dank je wel.quote:op zondag 4 december 2005 23:27 schreef rashudo het volgende:
wel cool dat harrie bij kopspijkers is geweest
dan heb je van mijn atoomtheorie nog helemaal niks begrepen.quote:op maandag 5 december 2005 12:58 schreef dionysuz het volgende:
wat als ik nou atheistisch ben?
zoals je de zwaartekracht kunt oplossen met onzichtbare kabouters die ons gelijkmatig op de grond drukken.quote:op maandag 5 december 2005 12:56 schreef harriechristus het volgende:
[..]
het raadsel van het heelal is al opgelost in mijn atoomtheorie.
door ... god
en id=idee=het goddelijke plan, is zeker geen foute aanname.
want gods geest is de eeuwige logica die aan alles ten grondslag ligt en gevonden door hegel en verder ontwikkeld door mij.![]()
![]()
dan is het toch wel raar dat heel wat mensen graag met mij wilde discussiërenquote:op zondag 4 december 2005 16:31 schreef jeroenmeloen het volgende:
[..]
anders zout je gewoon even op met je ontzettend zouteloos gehuil, niemand moet je geblaat hier!
het domme volk wil graag lachen als iets hun petje te boven gaat.quote:en wat betreft die quantumcomputers, puik stukkie quarks!
ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen, mijn verwachting is eigenlijk dat het nooit toepasbaar wordt buiten de wetenschap..
-->oh mijn geit! die harrie was bij kopspijkers lees ik net! kan zijn dat het al gepost is maar bekijk dit (begint bij 19 minuten):
harrie bij kopspijkers
je lacht je dood!
dat zeggen evangeliserende christenen ook altijd als ik ze duidelijk maak dat ik hun heilige schriften van kaft tot kaft heb gelezen, maar toch niet op hun aanbod wil in gaan.quote:op maandag 5 december 2005 13:02 schreef harriechristus het volgende:
[..]
dan heb je van mijn atoomtheorie nog helemaal niks begrepen.![]()
![]()
maar harrie weet dan ook niet hoe atomen zich gedragen, en wil hier ook geen onderzoek naar doen, want diegenen die weten hoe atomen zich gedragen zijn dom.quote:op maandag 5 december 2005 13:10 schreef dionysuz het volgende:
het is zelfs onmogelijk als je weet hoe atomen zich gedragen.
je post past bijzonder mooi in dit topic! het gaat immers om "vastgeroest zijn", en jij vraagt expliciet dat er geen argumenten meer moeten worden gevraagd. daarbij is punt c nergens op gebasseerd. punt d slaat nergens op, want god verklaart niks, het vult alleen op. ik denk dat de wetenschap toch iets efficienter werkt dan jouw zienswijze.quote:op maandag 5 december 2005 16:13 schreef kiteless het volgende:
harrie's theorie is helemaal gebaseerd op waarneembare feiten hoor !
ik zal ze even opnoemen:
a) alles bestaat uit atomen.
b) atomen zijn veel complexer dan dingen die uhm... minder complex zijn dus.
c) de microcosmos is dus veel complexer dan de macro-cosmos.
c) dus zijn atomen ruimteschepen
uit c kunnen we afleiden :
d) god bestaat dus want dat verklaart het
en
e) er heel veel ruimteschepen zijn
ergo
f) als je geld wilt verdienen moet je ruimteschepen gaan verkopen of repareren.
capiche ?
hop, nu wil ik dat jullie ophouden met harrie om argumenten te vragen, ik heb het nu wel duidelijk genoeg uitgelegd.
(maar ik ga er vanuit dat mensen die in de zwaartekracht en meer van die kul geloven er wel weer niks van kunnen/willen begrijpen)
volgens mij probeerde ze op een sarcastische manier de denkbeelden van harrie op de hak te nemenquote:op maandag 5 december 2005 17:16 schreef haushofer het volgende:
[..]
ik dat de wetenschap toch iets efficienter werkt dan jouw zienswijze.
je hebt er duidelijk niks van begrepen, lees m'n post nou nog eens goed door van begin tot eindquote:op maandag 5 december 2005 17:16 schreef haushofer het volgende:
[..]
je post past bijzonder mooi in dit topic! het gaat immers om "vastgeroest zijn", en jij vraagt expliciet dat er geen argumenten meer moeten worden gevraagd. daarbij is punt c nergens op gebasseerd. punt d slaat nergens op, want god verklaart niks, het vult alleen op. ik denk dat de wetenschap toch iets efficienter werkt dan jouw zienswijze.
je hebt niet eens door dat dit helemaal niet van mij is, maar een parodie, zo'n simpele ziel ben jij.quote:op maandag 5 december 2005 17:16 schreef haushofer het volgende:
[..]
je post past bijzonder mooi in dit topic! het gaat immers om "vastgeroest zijn", en jij vraagt expliciet dat er geen argumenten meer moeten worden gevraagd. daarbij is punt c nergens op gebasseerd. punt d slaat nergens op, want god verklaart niks, het vult alleen op. ik denk dat de wetenschap toch iets efficienter werkt dan jouw zienswijze.
het gebruik van 'oneindig' door het type mensen dat vaak de wetenschap vastgeroest vind is best grappigquote:op maandag 5 december 2005 19:23 schreef dionysuz het volgende:
in feit besta ik uit een oneindige hoeveelheid microwezens, die ook weer uit een oneindige hoeveelheid microwezens bestaan. de kans dat een van die microwezens god is is 1. derhalve is de kans dat alle microwezens in mij god zijn ook 1. dus: ik ben god.
jep, met oneindige heelallen en oneindig veel materie komt alles oneindig veel voor; ook al is de kans nog zo klein. (aap, typemachine, shakespearequote:op maandag 5 december 2005 19:36 schreef atuin-hek het volgende:
[..]
het gebruik van 'oneindig' door het type mensen dat vaak de wetenschap vastgeroest vind is best grappigdat een 'verwaarloosbare kans' dan opeens wel voorkomt wordt nog wel eens vergeten.
en een oneindig heelal met oneindig veel materie en oneindig veel zonnen enzo..quote:op maandag 5 december 2005 19:39 schreef quarks het volgende:
[..]
jep, met oneindige heelallen en oneindig veel materie komt alles oneindig veel voor; ook al is de kans nog zo klein. (aap, typemachine, shakespeare)
het is ook niet de bedoeling dat harrie zijn 'theorie' in feedback spamtquote:op maandag 5 december 2005 19:58 schreef jozzephus het volgende:
harriechristus, feedback please.![]()
kan ik hier niet plaatsen, wordt anders weer verwijderd door 'je weet wel'.
harrie, mensen willen niet met je discusseren, ze willen je onderuit halen. niemand gelooft je, niemand gaat je geloven, je zal uiteindelijk sterven met de wetenschap dat niemand je ooit serieus heeft genomen.. best triest.quote:op maandag 5 december 2005 13:05 schreef harriechristus het volgende:
[..]
dan is het toch wel raar dat heel wat mensen graag met mij wilde discussiëren
[..]
het domme volk wil graag lachen als iets hun petje te boven gaat.
vooruit dan maar met de geit.![]()
![]()
ja, soms reageer ik heel snel en neem ik mensen veuls te serieusquote:op maandag 5 december 2005 17:58 schreef kiteless het volgende:
[..]
je hebt er duidelijk niks van begrepen, lees m'n post nou nog eens goed door van begin tot eind
ik was het er ook niet mee eens, maar heb het geleerd bij logica. waarom het zo is kan ik je echter niet uitleggen, dat zou je echt aan een hoogleraar moeten vragen.quote:op woensdag 7 december 2005 17:48 schreef jeroenmeloen het volgende:
ik ben het er niet mee eens dat alles uit een contradictie kan afleiden. de contradictie heeft geen oneindige informatiewaarde.
zo wel, leg een uit.
1 2 3 4 5 | (2) a by (1) and conjunction elimination (3) a ∨ b by (2) and disjunction introduction (4) ¬a by (1) and conjunction elimination (5) b by (3), (4), and disjunctive syllogism |
ik ben met je eens dat je niet alles zonder meer voor waar moet aannemen, maar over het algemeen heb ik wel vertrouwen in de wetenschap, en in dit geval heb ik ook geen reden om het niet aan te nemen, gezien ik met de logica voor mezelf heel veel dingen kan verklaren.quote:op woensdag 7 december 2005 21:48 schreef speknek het volgende:
je hebt ook geleerd dat het daarom een hoge informatiewaarde heeft, of is dat je eigen inzicht? want het lijkt me gewoon poep.
ik bedoel, het klopt dat je oneindig veel informatie krijgt, maar dat is volstrekt waardeloos, imo. de reden dat het explodeert komt trouwens door de disjunctie introductie:
[ code verwijderd ]
ok, ff zorgvuldiger. een stelling is een contradictie dan en slechts dan als elke willekeurige stelling er uit volgt. uit de stelling "god heeft de wereld en alles erin geschapen" volgt elke willekeurige stelling. dan moet de stelling "god heeft de wereld en alles erin geschapen" een contradictie zijn.quote:op woensdag 7 december 2005 22:12 schreef koekepan het volgende:
als je altijd zo onzorgvuldig redeneert dan geloof ik direct dat je heel veel kunt verklaren. wat is in vredesnaam het verband tussen "god heeft de wereld en alles erin geschapen" en "uit falsum volgt elke willekeurige stelling"?
overigens ken ik nog een leuk bewijs voor efsq, en wel uit het ongerijmde. informeel gaat-ie zo: "we nemen aan 1 = 2 (falsum). stel nu dat b. neem aan dat het niet zo is. 1 = 2, contradictie. dus het is wel zo.".
(al eens eerder gezegd trouwens, this message was brought you by ewige wiederkehr: it keeps coming back.)
als je met elkaar wilt praten over een bepaald onderwerp zul je toch een soort 'taal' met elkaar moeten afspreken, right? natuurlijke taal is niet nauwkeurig genoeg om wetenschappelijke onderwerpen met elkaar te bespreken, dan krijg je dat je voortdurend langs elkaar heen gaat praten zoals in de discussies hier met rudeonline.quote:op woensdag 7 december 2005 22:17 schreef kiteless het volgende:
pfff, jullie met je logica, zie je wel, jullie zijn allemaal zo vastgeroest als de pest
ik vind hem wel leukquote:op woensdag 7 december 2005 22:22 schreef seneca het volgende:
ok, ff zorgvuldiger. een stelling is een contradictie dan en slechts dan als elke willekeurige stelling er uit volgt. uit de stelling "god heeft de wereld en alles erin geschapen" volgt elke willekeurige stelling. dan moet de stelling "god heeft de wereld en alles erin geschapen" een contradictie zijn.
ben ik duidelijker zo? of vind je dit nog steeds onzorgvuldig? zoals ik al zei, ik ben geen logicus, maar ik probeer open-minded te zijn, dus als je kritiek hebt, kom maar op!
dat zowiezo. maar je kunt met de stelling "god heeft alles geschapen" net zo goed 'aantonen' dat de aarde plat is, als dat hij rond is. en een stelling die tot een contradictie leidt moet zelf ook een contradictie zijn, toch?quote:op woensdag 7 december 2005 22:43 schreef koekepan het volgende:
wacht, maar eerst zeg je dat het bestaan van god alles verklaart. dat is toch niet hetzelfde als "uit het bestaan van god volgt elke stelling"? wellicht bedoel je dat er voor het bestaan van god soms argumenten worden aangedragen van het type waarmee je elke stelling wel zou kunnen bewijzen, en daar heb je dan volledig gelijk in. (maar dat is dan nog altijd iets anders dan efsq, denk ik.)
ik begrijp het nog steeds niet. "a -> b" is niet hetzelfde als "uit a volgt b" (waar weer een andere logische notatie voor is, die me even is ontschoten). zij a de uitspraak "god heeft de wereld geschapen", dan is a inderdaad consistent met alle andere uitspraken. dat zou dan aantonen dat a dezelfde logische status heeft als een tautologie, m.a.w. niets toevoegt of afdoet aan onze kennis.quote:op woensdag 7 december 2005 22:49 schreef seneca het volgende:
[..]
dat zowiezo. maar je kunt met de stelling "god heeft alles geschapen" net zo goed 'aantonen' dat de aarde plat is, als dat hij rond is. en een stelling die tot een contradictie leidt moet zelf ook een contradictie zijn, toch?
zou je denken? volgens mij was het zo dat:quote:op woensdag 7 december 2005 22:41 schreef speknek het volgende:
ah, wacht, ik denk niet dat je een dan en slechts dan relatie op de contradictie kunt toepassen, immers is alles mogelijk, niet slechts één uitkomst.
vastgeroest of niet, logica blijft altijd geldig.quote:op woensdag 7 december 2005 22:17 schreef kiteless het volgende:
pfff, jullie met je logica, zie je wel, jullie zijn allemaal zo vastgeroest als de pest
"de logica klopt niet" en "de regels van het schaakspel kloppen niet" zijn gelijkwaardige uitspraken. dom, dus.quote:op woensdag 7 december 2005 22:59 schreef tybris het volgende:
[..]
vastgeroest of niet, logica blijft altijd geldig.
je hebt gelijk met je eerste deel. a -> b betekent, a impliceert b, niet uit a volgt b. de uitspraak "god heeft de wereld geschapen" is echter geen tautologie. een tautologie heeft de vorm "god heeft de wereld geschapen of god heeft de wereld niet geschapen", dat voegt niks toe aan onze kennis. "god heeft de wereld geschapen" doet dat wel. het sluit immers de mogelijkheid uit dat god de wereld niet geschapen heeft.quote:op woensdag 7 december 2005 22:54 schreef koekepan het volgende:
[..]
ik begrijp het nog steeds niet. "a -> b" is niet hetzelfde als "uit a volgt b" (waar weer een andere logische notatie voor is, die me even is ontschoten). zij a de uitspraak "god heeft de wereld geschapen", dan is a inderdaad consistent met alle andere uitspraken. dat zou dan aantonen dat a dezelfde logische status heeft als een tautologie, m.a.w. niets toevoegt of afdoet aan onze kennis.
overigens is het niet helemaal waar dat a consistent is met alle andere uitspraken, neem eenvoudigweg de uitspraak "er is geen wezen of ding dat de wereld heeft geschapen", die lijkt me duidelijk in tegenspraak met a.
slaap lekker uit, want die uitspraak klopt niet. een stelling die tot een contradictie leidt is niet geldig, maar dat is iets anders dan dat het zelf een contradictie is.quote:op woensdag 7 december 2005 22:54 schreef de-oneven-2 het volgende:
een stelling ...die tot een contradictie leidt... moet zelf ook...een contradictie zijn.
hmz...
daar ga ik eens een nachtje over slapen...
klopt hoor, het is geen tautologie. dat stukje van me klopte inderdaad niet.quote:op woensdag 7 december 2005 23:02 schreef seneca het volgende:
de uitspraak "god heeft de wereld geschapen" is echter geen tautologie. een tautologie heeft de vorm "god heeft de wereld geschapen of god heeft de wereld niet geschapen", dat voegt niks toe aan onze kennis.
ja,quote:op woensdag 7 december 2005 23:02 schreef tybris het volgende:
[..]
slaap lekker uit, want die uitspraak klopt niet. een stelling die tot een contradictie leidt is niet geldig, maar dat is iets anders dan dat het zelf een contradictie is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |