abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32436345
Over ongeveer twee weken komt de commissie Havermans met de resultaten van het onderzoek naar de kwestie Congo. Heeft de IND gegevens aan de autoriteiten van Congo verstrekt en zo ja, in hoeverre heeft de verantwoordelijke minister (Verdonk) daar dan over gelogen.

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) start een eigen onderzoek naar het verstrekken van geheime asielinformatie aan de landen waar de afgewezen vluchtelingen vandaan komen.

Dat schrijft minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) in antwoord op Kamervragen van onder meer oppositiepartijen PvdA, SP en GroenLinks.

De commissie-Havermans onderzoekt momenteel al of er asielgegevens aan de autoriteiten in Congo zijn verstrekt. Door te melden dat het om ex-asielzoekers gaat zouden deze asielzoekers eenmaal terug in eigen land gevaar lopen.

Verdonk liet onlangs doorschemeren dat deze informatie mogelijk toch aan Congo is gegeven. Eerder dit jaar sloot de VVD-bewindsvrouw dat nog uit.
(Telegraaf)

Inmiddels komen nog vergelijkbare kwesties naar boven die waarschijnlijk ook onderzocht gaan worden.

In hoeverre De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft vertrouwelijke dossiers van asielzoekers uit Rwanda en Azerbeidzjan beschikbaar gesteld aan de autoriteiten van die landen. Dat beweerden asielzoekers uit die landen gisteren in een uitzending van de actualiteitenrubriek 2Vandaag. R. Gusejnov uit Azerbeidzjan en Fausti uit Rwanda constateerden tijdens hun terugkeergesprekken dat hun complete dossiers in handen waren van ambassademedewerkers. ,,Dat is voor mij een dodelijk probleem'', zei Gusejnov.Eerder schortte verantwoordelijk minister Verdonk (Vreemdelingenzaken, VVD) de uitzettingen naar Congo op. Een commissie onderzoekt of de overheid vertrouwelijke gegevens aan dat Afrikaanse land heeft doorgespeeld.

Het gaat nogal ergens om natuurlijk: mensen die worden uitgezet en waarvan wellicht de veiligheid in gevaar is gebracht. En om de betrouwbaarheid van een minister. Opmerkelijk is ook de rol die de journalistiek hierin speelt.
pi_32438231
Het gaat er om of minister Verdonk bewust daarover heeft gelogen. Mocht zij niet gelogen hebben, dan is de vraag of zij het toch niet had moeten weten en uiteindelijk in hoeverre haar dat toegerekend zal worden. Ik denk wel dat het voor minister Verdonk een vervelende kwestie gaat worden, maar geen een die haar het ministerschap gaat kosten.

Ik vind het overigens zelf niet verwonderlijk dat bepaalde gegevens verstrekt worden aan de landen waarvan de asielzoeker vandaan komt om aan de noodzakelijke documenten te komen, die nodig zijn om de uitgeprocedeerde en afgewezen asielzoeker uit te kunnen zetten. Vooral niet als de asielzoeker deze documenten zelf heeft vernietigd.

[ Bericht 0% gewijzigd door rutger05 op 20-11-2005 23:22:39 ]
  zondag 20 november 2005 @ 22:30:57 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32438424
Ze (Verdonk) was vandaag nog op Radio1 te horen waarin ze ook wat uitspraken erover deed, wel interessant om dat er even bij te trekken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_32439773
quote:
Op zondag 20 november 2005 22:30 schreef Dagonet het volgende:
Ze (Verdonk) was vandaag nog op Radio1 te horen waarin ze ook wat uitspraken erover deed, wel interessant om dat er even bij te trekken.
Ze was op Radio 1 en in het Journaal maar het ging over veel meer dingen, o.a. over de aangifte die ze heeft gedaan. Mij gaat het nu specifiek over deze kwestie om dat die inhoudelijk van groot belang is. We zetten mensen uit en je mag er vanuit gaan dat het met de grootst mogelijke zorgvuldigheid gebeurt en daarom zijn die berichten over Congo verontrustend. Maar daar zal de commissie Havermans hopelijk klaarheid over brengen.

Mocht blijken dat er inderdaad gegevens van de IND bij de Congolese autoriteiten liggen dan is er wel een groot probleem voor de minister omdat ze dat heel stellig ontkend heeft. In het interview wat ze vandaag gaf, zei ze geen spijt te hebben van die uitspraak. Dat vind ik merkwaardig.
  zondag 20 november 2005 @ 23:27:52 #5
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32440300
Verdonk blijft gewoon deze kabinetsperiode uitzitten. Heeft lef genoeg om het opstappen te weigeren hehe Net als Rumsfeld! Opstappen? Fuck off!!!!!!
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 20 november 2005 @ 23:39:19 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32440614
Heb jij een link naar dat programma SCH? Want ik luisterde maar met een half oor, was op weg naar m'n werk toen.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_32440661
quote:
Op zondag 20 november 2005 23:39 schreef Dagonet het volgende:
Heb jij een link naar dat programma SCH? Want ik luisterde maar met een half oor, was op weg naar m'n werk toen.
Het was het radio1-journaal www.radio1.nl maar volgens mij archiveren die niet echt. Het journaal van 8 uur had haar ook.
  zondag 20 november 2005 @ 23:44:48 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32440788
quote:
Op zondag 20 november 2005 23:40 schreef SCH het volgende:

[..]

Het was het radio1-journaal www.radio1.nl maar volgens mij archiveren die niet echt. Het journaal van 8 uur had haar ook.
Ik weet niet meer hoe laat ik het hoorde en op de site kan ik er niets van vinden, kut, want op zich is alles wel terug te luisteren. Ah well, stream van radio1 journaal dan maar luisteren.

Dat ze zei er geen spijt van te hebben (de uitspraken omtrent Congo) vond ik enigszins bevreemdend, door het nu al zo stellig te beweren gooit ze deuren dicht die ze wellicht later nog dringend nodig zou kunnen hebben.
pi_32445876
quote:
Op zondag 20 november 2005 23:44 schreef Dagonet het volgende:
Dat ze zei er geen spijt van te hebben (de uitspraken omtrent Congo) vond ik enigszins bevreemdend, door het nu al zo stellig te beweren gooit ze deuren dicht die ze wellicht later nog dringend nodig zou kunnen hebben.
Dat schaar ik in de categorie: "staan voor wat je zegt". Ik vind het persoonlijk juist sterk om ergens op terug durven te komen. Die opmerking is namelijk van wezenlijk belang geweest en zou wel eens een vroegtijdig slot van haar ministerschap kunnen betekenen. Dat weet ze zelf ook en daarom snap ik niet zo goed waarom ze er zo aan vasthoudt.

Ik heb zelf de indruk dat dit verkeerd voor haar gaat aflopen, echt even los van wat ik allemaal van haar vind. Volgens mij heeft ze hiermee echt haar hand overspeeld en een verkeerde inschatting gemaakt. Haar stoere uitspraken moeten een keer tegen haar gaan werken.

Ik zou het persoonlijk jammer vinden als ze over deze zaak struikelt omdat nu al te voorspellen is dat het net als bij Pastors wel eens in haar voordeel kan gaan werken. Bij het grote publiek zullen die paar asielzoekertjes uit Congo niet echt tot de verbeelding spreken en het zal ook hier niet zo moeilijk zijn om het beeld van een kwaadwillende oppositie die altijd aan haar stoelpoten heeft gezaagd, te schetsen.

Terwijl het daar natuurlijk niet om gaat. Het gaat om mensenlevens en de vraag hoe lichtvaardig daarmee is omgesprongen.
pi_32448237
Ik ben bang dat het weer een scenario wordt waarbij de oppositie te weinig stemmen heeft om via een motie van wantrouwen de minister weg te sturen. De coalitiepartijen zijn als de dood dat er weer een minister op moet stappen, dus Balkenende zegt "foei Rita, niet meer doen" en alles gaat weer op de oude voet verder
A mind with a heart of it's own
pi_32448305
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:32 schreef DrMarten het volgende:
Ik ben bang dat het weer een scenario wordt waarbij de oppositie te weinig stemmen heeft om via een motie van wantrouwen de minister weg te sturen. De coalitiepartijen zijn als de dood dat er weer een minister op moet stappen, dus Balkenende zegt "foei Rita, niet meer doen" en alles gaat weer op de oude voet verder
D66 is erg fanatiek op dit punt maar je hebt wel gelijk, het pluche zit blijkbaar prettig.
pi_32448584
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:35 schreef SCH het volgende:

[..]

D66 is erg fanatiek op dit punt maar je hebt wel gelijk, het pluche zit blijkbaar prettig.
Als Donner de kamer 20 keer verkeerd voor mag lichten, dan mag Verdonk dat toch ook?

Onvoorstelbaar hoe ze elkaar iedere keer de hand boven het hoofd houden en helemaal onvoorstelbaar dat niemand een keer de eer aan zichzelf houdt (op Thom de Graaf na dan).
A mind with a heart of it's own
pi_32448971
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:46 schreef DrMarten het volgende:
Als Donner de kamer 20 keer verkeerd voor mag lichten, dan mag Verdonk dat toch ook?
Een minister mag de kamer niet verkeerd voorlichten . Het is hier natuurlijk wel zo dat Verdonk zelf een commissie heeft ingesteld en als die commissie onomwonden tot de conclusie komt dat Congo die gegevens wel degelijk heeft, dan is er wel een probleem.

Uiteindelijk gaat het niet om de minister maar om die Congolezen die zijn teruggestuurd en om mensen uit andere landen. Zij, en ik, hebben er recht op dat ze niet in gevaar zijn gebracht door de Nederlandse autoriteiten.
pi_32916114
Uit de Telegraaf:
quote:
Congo kreeg nooit gehele strafdossiers
DEN HAAG, donderdag
De Nederlandse regering heeft geen complete asieldossiers verstrekt aan de Congolese autoriteiten.
Wel is er tegen de regels in jarenlang steeds aan Congo gemeld dat het om een afgewezen asielzoeker ging, zodra iemand vanuit Nederland terugkeerde.
Dat blijkt uit een vertrouwelijk concept-rapport van de commissie-Havermans die op verzoek van VVD-minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) heeft onderzocht of en hoe er asielinformatie is doorgegeven.
De beweringen van het tv-programma Netwerk dat er complete asieldossiers aan de Congolese autoriteiten zijn verstrekt is dan ook geheel onjuist, zo stellen de onderzoekers.
Niet alleen tijdens het ministerschap van Verdonk is steeds volgens de commissieHavermans gemeld dat het om een afgewezen asielzoeker ging, maar ook in de periode vóór 2002. Destijds waren de PvdA-staatssecretarissen Cohen en Kalsbeek verantwoordelijk voor asielzaken.
De commissie heeft ook alle asielzaken, waarover het tvprogramma Netwerk dit jaar berichtte tot op de bodem uitgezocht.
Hieruit bleek steeds dat er inderdaad ten onrechte informatie over deze afgewezen asielzoekers is doorgegeven aan de Congolese autoriteiten, maar daarbij ging het ’alleen’ om de melding dat het om een niet toegelaten vluchteling ging. Complete asieldossiers zijn er niet afgegeven.
  donderdag 8 december 2005 @ 20:36:24 #15
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32927295
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:01 schreef schatje het volgende:
Uit de Telegraaf:
[..]
He wat lullig nou. Een klap in het gezicht van degenen die het anti-verdonkisme propageren.
Say your prayers
pi_32938975
Nederland verstrekte asielgegevens aan Congo (2)

N i e u w bericht, meer informatie

DEN HAAG (ANP) - Nederland heeft de afgelopen jaren in een aantal gevallen asielgegevens verstrekt aan Congo. Het ging daarbij nooit om inhoudelijke informatie maar wel om gegevens waaruit blijkt dat een betrokkene een voormalige asielzoeker was. Ook dit is verboden.

Dat concludeert de commissie-Havermans die onderzoek deed naar beweringen dat Nederland documenten verstrekte over asielzoekers aan de Congolese autoriteiten. Het rapport is vrijdag overhandigd aan minister Verdonk (Vreemdelingzaken en Integratie), die later op de dag zal reageren.

De bewindsvrouw heeft aanvankelijk steeds ontkend dat enige informatie aan Congo was verstrekt. Eind oktober gaf zij in een korte brief aan de Tweede Kamer opeens toe dat zij niet meer kon uitsluiten dat er asielinformatie naar Congo was gegaan.

Oud-burgemeester Havermans zei in een toelichting dat abusievelijk op formulieren was aangekruist dat een betrokkene asiel had gevraagd. ,,Die informatie, maar ook niet meer dan dat, is verschaft aan Congo'', aldus Havermans. Hij sprak over menselijke fouten die zijn gemaakt in een zeer ingewikkeld proces dat voorafgaat aan de uitzetting van een afgewezen asielzoeker.

De commissie doet aanbevelingen om deze procedure eenvoudiger en doorzichtiger te maken.
pi_32938983
GroenLinks: Verdonk moet opstappen

DEN HAAG (ANP) - GroenLinks in de Tweede Kamer vindt dat minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) moet opstappen nu blijkt dat Nederland de afgelopen jaren wel degelijk asielgegevens aan Congo heeft doorgegeven. Volgens Kamerlid Vos van die fractie heeft de minister de Kamer meerdere malen onjuist geïnformeerd en zijn uitgeprocedeerde asielzoekers in gevaar gekomen.

,,De minister kan niet langer op haar plek blijven'', zei Vos vrijdag in een eerste reactie op het rapport van de commissie-Havermans, die de kwestie heeft onderzocht. Vos is er ook niet van overtuigd dat de commissie de onderste steen boven heeft weten te halen.
  vrijdag 9 december 2005 @ 11:46:59 #18
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32940762
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 10:25 schreef SCH het volgende:
GroenLinks: Verdonk moet opstappen

DEN HAAG (ANP) - GroenLinks in de Tweede Kamer vindt dat minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) moet opstappen nu blijkt dat Nederland de afgelopen jaren wel degelijk asielgegevens aan Congo heeft doorgegeven. Volgens Kamerlid Vos van die fractie heeft de minister de Kamer meerdere malen onjuist geïnformeerd en zijn uitgeprocedeerde asielzoekers in gevaar gekomen.

,,De minister kan niet langer op haar plek blijven'', zei Vos vrijdag in een eerste reactie op het rapport van de commissie-Havermans, die de kwestie heeft onderzocht. Vos is er ook niet van overtuigd dat de commissie de onderste steen boven heeft weten te halen.
Zeg Groenlinks niet elke dag dat Verdonk op moet stappen?
Say your prayers
pi_32940981
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:46 schreef Sickie het volgende:

[..]

Zeg Groenlinks niet elke dag dat Verdonk op moet stappen?
nee
pi_32941008
Nederland verstrekte asielgegevens aan Congo (4)

N i e u w bericht, meer informatie

DEN HAAG (ANP) - Nederland heeft de afgelopen jaren in een aantal gevallen asielgegevens verstrekt aan Congo. Het ging daarbij nooit om inhoudelijke informatie, maar wel om gegevens waaruit blijkt dat een betrokkene een voormalige asielzoeker was. Ook dit is verboden. Een en ander gebeurde ook nog na februari, toen de eerste aantijgingen hierover bekend werden.

Dat concludeert de commissie-Havermans die vanaf juni onderzoek deed naar de beweringen dat Nederland documenten verstrekte over asielzoekers aan de Congolese autoriteiten. De oud-burgemeester overhandigde het rapport aan minister Verdonk (Vreemdelingzaken en Integratie), die later zal reageren.

Verstrekking van gegevens kan gevaarlijk zijn voor de ex-asielzoeker bij terugkeer in zijn herkomstland. Havermans heeft niet vastgesteld dat er asielzoekers in gevaar zijn geweest vanwege de informatie. Hij baseert zich daarbij op de Nederlandse ambassadeur in Congo. De commissie is zelf niet in Congo geweest maar heeft tientallen mensen gehoord, onder meer van non-gouvernementele organisaties en medewerkers van de marechaussee en in de keten van justitie.

De bewindsvrouw heeft aanvankelijk steeds ontkend dat enige informatie aan Congo was verstrekt. Dat deed zij in twee spoeddebatten en antwoorden op vele schriftelijke vragen over de kwestie. De Kamer dwong haar in juni wel de uitzettingen naar Congo op te schorten. Eind oktober gaf Verdonk in een korte brief aan de Tweede Kamer opeens toe dat zij niet meer kon uitsluiten dat er asielinformatie naar Congo was gegaan.

In een uitzending van Netwerk in februari meldden de vluchtelingenorganisatie Inlia en de vereniging voor asieladvocaten (VAJN) dat er rapporten van nader gehoor aan Congo waren verstrekt. Daarin staat het vluchtrelaas. Maar Havermans heeft dit niet kunnen staven. ,,Er is nooit iets gezegd over het verleden en de achtergrond van de betrokken terugkeerder, althans voor zover wij hebben kunnen achterhalen. En we hebben zorgvuldig gezocht'', zei hij.

Havermans bevestigde wel de beweringen dat documenten in Congo lagen waarop stond dat het om een asielzoeker ging. In een beperkt aantal gevallen was dat op formulieren ,,abusievelijk'' vermeld. ,,Die informatie, maar ook niet meer dan dat, is verschaft aan Congo'', aldus Havermans. Hij sprak over menselijke fouten die zijn gemaakt in een zeer ingewikkeld proces met veel actoren, dat voorafgaat aan de uitzetting van een afgewezen asielzoeker.

Daarbij komt dat er bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) jarenlang sprake was van onderbezetting. Verder ontbrak daar tot februari een deugdelijke administratie. De commissie doet aanbevelingen om de procedure eenvoudiger en doorzichtiger te maken.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Er zijn toch wel grove fouten gemaakt en Verdonk heeft gewoon gelogen, dus....
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:02:37 #21
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32941180
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:55 schreef SCH het volgende:

[..]

nee
Is dat dan alleen op woensdag en vrijdag dan?
Say your prayers
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:31:25 #22
132379 Stew
Heldenzeit
pi_32941880
Over het algemaan kan ik me best vinden in de gevoerde politiek van Verdonk.
Maar als er tegen de regels in informatie is verstrekt aan Congo betreffende asielzoekers (ook al is dat niet het gehele dossier) dan is haar positie m.i. onhoudbaar geworden, daar ze dit, in reactie op kamervragen, altijd heeft ontkent.
Maar het nemen van politieke verantwoordelijkheid is, helaas, niet het sterkste punt van het huidige kabinet.
Hat irgendwer gesagt es wäre Zeit für Helden?
  vrijdag 9 december 2005 @ 13:52:39 #23
104871 remlof
Europees federalist
pi_32943735
(OP uit gemergde topic 'Verdonk moet opstappen')

Dat eist de SP nadat is gebleken dat er zelfs na februari (toen de minister voor het eerst hierop werd aangesproken en ze beloofde het niet meer te zullen doen) nog gegevens over uitgezette asielzoekers zijn doorgespeeld naar Congo.

En terecht imho, met het doorspelen van zulke feiten naar een land als Congo breng je die mensen in gevaar. En beloven je beleid te wijzigen en het vervolgens niet doen is trouwens al genoeg reden om als minister op te stappen!

Daaag Rita
quote:
Nederland speelde asielgegevens door aan Congo

Uitgegeven: 9 december 2005 10:51
Laatst gewijzigd: 9 december 2005 12:08
DEN HAAG - Nederland heeft de afgelopen jaren in een aantal gevallen asielgegevens verstrekt aan Congo. Het ging daarbij nooit om inhoudelijke informatie, maar wel om gegevens waaruit blijkt dat een betrokkene een voormalige asielzoeker was. Ook dit is verboden. Een en ander gebeurde ook nog na februari, toen de eerste aantijgingen hierover bekend werden.

Dat concludeert de commissie-Havermans die vanaf juni onderzoek deed naar de beweringen dat Nederland documenten verstrekte over asielzoekers aan de Congolese autoriteiten. De oud-burgemeester overhandigde het rapport aan minister Verdonk (Vreemdelingzaken en Integratie), die later zal reageren.

Herkomstland

Verstrekking van gegevens kan gevaarlijk zijn voor de ex-asielzoeker bij terugkeer in zijn herkomstland. Havermans heeft niet vastgesteld dat er asielzoekers in gevaar zijn geweest vanwege de informatie. Hij baseert zich daarbij op de Nederlandse ambassadeur in Congo. De commissie is zelf niet in Congo geweest maar heeft tientallen mensen gehoord, onder meer van non-gouvernementele organisaties en medewerkers van de marechaussee en in de keten van justitie.

Verdonk

De bewindsvrouw heeft aanvankelijk steeds ontkend dat enige informatie aan Congo was verstrekt. Dat deed zij in twee spoeddebatten en antwoorden op vele schriftelijke vragen over de kwestie. De Kamer dwong haar in juni wel de uitzettingen naar Congo op te schorten. Eind oktober gaf Verdonk in een korte brief aan de Tweede Kamer opeens toe dat zij niet meer kon uitsluiten dat er asielinformatie naar Congo was gegaan.

In een uitzending van Netwerk in februari meldden de vluchtelingenorganisatie Inlia en de vereniging voor asieladvocaten (VAJN) dat er rapporten van nader gehoor aan Congo waren verstrekt. Daarin staat het vluchtrelaas. Maar Havermans heeft dit niet kunnen staven. "Er is nooit iets gezegd over het verleden en de achtergrond van de betrokken terugkeerder, althans voor zover wij hebben kunnen achterhalen. En we hebben zorgvuldig gezocht", zei hij.

Formulieren

Havermans bevestigde wel de beweringen dat documenten in Congo lagen waarop stond dat het om een asielzoeker ging. In een beperkt aantal gevallen was dat op formulieren "abusievelijk" vermeld. "Die informatie, maar ook niet meer dan dat, is verschaft aan Congo", aldus Havermans. Hij sprak over menselijke fouten die zijn gemaakt in een zeer ingewikkeld proces met veel actoren, dat voorafgaat aan de uitzetting van een afgewezen asielzoeker.

Naturalisatie

Daarbij komt dat er bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) jarenlang sprake was van onderbezetting. Verder ontbrak daar tot februari een deugdelijke administratie. De commissie doet aanbevelingen om de procedure eenvoudiger en doorzichtiger te maken.

SP

De SP-fractie gaat ervan uit dat minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) de eer aan zichzelf houdt en aftreedt. SP-Kamerlid De Wit wijst erop dat de minister in antwoorden op schriftelijke vragen van de SP glasharde garanties had gegeven dat er geen asielgegevens aan Congo werden verstrekt.

Gevaar

Volgens de SP'er heeft Nederland asielzoekers in direct gevaar gebracht. "Het regime in het Afrikaanse land arresteert en mishandelt mensen van wie het denkt dat het ex-asielzoekers zijn, omdat die de reputatie van het land zouden beschadigen in het buitenland." De Wit stelt daarbij dat het voor de Congolese autoriteiten niet van belang is op welke gronden precies asiel is gezocht. Het simpele feit dat de asielvraag gemeld wordt, is genoeg.

De SP gaat ervan uit dat leden van het kabinet even streng zijn voor zichzelf als voor asielzoekers. "Wanneer vluchtelingen totaal verkeerde informatie geven over zichzelf en hun handelen, wordt dat volstrekt onacceptabel gevonden. Nu minister Verdonk het parlement met grote stelligheid meermaals verkeerd heeft geïnformeerd, zou het hypocriet zijn om haar daar niet op af te rekenen", aldus De Wit vrijdag in een verklaring.

GroenLinks

GroenLinks vindt dat minister Verdonk moet opstappen. Volgens Kamerlid Vos van die fractie heeft de minister de Kamer meerdere malen onjuist geïnformeerd en zijn uitgeprocedeerde asielzoekers in gevaar gekomen.

"De minister kan niet langer op haar plek blijven", zei Vos vrijdag in een eerste reactie op het rapport van de commissie-Havermans, die de kwestie heeft onderzocht. Volgens Vos zou de minister de eer aan zichzelf moeten houden door haar functie neer te leggen.

Het Kamerlid is er ook niet van overtuigd dat de commissie de onderste steen boven heeft weten te halen. Vos is teleurgesteld over de aanpak van het onderzoek. Ze vindt het onvoorstelbaar dat de commissie niet zelf naar Congo is gegaan om de zaken uit te zoeken en ter plaatse te spreken met mensenrechtenorganisaties en advocaten. Volgens Vos is nader onderzoek nodig.

Een reis naar Congo zou geen toegevoegde waarde meer hebben, omdat de commissie al had gesproken met de Nederlandse ambassadeur, zei de voorzitter, oud-burgemeester Havermans.
bron

[ Bericht 0% gewijzigd door remlof op 09-12-2005 21:43:11 ]
pi_32943939
Tsja, maar de SP en Groen Links zijn nog geen kamermeerderheid en dit kabinet klampt zich vast aan het pluche (niet zo gek gezien de peilingen), dus gaan ze gezellig door met zijn allen.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  vrijdag 9 december 2005 @ 14:01:07 #25
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_32943960
Qua plucheplakken is dit kabinet nog erger dan Paars 1 en 2 bij elkaar zeg...
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')