Bonn was toch de hoofdstad van West-Duitsland? Of is dat dáár voor weer? Staat me niks van bij...quote:Op maandag 21 november 2005 21:26 schreef Sjoerd102 het volgende:
Welke landen hebben net als Nederland de regeringszetel in een andere stad gehuisvest? In Nederland is de hoofdstad: Amsterdam en de regering zit in Den Haag. In Duitsland was vroeger Bonn de plek waar de regering zat en Berlijn de hoofdstad, nu zitten beide in Berlijn. Ook in oostenrijk ontdekte ik straks dat Wenen de hoofdstad is terwijl de regering in Bregenz zit.
Na de hereniging werd Berlijn weer de hoofdstad van het gehele Duitsland, maar het duurde ff voordat de regeringsboel oververhuisd wasquote:Op maandag 21 november 2005 23:29 schreef HeyFreak het volgende:
Bonn was toch de hoofdstad van West-Duitsland? Of is dat dáár voor weer? Staat me niks van bij...
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar hier klopt echt helemaal niets vanquote:Op maandag 21 november 2005 21:26 schreef Sjoerd102 het volgende:
Ook in oostenrijk ontdekte ik straks dat Wenen de hoofdstad is terwijl de regering in Bregenz zit.
Te veel allochtonen zekerquote:Op dinsdag 22 november 2005 01:09 schreef sp3c het volgende:
waarom zit inze regering eigenlijk niet in Amsterdam?
Ik geloof dat dat was omdat ze de gunst van een regeringszetel niet aan een stad wilden toekennen. Dus hebben ze het maar aan een dorp gegeven.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:09 schreef sp3c het volgende:
waarom zit inze regering eigenlijk niet in Amsterdam?
Dat van die geen stadsrechten is overigens al heel oud. Den Haag is altijd de plek geweest van de ambassadeurs en ten tijde van de goude eeuw waren er stadsbelastingen en geen dorpsbelastingen. Om de ambassadeurs gunstig gestemd te houden hebben ze daarom Den Haag nooit stadsrechten gegeven en nu is het meer een traditie geworden.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:35 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik geloof dat dat was omdat ze de gunst van een regeringszetel niet aan een stad wilden toekennen. Dus hebben ze het maar aan een dorp gegeven.
Net een beetje zoals men in Amerika een onafhankelijke hoofdstad wilde en stukjes land van twee staten afsnoepte op DC te maken zodat ze speciaal een onafhankelijke hoofdstad konden bouwen die niet eens in een aparte staat ligt.
Overigens vraag ik me af wat dan de taak van Amsterdam als hoofdstad is, de meeste ambassades zijn ook in Den Haag.
edit; Van wikipedia; "De Ridderzaal, het Binnenhof, werd versterkt, maar het dorp eromheen kreeg nooit stadsrechten, al bleef Den Haag residentie van de graven van Holland en hun opvolgers. Den Haag kon groeien als compromis tussen de Hollandse steden, maar diezelfde steden zorgden ervoor dat Den Haag geen vestingstad werd."
Het is meer dat men nu geen stadsrechten meer kent denk ik...quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:07 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
en nu is het meer een traditie geworden.
Het heeft in zoverre er mee te maken dat men Den Haag ook nooit stadsrechten gegeven heeft daarna.(Terwijl het toch wel een stad werd.) Om de al eerder genoemde belastingvoordeeltjes en ook omdat het dorp zo als een compromis kon gelden voor de Hollandse steden die natuurlijk allemaal wel de regeingszetel zouden willen hebben.quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Den Haag was de zetel van de graven van Holland. Toen de Boergondiërs hier de boel overnamen hebben ze gewoon daar hun zetel gevestigd, omdat alles daar al was. En in het kort hebben eigenlijk alle (bijna alle) volgende regeringsvormen dat gedaan. Het heeft volgens mij geen fluit te maken met al dan niet stadsrechten hebben.
Ik vraag me inderdaad ook af wat nou precies de functie van Amsterdam is. Er zit niet echt iets van belang (overheids-technisch gezien dan)quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:35 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik geloof dat dat was omdat ze de gunst van een regeringszetel niet aan een stad wilden toekennen. Dus hebben ze het maar aan een dorp gegeven.
Net een beetje zoals men in Amerika een onafhankelijke hoofdstad wilde en stukjes land van twee staten afsnoepte op DC te maken zodat ze speciaal een onafhankelijke hoofdstad konden bouwen die niet eens in een aparte staat ligt.
Overigens vraag ik me af wat dan de taak van Amsterdam als hoofdstad is, de meeste ambassades zijn ook in Den Haag.
edit; Van wikipedia; "De Ridderzaal, het Binnenhof, werd versterkt, maar het dorp eromheen kreeg nooit stadsrechten, al bleef Den Haag residentie van de graven van Holland en hun opvolgers. Den Haag kon groeien als compromis tussen de Hollandse steden, maar diezelfde steden zorgden ervoor dat Den Haag geen vestingstad werd."
Zij verhuizen geloof ik om het half jaar toch? Van Pretoria naar Kaapstad, Pretoria is een Boerstad en Kaapstad is Engels.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:40 schreef ThE_ED het volgende:
Zuid Afrika; Hoofdstad: Pretoria (wetgevend centrum is echter Kaapstad en juridisch centrum Bloemfontein)
Ja, dat dacht ik ook, maar dat kon ik weer niet zo snel even terugvinden.quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:30 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Zij verhuizen geloof ik om het half jaar toch? Van Pretoria naar Kaapstad, Pretoria is een Boerstad en Kaapstad is Engels.
http://www.oostenrijk.nl/site/provincies/Vorarlberg.htmlquote:Op maandag 21 november 2005 23:34 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar hier klopt echt helemaal niets vanDe regering zit keurig in het Parlementsgebouw in het centrum van Wenen en de president vrolijk in de tegenover gelegen Hofburg. In Bregenz is bij mijn weten geen landelijk regeringsgebouw te bekennen. Het zou ook erg vreemd zijn als het anders was, vrijwel alles van betekenis in Oostenrijk zit in Wenen.
Volgens mij is er sprake van een vertaalfout op die site, een te letterlijke vertaling van Landeshauptstadt vermoed ik.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:40 schreef Sjoerd102 het volgende:
http://www.oostenrijk.nl/site/provincies/Vorarlberg.html
Bregenz is de hoofdstad van deze provincie, het ligt direct aan de Bodensee en is de zetel van de landelijke regering
Ja, ik verplaatste mijn hof er naar toe, dus heb ik het maar meteen officieel tot hoofdstad gepromoveerd.quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:47 schreef zakjapannertje het volgende:
LodewijkNapoleon kan ons vast meer vertellen over waarom Amsterdam nou onze hoofdstad is geworden![]()
![]()
Wat Lodewijk en zakjapanner zeggenquote:Op dinsdag 22 november 2005 11:40 schreef Sjoerd102 het volgende:
http://www.oostenrijk.nl/site/provincies/Vorarlberg.html
Bregenz is de hoofdstad van deze provincie, het ligt direct aan de Bodensee en is de zetel van de landelijke regering
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |