abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33661336
Gelukkig een gedeeltelijke broodje aap dus dat Duitsland-verhaal...
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:33:08 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33661405
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:28 schreef Repeat het volgende:

[..]

en waarom gaat dit dan niet op in de zomer?
In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:36:36 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33661521
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:30 schreef Rory78 het volgende:
Gelukkig een gedeeltelijke broodje aap dus dat Duitsland-verhaal...
How Come?
Het moet wel voor buitenlanders gelden, want iedereen is voor de wet gelijk. Als het voor buitenlanders niet geld, is het in strijd met de grondwet, en gaan die maffe duitsers het tot het hoge gerecht in Karlsruhe doorklagen, das hun hobby namelijk, naar de rechter stappen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33661639
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
joh Maar waarom geeft met nat weer een bredere band dan ook niet meer grip?
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:44:23 #205
5673 heijx
Qui que boue
pi_33661750
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:40 schreef Repeat het volgende:

[..]

joh Maar waarom geeft met nat weer een bredere band dan ook niet meer grip?
Het water wordt in de geultjes tussen de profielblokken geperst maar moet een te lange weg naar opzij afleggen om afgevoerd te worden. Dit vormt het begin van aquaplaning, ofwel de vorming van een laagje water tussen band en wegdek.
Bij droog weer is het zaak om zoveel mogelijk profiel op de weg te brengen, vandaar het gebruik van slicks in de racewereld.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:44:38 #206
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_33661758
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
Omdat je dan op asfalt staat en niet in de sneeuw zakt...

Als je een bredere band gebruikt veranderd het contactvlak met de weg in principe niet. Druk is een maat voor kg/cm2 en die blijft dus hetzelfde, of je nu met een 205 bandje op 2,5 bar rijd of dat je nu met 255 breed rijd.

Alleen het contactvlak met de weg van 255 is een stuk breder, en daardoor ook korter. Daardoor heb je met bredere banden ook sneller last van spoorvorming.

Wanneer je naar smaller zou moeten is in principe wanneer je band niet aan de juiste temperatuur komt (elk type band heeft een temperatuur waarop het rubber de meeste grip geeft). Het totaal oppervlak word dan kleiner tegen hetzelfde contactvlak waardoor je gemiddelde temepratuur omhoog gaat. Omgekeerd ook als je banden te heet worden maat groter er op zetten en je gemiddelde temperatuur gaat omlaag.

Daarom heeft het ook geen zin om hele brede banden te gebruiken als je het vermogen of gewicht er niet voor hebt, de auto gaat alleen maar slechter rijden en het doet verder niks.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_33662092
Of ik mis hier iets, maar als je bredere banden hebt --> breder rubber --> groter contactvlak met de weg
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:58:15 #208
5673 heijx
Qui que boue
pi_33662122
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:44 schreef Five_Aces het volgende:

[..]
Als je een bredere band gebruikt veranderd het contactvlak met de weg in principe niet. Druk is een maat voor kg/cm2 en die blijft dus hetzelfde, of je nu met een 205 bandje op 2,5 bar rijd of dat je nu met 255 breed rijd.

Alleen het contactvlak met de weg van 255 is een stuk breder, en daardoor ook korter. Daardoor heb je met bredere banden ook sneller last van spoorvorming.
Begrijp je zelf nog wat je zegt?
De luchtdruk heeft er geen bal (bar) mee te maken, de breedte en de automassa wel.
quote:
Wanneer je naar smaller zou moeten is in principe wanneer je band niet aan de juiste temperatuur komt (elk type band heeft een temperatuur waarop het rubber de meeste grip geeft). Het totaal oppervlak word dan kleiner tegen hetzelfde contactvlak waardoor je gemiddelde temepratuur omhoog gaat. Omgekeerd ook als je banden te heet worden maat groter er op zetten en je gemiddelde temperatuur gaat omlaag.
WTF?
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 16:01:41 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33662245
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:57 schreef Repeat het volgende:
Of ik mis hier iets, maar als je bredere banden hebt --> breder rubber --> groter contactvlak met de weg
ja, maar ook de druk op de band is belangrijk, veel rubber dat losjes op het asfalt wordt gedrukt of minder dat er steviger wordt opgedrukt.
Banden zijn altijd een compromis van vele factoren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 16:16:06 #210
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_33662798
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:58 schreef heijx het volgende:

[..]

Begrijp je zelf nog wat je zegt?
De luchtdruk heeft er geen bal (bar) mee te maken, de breedte en de automassa wel.
[..]

WTF?
Ja

Een band is in onbelaste toestand 100% rond, en op het moment dat je het gewicht van de auto er op zet zakt hij iets in, dit heet het contactvlak. Hoe ver hij inzakt hangt af van de druk die in je band zit. Rij je met 1,5 bar in plaats van 2,5 bar dan zie je aan de buitenkant dat je band wat aan de achte kant is maar wat het in werkelijkheid doet is dus je contactoppervlak vergroten.

Hoe heeft dit met de breedte te maken? Druk is een maat voor gewicht op een bepaald oppervlak. Maak je dus je gewicht groter dan word je oppervlak groter, maak je de druk kleiner word ook je oppervlak groter.

Neem nu 2 banden, 205 breed en 255 breed, op een auto van 1200 kg. Dit is een asgewicht van 600 kg, dus 300 kg per wiel. Duw 2,5 bar in een band, en daaruit volgt een bepaald oppervlak: 2,5 bar is 2,5 kg/cm2 -> contactpatch voor beide banden zal dus zijn 120 cm2.

Een 205 band heeft als vaste breedee 20,5 cm, waaruit volgt dat de lengte van het oppervlak 120 / 20,5 = 5,85 cm

Een 255 band heeft als vaste breedte 25,5 cm waaruit volgt dat de lengte van het oppervlak 120 / 25,5 = 4,70 cm

Daarom heb je dus bij een 255 zomerband meer last van spoorvorming als bij een 205 band.

Waarom een winterband smaller is is omdat je anders de sneeuw er niet voor weg gevoerd krijgt, en je dus grip verliest.

Dit verhaaltje is dan nog voor een stilstaande / auto die rechtdoor rijd, bij een auto die door de bocht gaat komen er nog wat andere dingen kijken, zoals hoogte van het zwaartepunt, gewichtsverplaatsing daardoor enz.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_33662992
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:16 schreef Five_Aces het volgende:

[..]


Waarom een winterband smaller is is omdat je anders de sneeuw er niet voor weg gevoerd krijgt, en je dus grip verliest.
Ha, daar is iets wat ik wilde weten
pi_33682378
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 08:35 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je )en consorte denken het nog steeds beter te weten
  woensdag 4 januari 2006 @ 09:18:49 #213
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_33685426
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:

[..]

Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je )en consorte denken het nog steeds beter te weten
Opmerking zonder enige inhoud!
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_33702490
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je )en consorte denken het nog steeds beter te weten
Vertel eens. Waarom zouden ze in Duitsland, indien je bij een ongeluk betrokken bent, je een stuk van de schuld in de schoenen schuiven indien jij op zomerbandjes rond rijdt aldaar?

Omdat winterbanden onzin zijn?
  woensdag 4 januari 2006 @ 18:52:38 #215
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_33703057
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:

[..]

Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je )en consorte denken het nog steeds beter te weten
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_33718438
Zijn jullie nou zo dom of ik zo slim?
Zoals ik al zei en uit de testen bleek, winterbanden zijn goed op ijs, sneeuw
maar minder dan zomerbanden in de regen en op droog wegdek ook onder de 7graden!
  donderdag 5 januari 2006 @ 07:18:26 #217
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_33719813
even gegoogeld en op de eerste link dit gevonden:

Winter en auto

Menigeen beweert dat winterbanden verplicht zijn in Duitsland. Een korte beschouwing.

Wettelijke regeling

Winterbanden zijn volgens de wet niet verplicht. Maar een ieder wordt wel geacht zijn auto onder controle te hebben en zijn weggedrag aan te passen aan de omstandigheden. Bij een winters wegdek zal een automobilist daarom in de bebouwde kom niet harder dan 30 km/u mogen rijden.

Als u “onvoldoende toegerust” (maar dat hoeft niet per sé door een gebrek aan winterbanden te komen) bent voor het winterse verkeer, kan dit een boete van ¤ 20 tot gevolg hebben, en ¤ 40 als u daarenboven een hindernis vormt voor het andere verkeer. Dat geldt overigens ook als u het verkeer hindert omdat bijvoorbeeld uw ruitenwisservloeistof bevroren is of als u uw ruiten niet goed gekrabt heeft.

Zomerbanden zijn dus wel toegestaan. Minimumprofiel: 1,6 mm.

De meeste bandenhandelaren bieden tegen een vergoeding om de andere set banden in opslag te nemen.

Sneeuwkettingen zijn verplicht waar dat aangegeven is, ongeacht de soort banden en ook bij vierwielaandrijving.

Verzekeringsdekking

WA-dekking

Wie zonder schuld in een ongeval betrokken raakt en dit ongeval vermeden had kunnen worden door winterbanden, is medeschuldig aan het ongeval. In de jurisprudentie werd schuld van een slippartij door een fout van een ander, voor 20% toegewezen aan de automobilist met zomerbanden.

Als u dus een aanrijding heeft op zomerbanden, en die aanrijding kan u daarom mede-verweten worden, dan dekt uw WA-verzekering weliswaar dat deel van de schade van uw tegenpartij, maar uw verzekeraar kan deze schade op u verhalen tot aan uw “eigen risico”. Plus dat natuurlijk uw noclaim-korting (gedeeltijk) vervalt.

Casco-dekking

In tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt, keert een verzekeraar gewoon uit bij een ongeval. Als u het echter al te bont heeft gemaakt: geen winterbanden èn te hard gereden (waarbij “te hard” als “onaangepast” moet worden gelezen), dan is er sprake van “grob fahrlässig” en zal de verzekeraar niet uitkeren (Versicherungsvertragsgesetz: § 61). Dat geldt ook voor ander “grob fahrlässiges Verhalten”: rijden onder invloed, onverantwoord inhalen etc.



Bronnen: ADAC en Grafschafter Nachrichten
  donderdag 5 januari 2006 @ 07:45:30 #218
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33719887
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 02:44 schreef BadEend19 het volgende:
Zijn jullie nou zo dom of ik zo slim?
Zoals ik al zei en uit de testen bleek, winterbanden zijn goed op ijs, sneeuw
maar minder dan zomerbanden in de regen en op droog wegdek ook onder de 7graden!
Gaan we weer,
En zoals ik je zei, is autobild daar zelf niet duidelijk over want ze spreken zichzelf daarover tegen op de website.

autobild
"Bei unseren Tests aber herrscht Eiszeit, das Thermometer erreicht, wie in unseren Breiten in der Winterzeit meist üblich, knapp die Fünf-Grad-Markierung. Und exakt ab dieser Temperatur sind Winterreifen wie der neue Conti TS 810 dem Sommersportler bei Nässe bereits überlegen."

http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=7702

[ Bericht 25% gewijzigd door Pietverdriet op 05-01-2006 09:49:57 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33719993
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 02:44 schreef BadEend19 het volgende:
Zijn jullie nou zo dom of ik zo slim?
Je bent gewoon een beetje naief. Niet erg hoor, kom je vanzelf wel een keer achter wat dat is.
quote:
Zoals ik al zei en uit de testen bleek, winterbanden zijn goed op ijs, sneeuw
maar minder dan zomerbanden in de regen en op droog wegdek ook onder de 7graden!
Zie het stuk van gateway hier boven over het hoe en waarom van het gebruik van winterbanden in bv duitsland.
pi_33728507
Stukje uit deze link http://www.autokampioen.n(...)9-wintertest.nl.html , dit is een stukje uit de toelichting van de anwb test en uit de autobild test blijkt dit ook!

De bewering dat winterbanden bij lage temperaturen in de regen zonder meer beter presteren dan zomerbanden, mag je met een korreltje zout nemen. Winterbanden worden in de regen wel steeds beter en de beste winterbanden zitten zelfs op het niveau van zomerbanden, maar een winterband biedt geen specifieke voordelen in de regen ten opzichte van een zomerband. Winterbanden zijn vooral ontwikkeld om meer grip én minder slip te bieden onder winterse omstandigheden, dus op sneeuw en ijs. En dan zijn de voordelen zo enorm dat je kunt stellen dat het onverantwoord is om met zomerbanden op een met sneeuw bedekte weg te rijden.
pi_33728561
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 07:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gaan we weer,
En zoals ik je zei, is autobild daar zelf niet duidelijk over want ze spreken zichzelf daarover tegen op de website.

autobild
"Bei unseren Tests aber herrscht Eiszeit, das Thermometer erreicht, wie in unseren Breiten in der Winterzeit meist üblich, knapp die Fünf-Grad-Markierung. Und exakt ab dieser Temperatur sind Winterreifen wie der neue Conti TS 810 dem Sommersportler bei Nässe bereits überlegen."

http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=7702
Is daar wel duidelijk over lees de test eens fatsoenlijk dan zie je dit!
Wer es im Sommer auf breiten Puschen so richtig brennen läßt, hat im Winter keine guten Karten. Denn sportliche Sommerreifen der Kategorie W, Y oder Z (bis 270 km/h und höher) kommen bei niedrigen Temperaturen schnell ins Rutschen.
Die Gründe dafür liegen in der Chemie der Gummis: Die Mischung eines sportlichen Hochleistungsreifens braucht nämlich eine Betriebstemperatur von mindestens 50 Grad, um Grip aufbauen zu können. Bei sommerlichen Temperaturen ist das durch die Walkarbeit überhaupt kein Problem, bereits nach wenigen Metern klebt der Reifen wie gewünscht auf dem Asphalt. Doch schon bei unter zehn Grad kommt das Gummi nicht mehr auf seine Betriebstemperatur und verliert seine Flexibilität. Und bei Werten um den Gefrierpunkt oder tiefer kommt es zu einer Verhärtung, der Grip bricht mess- und auch spürbar ein.
pi_33728634
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 08:10 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Je bent gewoon een beetje naief. Niet erg hoor, kom je vanzelf wel een keer achter wat dat is.
[..]

Zie het stuk van gateway hier boven over het hoe en waarom van het gebruik van winterbanden in bv duitsland.
Naief hahahaha dat is grappig!
Leer eerst eens fatsoenlijk lezen cq duits lezen!
  donderdag 5 januari 2006 @ 14:41:48 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33728747
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:36 schreef BadEend19 het volgende:

[..]

Is daar wel duidelijk over lees de test eens fatsoenlijk dan zie je dit!
Wer es im Sommer auf breiten Puschen so richtig brennen läßt, hat im Winter keine guten Karten. Denn sportliche Sommerreifen der Kategorie W, Y oder Z (bis 270 km/h und höher) kommen bei niedrigen Temperaturen schnell ins Rutschen.
Die Gründe dafür liegen in der Chemie der Gummis: Die Mischung eines sportlichen Hochleistungsreifens braucht nämlich eine Betriebstemperatur von mindestens 50 Grad, um Grip aufbauen zu können. Bei sommerlichen Temperaturen ist das durch die Walkarbeit überhaupt kein Problem, bereits nach wenigen Metern klebt der Reifen wie gewünscht auf dem Asphalt. Doch schon bei unter zehn Grad kommt das Gummi nicht mehr auf seine Betriebstemperatur und verliert seine Flexibilität. Und bei Werten um den Gefrierpunkt oder tiefer kommt es zu einer Verhärtung, der Grip bricht mess- und auch spürbar ein.
Over niet lezen kunnen gesproken, je hebt het dus over BREDE banden, niet over winterbanden in het algemeen.
En je geeft hier al aan waarom zomerbanden en winterbanden verschillen, banden hebben een optimum range aan temperatuur waarin ze het beste functioneren. Het idee achter winterbanden is dat je rubber zo kan maken dat het bij lager temp optimaal zacht is..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33729288
Winterbanden verplichting in Duitsand geld niet voor toeristen omdat dit niet europees geregeld is!
http://www.vab.be/NL/viaVAB/Europa/detail.aspx?landid=5

[ Bericht 100% gewijzigd door BadEend19 op 05-01-2006 15:16:09 ]
pi_33729992
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Over niet lezen kunnen gesproken, je hebt het dus over BREDE banden, niet over winterbanden in het algemeen.
En je geeft hier al aan waarom zomerbanden en winterbanden verschillen, banden hebben een optimum range aan temperatuur waarin ze het beste functioneren. Het idee achter winterbanden is dat je rubber zo kan maken dat het bij lager temp optimaal zacht is..
Nee dat klopt bij minder snelle banden heb je dit probleem niet en zijn de zomerbanden wel beter in de regen en op droog wegdek dan winterbanden ongeacht de temperatuur.
Dus wie hier niet kan lezen, jij had het over brede banden en daar antwoorde ik op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')