningen zeker enige betekenis, daar hij zelf aanwezig was bij de ondertekening van de Duitse capitulatie in Hotel De Wereld.quote:Op woensdag 23 november 2005 16:09 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Kijk en dus vind ik gewoon dat ze dat moeten respecteren. Ik neem niet aan dat het hem om de plek Wageningen ging, maar om de ceremonie.
Al ben ik benieuwd naar de redenen van zijn wens..
Het gaat neem ik aan om de herdenking in Wageningen. Niet over het stoppen van een voortzetting van Defilé.quote:Op woensdag 23 november 2005 16:20 schreef mcintosh het volgende:
Mja snap nog steeds niet waarom er tóch is besloten door te gaan met het defilé, en dus eigenlijk niet de wens van Bernhard te eren, en weet nog steeds niet waarom hij wilde dat het stopte.
Verder heb ik er geen moeite mee, vind niks mis met het idee, zelfs wel leuk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |