abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 augustus 2004 @ 14:09:29 #1
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21206679
Zuid-Korea bouwt nieuwe hoofdstad op platteland

wo 11/08/04 - Zuid-Korea is van plan om een nieuwe hoofdstad te bouwen in het landelijke gebied Yeongi-Kongju omdat de huidige hoofdstad Seoel overbevolkt is. Het controversiële plan van president Roh Moo-hyun kost 45 miljard dollar.

Lee Hae-chan heeft meegedeeld dat de regering een akkoord heeft bereikt over de locatie van de nieuwe hoofdstad.

President Roh Moo-hyun maakte van het verplaatsen van de hoofdstad een speerpunt van zijn verkiezings-campagne in 2002. De nieuwe hoofdstad moet het overbevolkte Seoel ontlasten en de economische ontwikkeling beter spreiden over het hele land.

Het plan van de Zuid-Koreaanse regering stootte van meet af aan op bakken kritiek van de bevolking. Ook wettelijk is de weg nog niet geëffend voor de bouw van een nieuwe hoofdstad. Toch heeft het parlement het plan vorig jaar goedgekeurd.

Nu heeft de eerste minister Lee Hae-chan meegedeeld dat de regering met een groep verantwoordelijken uit de privé-sector een akkoord heeft bereikt over de locatie van de nieuwe hoofdstad. Het landelijke gebied Yeongi-Kongju in de centraal-zuidelijke provincie Chungchong, op 160 kilometer van Seoel, krijgt de eer. Volgens Lee biedt het gebied van 7.100 hectare ten westen van de stad Taejon goede transportmogelijkheden.

Volgend jaar begint de overheid massaal grond aan te kopen in Yeongi-Kongju. De bouw van de nieuwe hoofdstad begint in 2007 en moet afgerond zijn tegen 2030. De oppositiepartijen zeggen dat de plannen verder gaan dan oorspronkelijk aangekondigd en willen een referendum.

Ik ben benieuwd hoe dit project gaat uitdraaien , het moet op Brasilia na toch de eerste "kunstmatig" gebouwde stad van de moderne tijd zijn
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_21206697
je vergeet almere en lelystad
pi_21206728
Misschien helpt het ook mee dat de nieuwe hoofdstad dan buiten het bereik van de Noord-Koreanse artillerie ligt.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_21206818
Ik snap die overbevolking best, naast natuurlijk een groeiende bevolking door natuurlijke vermeerdering proberen ook veel N-Koreanen uit Noord Korea te ontsnappen, als ze tenminste niet door arrestatie worden verhinderd of bij de Z-Koreaanse grens worden tegen gehouden.
I mean no harm
  woensdag 11 augustus 2004 @ 14:19:09 #5
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_21206889
Wat ik er van geleerd heb (heb Seeing like a state, how certain schemes to improve the human condition have failed voor m'n studie moeten lezen) is Brasilia ontzettend mislukt, dus ik weet niet of het echt een verstandig besluit is.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  Moderator woensdag 11 augustus 2004 @ 14:25:32 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_21207018
waarom moet het per se een nieuwe hoofdstad zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 11 augustus 2004 @ 14:38:24 #7
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_21207325
Vaag plan.
Stel je voor dat we in Nederland de hoofdstad naar Groningen (Eemshaven of zo, Stad is al druk genoeg) gingen verplaatsen omdat Amsterdam en de rest van de Randstad zo druk is.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 11 augustus 2004 @ 15:29:36 #8
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_21208780
Laten wij onze hoofdstad maar overzee bouwen, ik denk dat Pim hem op Aruba gewild zou hebben!
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  Moderator woensdag 11 augustus 2004 @ 15:31:52 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_21208844
nee ik denk dat Pim wel tevreden was met het feit dat onze hoofstad ook gelijk homohoofdstad van de wereld is
  woensdag 11 augustus 2004 @ 15:34:06 #10
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_21208901
Dan verplaatsen we die ook gewoon, door dat warme weer dragen alle mannen verplicht een g-string, Pim zou het zo gewild hebben!

En Fons S ook
  Moderator woensdag 11 augustus 2004 @ 15:37:08 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_21208968
ja maar Amsterdam niet

EN IK EIGENLIJK OOK NIET!
  woensdag 11 augustus 2004 @ 15:45:27 #12
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_21209218
Ik eigenlijk ook niet hoor, maar post-Pim heeft het volk weinig te willen
  Moderator woensdag 11 augustus 2004 @ 15:46:26 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_21209246
das waar

dan maar niet meer naar de Antillen ... zal me zwaar vallen maar ik kom er wel overheen ... erm ... done
  woensdag 11 augustus 2004 @ 16:38:47 #14
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_21210689
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 14:19 schreef I.R.Baboon het volgende:
Wat ik er van geleerd heb (heb Seeing like a state, how certain schemes to improve the human condition have failed voor m'n studie moeten lezen) is Brasilia ontzettend mislukt, dus ik weet niet of het echt een verstandig besluit is.
Almere en Lelystad toch ook.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 11 augustus 2004 @ 16:44:44 #15
pi_21210828
Hét grote probleem is natuurlijk dat je bij zoiets een stad zonder identiteit krijgt, overal ter wereld hebben de steden (en grootsteden vooral dan) door hun geschiedenis een bepaalde identiteit meegekregen , iets waar toeristen op afkomen , maar waar vooral ook de inwoners zich meer verbinden , dat is ook vooral de mislukking geweest van bv Brasilia , denk ik. (Almere en Lelystad moet je buiten beschouwing laten, we spreken over steden hé, geen opgeschoten dorpjes )
pi_21211090
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 14:09 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit project gaat uitdraaien , het moet op Brasilia na toch de eerste "kunstmatig" gebouwde stad van de moderne tijd zijn
Succesnummers uit de 'klassieke' tijd zijn o.a. Byzantium (nu: Istanboel), Persepolis (vernieitigd door Alexander de Grote) en Cambaluc (nu: Peking). Ik beperk me tot hoofdsteden.

Ook Washington en St. Petersburg (hoofdstad van Peter de Grote's Rusland) zijn evidente voorbeelden van 'kunstmatige' hoofdsteden.
Write a wise saying and your name will live forever
pi_21211631
net als Islamabad (Pakistan), Canberra (Australie), New Delhi (India) ea, trouwens Nederland had in Nederlands-Indie ooit ook een nieuwe hoofdstad in de planning gehad

de nieuwe hoofdstad ligt in Zuid-Korea iig wat centraler

trouwens wat een non-reden dat Seoul door vervuiling ed. ongeschikt zou zijn als hoofdstad, doen dan wat aan die problemen... maar de ligging dicht ad grens met aartsvijand Noord-Korea zou wel de hoofdreden zijn idd
  Moderator woensdag 11 augustus 2004 @ 17:29:17 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_21212091
dat lijkt me sterk eerlijk gezegd

voor zover ik weet koesteren ze nog altijd de gedachte aan een herenigd korea ... dan kunnen ze de hoofdstad weer terugplaatsen
  woensdag 11 augustus 2004 @ 17:43:57 #19
pi_21212454
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 17:13 schreef zakjapannertje het volgende:
net als Islamabad (Pakistan), Canberra (Australie), New Delhi (India) ea, trouwens Nederland had in Nederlands-Indie ooit ook een nieuwe hoofdstad in de planning gehad

de nieuwe hoofdstad ligt in Zuid-Korea iig wat centraler
[afbeelding]

trouwens wat een non-reden dat Seoul door vervuiling ed. ongeschikt zou zijn als hoofdstad, doen dan wat aan die problemen... maar de ligging dicht ad grens met aartsvijand Noord-Korea zou wel de hoofdreden zijn idd
New Delhi was ik inderdaad vergeten , maar Islamabad en Canberra bestonden toch al voor men er de hoofdstad van maakte ?
pi_21212506
hoe dan ook, een verlies van Seoul bij een oorlog met wie dan ook is een heel zware klap voor Zuid-Korea, want ik zie niet in waarom de economie van Seoul bij een verhuizing vd regeringszetel een grote verlies zou kennen, zo groot dat het hun dominante positie dan bedreigt, want zo groot is de overheid in Zuid-Korea ook weer niet volgens mij, en ik weet niet hoeveel de andere gebiedsdelen bij deze verplaatsing winnen, naast een boel tijdswinst
pi_21213029
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 17:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

New Delhi was ik inderdaad vergeten , maar Islamabad en Canberra bestonden toch al voor men er de hoofdstad van maakte ?
Canberra was een plattelandsgebied voordat er de hoofdstad van Australie in dat gebied werd gebouwd, als ik het zo lees, en Islamabad als stad bestond nog niet als voordat het als hoofdstad van Pakistan werd gebouwd iig, maar daar kan ik moeilijker iets over vinden...
http://www.infobrasilia.c(...)cidades%20planejadas
  donderdag 12 augustus 2004 @ 00:15:10 #22
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_21222076
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 17:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

New Delhi was ik inderdaad vergeten , maar Islamabad ...
New Delhi is gebouwd tussen 1911 en 1931 en ligt tegenwoordig in het centrum van Delhi. Islamabad bestond inderdaad al voordat het huidige Islamabad vanaf 1961 werd gebouwd. Het heette echt anders, namelijk Said Pur en het was een dorp.

Overigens ben ik benieuwd wat de Noord-Koreanen hierover gaan zeggen. Ik denk dat ze dit in hun propaganda-machine gooien.
"Go Ahead, Make My Day !!"
pi_21222793
Ik denk dat oorlog niet echt snel gebeurd, aangezien de VS aan de kant van Zuid-Korea staat.

Maar 45 miljard is heel wat. Alhoewel, de Olympische spelen in Athene heeft al 8 miljard gekost( hoe gaan ze dat ooit terugverdienen....?)
pi_21239677
interessant artikel hierover:
quote:
Zuid-Korea bouwt nieuwe hoofdstad
door Eun-mi Postma
2004-08-12

Zuid-Korea gaat een nieuwe hoofdstad bouwen in het midden van het land, zo maakte de regering gisteren bekend. Groot-Seoul barst met ruim 20 miljoen inwoners uit zijn voegen. Maar het plan roept weerstand op. Tegenstanders eisen een referendum.

SEOUL - Een oud Koreaans spreekwoord luidt: 'Elke capabele man vertrekt naar Seoul en elk gezond paard naar het eiland Chejudo'. Die uitdrukking geldt nog steeds, want elk jaar vestigen zich 360000 nieuwe bewoners in de Zuid-Koreaanse hoofdstad, op zoek naar werk en geluk.

En dat heeft gevolgen. Vandaag de dag wonen in Seoul ruim 10 miljoen mensen. In het grootstedelijk gebied -Seoul plus randgemeenten- wonen er zelfs 23 miljoen. Dat is bijna de helft van de Zuid-Koreaanse bevolking (48 miljoen). Door de razendsnelle industrialisatie van het land, is Seoul in vier decennia uitgegroeid tot de derde stad ter wereld, gemeten naar bevolking.

Met alle gevolgen van dien, zoals verkeersopstoppingen en luchtvervuiling die erger zijn dan in Rome of Mexico-City, en torenhoge huizenprijzen. De overheid wil het tij keren en is met een 'masterplan' gekomen. De verhuizing van het landelijk bestuur naar het midden van het land moet de oplossing bieden.

Dat de overheid zou verhuizen was al besloten, maar drie mogelijke locaties bleven over om een nieuwe hoofdstad te bouwen. Gisteren maakte de regering bekend dat die zal verrijzen in de groene provincie Chungchong-Namdo, in de buurt van de stad Daejeon.

Volgens het verhuizingsplan, dat eind vorig jaar de goedkeuring kreeg van het parlement, zullen alle ministeries, het parlement, de regeringszetel 'Blue House' en het hele justitieel apparaat verhuizen naar Chungchong. Daar moet, op 160 kilometer van Seoul, een totaal nieuwe stad komen voor 500000 burgers. De bouw begint in 2007 en vanaf 2012 zullen de eerste ambtenaren er neerstrijken. In 2030 moet de nieuwe stad dan volledig als bestuurlijk centrum functioneren.

Nu president Roh vastbesloten is dit plan door te zetten, stuit het op groeiend protest van Zuid-Koreanen. Die betwijfelen of het daadwerkelijk soelaas zal bieden voor Seouls problemen. De hele operatie zal 45 miljard dollar gaan kosten, die de overheid samen met het bedrijfsleven verspreid over een aantal jaren zal bekostigen. Weggegooid geld, vrezen de tegenstanders.

Ook Shin Song-young van Seouls Stedelijke Ontwikkelingsinstituut denkt dat de enorme investering tot niets zal leiden. ,,In 2030 zullen in Seoul 25 miljoen mensen wonen. Als de nieuwe stad slechts 500000 mensen kan onderbrengen, dan is dat een druppel op een gloeiende plaat. De vraag is of de nieuwe locatie snel mensen zal aantrekken, omdat Seoul hoe dan ook de culturele en economische hoofdstad zal blijven. De overheid kan beter het geld direct investeren in de achtergebleven gebieden.''

De tegenstanders eisen een referendum voor zoiets cruciaals als het verhuizen van hun hoofdstad. Maar volgens ambtenaar Lee Choon-hee, voorzitter van de missie 'Verplaatsing Hoofdstad', is dat een gepasseerd station. ,,Vorig jaar zijn er genoeg publieke debatten gehouden en bovendien heeft het parlement het plan goedgekeurd. Het is nu onze taak via voorlichting de mensen te laten wennen aan het idee.''

Volgens voorzitter Lee van de missie 'Verplaatsing Hoofdstad' is de verhuizing van het bestuur absoluut noodzakelijk. ,,We moeten een nieuwe richting inslaan. De grenzen aan de groei van Seoul zijn bereikt. Zuid-Korea streeft ernaar uit te groeien tot het economische centrum van Oost-Azië. Als we willen blijven concurreren met andere Aziatische wereldsteden, moeten de overheid en het bedrijfsleven decentraliseren. Eerdere pogingen om universiteiten en bedrijven naar andere steden te lokken, hebben weinig uitgehaald. Dit is de beste optie tot nu toe'', beklemtoont Lee.

De tegenstanders zien allerlei gevaren. Zij wijzen bijvoorbeeld op de financiële risico's. Een economische crisis zoals die van 1997 kan het land zich niet veroorloven, want valt er andermaal te rekenen op een redding door het IMF? Ook vragen veel mensen zich af wat er gaat gebeuren als er een hereniging met Noord-Korea toch sneller plaatsvindt dan men denkt. Waar komt dan de hoofdstad te liggen?

Analisten bezien de hele kwestie meer in het licht van een politieke strijd. Die speelt tussen de bevlogen president Roh en de groep hervormers rondom hem, en het blok van conservatieve, oude politici. Roh heeft de verplaatsing van de hoofdstad tot een van de pijlers onder zijn presidentscampagne in 2002 gemaakt. De conservatieven roepen dat er geen draagvlak is voor het plan en eisen een referendum.

Hoe dan ook zullen veel Zuid-Koreanen de grootste moeite hebben te wennen aan het idee dat Seoul na ruim 600 jaar, straks hun hoofdstad niet meer zal zijn. Tenslotte betekent Seoul letterlijk 'Nationale Hoofdstad'.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)n/1092202132066.html

Seoul is nog belangrijker dan ik had gedacht, vreemd dat het zo gekomen is, want Pusan ed. zijn toch ook niet onbelangrijk

betere planning en spreiding moest men iig wel gehad hebben, dat is duidelijk niet gebeurd, of misschien had men juist de planning alles in Seoul te concentreren, misschien dat ze dat nu meer dingen gaan deconcentreren naast de rijksoverheid
  donderdag 12 augustus 2004 @ 19:38:18 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21240235
Volgens mij kunnen ze beter die 45 miljard steken in het verbeteren van Seoul in plaats van het uitgeven aan een stad voor ambtenaren. Er zijn sloppenwijken genoeg
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')