Het is een kwestie van het juiste evenwicht bereiken middels overheidsmaatregelenquote:Op donderdag 24 november 2005 16:46 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
ik denk dat ze in landen als Brazilie meer deconcentratie nodig hebben, dat gebeurt nu al, al is dat daar vooralsnog illegaal, bv. landloze boeren die landerijen van grootgrondbezitters gebruiken voor eigen gewin
De situatie in sommige van de voormalige communistische landen in Oost-Europa is er ook een extreme.quote:Op donderdag 24 november 2005 16:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een middenklasse creer je niet door een groep oligarchen te hebben die alle welvaart opzuigen, ik heb die problematiek in de Oekraine gezien waar een hele kleine groep vrijwel alle welvaart bezit wat weinig ruimte laat voor de middenklasse om in omvang toe te nemen.
Ga dan ook ff op de rest van mijn post in, en verklaar me eens waarom denivilering NL en UK zo een goed heeft gedaan.quote:Op donderdag 24 november 2005 16:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, ik doelde specifiek op de financieele kant, dus puur het kapitaal bezit.
Hou mij ten goede, ik misgun Bill Gates geen dollar van zijn bezit, ik denk alleen dat een verdeling van welvaart een gezondere economie creeert als een concentratie.
En veel van deze landen boomen enormquote:Op donderdag 24 november 2005 16:53 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
De situatie in sommige van de voormalige communistische landen in Oost-Europa is er ook een extreme.
Als je doelt op Rusland hebben ze hun huidige welvaart (waar een kleine elite van profiteert) ergens anders aan te danken (en nee ik doel niet op Russische Matrjoschka's).quote:Op donderdag 24 november 2005 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En veel van deze landen boomen enorm
linkjequote:Op donderdag 24 november 2005 16:34 schreef Chewie het volgende:
[..]
Fukuyama beweert heel wat anders en laat zien dat de lastendruk in de VS maar iets lager ligt dan in Nederland. Daar is ook nog een topic over.
bron? stats? cijfers?quote:Op donderdag 24 november 2005 17:03 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Als je doelt op Rusland hebben ze hun huidige welvaart (waar een kleine elite van profiteert)
waaraan dan?quote:ergens anders aan te danken (en nee ik doel niet op Russische Matrjoschka's).
Even zoeken.quote:Op donderdag 24 november 2005 17:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
bron? stats? cijfers?
[..]
waaraan dan?
wereld is niet zero sumquote:Op donderdag 24 november 2005 16:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een middenklasse creer je niet door een groep oligarchen te hebben die alle welvaart opzuigen, ik heb die problematiek in de Oekraine gezien waar een hele kleine groep vrijwel alle welvaart bezit wat weinig ruimte laat voor de middenklasse om in omvang toe te nemen.
bron? stats? cijfers?quote:Op donderdag 24 november 2005 16:51 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Het is een kwestie van het juiste evenwicht bereiken middels overheidsmaatregelen![]()
![]()
Toch opvallend dat het land met de "meest eerlijke" welvaartsverdeling Japan is..
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_equalityquote:
maar is een kloof dan een negatiefs iets? En waarom?quote:Op donderdag 24 november 2005 17:56 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_equality
Denemarken, Japan, Zweden en Belgie staan aan de top. De vier laatste landen (dus met de "minst eerlijke" inkomensverdeling) zijn Sierra Leone, Bostwana, Lesotho en Namibie. Hieruit concludeer ik dat een actief overheidsingrepen ter bestrijding van de welvaartskloof (binnen een land) zorgt voor welvaart. Wat jij kan, kan ik ook![]()
Vergelijk de vier eerste met de vier laatste landen. Hoe kleiner de kloof hoe beter het is gesteld met een land.quote:Op donderdag 24 november 2005 17:58 schreef McCarthy het volgende:
[..]
maar is een kloof dan een negatiefs iets? En waarom?
Doe eens niet zo naiefquote:Op donderdag 24 november 2005 17:58 schreef McCarthy het volgende:
[..]
die hele index zegt niks over hoe arm de armste 10% zijn. Misschien zijn die wel hele welvarend?
maar dat zegt niks over een caussaal verband.quote:Op donderdag 24 november 2005 17:59 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Vergelijk de vier eerste met de vier laatste landen. Hoe kleiner de kloof hoe beter het is gesteld met een land.
klopt daar gaat de VS nog een hele kluif aanhebben om die van zich af te houdenquote:Op donderdag 24 november 2005 18:03 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Doe eens niet zo naief![]()
Er staan 124 landen in de index (Rusland ontbreekt trouwens) dus we kunnen pakweg de laatste 10 onder de loep nemen, en dat zijn de alombekende winnaars van de wereldeconomie o.a. : Guatemala, Swaziland en Paraguay![]()
?quote:
Ik heb het opzettelijk ietwat simplistisch gesteld (met jouw topic over HK en Singapore als grote voorbeeld) doch kun je niet ontkennen dat een "eerlijke" inkomensverdeling geen slechte zaak is als het aankomt op de gehele welvaart dat een land geniet.quote:Op donderdag 24 november 2005 18:05 schreef McCarthy het volgende:
[..]
maar dat zegt niks over een caussaal verband.
Als er veel ijsjes gegeten worden lopen er veel mensen in korte broeken en andersom maar de oorzaak van veel mensen in korte broeken zijn niet de ijsjes maar het weer
dat weet ik niet. Waarom zou dat zo zijn?quote:Op donderdag 24 november 2005 18:11 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
dat topic had wel wat meer body dan wat jij hier nu neer zet hoor
[quote]doch kun je niet ontkennen dat een "eerlijke" meer gelijke inkomensverdeling geen slechte zaak is als het aankomt op de gehele welvaart dat een land geniet.
de NRC (met dank aan George-Butters)quote:Studie Centraal Planbureau:
Interne markt EU gunstig voor lonen
ROTTERDAM, 24 NOV. De interne markt van de Europese Unie is nog steeds profijtelijk voor de Europeanen. Een ingezetene verdient gemiddeld 10 procent meer dan zonder Europese integratie het geval zou zijn geweest.
Ook voorkomt de Europese coördinatie veel onnodige bureaucratie in de lidstaten.
Dat staat in een gisteren verschenen studie van het Centraal Planbureau naar de opbrengsten en kosten van de Europese Unie. Sinds enige tijd zijn met name de kosten van de EU onderwerp van politiek debat in Nederland. Het kabinet dringt, gesteund door de Tweede Kamer, al geruime tijd aan op een verlaging van de nettobijdrage van Nederland aan de Europese begroting. Die is de hoogste van alle lidstaten.
Door de economische integratie neemt de handel op Europese bodem nog steeds substantieel toe, stelt het CPB. Bovendien profiteren Europeanen van het feit dat nationale overheden op allerlei gebied niet zelf het wiel aan het uitvinden zijn.
De kosten van de Europese samenwerking kunnen volgens het CPB wel substantieel omlaag. Met name het landbouwbeleid zou genationaliseerd kunnen worden. Eventuele uitgaven voor landbouwsubsidies zouden dan aan de lidstaten zelf worden overgelaten. Omdat in het Europees landbouwbeleid veel meer de nadruk op plattelandsbeheer is komen te liggen en de voordelen daarvan vooral regionaal en nationaal zichtbaar zijn, ligt zo'n nationalisering voor de hand, aldus het CPB.
Een neveneffect hiervan is dat de onderlinge verschillen tussen wat de lidstaten aan Brussel betalen kleiner worden.
De steun die Europa aan bepaalde regio's in rijke lidstaten geeft om daar de economische ontwikkeling te bevorderen (zoals Flevoland in Nederland), kan ook worden geschrapt, vindt het CPB. Rijke lidstaten beschikken over voldoende eigen middelen om minder ontwikkelde regio's te steunen. Bovendien kunnen nationale regeringen dat zelf meestal efficiënter en effectiever doen. Het geld dat zo op Europees niveau vrijkomt, kan beter aan de armere lidstaten worden gegeven. Die moeten ook zelf meer vrijheid krijgen om te bepalen waaraan ze het geld willen geven.
De Europese begroting omvat ongeveer 1 procent van het bruto binnenlands product van de lidstaten. De uitgaven gaan vooral naar het landbouwbeleid en de steun voor arme regio's. De uitgaven voor de instellingen zelf (Europese Commissie en Parlement) zijn veel minder groot en bedragen ongeveer 0,05 procent van het nationaal inkomen van de lidstaten.
nee, en dat komt juist door die kloofvermindering.quote:Op donderdag 24 november 2005 18:07 schreef McCarthy het volgende:
[..]
?
de armste 10% van Denemarken is even arm als de armste 10% van brazil???
Snap je nu wat ik bedoel!?!?
En de halve top 10 staat vol met Oostbloklanden, met het economisch paradijs Albanië op een schitterende 13de plaats...quote:Op donderdag 24 november 2005 17:56 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_equality
Denemarken, Japan, Zweden en Belgie staan aan de top. De vier laatste landen (dus met de "minst eerlijke" inkomensverdeling) zijn Sierra Leone, Bostwana, Lesotho en Namibie. Hieruit concludeer ik dat een actief overheidsingrepen ter bestrijding van de welvaartskloof (binnen een land) zorgt voor welvaart. Wat jij kan, kan ik ook![]()
Dat is ook meteen de conclusie die getrokken diende te worden: Nivellering via overheidswege is niet per se slecht voor de economie.quote:Op donderdag 24 november 2005 23:42 schreef Clourhide het volgende:
[..]
zowel welvarende westerse landen als oud-communistische landen scoren daar hoog op, zegt weinig over hoe "gezond" het is voor een economie. (En dus omgekeerd ook weer niet dat het een ramp zouden moeten zijn voor een economie.)
het is meer dat er zeer veel landen zijn die ontiegelijk slecht performen. daar is het het uberhaupt niet een smogeljk om geld te verdienenquote:Op vrijdag 25 november 2005 11:55 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Dat is ook meteen de conclusie die getrokken diende te worden: Nivellering via overheidswege is niet per se slecht voor de economie.
Goed! Mag ik jou dan citeren als je weer eens schimmige correlaties aanbrengt tussen étatisme en stagnatie? Mag ik, mag ik, mag ik?quote:Op vrijdag 25 november 2005 12:34 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het is meer dat er zeer veel landen zijn die ontiegelijk slecht performen. daar is het het uberhaupt niet een smogeljk om geld te verdienen
echt vergelijkingsmateriaal heb je dus niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |