Specifiek dat topic, ja. Maar algemeen?quote:Op maandag 21 november 2005 05:29 schreef JohanV. het volgende:
Ef is geen discussie mogelijk. er zal dus 5000 moeten worden ingeleverd. Basta
Algemeen ook. Wet is wet. Rijdt je te hard dan krijg je een bon voor de werkelijk te hard gereden kilometers. Dan krijg je ook geen korting omdat je minder salaris hebt.quote:Op maandag 21 november 2005 05:30 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Specifiek dat topic, ja. Maar algemeen?
Wat natuurlijk al een belachelijk hoog bedrag is. Enkele jaren geleden kocht je een nieuwe lada voor 10000 gulden. Dan stelt men ook nog dat er maar wat geholpen moet worden.quote:Op maandag 21 november 2005 05:33 schreef Libris het volgende:
Ja, zoals in het andere topic al zei, de bijstand is een laatste redmiddel, geen liefdadigheid.
Als je met minder kan doen, dan lijtk het me logisch dat je ook minder ontvangt. Op het moment zijn de maximale spaarbedragen als volgt:
voor gezinnen ¤ 10.210,00
voor alleenstaanden ¤5.105,00
Niet belachelijk hoog, gewoon een mooi bedrag.quote:Op maandag 21 november 2005 05:34 schreef JohanV. het volgende:
[..]
Wat natuurlijk al een belachelijk hoog bedrag is. Enkele jaren geleden kocht je een nieuwe lada voor 10000 gulden. Dan stelt men ook nog dat er maar wat geholpen moet worden.
Dus een nietwerkende mag géén spaargeld hebben? En bij onvoorziene kosten als bijvoorbeeld een kapotte wasmachine/koelkast?quote:Op maandag 21 november 2005 05:33 schreef JohanV. het volgende:
iemand mag best spaargeld hebben, zolang deze maar werkt.
Dan is die 5000 euro genoeg. Er zijn dagen dat ik het niet in mijn portemonnee heb..quote:Op maandag 21 november 2005 05:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus een nietwerkende mag géén spaargeld hebben? En bij onvoorziene kosten als bijvoorbeeld een kapotte wasmachine/koelkast?
Ja okay, maar JohanV. zegt dat er níet gespaard mag worden.quote:Op maandag 21 november 2005 05:38 schreef Libris het volgende:
[..]
Dan is die 5000 euro genoeg. Er zijn dagen dat ik het niet in mijn portemonnee heb..
Ok, maar vind jij deze bedragen te laag?quote:Op maandag 21 november 2005 05:39 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja okay, maar JohanV. zegt dat er níet gespaard mag worden.
Nou ja kijk, iemand mag best een honderdje op de rekning hebben staan. Geen punt. En als er wat stuk gaat kunnen ze tegenwoordig bij de mediamarkt of een andersoortig bedrijf goedkoop wel een wasmachine krijgen. Daar heb je zeker geen 1000en euros voor nodig.quote:Op maandag 21 november 2005 05:39 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja okay, maar JohanV. zegt dat er níet gespaard mag worden.
Ik vind een limiet van ¤5000,- voor een alleenstaande en het dubbele voor een gezin zeker niet te laag.quote:Op maandag 21 november 2005 05:43 schreef Libris het volgende:
[..]
Ok, maar vind jij deze bedragen te laag?
Goed punt. De een met een uitkering zal alles tot op de laatste cent uitgeven als is het maar door extra luxe te leven. En de andere is er zuinig op, zodat er zelfs nog mee te sparen valt. Dit is wel knap vind ik zelf.quote:Op maandag 21 november 2005 10:06 schreef OpenDeur het volgende:
Volgens mij wordt er iets te makkelijk gedacht over de manier waarop zoveel geld gespaard kan worden. Een uitkering is al geen vetpot, dus ik vind het zelf toe te juichen dat iemand geld opzij kan zetten voor onvoorziene uitgaven als een vervangende koelkast. Dat hoort net zo goed bij het levensonderhoud als de dagelijkse boodschappen.
Dat valt onder vermogen en ook dat wordt meegerekend in die 5000 euro grens, net als overigens zaken als een auto, boot, caravan c.q. onroerende goederen, niet zijnde de eigen woning.quote:Op maandag 21 november 2005 09:58 schreef Keiichi het volgende:
En als de persoon in kwestie met het spaargeld het spaargeld aan waardevaste goederen had besteed (Wel voordat de limiet bereikt was)? Hierbij is misschien te denken aan bijvoorbeeld kunst of edelmetalen.
Dus iets wat je wel zou kunnen doen is het geld in het opknappen van je huis steken eigenlijk? Een goed onderhouden huis levert meer op dan eentje in vervallen staat, dus hou je op een indirecte manier je geld eigenlijk wel.quote:Op maandag 21 november 2005 10:58 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat valt onder vermogen en ook dat wordt meegerekend in die 5000 euro grens, net als overigens zaken als een auto, boot, caravan c.q. onroerende goederen, niet zijnde de eigen woning.
Ben je blut, maar rijdt je wel een gloednieuwe auto a 20.000 euro naar de Sociale Dienst, ben je dus al gauw de lul. Ja, bij de Sociale Dienst kijken ze regelmatig uit het raam om te zien in welke auto je bent aan komen rijden.
Dan moet je dat wel doen voordat je het redelijke vermoeden kon hebben in de bijstand te belanden, anders verduister je de boel dus gewoon. Verder weet ik niet precies hoe het zit met de eigen woning. Die wordt naar mijn weten ontzien, maar ik kan me voorstellen dat iemand die in een villa woont, daar toch op aangesproken wordt als ie zich bij de sociale dienst meldt.quote:Op maandag 21 november 2005 11:25 schreef Keiichi het volgende:
Dus iets wat je wel zou kunnen doen is het geld in het opknappen van je huis steken eigenlijk? Een goed onderhouden huis levert meer op dan eentje in vervallen staat, dus hou je op een indirecte manier je geld eigenlijk wel.
Of ben ik nu beetje fout bezig om ideeen te verzinnen om regeltjes te omzeilen
Volgens mij zijn de regels aangescherpt. Men moet nu ook het huis verkopen en dat opmaken. Correct me if I am wrong.quote:Op maandag 21 november 2005 11:30 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dan moet je dat wel doen voordat je het redelijke vermoeden kon hebben in de bijstand te belanden, anders verduister je de boel dus gewoon. Verder weet ik niet precies hoe het zit met de eigen woning. Die wordt naar mijn weten ontzien, maar ik kan me voorstellen dat iemand die in een villa woont, daar toch op aangesproken wordt als ie zich bij de sociale dienst meldt.
Maar als je al in een woning zit met een waarde van 150.000 . Veel goedkopers kun je daarna niet krijgen lijkt mij.quote:Op maandag 21 november 2005 11:36 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de regels aangescherpt. Men moet nu ook het huis verkopen en dat opmaken. Correct me if I am wrong.
Ah, nee, een beetje googlen leert dat de bijstand, indien er sprake is van overwaarde (Waarde huis minus hypotheek), wordt de bijstand verstrekt in de vorm van een hypothecaire lening tot max die overwaarde, zodat je dus in weze je overwaarde moet opeten, terwijl je je huis niet meteen hoeft te verkopen. Ook hier hou je dus geen cent over en heeft het stoppen van je geld in een verbouwing geen zin.quote:Op maandag 21 november 2005 11:36 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de regels aangescherpt. Men moet nu ook het huis verkopen en dat opmaken. Correct me if I am wrong.
quote:Op maandag 21 november 2005 09:46 schreef Argento het volgende:
Ik vind dat, als je als samenleving er eenmaal toe overgaat om zij die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien, collectief te ondersteunen middels uitkeringen, de ontvanger van die uitkering de volledige zelfbeschikking over die uitkering moet hebben en dus ook, net als zij die wel zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien, helemaal zelf moet kunnen beslissen waar hij zijn geld wel of niet voor aanwendt. Dat betekent ook dat een uitkeringstrekker mag sparen wat hij wil en kan. Dat de uitkeringsgerechtigheid ophoudt bij een vermogen van ¤ 5000,- zie ik dan ook niet zozeer als een spaarplafond, maar als het bereiken van de grens waarboven iemand wordt geacht wel zelf in zijn levensonderhoud kan voorzien, waardoor de uitkering niet meer nodig is.
Jazeker, waarom niet? Er moet een inkomensnorm vastgesteld worden waarmee een normaal persoon van rond kan komen. Als iemand het met minder kan doen of bewust zuiniger leeft, dan mag hij dat allemaal houden en sparen als hij dat leuk vindt.quote:Op maandag 21 november 2005 05:25 schreef Dagonet het volgende:
N.a.v. dit topic: bankgeheim
Samenvatting: uitkeringsgerechtigde spaart in de loop der jaren een fiks bedrag bij elkaar. Reactie van een poster is dat dit niet moet mogen, tenminste, tot een zekere limiet, daarna moet het terug naar de overheid.
Wat vinden jullie ervan?
Mag een uitkeringsgerechtigde sparen?
Dus iedereen mag aan een uitkeringstrekker verdienen behalve de persoon zelfquote:Op maandag 21 november 2005 20:58 schreef JohanV. het volgende:
Dat hier een hele administratie bij komt kijken begrijp ik. Maar dit kan misschien door andere bedrijven worden opgelost.
da's zo rond de twintig jaar terug, volgens mij verkoopt men al sinds 1990 geen lada's meer in Nederland.quote:Op maandag 21 november 2005 05:34 schreef JohanV. het volgende:
[..]
Wat natuurlijk al een belachelijk hoog bedrag is. Enkele jaren geleden kocht je een nieuwe lada voor 10000 gulden. Dan stelt men ook nog dat er maar wat geholpen moet worden.
Dat valt onder vermogen, en dus onder de gestelde limiet. Ze vragen overigens bij de aanvraag ook om een kopie van de polis van de inboedelverzekering, om te zien of daar geen verdacht hoog bedrag voor de inboedel op staat.quote:Op maandag 21 november 2005 09:58 schreef Keiichi het volgende:
En als de persoon in kwestie met het spaargeld het spaargeld aan waardevaste goederen had besteed (Wel voordat de limiet bereikt was)? Hierbij is misschien te denken aan bijvoorbeeld kunst of edelmetalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |