abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 november 2005 @ 15:27:10 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32480952
Defilé krijgt nieuwe start in Den Haag

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG, zaterdag
Ons land krijgt een nieuw, jaarlijks terugkerend defilé dat op 29 juni zal worden afgenomen door kroonprins Willem-Alexander.
In tegenstelling tot voorheen zal het eerbetoon aan de oud-strijders niet in Wageningen, maar in Den Haag plaatsvinden. Nieuw is ook dat het defilé niet alleen meer zal bestaan uit veteranen uit de Tweede Wereldoorlog, maar dat ook oud-militairen uit latere missies én parate militairen mee marcheren in de optocht die vanaf het Malieveld langs het Haagse Binnenhof zal lopen.
Dit bevestigt de voorzitter van het Comité Nederlandse Veteranendag, jonkheer mr. A. Loudon aan De Telegraaf. Hij heeft de kroonprins van harte bereid heeft gevonden de door diens grootvader ingezette traditie voort te zetten.

Op uitdrukkelijk verzoek van prins Bernhard, Nederlands bekendste oud-strijder, kwam er na zijn overlijden een einde aan een jarenlange traditie in Wageningen. Het afgelopen jaar was daarom de laatste keer. Willem-Alexander nam ook hier de honneurs al waar. Het ministerie van Defensie is sindsdien bedolven onder de verzoeken om de traditie op een andere manier in ere te herstellen.
----------------------------------------------------------------------

Gelukkig dat het defilé zal blijven bestaan om zo tot uiting te komen van de offers die enkelen brengen en gebracht hebben voor het vaderland.
Dat Wageningen nu niet meer in het plaatje past en is verruild voor Den Haag was enigzins te verwachten na het overlijden van wijlen ZKH Prins Bernhard.
In ieder geval word er nu voortgeborduurd op een lange traditie, nl. het laten defileren van de diverse groepen die zich mag rekenen als zijnde veteraan.
Ook logisch is dat de nadruk nu meer komen te liggen op missies van na de 2e wereld oorlog aangezien veteranen van de 2e wereldoorlog schaars worden (zeg het even onbeschaafd, sorry).

Voor de gemiddelde Fokker, wat betekend het nu eigenlijk voor jou? Dat veteranen defilé?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 22 november 2005 @ 15:43:30 #2
110987 ErwinRommel
pi_32481434
Ik krijg een gevoel dat het de gemiddelde fokker eigenlijk niets kan schelen en dit allemaal geneuzel in de marge is.
Toch wel jammer.
pi_32481579
Belangrijk vind ik het zeker wel, al betekent het voor mij persoonlijk niets, aangezien ik nooit bij het leger heb gezeten.

Ik vind het overigens ook prima dat er nu meer militairen bij worden betrokken.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_32481599
Ik vind het wel belangrijk. Leven in vrijheid is niet vanzelfsprekend, de mensen die daar voor gevochten hebben moet blijvend geëerd worden. Om die zelfde reden kan ik ook absoluut boos worden als mensen hun stemrecht niet gebruiken.

Overigens zou ik het leuk vinden als er naast het defilé van de veteranen ook een militair defilé zou komen. Misschien past dat niet bij het vredelievende karakter van een herdenking maar ik zie het wel als een waardering voor het werk dat de krijgsmacht doet. Helaas hebben wij geen Champs d'Elysee.
pi_32481844
Heel belangrijk. Elk jaar naar wageningen om te feesten op 5 mei, maar als de veteranen langskomen sta ik ook 2 uur lang te applaudiseren. Geweldig om te zien, die trotse oude mannetjes die daar elk jaar weer met minder rondmarcheren, daar heb ik bewondering voor . (en inderdaad, woestijnvosje, ook steeds meer jonge veteranen)
Gek is eigenlijk wel dat ik meer voeling heb met de veteranen die Nederland in WO II bevrijdden, terwijl ik minder bewondering heb voor de veteranen van Bosnië die in mijn tijdperk leven. Ik leg het een beetje krom uit, maar snap je het punt?

Ik weet dat je zelf in Bosnië bent geweest en wil je dus niet voor het hoofd stoten, maar op een of andere manier leeft een oorlog waarin nederland alleen maar langs de zijlijn stond voor mij minder.

Jammer trouwens dat het defilé uit wageningen weggaat. Ik kon er altijd naartoe fietsen, en het is tenslotte toch de plaats waar de capitulatie plaatsvond...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 22 november 2005 @ 16:01:49 #6
110987 ErwinRommel
pi_32481949
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 15:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Belangrijk vind ik het zeker wel, al betekent het voor mij persoonlijk niets, aangezien ik nooit bij het leger heb gezeten.

Ik vind het overigens ook prima dat er nu meer militairen bij worden betrokken.
Er waren al diendende militairen bij betrokken al was het idd de 2e wereldoorlog veteranen die de boventoon voerden. Nu die laatste groep elk jaar slinkt is het niet meer dan logisch dat ook de veteranen, laten we ze maar "jonge veteranen" noemen worden belicht.
pi_32482050
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 15:58 schreef Gripper het volgende:
Heel belangrijk. Elk jaar naar wageningen om te feesten op 5 mei, maar als de veteranen langskomen sta ik ook 2 uur lang te applaudiseren. Geweldig om te zien, die trotse oude mannetjes die daar elk jaar weer met minder rondmarcheren, daar heb ik bewondering voor . (en inderdaad, woestijnvosje, ook steeds meer jonge veteranen)
Ik ben er nooit wezen kijken maar kijk toch altijd wel eventjes op TV. Ik ben overigens wel eens naar de herdenking op Kamp Amersfoort geweest, maar dat is dan ook bijna bij mij in de achtertuin. Overigens herdenk ik nooit zo zeer de Holocaust maar juist de mensen die voor Nederland gestreden hebben.
quote:
Gek is eigenlijk wel dat ik meer voeling heb met de veteranen die Nederland in WO II bevrijdden, terwijl ik minder bewondering heb voor de veteranen van Bosnië die in mijn tijdperk leven. Ik leg het een beetje krom uit, maar snap je het punt?
Dat is dan ook de laatste oorlog die we hier in Nederland hebben meegemaakt, moderne oorlogen spelen alleen in verre oorden, ik denk dat het daardoor komt dat men meer 'feeling' met de WO II veteranen heeft.
quote:
Jammer trouwens dat het defilé uit wageningen weggaat. Ik kon er altijd naartoe fietsen, en het is tenslotte toch de plaats waar de capitulatie plaatsvond...
Misschien wil men de nadruk op WO II wat verleggen naar de hedendaagse oorlogen. Den Haag is wat dat betreft een betere stad.
  dinsdag 22 november 2005 @ 16:14:02 #8
110987 ErwinRommel
pi_32482252
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 15:58 schreef Gripper het volgende:

Ik weet dat je zelf in Bosnië bent geweest en wil je dus niet voor het hoofd stoten, maar op een of andere manier leeft een oorlog waarin nederland alleen maar langs de zijlijn stond voor mij minder.

Je zet het mooi uiteen en ik kan helemaal begrijpen dat er nochthans weinig "feeling" is met de "jonge veteraan". Dit ondanks dat ze door de onze democratisch gekozen regering naar een ander land zijn gestuurd.
De onbekendheid zal denk ik debet zijn, en tevens de negatieve berichtgeving.
Ik kan je dat ook niet kwalijk nemen. Al vind ik het persoonlijk wel een beetje wrang.
Ook is het zo dat de na-oorlogse missies niet altijd even zichtbaar zijn geweest, of laten we zeggen ook echt "voelbaar" waren voor Nederland en haar inwoners.
Libanon, Sinai, Cambodia, Bosnie, Kosovo, Afghanistan, Erithrea en Irak zijn niet bepaald om de deur. (ik vergeet er velen btw).
We lezen erover in de krant en internet, horen enkele nieuwsfeiten op het nieuws, en gaan weer over tot de orde van de dag.
Dat is normaal en zo behoort het ook te zijn.

Het hebben van een jaarlijkse veteranen dag is om de mensen duidelijk te maken dat ze in de geest van onze voorvaderen hebben gewerkt aan vrede en veiligheid. Dat er hier en daar idd zaken gruwelijk zijn misgegaan zal ik niet onder het tapijt willen vegen. Maar het overgrote deel ging en deed zijn taak in naam van de democratisch gekozen regering.

Dat jou bewondering minder is voor bv Bosnie veteranen kan ik enigzins snappen. Niet naast de deur, en nog zo recent.

Maar goed, ik ben al blij dat ook jij het belangrijk vind dat deze traditie zal blijven voortbestaan
pi_32485735
Vind het ook wel goed dat ze die taditie voortzetten en ach dat ze uit Wageningen weggaan is ook wel te begrijpen. Al zal ik me zelf wel blijven beperken tot de plaatselijke stille tocht op 4 mei.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 23 november 2005 @ 14:01:25 #10
110987 ErwinRommel
pi_32506674
In veel landen hebben ze al jaren een soort van defilé. Zo ook Frankrijk op de Champs Elysee.
Heb het 1 keer kunnen aanschouwen en petje af, erg indrukwekkend.

Wat en hoe er inhoud aan word gegeven aan het defilé in Den Haag weet ik niet. Wat mij betreft zou dat ook gepaard mogen gaan met een zgn. wapenschouw en een overflight van F-16's en heli's, iets wat nu al reeds gebeurd bij diverse herdenkingen.
pi_32507121
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:01 schreef ErwinRommel het volgende:
In veel landen hebben ze al jaren een soort van defilé. Zo ook Frankrijk op de Champs Elysee.
Heb het 1 keer kunnen aanschouwen en petje af, erg indrukwekkend.

[afbeelding]

Wat en hoe er inhoud aan word gegeven aan het defilé in Den Haag weet ik niet. Wat mij betreft zou dat ook gepaard mogen gaan met een zgn. wapenschouw en een overflight van F-16's en heli's, iets wat nu al reeds gebeurd bij diverse herdenkingen.
Die overflights zijn altijd indrukwekkend, maar ik ben dan ook gek op die oude vliegtuigen. Ben ook blij dat ik vlakbij de Ginkelse Heide woon, elk jaar tijdens de airborne landingen weer genieten.

Zo'n defilé zou mooi zijn, maar toch moet ik even kwijt dat ik nooit zo heb begrepen waarom militairen gaan marcheren om hun oorlogstrauma's kwijt te raken... Een defilé of herdenkingsmoment mag van mij best sober en zonder veel poeha en opsmuk. Anders krijg ik er zo'n idee bij van de parades die ze in Noord Korea en China houden... (gezellige jongens daar)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_32507431
Hoewel ik in Kiev was moest ik in mei helaas het grote defile voor 60 jaareinde WO2 missen. Er stond wat anders op het program .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 23 november 2005 @ 14:36:22 #13
110987 ErwinRommel
pi_32507685
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:17 schreef Gripper het volgende:

[..]

Die overflights zijn altijd indrukwekkend, maar ik ben dan ook gek op die oude vliegtuigen. Ben ook blij dat ik vlakbij de Ginkelse Heide woon, elk jaar tijdens de airborne landingen weer genieten.

Zo'n defilé zou mooi zijn, maar toch moet ik even kwijt dat ik nooit zo heb begrepen waarom militairen gaan marcheren om hun oorlogstrauma's kwijt te raken... Een defilé of herdenkingsmoment mag van mij best sober en zonder veel poeha en opsmuk. Anders krijg ik er zo'n idee bij van de parades die ze in Noord Korea en China houden... (gezellige jongens daar)
[afbeelding]
Militaire defile's zoals ze in China en Noord Korea hebben (in het verleden ook de Soviet Unie), is denk ik om de eventuele tegenstander al schrik aan te jagen door het tonen van al het materieel welke ze hebben. Op zich ziet het er idd zeer indrukwekkend uit, de werkelijkheid is echter anders doordat slechts het mooiste word getoond, en alles wat is opgepoetst en men wellicht "dummies" gebruikt qua rollend materieel.

Een defile van veteranen is niet zozeer om een trauma kwijt te raken.
Ik zal je eerlijk vertellen dat ook ik een trauma heb, dat mag je gerust weten. Schaam ik me niet voor.
Waar het om gaat is de erkenning, en dat is zo belangrijk, al zal men vast denken dat het woord erkenning enkel een woord is. Dat is het niet. Voor veel veteranen met of zonder trauma's is erkenning een zeer belangrijk woord.
h]Dus het feit dat er een defilé word gehouden, en dat men de mogelijkheid heeft om mee te lopen in dat defilé geeft ze de mogelijkheid om zeg maar gezien, en daarmee ook erkent te worden.
kijk eens op www.veteraneninstituut.nl zou ik zeggen. (nee geen spam )
  Moderator woensdag 23 november 2005 @ 15:54:16 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32509885
erkenning idd en trots

dat je als militair gewaardeerd wordt en een dag in uniform over straat kunt zonder dat mensen je uit beginnen te schelden, trauma's verwerken doe je thuis of (iefst) bij de psycholoog
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 23 november 2005 @ 15:55:25 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32509919
maar de vraag is nu, loopt ErwinRommel volgend jaar ook mee?

want dan weet ik nog wel een gezellige pub in Den Haag
  woensdag 23 november 2005 @ 16:02:43 #16
110987 ErwinRommel
pi_32510163
quote:
Op woensdag 23 november 2005 15:55 schreef sp3c het volgende:
maar de vraag is nu, loopt ErwinRommel volgend jaar ook mee?

want dan weet ik nog wel een gezellige pub in Den Haag
Nou ja, tussen Den Haag en São Paulo zit om de nabij 10.000 kilometer afstand.
Het is aannemelijk dat ik niet zal meelopen. Al zou ik het dolgraag willen. Of ik moet de loterij winnen natuurlijk
Al heb ik wel eens meegelopen in een parade voor wijlen ZKH Prins Bernhard welke een defilé afgaf in Den Haag jaren terug. Dat was dan ook echt zo van "PARADE PAS,........MARSSSSS~!!!!!". benen extra hoog en fanatiek de lucht in en aldoende een groet brengend aan de Prins. Zag er op video best strak uit
  Moderator woensdag 23 november 2005 @ 16:05:13 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32510229
0wja damn jij woont aan de andere kant van de wereld ... dat vergeet ik steeds, kutinternet
pi_32510343
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:

Op uitdrukkelijk verzoek van prins Bernhard, Nederlands bekendste oud-strijder, kwam er na zijn overlijden een einde aan een jarenlange traditie in Wageningen. Het afgelopen jaar was daarom de laatste keer. Willem-Alexander nam ook hier de honneurs al waar. Het ministerie van Defensie is sindsdien bedolven onder de verzoeken om de traditie op een andere manier in ere te herstellen.
Kijk en dus vind ik gewoon dat ze dat moeten respecteren. Ik neem niet aan dat het hem om de plek Wageningen ging, maar om de ceremonie.

Al ben ik benieuwd naar de redenen van zijn wens..
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  woensdag 23 november 2005 @ 16:09:34 #19
110987 ErwinRommel
pi_32510348
quote:
Op woensdag 23 november 2005 16:05 schreef sp3c het volgende:
0wja damn jij woont aan de andere kant van de wereld ... dat vergeet ik steeds, kutinternet
Ben wel eind dit jaar in het land en zal enkele kameraden bezoeken. met wat bier oude koeien uit de sloot halen, de foto's er weer bij etc........
Welk café in Den Haag is het btw?
  Moderator woensdag 23 november 2005 @ 16:11:58 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32510414
weet ik eigenlijk niet, een ierse pub aan het plein iig
ik zal is opletten hoe het heet
  woensdag 23 november 2005 @ 16:13:32 #21
110987 ErwinRommel
pi_32510445
quote:
Op woensdag 23 november 2005 16:09 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Kijk en dus vind ik gewoon dat ze dat moeten respecteren. Ik neem niet aan dat het hem om de plek Wageningen ging, maar om de ceremonie.

Al ben ik benieuwd naar de redenen van zijn wens..
Voor wijlen ZKH Prins Bernhard had Wageningen zeker enige betekenis, daar hij zelf aanwezig was bij de ondertekening van de Duitse capitulatie in Hotel De Wereld.

Dat "zijn" defilé nu elders word gehouden en niet meer in Wageningen is een logisch vervolg op het feit dat wijlen ZKH Prins Bernhard nauw verbonden was met het militaire wereldje. Met name nu er meer en meer jongere veteranen bijkomen.
pi_32510644
Mja snap nog steeds niet waarom er tóch is besloten door te gaan met het defilé, en dus eigenlijk niet de wens van Bernhard te eren, en weet nog steeds niet waarom hij wilde dat het stopte.

Verder heb ik er geen moeite mee, vind niks mis met het idee, zelfs wel leuk.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  woensdag 23 november 2005 @ 17:54:17 #23
110987 ErwinRommel
pi_32513263
quote:
Op woensdag 23 november 2005 16:20 schreef mcintosh het volgende:
Mja snap nog steeds niet waarom er tóch is besloten door te gaan met het defilé, en dus eigenlijk niet de wens van Bernhard te eren, en weet nog steeds niet waarom hij wilde dat het stopte.

Verder heb ik er geen moeite mee, vind niks mis met het idee, zelfs wel leuk.
Het gaat neem ik aan om de herdenking in Wageningen. Niet over het stoppen van een voortzetting van Defilé.
Bij het Defilé te Wageningen nam "Generaal" Bernhard de parade/defile af. Dit kan door niemand meer worden gedaan.
De behoefte aan deelneming van het Defilé is er, en zal hopelijk blijven voortbestaan en worde voortgezet door de diverse veteranen en actieve militairen. Wapenschouw zou mooi zijn, maar is niet noodzakelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')