In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:28 schreef Repeat het volgende:
[..]
en waarom gaat dit dan niet op in de zomer?
How Come?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:30 schreef Rory78 het volgende:
Gelukkig een gedeeltelijke broodje aap dus dat Duitsland-verhaal...
johquote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
Het water wordt in de geultjes tussen de profielblokken geperst maar moet een te lange weg naar opzij afleggen om afgevoerd te worden. Dit vormt het begin van aquaplaning, ofwel de vorming van een laagje water tussen band en wegdek.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:40 schreef Repeat het volgende:
[..]
johMaar waarom geeft met nat weer een bredere band dan ook niet meer grip?
Omdat je dan op asfalt staat en niet in de sneeuw zakt...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
Begrijp je zelf nog wat je zegt?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:44 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Als je een bredere band gebruikt veranderd het contactvlak met de weg in principe niet. Druk is een maat voor kg/cm2 en die blijft dus hetzelfde, of je nu met een 205 bandje op 2,5 bar rijd of dat je nu met 255 breed rijd.
Alleen het contactvlak met de weg van 255 is een stuk breder, en daardoor ook korter. Daardoor heb je met bredere banden ook sneller last van spoorvorming.
WTF?quote:Wanneer je naar smaller zou moeten is in principe wanneer je band niet aan de juiste temperatuur komt (elk type band heeft een temperatuur waarop het rubber de meeste grip geeft). Het totaal oppervlak word dan kleiner tegen hetzelfde contactvlak waardoor je gemiddelde temepratuur omhoog gaat. Omgekeerd ook als je banden te heet worden maat groter er op zetten en je gemiddelde temperatuur gaat omlaag.
ja, maar ook de druk op de band is belangrijk, veel rubber dat losjes op het asfalt wordt gedrukt of minder dat er steviger wordt opgedrukt.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:57 schreef Repeat het volgende:
Of ik mis hier iets, maar als je bredere banden hebt --> breder rubber --> groter contactvlak met de weg
Jaquote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:58 schreef heijx het volgende:
[..]
Begrijp je zelf nog wat je zegt?
De luchtdruk heeft er geen bal (bar) mee te maken, de breedte en de automassa wel.
[..]
WTF?![]()
Ha, daar is iets wat ik wilde wetenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:16 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Waarom een winterband smaller is is omdat je anders de sneeuw er niet voor weg gevoerd krijgt, en je dus grip verliest.
Opmerking zonder enige inhoud!quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je)en consorte denken het nog steeds beter te weten
![]()
Vertel eens. Waarom zouden ze in Duitsland, indien je bij een ongeluk betrokken bent, je een stuk van de schuld in de schoenen schuiven indien jij op zomerbandjes rond rijdt aldaar?quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je)en consorte denken het nog steeds beter te weten
![]()
quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je)en consorte denken het nog steeds beter te weten
![]()
Gaan we weer,quote:Op donderdag 5 januari 2006 02:44 schreef BadEend19 het volgende:
Zijn jullie nou zo dom of ik zo slim?![]()
Zoals ik al zei en uit de testen bleek, winterbanden zijn goed op ijs, sneeuw
maar minder dan zomerbanden in de regen en op droog wegdek ook onder de 7graden!
Je bent gewoon een beetje naief. Niet erg hoor, kom je vanzelf wel een keer achter wat dat is.quote:Op donderdag 5 januari 2006 02:44 schreef BadEend19 het volgende:
Zijn jullie nou zo dom of ik zo slim?![]()
Zie het stuk van gateway hier boven over het hoe en waarom van het gebruik van winterbanden in bv duitsland.quote:Zoals ik al zei en uit de testen bleek, winterbanden zijn goed op ijs, sneeuw
maar minder dan zomerbanden in de regen en op droog wegdek ook onder de 7graden!
Is daar wel duidelijk over lees de test eens fatsoenlijk dan zie je dit!quote:Op donderdag 5 januari 2006 07:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gaan we weer,
En zoals ik je zei, is autobild daar zelf niet duidelijk over want ze spreken zichzelf daarover tegen op de website.
autobild
"Bei unseren Tests aber herrscht Eiszeit, das Thermometer erreicht, wie in unseren Breiten in der Winterzeit meist üblich, knapp die Fünf-Grad-Markierung. Und exakt ab dieser Temperatur sind Winterreifen wie der neue Conti TS 810 dem Sommersportler bei Nässe bereits überlegen."
http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=7702
Naief hahahaha dat is grappig!quote:Op donderdag 5 januari 2006 08:10 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Je bent gewoon een beetje naief. Niet erg hoor, kom je vanzelf wel een keer achter wat dat is.
[..]
Zie het stuk van gateway hier boven over het hoe en waarom van het gebruik van winterbanden in bv duitsland.
Over niet lezen kunnen gesproken, je hebt het dus over BREDE banden, niet over winterbanden in het algemeen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:36 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Is daar wel duidelijk over lees de test eens fatsoenlijk dan zie je dit!
Wer es im Sommer auf breiten Puschen so richtig brennen läßt, hat im Winter keine guten Karten. Denn sportliche Sommerreifen der Kategorie W, Y oder Z (bis 270 km/h und höher) kommen bei niedrigen Temperaturen schnell ins Rutschen.
Die Gründe dafür liegen in der Chemie der Gummis: Die Mischung eines sportlichen Hochleistungsreifens braucht nämlich eine Betriebstemperatur von mindestens 50 Grad, um Grip aufbauen zu können. Bei sommerlichen Temperaturen ist das durch die Walkarbeit überhaupt kein Problem, bereits nach wenigen Metern klebt der Reifen wie gewünscht auf dem Asphalt. Doch schon bei unter zehn Grad kommt das Gummi nicht mehr auf seine Betriebstemperatur und verliert seine Flexibilität. Und bei Werten um den Gefrierpunkt oder tiefer kommt es zu einer Verhärtung, der Grip bricht mess- und auch spürbar ein.![]()
Nee dat klopt bij minder snelle banden heb je dit probleem niet en zijn de zomerbanden wel beter in de regen en op droog wegdek dan winterbanden ongeacht de temperatuur.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Over niet lezen kunnen gesproken, je hebt het dus over BREDE banden, niet over winterbanden in het algemeen.
En je geeft hier al aan waarom zomerbanden en winterbanden verschillen, banden hebben een optimum range aan temperatuur waarin ze het beste functioneren. Het idee achter winterbanden is dat je rubber zo kan maken dat het bij lager temp optimaal zacht is..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |