abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33480266
Rij dit jaar voor het tweede seizoen op winterbanden, bevalt me prima.
Je rijd een stuk veiliger en ook qua grip heb je bij temperaturen onder de 7 graden al ( en das wel wat meer dan 2 dagen per jaar) een stuk meer in te brengen.
Voor 160 euro heb ik ze er op laten zetten ( ja ik rij lekker op 14"). Dunlop Snowsport.

En voor de mensen die niet overtuigt raken van het nut van winterbande, doe eens een dagje slipcursus bij Paul Maaskant Prodrive.
Je zult verstelt staan.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_33481328
Jullie ervaringen vind ik wat minder aannemelijk dan een test van adac. Alle sportieve zomerbanden horen overigens juist prima regeneigenschappen te hebben. Ga maar kijken op een willekeurige site van een fabrikant.

Waarschijnlijk merk je enkel het verschil van haast versleten zomerbanden t.o.v. gloednieuwe winterbanden.
pi_33481528
quote:
Op woensdag 28 december 2005 20:29 schreef 1299 het volgende:
Jullie ervaringen vind ik wat minder aannemelijk dan een test van adac. Alle sportieve zomerbanden horen overigens juist prima regeneigenschappen te hebben. Ga maar kijken op een willekeurige site van een fabrikant.

Waarschijnlijk merk je enkel het verschil van haast versleten zomerbanden t.o.v. gloednieuwe winterbanden.
Mijn zomerbanden zijn ook nieuw, maar daar zou ik nu alle kanten mee uitglijden.
  woensdag 28 december 2005 @ 20:40:55 #54
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_33481763
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:33 schreef Fugie het volgende:
mijn zomerbanden zuigen kont met regen. Het zijn gewoon pure droogweer banden (goodyear eagles f1 a 200 euro per stuk). Met mijn winterbanden heb ik merkbaar meer grip, en zeker als het koud is en het regent ofzo zijn mijn zomerbanden niet echt verstandig.
Ik vind het dan ook nogal een lompe opmerking als je zegt dat zomerbanden goed zijn in de regen... Ik bedoel het is zowiezo voor iedere band verschillend en voor zover ik weet zijn zomerbanden niet echt geschikt voor regen aangezien zomer bij mij zon oproept en niet regen. Bij bandenmakers vast ook.
Is omdat die F1's heel erg gevoelig zijn voor temperatuur, niet zozeer voor regenval. Rij er zelf ook mee, met zomerse temperaturen heb je met regen ook geen last, of er moet een dikke laag water staan. En dan nog moet je ze in de zomer redelijk goed op temperatuur rijden voor ze echt goed werken.

Winter kan je gewoon merken dat ze hun temperatuur niet halen en minder grip geven. Al heb ik er op droog/damp ook de afgelopen dagen nog geen last mee (kan minder hard op de limit maar normaal rijden gaat er gewoon mee). Sneeuw is wel zeuren
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_33482495
Ja ik merk ook dat mijn banden kouder zijn in bochten. Maar ik heb niet de illusie dat ik met winterbanden weer even hard door de bocht kan als met zomerbanden in de winter. Ik geef gewoon wat minder gas.
pi_33482628
quote:
Op woensdag 28 december 2005 20:40 schreef Five_Aces het volgende:

[..]

Is omdat die F1's heel erg gevoelig zijn voor temperatuur, niet zozeer voor regenval. Rij er zelf ook mee, met zomerse temperaturen heb je met regen ook geen last, of er moet een dikke laag water staan. En dan nog moet je ze in de zomer redelijk goed op temperatuur rijden voor ze echt goed werken.

Winter kan je gewoon merken dat ze hun temperatuur niet halen en minder grip geven. Al heb ik er op droog/damp ook de afgelopen dagen nog geen last mee (kan minder hard op de limit maar normaal rijden gaat er gewoon mee). Sneeuw is wel zeuren
mwa ik vind ze zowiezo minder in de regen, blijkt ook test dacht ik dat ze wat minder zijn bij regen. Maar als het droog is plakken ze wel erg lekker hoor

En winterbanden rijden nu vele male lekkerder dan die zomerbanden. Zeker op de kortere stukken merk je dat zoooo goed (ik rij best vaak korte stukjes).
  woensdag 28 december 2005 @ 21:26:39 #57
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_33483576
quote:
Op woensdag 28 december 2005 20:59 schreef 1299 het volgende:
Ja ik merk ook dat mijn banden kouder zijn in bochten. Maar ik heb niet de illusie dat ik met winterbanden weer even hard door de bocht kan als met zomerbanden in de winter. Ik geef gewoon wat minder gas.
Het gaat niet om hoe hard je door de bocht kan, maar om hoeveel grip je hebt als het nodig ís
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_33483814
quote:
Op woensdag 28 december 2005 21:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Het gaat niet om hoe hard je door de bocht kan, maar om hoeveel grip je hebt als het nodig ís
Als ik hard door de bocht wil heb ik ook grip nodig. Kwestie van je auto kennen, dan weet je in alle situaties hoe ver je kan gaan en wat je moet doen om weer je weg te vervolgen. Die ervaring heeft me al gered in een enkele bijna dood ervaring die overigens vaak door andere gebruikers veroorzaakt wordt.
pi_33495765
Nogmaals,zoals ik al in mijn vorige post zei, maar voor de eigenwijze mensen nog een keer , winterbanden zijn ALLEEN beter op sneeuw en ijs en NIET bij regen en droog wegdek!
Dit geld ook voor temperaturen onder de 7 C voor er weer allerlei onzin geblaat word
Het blijkt nl zo te zijn dat zomerbanden bij winterse temperaturen nauwelijks harder worden.
Zie de link in mijn vorige post!
pi_33495914
quote:
Op donderdag 29 december 2005 04:50 schreef BadEend19 het volgende:
Nogmaals,zoals ik al in mijn vorige post zei, maar voor de eigenwijze mensen nog een keer , winterbanden zijn ALLEEN beter op sneeuw en ijs en NIET bij regen en droog wegdek!
Dit geld ook voor temperaturen onder de 7 C voor er weer allerlei onzin geblaat word
Het blijkt nl zo te zijn dat zomerbanden bij winterse temperaturen nauwelijks harder worden.
Zie de link in mijn vorige post!
Bij winterbanden van vroeger misschien ja.
Heb dit jaar een Michelin testdag gehad via mijn werk.
2 keer op een natte baan geremd met een uitwijkproef met een Citroën C4.
Een met winterbanden, de andere op zomerbanden, beide zelfde bandenmaat, en net nieuw.

Scheelt je bij een snelheid van 60 km per uur meer dan 10 meter remweg.

Volgende test was het in een rondje rijden op een natgemaakte baan.
Auto: Saab 9-3 turbo met ESP, wederom eentje met en eentje zonder winterbanden.
Met winterbanden zat je na 1,5 ronde alweer achter de auto zonder winterbanden.

En dit lag niet aan de bestuurder....
  donderdag 29 december 2005 @ 07:52:04 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33496119
grappig is wel dat een test in autobild/autoweek de winterbandencritikasters hier de doorslag zou geven.
Das de autovariant van Computer Idee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33496216
Toch vreemd dat winterbanden kennelijk niet fatsoenlijk presteren als zelfs al Duitsland ze verplicht wil gaan stellen in de hele winter. En er genoeg landen zijn waarbij je aansprakelijk gesteld kan zijn indien je niet op winterbanden rijdt.

Lijkt me genoeg redenen om aan te nemen (naast eigen ervaringen) om winterbanden toch gewoon tijdens de winterperiode te (laten) monteren.

Ik rij zelf al jaren in de winter op winterbanden en je hebt gewoon aanmerkelijk meer grip, zowel nat als droog wegdek. Waar mijn tractiecontrole lampje als een kerstboom brandde met mijn zomerbanden, zo weinig doet ie dat nu met mijn winterbanden.
pi_33496226
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:25 schreef GenesiZ het volgende:
Ik wil binnenkort ook winterbanden onder mijn auto zetten ivm 2 geplande wintersport-vakanties. In Nederland zie ik voor mij het nut er niet zo van in, aangezien ik niet veel kilometers maak.

Maar nu heeft mijn vader 2 winterbanden besteld, want hij vertelde dat je ze alleen op de aandrijfwielen nodig zou hebben, net als sneeuwkettingen. Klopt dit? Het lijkt mij niet, omdat je achterkant dan kan gaan schuiven.
Maar 2 winterbanden monteren? Je pa wilt op elke hoek van de straat dwars staan? Dan kan je nog beter je zomerbanden laten zitten.
  donderdag 29 december 2005 @ 08:41:20 #64
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_33496311
Ik heb een keer het effect van winterbanden meegemaakt (op droog wegdek) waarbij we er dus goed vanaf zijn gekomen.

De auto achter ons kon ons gelukkig nog niet ontwijken, die kwam met minstens 60mk/u voorbij zetten toen wij al stil stonden (kun je nagaan als die ons geraakt had )
Daarna zaten de 2 auto's voor ons en achter ons zaten wél op elkaar.

Met zomerbanden waren we keihard op de auto voor ons geschoven. En dit was met een oude Volvo zonder electronische ongein. Dus wat Autoweek zegt, i love my life.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_33500704
In ieder geval ben ik het eens met wat _Arthur zegt. Ofwel rij je op 4 zomerbanden, ofwel op 4 winterbanden, maar ga ze niet mixen Voor de rest doet iedereen maar waar hij zin in heeft.

Dit is toch net dezelfde discussie als bijvoorbeeld de airbag? Toen die dingen niet standaard waren, maar een optie was het argument ook: "voor die ene keer dat ik bots ga ik toch niet met een dure airbag rondrijden? Geef mij maar dat open dak! ". Ik heb al 4 dagen in de sneeuw gezeten. 4 dagen dat ik auto's alle kanten heb zien opgaan, inclusief in de richting van mijn auto. Da's vaker dan de keren in je leven dat je een airbag nodig hebt. Op 2 maanden tijd.
  donderdag 29 december 2005 @ 12:28:27 #66
45206 Pietverdriet
pi_33500906
Veel mensen vinden hun velgen belangrijker dan hun banden..
Dat somt het zo ongeveer wel op
  donderdag 29 december 2005 @ 13:28:56 #67
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33502846
quote:
Op donderdag 29 december 2005 12:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Veel mensen vinden hun velgen belangrijker dan hun banden..
Dat somt het zo ongeveer wel op
natuurlijke selectie heet dat
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  donderdag 29 december 2005 @ 14:13:55 #68
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_33504408
Maar dan liefst tegen een boom en niet tegen mensen die wé de moeite hebben genomen voor hun eigen veiligheid te zorgen
  donderdag 29 december 2005 @ 14:15:35 #69
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33504465
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:13 schreef daNpy het volgende:
Maar dan liefst tegen een boom en niet tegen mensen die wé de moeite hebben genomen voor hun eigen veiligheid te zorgen
da's zonde van de boom
  donderdag 29 december 2005 @ 14:18:41 #70
45206 Pietverdriet
pi_33504585
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:13 schreef daNpy het volgende:
das wel zo gezellig rond de kerstdagen, van die bloemen en kaarsjes bij zo een boom.
Als ik over zo'n provinciale weg rij, en dat weer eens zie, dan denk ik, he, wat gezellig met die donkere dagen..
  donderdag 29 december 2005 @ 14:19:35 #71
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_33504621
  donderdag 29 december 2005 @ 14:20:09 #72
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_33504644
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:15 schreef Klonk het volgende:

[..]

da's zonde van de boom
Ik vind het meer zonde van de auto. Alhoewel de meeste Nederlanders niet echt excentrieke auto's rijden
pi_33506157
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:

das wel zo gezellig rond de kerstdagen, van die bloemen en kaarsjes bij zo een boom.
Als ik over zo'n provinciale weg rij, en dat weer eens zie, dan denk ik, he, wat gezellig met die donkere dagen..
Dit is gruwelijk droog Respect
  donderdag 29 december 2005 @ 15:06:56 #74
70795 GiSH
waiting for sun
pi_33506218
ik rijd zelf ook al wat jaartjes op winterbanden.. ben er mee begonnen ivm ski vakantie. Maar als nu de temperatuur onder 10°C zakt leg ik ze er onder. Gewoon lekker door rijden met koud weer.. en die sukkels op zomerbandjes laten glijden maar.. van mij mogen ze de verantwoordelijkheid in de schoenen schuiven van mensen die op zomerbanden blijven rijden..
Made love to an Angel, but her wings are in the way
pi_33518938
quote:
Op donderdag 29 december 2005 07:52 schreef Pietverdriet het volgende:
grappig is wel dat een test in autobild/autoweek de winterbandencritikasters hier de doorslag zou geven.
Das de autovariant van Computer Idee
Is uitgevoerd door bandenexperts (dit jaar en dus met de nieuwste winterbanden) van ADAC, ANWB maar jullie weten het allemaal beter tja moet je zelf weten, dat jullie denken dat ze beter zijn in regen en op droog wegdek zogenaamd uit praktijkervaringen. (eerst zelf vergelijken en dan echt goed natuurlijk in dezelfde omstandigheden voordat je het beter denkt te weten dan de echte experts)
pi_33519155
quote:
Op donderdag 29 december 2005 05:57 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Bij winterbanden van vroeger misschien ja.
Heb dit jaar een Michelin testdag gehad via mijn werk.
2 keer op een natte baan geremd met een uitwijkproef met een Citroën C4.
Een met winterbanden, de andere op zomerbanden, beide zelfde bandenmaat, en net nieuw.

Scheelt je bij een snelheid van 60 km per uur meer dan 10 meter remweg.

Volgende test was het in een rondje rijden op een natgemaakte baan.
Auto: Saab 9-3 turbo met ESP, wederom eentje met en eentje zonder winterbanden.
Met winterbanden zat je na 1,5 ronde alweer achter de auto zonder winterbanden.

En dit lag niet aan de bestuurder....
Nee die baan is wel alleen nat maar vanwege het soort wegdek vergelijkbaar met rijden op sneeuw/ijs.
  donderdag 29 december 2005 @ 21:31:02 #77
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33519344
tja, mijn ervaringen zijn gewoon dat winterbanden in de winter fijner rijden en enige ervaring is mij niet vreemd voor werk en prive rij ik 150.000 + km per jaar.
pi_33519362
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:21 schreef BadEend19 het volgende:

[..]

Is uitgevoerd door bandenexperts (dit jaar en dus met de nieuwste winterbanden) van ADAC, ANWB maar jullie weten het allemaal beter tja moet je zelf weten, dat jullie denken dat ze beter zijn in regen en op droog wegdek zogenaamd uit praktijkervaringen. (eerst zelf vergelijken en dan echt goed natuurlijk in dezelfde omstandigheden voordat je het beter denkt te weten dan de echte experts)
Amen
pi_33519407
@1299

LOL
  donderdag 29 december 2005 @ 21:34:57 #80
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33519474
vraagje aan 1299 en Badeend19: hebben jullie ervaring met het verschil tussen winter en zomerbanden ?

of lopen jullie blind 1 test na te praten
pi_33519500
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:34 schreef Klonk het volgende:
vraagje aan 1299 en Badeend19: hebben jullie ervaring met het verschil tussen winter en zomerbanden ?
Of sowieso met autorijden opzich. ( zelf rijden dan he, niet naast papa of mama).
pi_33519538
Yep zelf ervaring blaat dus niet zomaar in het rond!
En gizarFRL is nogal gauw op zijn teentjes getrapt zo te horen!
  donderdag 29 december 2005 @ 21:37:46 #83
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33519591
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:36 schreef BadEend19 het volgende:
Yep zelf ervaring blaat dus niet zomaar in het rond net als jullie!
U is een beetje blind ?
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:31 schreef Klonk het volgende:
tja, mijn ervaringen zijn gewoon dat winterbanden in de winter fijner rijden en enige ervaring is mij niet vreemd voor werk en prive rij ik 150.000 + km per jaar.
pi_33519674
@Klonk

Was foutje sorry, is al veranderd!
  donderdag 29 december 2005 @ 21:42:01 #85
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33519773
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:39 schreef BadEend19 het volgende:
@Klonk

Was foutje sorry!
ik speel niet graag op de man, maar een kleine blik op je postgeschiedenis maakt me niet vrolijk en doet me zeker niet denken aan ervaren chauffeur , maar eerder aan petje + golf die na het behalen van het rijbewijs de wijsheid in pacht denkt te hebben......

hoogtepunt: Toelatingsonderzoek HBO
pi_33519863
Uhm...ja zal wel
M.a.w. jij vind jezelf beter dan ieder ander!
Heb nu 3,5 jaar mijn rbw dus geen beginner meer jammer en hoe langer je je rbw hebt hoe meer ervaring gaat lang niet altijd op aan sommige te zien op de weg dus
  donderdag 29 december 2005 @ 21:45:17 #87
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33519911
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:44 schreef BadEend19 het volgende:
Uhm...ja zal wel
M.a.w. jij vind jezelf beter dan ieder ander!
absoluut niet
pi_33520102
En dat zogenaamde "hoogtepunt" uit mijn postgeschiedenis heeft er al helemaal nx mee te maken is zoeken naar iets om het goed te praten wat je zei.
Maar mijn punt wat betreft winterbanden is duidelijk, de meeste geloven het niet, dan niet....
  donderdag 29 december 2005 @ 21:50:41 #89
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33520131
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:49 schreef BadEend19 het volgende:
En dat zogenaamde "hoogtepunt" uit mijn postgeschiedenis heeft er al helemaal nx mee te maken is zoeken naar iets om het goed te praten wat je zei.
het zet mij aan het denken, da's alles
  donderdag 29 december 2005 @ 21:58:05 #90
45206 Pietverdriet
pi_33520411
quote:
Op donderdag 29 december 2005 21:21 schreef BadEend19 het volgende:

[..]

Deze test die de ANWB ook publiceerd, en niet het sensatieverhaal in de AutoIdee?
http://www.anwb.nl/publis(...)ng-banden-519617.pdf
Daar waar aangegeven wordt dat de remweg met regen van winterbanden korter is?
En op droog wegdek ook?
En met sneeuw ook,
En met IJs ook?
Deze test dus?
MMmmmm
Zuig mijn piemel en vind het lekker!
pi_33520639
Is geen test maar een hele grove indicatie, zie mijn link in een van mijn vorige posts voor een ECHTE test!
  donderdag 29 december 2005 @ 22:09:34 #92
45206 Pietverdriet
pi_33520879
quote:
Op donderdag 29 december 2005 22:03 schreef BadEend19 het volgende:
Is geen test maar een hele grove indicatie, zie mijn link in een van mijn vorige posts voor een ECHTE test!
Dat stukje uit autobild?
LOL
pi_33520947
Test is niet volledig moet je op het plaatje klikken, maar het is idd verdriet met jouw, ik kap hier mee laters.
  donderdag 29 december 2005 @ 22:13:58 #94
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_33521072
quote:

Waarom zou een test van autobild of autoweek een betere voorstelling zijn van de realiteit dan die van de ANWB en europese partners? Het lijkt mij dat een commercieel blad wat te maken heeft met adverteerders en andere geldschieters meer te maken heeft met conflicterende situaties dan een organisatie zoals de ANWB..
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  donderdag 29 december 2005 @ 22:15:50 #95
45206 Pietverdriet
pi_33521150
quote:
Op donderdag 29 december 2005 22:13 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Waarom zou een test van autobild of autoweek een betere voorstelling zijn van de realiteit dan die van de ANWB en europese partners? Het lijkt mij dat een commercieel blad wat te maken heeft met adverteerders en andere geldschieters meer te maken heeft met conflicterende situaties dan een organisatie zoals de ANWV..
Sterker nog
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat deze meneer beschikt over zeer beperkte Duitskennis, en de resultaten van extra brede banden als tekenend ziet voor winterbanden in het algemeen.
pi_33521152
LOL, die test van de autoweek en autobild is van de ANWB en europese partners
Damn reageer ik weer kon het niet laten
  donderdag 29 december 2005 @ 22:16:34 #97
45206 Pietverdriet
pi_33521189
quote:
Op donderdag 29 december 2005 22:15 schreef BadEend19 het volgende:
LOL, die test van de autoweek en autobild is van de ANWB en europese partners
DIe jij niet kan laten zien en waarschijnlijk niet begrepen hebt
pi_33521230
Wat jij wilt... schat
  donderdag 29 december 2005 @ 22:18:23 #99
45206 Pietverdriet
pi_33521269
quote:
Op donderdag 29 december 2005 22:17 schreef BadEend19 het volgende:
Wat jij wilt... schat
Dat is géén argument
pi_33521272
quote:
Dus ze hebben niet de banden gewisseld en dezelfde stukken proberen te rijden met dezelfde auto en met verschillende type banden?

Wat hebben ze dan gedaan tijdens die ritjes? Uit hun duim zitten te zuigen oid?

Of heb je alleen naar het plaatje gekeken en niet naar de tekst? Owja, je hebt al wel 3.5jaar je rijbewijs. Dus al bijna 3 hele "winters" mee mogen maken. Dus jij bent vast ook expert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')