abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 20 november 2005 @ 22:32:02 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_32438464
Een sigarenboer in Leiden staat een boete te wachten van 2.500 euro per week, omdat hij zijn zonnescherm van een ander kleurtje heeft voorzien. Voor zo'n ingrijpende operatie is namelijk een bouwvergunning nodig. Dat dergelijke regels überhaupt verzonnen worden is al absurd. Een duurbetaalde bureaucratische ambtenaar die zijn ziel en zaligheid geeft aan dit nietszeggend futiel akkefietje is ronduit meelijwekkend.

Snap sowieso niet waarom de gemeente zich bemoeit met de kleur van je kozijnen of zonneschermen.
  zondag 20 november 2005 @ 22:37:43 #2
135217 Bruine_Anjer
* marks the spot
pi_32438664
dit hoor en zie je wel vaker.

in het dorp van mijn ouders heb je ook een soort schoonheidscommissie die woningen (plannen) goed keurt.
achterlijke kutboeren met geen verstand van architectuur of kunst die het denken beter te weten
rrrr, ubergeil
pi_32438681
Dat had mijn vader ook met een uitbouw van de bovenverdieping. Hij wilde het groen schilderen, maar de gemeente vond dat niet passen, wit was beter. Toen heeft hij het geheel in de grondverf gezet, iemand van de gemeente is toen langs geweest en heeft alles goedgekeurd. Daarna hebben we het groen geverfd en zo is het nu nog steeds...
  zondag 20 november 2005 @ 22:41:34 #4
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_32438806
Eigenlijk is het hartverwarmend

In Leiden zijn dus alle boeven al gevangen; is de infrastructuur onberispelijk van aard; zijn alle achterbuurten gerenoveerd en rijkelijk voorzien van speelplaatsen; is arren moede een begrip uit het verleden.

Althans.... dat zou je wel denken als de prioriteitenlijst bij de kleur van een zonnescherm aangeland is.

Jawohl Herr Kaloin!
  † In Memoriam † zondag 20 november 2005 @ 22:41:48 #5
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_32438811
quote:
Op zondag 20 november 2005 22:37 schreef Bruine_Anjer het volgende:
dit hoor en zie je wel vaker.

in het dorp van mijn ouders heb je ook een soort schoonheidscommissie die woningen (plannen) goed keurt.
achterlijke kutboeren met geen verstand van architectuur of kunst die het denken beter te weten
Schoonheidscommissies

Het is belachelijk om je als gemeente te bemoeien met de eigendommen van inwoners.
* Mevrouw van de Bijl, AFSTAPPEN ! U levert die fiets NU in , dit is de 3e keer dat wij een boete moeten uitschrijven omdat u geen groene fiets heeft, deze keer krijgt u de fiets niet meer terug)

Idioten.
pi_32439136
ach als zich niemand druk maakte over het straatbeeld werd nederland ook een grote pauperbuurt
  † In Memoriam † zondag 20 november 2005 @ 22:57:48 #7
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_32439385
quote:
Op zondag 20 november 2005 22:51 schreef AltamirA het volgende:
ach als zich niemand druk maakte over het straatbeeld werd nederland ook een grote pauperbuurt
Flauwekul, het straatbeeld zal alleen maar vrolijker zijn (en in de donkere wintermaanden juist weer heel goed voor de depressieven onder on, soort van Teletubbies-world qua kleuren.

Dan kan de gemeente de medewerksers van die schoonheidscommissies een bezem geven om de fleurige stad schoon te houden
pi_32439400
Als je ziet wat voor wanstaltige bouwsels wel worden goedgekeurd
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 20 november 2005 @ 22:58:16 #9
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_32439401
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_32439429
Maar heeft ie nou een boete om de kleur of om het 'verbouwen'?

volgens mij loopt je maar wat loos te schreeuwen
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
pi_32439529
dat zijn echt zielige figuren die daar rondlopen... had er ook last van gehad hiero bij mij...
snel opgelost mijn manier...
i've got the cleanest, meanest penis you've ever seenest... :P
pi_32439557
bron?
pi_32439597
Zogenaamde welstandcommissies of adviseurs van een gemeente beschikken vaak zelf niet over goede smaak of hebben een regelrechte wansmaak. Ik heb zelf meegemaakt dat 'Het Oversticht' (stichting in Zwolle en zelfbenoemde beschermers van de kwaliteit van de woonomgeving en monumenten) als adviseur van de gemeente de bouw van een zeer lelijk golfplaten bedrijfsgebouw goedkeurden bij een historisch pand, onder het mom dat het een mooi contrast vormde met de historische bebouwing . Het zal duidelijk zijn dat ik er geen traan om zal laten als dergelijke stichtingen geen cent subsidie meer krijgen en opgeheven worden.
  † In Memoriam † zondag 20 november 2005 @ 23:15:48 #14
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_32439936
quote:
Op zondag 20 november 2005 23:02 schreef Burbo het volgende:
bron?
quote:
Elke week 2.500 euro boete voor nieuw kleurtje zonnescherm
De gemeente Leiden eist van de plaatselijke sigarenboer Eric Opdam een boete van 2.500 euro per week omdat hij geen bouwvergunning heeft aangevraagd voor hij het zonnescherm op zijn gevel verving.



De Telegraaf meldt vandaag dat Opdam al meer dan twintig jaar zonnewering heeft hangen aan de gevel van zijn sigarenzaak in de Leidse Haarlemmerstraat.
Elke drie jaar vervangt de sigarenboer het scherm aan het monumentale pand, om de boel netjes te houden. Omdat het vorige blauwe scherm vies en gebleekt was, installeerde hij vorig jaar een nieuw doek. 'Ik kies elke keer een andere kleur. Nu is hij fris rood', aldus de winkelier in de ochtendkrant.
Ondernemertje pesten
'Het scherm was blauw en nu is het rood', stelt de gemeente Leiden. 'Dus is de situatie nu anders. Als de heer Opdam dezelfde kleur had genomen, was er geen bouwvergunning nodig geweest, maar nu wel.'
De onvermurwbare bureaucratie gaat Opdam boven zijn pet. 'Als nou iedereen hier in de straat een scherm van dezelfde kleur had, dan zat er logica in. Maar om mij heen zie ik alle kleuren van de regenboog.' Volgens de winkelier is de gemeente slechts bezig met 'ondernemertje pesten'.

Brief
Opdam zegt verder nog een vergunning nodig te hebben voor het aanpassen van de wettelijk verplichte waarschuwingstekst op het tabaksreclamebord. Als klap op de vuurpijl stelt hij dat de gemeente eist dat hij zijn antidiefstalrolluik vervangt door een exemplaar dat de verzekeringsmaatschappij niet goedkeurt. 'Dan zou ik dus niet verzekerd zijn.'
Deze week heeft de sigarenboer van de gemeente een aangetekende brief ontvangen. Daarin staat dat hij de monumentenwet en de woningwet overtreedt omdat hij geen bouwvergunningen heeft voor de gewijzigde waarschuwingstekst en het nieuwe stofje voor de zonnewering. Het zou ook geen nut hebben de vergunningen aan te vragen, aldus de brief. Aanvragen worden toch niet gehonoreerd.


Bron: De Telegraaf
Auteur: Wouter van den Brink
  zondag 20 november 2005 @ 23:17:55 #15
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_32440001
quote:
Op zondag 20 november 2005 23:15 schreef Loedertje het volgende:

[..]


[..]
http://www.zibb.nl/nieuws(...)tnr/937818/versie/1/
Publicatiedatum: donderdag 14 april 2005
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  zondag 20 november 2005 @ 23:22:25 #16
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32440137
Ook maar even om het geheel te nuanceren, van de frontpage:
quote:
----------- begin citaat-------------
Leiden heeft één van de grootste beschermde stadsgezichten van Nederland. Bezoekers van de stad waarderen de kwaliteit van het gevarieerde winkelaanbod gecombineerd met de kwaliteit van de historische omgeving. In 2002 stelde de gemeenteraad van Leiden regels vast voor gevelreclame. Deze regelgeving kwam voort uit de breed gekoesterde wens om wildgroei van reclame terug te dringen en de ruimtelijke en architectonische kwaliteit van het historische stadsbeeld te versterken. In 2004 werden de reclameregels opgenomen in de Welstandsnota.

Een kwalitatief hoogwaardig beeld breng je niet in een korte periode tot stand. Gekozen werd voor een langere overgangsperiode. De gemeente verwachtte niet van ondernemers dat ze reclame, die niet aan de regels voldeed, meteen zouden vervangen. Pas op het moment dat een ondernemer van plan was de reclame te wijzigen of een nieuwe reclame aan te brengen, moest dat overeenkomstig de nieuwe regels. Ook verandering van kleur of belettering van bestaande reclameborden, luifels of zonwering wordt hierbij gezien als wijziging, waarvoor vergunning moet worden aangevraagd op grond van de reclame-regels.

Als ondernemers zonder de vereiste vergunningen hun reclame wijzigen, wordt handhavend opgetreden. Dit ontmoet niet altijd het begrip van de betrokkenen. Vaak gaat het immers om reclame die al tientallen jaren aan de gevel is bevestigd en naar het idee van betrokken ondernemers ‘opeens’ wordt aangepakt, terwijl ze naar hun idee slechts een kleine wijziging aanbrengen. De gemeente Leiden onderkent dat de aanpak soms hard kan aankomen, zeker bij de kleine ondernemers.

Overigens kent het concrete geval, waarover geschreven wordt in de Telegraaf, een langere voorgeschiedenis. De door de ondernemer aangevraagde monumentenvergunning voor de reclamevoering en de zonwering aan zijn pand is in januari geweigerd, nadat de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit op verschillende gronden negatief advies had uitgebracht. Het gaat hier om een rijksmonument met hoge monumentale waarde, waarvan de gevel naar het oordeel van de adviescommissie en het college ernstig werd verstoord door de zonwering en reclamevoering. Het was betrokken ondernemer dus bekend dat hij in strijd handelde met reclame- en monumentenregels.

Er is in Leiden breed draagvlak -ook bij ondernemers- voor het verhogen van de kwaliteit van het stadsbeeld. Daarbij hoort onder meer het stringente reclamebeleid. In delen van winkelstraten -zoals Breestraat en Haarlemmerstraat- is de aanpak al zichtbaar. Elders -bijvoorbeeld in de Steenstraat- moet nog veel gebeuren.

Het college van Burgemeester en Wethouders hecht aan bovengenoemde kwaliteitsslag. Daarnaast heeft het de overtuiging dat ook de ondernemers gebaat zijn bij een goed verzorgd stadsbeeld. Een blijvend breed draagvlak bij ondernemers is dus onmisbaar om het gewenste beeld te bereiken. Strenge handhaving van regels draagt in het algemeen niet bij aan het draagvlak. Daarom zullen de wethouders Economische zaken, Monumentenzorg en Ruimtelijke Ordening op de kortst mogelijke termijn de ondernemers uit de binnenstad uitnodigen voor een gesprek over de gewenste kwaliteit van de binnenstad. Daarbij zal ook aan de orde komen welke instrumenten denkbaar zijn, bijvoorbeeld stimuleringsregelingen, om het Leidse stadsgezicht het best tot haar recht te laten komen.
--------einde citaat---------
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32440264
Laatst moest m'n moeder een vergunning aanvragen om een boom te kappen. Die malloten stuurden een formulier met daarin o.a de volgende vragen

  • Een situatieschets van waar de boom staat, ok vooruit dan
  • De omtrek van de stam
  • De hoogte van de boom
  • Een kleurenfoto van de boom
  • En als klapper......of er regelmatig vogels hun netjes in bouwen


    Komt er na een paar weken opeens zo'n ambtenaar kijken ...............zegt ie doodleuk. Uw verzoek kan alleen ingewilligd worden als U op diezelfde plaats een andere boom plant.

    Wat een krankzinnig land wordt dit toch
  • Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
      zondag 20 november 2005 @ 23:28:48 #18
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_32440319
    Bureaucratie ten top. En dat wordt alleen maar erger, aangezien de EU ook nog een duit in het zakje doet
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_32440511
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 23:26 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
    Laatst moest m'n moeder een vergunning aanvragen om een boom te kappen. Die malloten stuurden een formulier met daarin o.a de volgende vragen

  • Een situatieschets van waar de boom staat, ok vooruit dan
  • De omtrek van de stam
  • De hoogte van de boom
  • Een kleurenfoto van de boom
  • En als klapper......of er regelmatig vogels hun netjes in bouwen


    Komt er na een paar weken opeens zo'n ambtenaar kijken ...............zegt ie doodleuk. Uw verzoek kan alleen ingewilligd worden als U op diezelfde plaats een andere boom plant.

    Wat een krankzinnig land wordt dit toch
  • Misschien wachten tot de volgende storm in jouw gemeente. Dan snel na de tijd de boom weghalen en als de gemeente dat eventueel opmerkt , beweren dat deze is gesneuveld is tijdens de storm. Natuurlijk kan je de boom ook zelf vergiftigen of de wortels doorhakken onder de grond en dan een ambtenaar laten komen om vast te laten stellen, dat de dode boom verwijderd moet worden i.v.m. de veiligheid.
    pi_32440668
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 23:26 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
    Laatst moest m'n moeder een vergunning aanvragen om een boom te kappen. Die malloten stuurden een formulier met daarin o.a de volgende vragen

  • Een situatieschets van waar de boom staat, ok vooruit dan
  • De omtrek van de stam
  • De hoogte van de boom
  • Een kleurenfoto van de boom
  • En als klapper......of er regelmatig vogels hun netjes in bouwen


    Komt er na een paar weken opeens zo'n ambtenaar kijken ...............zegt ie doodleuk. Uw verzoek kan alleen ingewilligd worden als U op diezelfde plaats een andere boom plant.

    Wat een krankzinnig land wordt dit toch
  • Als het een iep is is het zaakje zo gepiept
    pi_32440901
    Dit is gewoon hoor. In het bestemmingsplan staat zulke dingen aangegeven. Mijn oude middelbare school mag bijvoorbeeld geen andere gordijnen ophangen omdat dat niet zou passen bij de uitstraling van het gebouw enzo. Voor bomen, schuren en andere dingen rondom of op je huis, moet je aanvragen bij de gemeente en die publiceren het dan in een plaatselijke krant, zodat je buurman er op kan reageren als hij er tegen is bijvoorbeeld
    pi_32440922
    Ah, bij de buren moesten de afvoerbuizen van de dakgoot bruin zijn terwijl ze witte wilden. Bij ons zijn die afvoerbuizen echter wit, en dat mocht.
    pi_32440941
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 23:48 schreef boskov het volgende:
    Dit is gewoon hoor. In het bestemmingsplan staat zulke dingen aangegeven. Mijn oude middelbare school mag bijvoorbeeld geen andere gordijnen ophangen omdat dat niet zou passen bij de uitstraling van het gebouw enzo. Voor bomen, schuren en andere dingen rondom of op je huis, moet je aanvragen bij de gemeente en die publiceren het dan in een plaatselijke krant, zodat je buurman er op kan reageren als hij er tegen is bijvoorbeeld
    Dat is niet gewoon, dat is stom.
    pi_32441258
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 23:48 schreef boskov het volgende:
    Dit is gewoon hoor. In het bestemmingsplan staat zulke dingen aangegeven. Mijn oude middelbare school mag bijvoorbeeld geen andere gordijnen ophangen omdat dat niet zou passen bij de uitstraling van het gebouw enzo. Voor bomen, schuren en andere dingen rondom of op je huis, moet je aanvragen bij de gemeente en die publiceren het dan in een plaatselijke krant, zodat je buurman er op kan reageren als hij er tegen is bijvoorbeeld
    Het bestemmingsplan is niet de bron van de ellende, kijk maar eens in bv de Woningwet, Hfst IV, afd 1 (bouwvergunning).
      † In Memoriam † maandag 21 november 2005 @ 00:05:49 #25
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_32441391
    Blijft het nog belachlijk dat smaaklozen zich gaan bemoeien met de KLEUR/AANKLEDING van je eigendommen. of niet dan?
    pi_32441565
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 00:05 schreef Loedertje het volgende:
    Blijft het nog belachlijk dat smaaklozen zich gaan bemoeien met de KLEUR/AANKLEDING van je eigendommen. of niet dan?
    Het is terecht dat er bepaalde eisen worden gesteld aan aanbouwen (dit omdat je daarmee belangen van andere mensen kan schaden), echter vind ik de kleur etc van een zonnescherm van een dusdanige onbenulligheid dat het idioot is dat de overheid zich daarmee gaat bemoeien. Maar let wel: Leiden is beschermd stadsgezicht, en het pand van de ondernemer is daarnaast ook nog eens monument in de zin van de Monumentenwet, en dan mag echt niks.
      † In Memoriam † maandag 21 november 2005 @ 00:14:55 #27
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_32441619
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 00:12 schreef Diederik_Duck het volgende:

    [..]

    Het is terecht dat er bepaalde eisen worden gesteld aan aanbouwen (dit omdat je daarmee belangen van andere mensen kan schaden), echter vind ik de kleur etc van een zonnescherm van een dusdanige onbenulligheid dat het idioot is dat de overheid zich daarmee gaat bemoeien. Maar let wel: Leiden is beschermd stadsgezicht, en het pand van de ondernemer is daarnaast ook nog eens monument in de zin van de Monumentenwet, en dan mag echt niks.
    quote:
    Omdat het vorige blauwe scherm vies en gebleekt was, installeerde hij vorig jaar een nieuw doek. 'Ik kies elke keer een andere kleur. Nu is hij fris rood', aldus de winkelier in de ochtendkrant.
    Het is een egale kleur, rood is daarnaast nog een kleur wat ook in stenen van gebouwen kan voorkomen én op daken.

    Er is niets mis met een keurig nieuw fris scherm.
      maandag 21 november 2005 @ 00:16:41 #28
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_32441660
    Het is zelfs beter voor het stadsaangezicht dan een oud vaal doek
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
      maandag 21 november 2005 @ 00:17:29 #29
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_32441675
    Het zou daarom handig zijn om de betreffende ambtenaren aan regels te binden ipv ze de vrije hand te geven de door hen gestelde regels naar eigen oordeel te interpreteren
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_32441834
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 00:14 schreef Loedertje het volgende:

    [..]


    [..]

    Het is een egale kleur, rood is daarnaast nog een kleur wat ook in stenen van gebouwen kan voorkomen én op daken.

    Er is niets mis met een keurig nieuw fris scherm.
    Wil je eens echte lol? Lees dan het volgende arrest:

    LJN: ZF2229, Raad van State, H01.95.0596/Q01

    Datum uitspraak: 04-06-1996
    Datum publicatie: 05-02-2002
    Rechtsgebied: Bestuursrecht overig
    Soort procedure: Hoger beroep
    Inhoudsindicatie: Regel van terughoudende toetsing belangenafweging bestuursorgaan ingevolge art. 3:4.2 Awb (NA 1996, 206) treedt terug bij beoordeling opgelegde sanctie waarbij bevorderen naleving rechtsnormen d.m.v. toevoeging extra leed, ter afschrikking, voorop staat.





    Uitspraak
    Raad
    van State

    No. H01.95.0596/Q01.

    Datum uitspraak: 4 juni 1996.

    AFDELING
    BESTUURSRECHTSPRAAK

    Uitspraak op het hoger beroep van:

    de Minister van Verkeer en Waterstaat (appellant)

    tegen de uitspraak van de president van de arrondissementsrechtbank te Zwolle van 25 september 1995, reg. nrs. Awb 95/4605, Awb 95/4603, in het geschil tussen:

    [vergunninghouder] B.V. te [vestigingsplaats]

    en

    appellant.


    Procesverloop

    Bij besluit van 3 april 1995, kenmerk DI 95/1120, heeft appellant de aan [vergunninghouder] B.V., hierna te noemen: [vergunninghouder], voor de keuringsplaats, gelegen te [vestigingsplaats], [adres], met keuringsinstantienummer [nummer], verleende erkenning voor het uitvoeren van periodieke keuringen van motorrijtuigen op grond van artikel 87, tweede lid, aanhef en onder f, van de Wegenverkeerswet 1994 met ingang van 12 april 1995 ingetrokken.
    Tegen dit besluit heeft [vergunninghouder] bij schrijven van 10 april 1995 een bezwaarschrift bij appellant ingediend.
    Bij besluit van 6 juni 1995, kenmerk DI95/1910/JZ, heeft appellant de bezwaren van [vergunninghouder] ongegrond verklaard.
    Dit besluit is aan deze uitspraak gehecht.

    Tegen dit besluit heeft [vergunninghouder] bij schrijven van 18 juli 1995 beroep ingesteld bij de rechtbank. Tevens heeft hij de president van de rechtbank verzocht een voorlopige voorziening te treffen.

    Bij de aangevallen uitspraak heeft de president met toepassing van artikel 8:86 van de Algemene wet bestuursrecht, het beroep gegrond verklaard, de besluiten van 3 april 1995 en 6 juni 1995 vernietigd en het verzoek een voorlopige voorziening te treffen afgewezen.
    De uitspraak van de president is aan deze uitspraak gehecht.

    Tegen deze uitspraak heeft appellant bij schrijven van 2 november 1995 hoger beroep ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
    Dit schrijven is aan deze uitspraak gehecht.

    Bij schrijven van 24 januari 1996 heeft [vergunninghouder] een memorie ingediend.
    Het geschil is op 25 maart 1996 behandeld in een openbare vergadering van de Afdeling, waarin appellant, vertegenwoordigd door mevrouw drs J. G., ambtenaar bij de Rijksdienst voor het wegverkeer, en [vergunninghouder], vertegenwoordigd door mevrouw mr C.A.H.M. B., gemachtigde, en de heer V., keurmeester bij [vergunninghouder], hun standpunten nader hebben toegelicht.


    Overwegingen
    Op 28 maart 1995 heeft appellant tijdens een in het kader van een steekproef geeiste herkeuring van het voertuig met het kenteken [kenteken] geconstateerd dat door [vergunninghouder] artikel 32, derde lid, van de Erkenningsregeling APK is overtreden. Tijdens een gehoor op 29 maart 1995 heeft [vergunninghouder] erkend dat de tot het verrichten van keuringen bevoegde persoon niet bij de steekproefherkeuring aanwezig was - hetgeen artikel 32, voornoemd, vereist - en aangegeven welke omstandigheden aan dit verzuim ten grondslag lagen. Appellant heeft daarop bij besluit van 3 april 1995 de erkenning van [vergunninghouder] voor het uitvoeren van zogenoemde APK-keuringen voor voertuigen tot 3500 kg ingetrokken.
    De bevoegdheid hiertoe ontleent appellant aan de Wegenverkeerswet 1994.
    Ingevolge artikel 87, tweede lid, aanhef en onder f, van de Wet van 21 april 1994, Stb. 475, houdende vervanging van de Wegenverkeerswet, hierna te noemen: Wegenverkeerswet 1994, zoals nadien gewijzigd, kan de Minister van Verkeer en Waterstaat een erkenning intrekken of wijzigen dan wel de daaraan verbonden voorschriften wijzigen, indien degene aan wie de erkenning is verleend handelt in strijd met een of meer andere uit de erkenning voortvloeiende verplichtingen.
    In de Regeling van 12 december 1994, Stcrt. 242, nr. RV 188314, houdende vaststelling regels erkenning voor het uitvoeren van de periodieke keuring van motorrijtuigen en aanhangwagens, hierna te noemen: Erkenningsregeling APK, zijn regels neergelegd omtrent de erkenningseisen en -voorschriften.
    Ingevolge artikel 32, derde lid, van de Erkenningsregeling APK moet aan een steekproef alle medewerking worden verleend. Onder alle medewerking wordt in ieder geval verstaan:
    a. dat de ingevolge artikel 28, tweede lid, tot het verrichten van keuringen bevoegde persoon die het keuringsbewijs heeft ondertekend, aanwezig is.
    b. (...)
    c. (...)
    Ingevolge artikel 40 van de Erkenningsregeling APK, voor zover hier van belang, wordt in geval van niet-naleving door de erkenninghouder van de in artikel 32, tweede en derde lid, opgenomen voorschriften, terstond intrekking van de erkenning overwogen.
    Voorts is van belang dat appellant met betrekking tot het toezicht op keuringen en het opleggen van sancties een beleid voert dat is neergelegd in zogeheten toezichtbeleidsbrieven. De laatste van deze brieven dateert van 18 maart 1992 en is aan iedere erkenninghouder verstrekt.
    Volgens paragraaf 2 van de bijlage bij deze toezichtbeleidsbrief moet, indien voorschriften niet in acht worden genomen, terstond intrekking van de erkenning in overweging moet worden genomen.
    In paragraaf 6 van deze bijlage is vervolgens bepaald dat in voorkomende gevallen de volgende sancties kunnen worden getroffen:
    - een waarschuwing;
    - een voorwaardelijke intrekking;
    - een tijdelijke intrekking;
    - een definitieve intrekking.
    In de aangevallen uitspraak heeft de president overwogen dat hier geen sprake is van een tijdelijke intrekking doch van een volledige, waaraan op initiatief van de (gewezen) erkenninghouder weer een einde gemaakt kan worden. Voorts is de president van oordeel dat uit het bestreden besluit niet, althans onvoldoende, blijkt dat appellant de belangen op een wijze als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht heeft afgewogen.
    De president komt vervolgens tot de conclusie dat in dit geval de nadelige gevolgen van het besluit onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De uitspraak van de Afdeling bestuursrecht van de Raad van State van 3 november 1994 maakt dit naar zijn oordeel niet anders. In casu staat de kwaliteit van de keuring niet ter discussie, doch de onopzettelijke schending van een formeel vereiste.

    Appellant kan zich met deze overwegingen niet verenigen. In dit verband heeft hij betoogd dat de (mogelijk ernstige) bedrijfseconomische gevolgen van de intrekking, de omstandigheid dat niet eerder problemen zijn gerezen bij steekproefherkeuringen bij [vergunninghouder], noch het feit dat het voertuig met het kenteken [kenteken] bij de onderhavige herkeuring is goedgekeurd, aanleiding vormen om van het gevoerde beleid af te wijken. Verder stelt appellant zich op het standpunt dat de kwaliteit van de verplichte periodieke keuring in belangrijke mate afhangt van de eisen die gesteld worden aan de keurmeester. Uit de exclusiviteit van diens bevoegdheden blijkt het belang dat aan zijn aanwezigheid bij herkeuring wordt gehecht. De kwalificatie van 'formeel' voorschrift deelt appellant derhalve niet. Appellant handhaaft zijn stelling dat de sanctie, gelet op de ernst van de overtreding, niet onevenredig zwaar is.

    De Afdeling overweegt als volgt.

    Vast staat dat [vergunninghouder] het voorschrift neergelegd in artikel 32, derde lid, van de Erkenningsregeling APK heeft overtreden. Uit de stukken en tijdens het verhandelde ter zitting zijn omtrent de toedracht van dit verzuim de volgende feiten gebleken. Het te keuren voertuig was reeds de avond voorafgaande aan 28 maart 1995 bij de keuringsplaats afgeleverd. De keurmeester heeft de keuring persoonlijk 's morgens tussen 8.00 en 9.00 uur uitgevoerd en het keuringsrapport ondertekend. De keurmeester had de keuring vroeg op de ochtend uitgevoerd zodat hij, bij een eventuele herkeuring toch (een deel van) de dealerdag te Hilversum kon bijwonen, welke om 11.45 uur aanving en om 22.00 uur eindigde. Om 9.15 uur kreeg de keurmeester van het Tandtechnisch Laboratorium telefonisch bericht dat hij zijn prothese kon ophalen. Hoewel een voertuig kan worden afgemeld vanaf 9.00 uur, was dit in het onderhavige geval nog niet gebeurd. Bij terugkomst van het Laboratorium werd de keurmeester opgehouden door enkele klanten en is hij vervolgens, zonder het voertuig af te melden, vertrokken naar de dealerdag. Het voertuig is door zijn medewerker om 13.37 uur afgemeld, waarbij de mededeling verscheen dat herkeuring zou plaatsvinden.

    Vast staat voorts dat in dit geval geen sprake is van een tijdelijke intrekking van twaalf weken - zoals appellant stelt - maar van een definitieve intrekking, dat wil zeggen een sanctie van de zwaarste categorie. In dit verband merkt de Afdeling op dat, zoals ook door de president van de rechtbank is overwogen, het feit dat de gewezen erkenninghouder op grond van artikel 84, eerste en derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994 na een periode van minimaal twaalf weken opnieuw een aanvraag kan indienen en, tegen betaling van het daarvoor bij ministeriele regeling vastgestelde tarief, in aanmerking kan komen voor een nieuwe erkenning, de in geding zijnde intrekking haar definitieve karakter niet ontneemt.

    In de toetsing welke de president heeft verricht staat centraal diens overweging dat uit het bestreden besluit niet, althans onvoldoende, blijkt dat de minister de belangen op een wijze als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht heeft afgewogen. Blijkens zijn verdere overwegingen doelt de president hier op een schending van het tweede lid van dat artikel. Daarin is bepaald dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

    Gelijk de Afdeling tot uitdrukking heeft gebracht in haar uitspraak van 9 mei 1996 inzake H01.95.0337 dient de bestuursrechter, bij het toetsen van de beslissing tot aanwending van een discretionaire bevoegdheid door een bestuursorgaan aan artikel 3:4, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, zich te beperken tot de vraag of sprake is van een zodanige onevenwichtigheid van de afweging van de betrokken belangen, dat moet worden geoordeeld dat het bestuursorgaan niet in redelijkheid tot het bestreden besluit heeft kunnen komen.

    Die regel treedt evenwel terug indien, zoals in het nu voorliggende geschil, sprake is van het beoordelen van de oplegging van een sanctie waarbij het bevorderen van de naleving van rechtsnormen door middel van toevoeging van extra leed, ter afschrikking, voorop staat. Dan dient de bestuursrechter een uitzondering te maken op de zojuist beschreven terughoudendheid bij de toetsing van de door het bestuursorgaan verrichte afweging van belangen, en artikel 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht aldus toe te passen dat hij beoordeelt of evenredigheid bestaat tussen de ernst van de verweten overtreding en de zwaarte van de opgelegde sanctie. De Afdeling verwijst hier naar de met deze beoordelingswijze overeenkomende jurisprudentie van de voormalige Afdeling rechtspraak van de Raad van State, welke door die Afdeling is ingezet met haar uitspraak van 15 maart 1989 inzake R03.87.4681 (AB 1990, 299) en welke aansloot op jurisprudentie van de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State (uitspraak van 22 september 1988 inzake G04.86.1581.214E.88, AB 1988, 521).
    De president heeft, zij het zonder de door hem gekozen omvang van zijn toetsing met zoveel woorden te rechtvaardigen, in overeenstemming met het voorgaande gehandeld.
    Met de president is de Afdeling voorts van oordeel dat, in dit geval de opgelegde sanctie niet in verhouding staat tot de ernst van de overtreden norm. Daarbij heeft de Afdeling in aanmerking genomen dat een eenmalige niet opzettelijke overtreding van een voorschrift, dat indirect dient ter bescherming van de belangen van de verkeersveiligheid, er niet toe mag leiden dat appellant, zonder dit uitvoerig te motiveren, de zwaarste sanctie toepast terwijl het door appellant gevoerde beleid voorziet in de mogelijkheid om in gevallen als het onderhavige lichtere sancties op te leggen. De president heeft het bestreden besluit van 6 juni 1996 dan ook terecht vernietigd wegens strijd met het bepaalde in artikel 3:4, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

    Met betrekking tot het beroep dat appellant heeft gedaan op de uitspraak van 3 november 1994 inzake H01.94.0016, merkt de Afdeling nog het volgende op.

    In deze uitspraak heeft de Afdeling overwogen dat bij het in het kader van de Wegenverkeerswet gevoerde beleid, zoals neergelegd in de toezichtbeleidsbrief van 18 maart 1992 en, meer in het bijzonder, in het cusumsysteem, in algemene zin rekening is gehouden met de - bedrijfseconomische - belangen van de erkenninghouders. Het gaat hier om een gedifferentieerd systeem van in ernst en gewicht oplopende overtredingen met de daaraan gekoppelde - steeds zwaardere - sancties. Voorts acht de Afdeling niet onredelijk dat als onderdeel van dit beleid bij goedkeuring van apert onveilige voertuigen - een overtreding van de zwaarste categorie - aan het belang van de verkeersveiligheid, gelet op de mogelijke gevolgen die deelneming met een dergelijk voertuig aan het verkeer kan hebben, altijd een zeer groot gewicht wordt toegekend in vergelijking met andere belangen, waaronder de (economische) belangen van de erkenninghouder. Anders dan in de hiergenoemde zaak, gaat het in het onderhavige geval niet om overtreding van een keuringseis, maar om schending van een keuringsvoorschrift. Aangezien blijkens de bijlage bij de toezichtbeleidsbrief van 18 maart 1992 het sanctieregime ten aanzien van de keuringseisen - waarop het cusumsysteem van toepassing is - zich onderscheidt van dat ten aanzien van de keuringsvoorschriften - het cusumsysteem is niet van toepassing - is hier van gelijke gevallen geen sprake.
    Uit het vorenstaande volgt dat de grieven van appellant geen doel treffen. Het hoger beroep is derhalve ongegrond. De uitspraak van de president dient in zoverre te worden bevestigd.

    Ten aanzien van de aangevallen uitspraak overweegt de Afdeling voorts echter het volgende.
    Voor vernietiging van het - primaire - besluit van 3 april 1995 was, aangezien de Algemene wet bestuursrecht daarin niet voorziet, geen plaats. Nu de president evenmin uitdrukkelijk toepassing heeft gegeven aan artikel 8:72, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, zou voor een alsnog herroepen van het besluit van 3 april 1995 evenmin plaats zijn geweest.
    Gelet hierop is de Afdeling van oordeel dat aangevallen uitspraak in zoverre dient te worden vernietigd.

    De Afdeling acht termen aanwezig om toepassing te geven aan artikel
    8:75 van de Algemene wet bestuursrecht.


    Beslissing

    De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State;

    Recht doende in naam der Koningin:
    I. vernietigt de aangevallen uitspraak voor zover daarbij het besluit van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 3 april 1995 is vernietigd;
    II. bevestigt de aangevallen uitspraak voor het overige;
    III. veroordeelt appellant in de door [vergunninghouder] B.V. gemaakte proceskosten in hoger beroep tot een bedrag van f 1.420,--, geheel toe te rekenen aan door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand. Het totale bedrag dient aan [vergunninghouder] B.V. te worden vergoed door de Staat der Nederlanden (Ministerie van Verkeer en Waterstaat).

    Aldus vastgesteld te Den Haag op 4 juni 1996.
    2
    pi_32441902
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 00:16 schreef DionysuZ het volgende:
    Het is zelfs beter voor het stadsaangezicht dan een oud vaal doek
    Het punt is dat het oude doek gezien de overgangsperiode na de beleidswijziging getolereerd werd, en nu met het nieuwe doek gewoon de nieuwe regels worden toegepast. Of het er beter uitziet is in het geheel niet relevant.
    pi_32441951
    die zaak loopt al heel lang btw, minimaal een half jaar, denk zelfs langer
    waar je je als gemeente al niet nodeloos druk over kan maken zeg, stelletje klap josti's
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_32441975
    alsof het iemand 1 reet kan schelen welke kleuren de zonneschermen op de haarlemmerstraat hebben.
    flikker toch op.
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
      maandag 21 november 2005 @ 00:32:55 #34
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_32442044
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 00:26 schreef Diederik_Duck het volgende:

    [..]

    Het punt is dat het oude doek gezien de overgangsperiode na de beleidswijziging getolereerd werd, en nu met het nieuwe doek gewoon de nieuwe regels worden toegepast. Of het er beter uitziet is in het geheel niet relevant.
    oftewel regels gaan voor common sense? dat heet bureaucratie dus.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_32442125
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 00:32 schreef DionysuZ het volgende:

    [..]

    oftewel regels gaan voor common sense? dat heet bureaucratie dus.
    Nee, dat heet recht. Het gevolg is bureaucratie.
    pi_32442170
    * Lucille mag ook alleen maar zonnewering van 1 specifieke kleur ophangen, dat staat zelfs in het regelement van de VVE.
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
    pi_32442206
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 00:39 schreef Lucille het volgende:
    * Lucille mag ook alleen maar zonnewering van 1 specifieke kleur ophangen, dat staat zelfs in het regelement van de VVE.
    De VVE is geen bestuursorgaan.
      maandag 21 november 2005 @ 02:24:14 #38
    24184 speedfreakssj
    Bryan Adams- Run to you :9~
    pi_32443959
    jesus man. straks gaan ze nog bepalen welke kleur auto ik zou hebben.
    ze moeten eigenlijk gewoon AL die mensen die daar in zitten en een beetje fanatiek zijn een slug door h kop jagen.
    pi_32444463
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 22:57 schreef Loedertje het volgende:

    [..]

    Flauwekul, het straatbeeld zal alleen maar vrolijker zijn (en in de donkere wintermaanden juist weer heel goed voor de depressieven onder on, soort van Teletubbies-world qua kleuren.
    Ergens zijn al die kleurtjes misschien wel leuk, maar neem nou bijvoorbeeld een rijtje huizen, het ziet er toch allemaal veel beter en verzorgder uit wanneer alles in dezelfde stijl/kleuren is gedaan? Wanneer elke bewoner zijn creatieve geest de vrije loop laat word het toch rommelig...
      maandag 21 november 2005 @ 04:15:12 #40
    6290 Dr_Crouton
    Uw advertentieruimte hier.
    pi_32444483
    60 jaar vrijheid.
    The Internets, I needs it..
      maandag 21 november 2005 @ 07:34:44 #41
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_32445038
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 04:15 schreef Dr_Crouton het volgende:
    60 jaar vrijheid.
    Yeah!
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    pi_32445077
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 00:39 schreef Lucille het volgende:
    * Lucille mag ook alleen maar zonnewering van 1 specifieke kleur ophangen, dat staat zelfs in het regelement van de VVE.
    hier ook, en ik kan me er eerlijk gezegd niet druk om maken

    er zijn mensen met een afwijkende kleur, die echter wel dicht tegen de verplichte kleur aan zit, en vooralsnog hangen die schermen er nog dus ach...

    je mag hier overigens ook niet de was búiten het balkon ophangen aan waslijnen/rek
    [i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
      † In Memoriam † maandag 21 november 2005 @ 07:51:39 #43
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_32445109
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 22:32 schreef Loedertje het volgende:

    Snap sowieso niet waarom de gemeente zich bemoeit met de kleur van je kozijnen of zonneschermen.
    Geef het vrij en binnen vijf jaar eist heel Nederland herinvoering.

    Enkele kleurenblinden uitgezonderd.

    pi_32445112
    Als ik die eigenaar was zou ik m'n boeltje ergens anders naar toe brengen en gewoon de fik in dat pand steken
      † In Memoriam † maandag 21 november 2005 @ 07:53:12 #45
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_32445116
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 07:52 schreef Keiichi het volgende:
    Als ik die eigenaar was zou ik m'n boeltje ergens anders naar toe brengen en gewoon de fik in dat pand steken
    Ja man. Fik is stoer.
    pi_32445269
    Waar ik woon hebben ze gelukkig nog niet zulke stompzinnige regeltjes verzonnen. Maargoed, hier zijn er weer andere idiote regeltjes die verzonnen zijn door simpelegeest ambtenaartjes met teveel aan vrije tijd.
    pi_32445782
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 07:45 schreef milagro het volgende:
    je mag hier overigens ook niet de was búiten het balkon ophangen aan waslijnen/rek
    Dat mag ik ook niet.
    En ik mag geen TV schotel buiten het balkon hangen.
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
    pi_32446024
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 07:53 schreef NorthernStar het volgende:

    [..]

    Ja man. Fik is stoer.
    Als allerlei instanties en nietszeggende commisies zo gigantisch gaan mierenneuken, vind ik dat wel een alternatief.
    pi_32446086
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 23:26 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
    Laatst moest m'n moeder een vergunning aanvragen om een boom te kappen. Die malloten stuurden een formulier met daarin o.a de volgende vragen

  • Een situatieschets van waar de boom staat, ok vooruit dan
  • De omtrek van de stam
  • De hoogte van de boom
  • Een kleurenfoto van de boom
  • En als klapper......of er regelmatig vogels hun netjes in bouwen


    Komt er na een paar weken opeens zo'n ambtenaar kijken ...............zegt ie doodleuk. Uw verzoek kan alleen ingewilligd worden als U op diezelfde plaats een andere boom plant.

    Wat een krankzinnig land wordt dit toch
  • staat nergens wat voor boom , dus planten we een bonzai boom
    pi_32446133
    quote:
    Op maandag 21 november 2005 09:42 schreef morpheus_at_work het volgende:

    [..]

    staat nergens wat voor boom , dus planten we een bonzai boom
    En voor boompjes tot een bepaalde leeftijd / grootte hoef je geen vergunning te hebben, dus trek je na een week gewoon weer uit de grond
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')