Vandaag had ik zoiets eigenaardigs
![]()
Het verhaal:Ik werd gebeld door een incassobureau (hart in keel, is me nog nooit gebeurd). Deze meneer vroeg naar mijn man, maar aangezien ik hier de financiën doe, vond ik dat hij best met mij kon praten.
Het bleek te gaan om een nog niet betaalde rekening van een videotheek. Videotheek, videotheek??? Waar gaaaat dit over?
Enfin, ons adres en onze naam klopten wel, verder wilde hij feitelijk geen verdere uitleg geven, het ging om ongeveer 150 euro en of we wel even wilden betalen.
Er zouden van dat incassobureau 2 brieven naar ons verstuurd zijn (in oktober) en begin november zou ik telefonisch mondeling toegezegd hebben de rekening eerdaags te betalen.
Toen ik echt in opperste verwarring zei dat ik werkelijk nog nooit post hier over had ontvangen, noch een telefoontje van dat incassobureau en ook nog nooit iets gehoord had van die videotheek, noch over de grote hoeveelheid geld die wij hen schuldig zouden zijn, werd deze meneer zeer onaangenaam en kapte het gesprek af en hing op, gelukkig wel met achterlating van een referentie - en telefoonnummer.
Bij mijn man geinformeerd, die net zoals ik, niet wist van post/telefoontjes of de rekening of een mondelinge telefonische toezegging. Mijn man heeft toen teruggebeld, ik was inmiddels te overstuur. (Niet zozeer om dat geld, maar om het feit dat ik voor leugenaar werd uitgemaakt, terwijl er
echt nooit post is gekomen of een telefoontje, ook niet van die videotheek. Waarom zou ik daar over liegen? Een boete bij een videotheek zouden we gewoon betaald hebben, bij post zou ik kontakt hebben opgenomen, ik zie geen enkele reden om hierover te liegen of om iets niet te betalen.)
Enfin, het bleek te gaan om een boete van ongeveer 60 euro. Nagerekend lag ik in het ziekenhuis toen en het kan best dat we een dagfilm niet op tijd hebben geretourneerd, er zouden 6 dagen verstreken zijn tussen het lenen en het terugbrengen, die boete zouden we nooit betaald hebben. Is verder ook niet belangrijk, een boete is een boete en die zouden we ten alle tijde betaald hebben als het ons medegedeeld was. Wij zouden nooit liegen om iets dergelijks en gewoon zoiets betalen.
De rest is bijkomende kosten van het incassobureau en daar gaat het me om.. (sorry, dat nu pas mijn echte vraag komt)...
De vraag:Het incassobureau beweert bij hoog en laag dat zij in oktober en begin november post hebben verstuurd en ons gebeld hebben en (dit is helemaal erg) dat wij hun gebeld zouden hebben begin november. 'Dat staat in de computer', zeggen ze dan. Het is dus niet waar: we hebben nooit post gehad, nooit een telefoontje gehad en al helemaal nooit zelf gebeld (ze wisten ons zelfs de data te vertellen, maar het is gewoon niet waar).
Toch willen zij om die redenen de bijkomende kosten op ons verhalen, dat is meer dan de uiteindelijk boete. Om het geld gaat het me niet zo, maar wel om de oneerlijkheid hiervan. Je kan dus zo gewoon liegen als incassobureau zijnde, zomaar iets 'in de computer zetten' en dan zo je geld opstrijken... dan ben ik wellicht erg naief hoor, maar dat mag toch niet zomaar? En wat kan ik hier nou aan doen? Ik kan niets bewijzen.