Dit klinkt al vrij raar, van de site van de gaykrant.quote:Op zondag 20 november 2005 21:28 schreef MrX1982 het volgende:
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze allerlei rare dingen gaan doen.
Dat is iets om in de gaten te houden maar ik zie nog geen reden om in te grijpen. Wat voor eventueel ingrijpen heb je voor ogen?quote:Op zondag 20 november 2005 21:36 schreef SCH het volgende:
Dit klinkt al vrij raar, van de site van de gaykrant.
Homobetogers opgepakt
Tientallen betogers zijn in Poznan opgepakt tijdens een betoging voor gelijke rechten voor homoseksuelen in Polen.
Volgens de organisatoren van de protestmars werd er door de politie overdreven hardhandig opgetreden. Ze sloegen zonder aanleiding met knuppels in op de betogers.
De burgemeester en de politie hadden de demonstratie in de stad Poznan, die niet ver van de Duitse grens ligt, verboden. Vooral de rooms-katholieke bisschoppen hadden met als de conservatieve politieke partijen gevraagd de demonstratie te verhinderen.
De Europese Commissie heeft al laten weten dat ze de rechten van homoseksuelen in Polen goed in de gaten zal houden. Europarlementsleden vinden dat nodig na de verkiezing, vorige maand, van Kaczynski tot president. Hij kwam eerder in het nieuws toen hij nog burgemeester was van Warschau en ook in die functie de Gay Pride in zijn stad verbood. Bij zijn aantreden als president verklaarde hij dat hij rechten van homo’s zal inperken.
Nou, het lijkt me redelijk dat je niet voor je bek wordt gerost als je je recht op vrije meningsuiting uitoefent, tot wat voor groep je ook behoort.quote:Het is natuurlijk de vraag wat de mensenrechten van homoseksuelen (minimaal) moeten inhouden.
Dat zal wel van land tot land blijven verschillen - tenzij dit ook geharmoniseerd moet worden. Dan zal er ongetwijfeld grote onenigheid tussen de lidstaten naar boven komen.quote:of moeten homoseksuele stellen gelijke rechten krijgen als heteroseksuele stellen?
Voor zover ik weet omdat Duitsland het wilde. Schröder schijnt eens tegen Balkenende te hebben gezegd, 'we kijken jullie honderd jaar niet meer aan'; als Nederland de toetreding van Polen zou blokkeren of vertragen. Dat gebeurde natuurlijk achter de schermen; ervoor wordt gewoon hoffelijk over elkaar gesproken en geglimlacht voor de foto.quote:Ik snap toch al niet waarom Polen bij de EU moest
als je bij de EU wilt horen moet je wel natuurlijk aan de voorwaarden gesteld door oa. de EU (nu is Polen ook EU-lid dus hebben zij ook macht om de spelregels te veranderen) voldoen en je daaraan houden, Polen heeft zich aan afspraken op gebied van mensenrechten oa. dus te houden en moet dus accepteren dat de EU vegen uit de pan kan geven als Polen systematisch homo's gaat onderdrukken, tot uitsluiting uit de EU (en Raad van Europa) aan toequote:Op zondag 20 november 2005 21:28 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat we moeten afwachten hoe het beleid uitpakt en niet meteen Polen aanpakken. Het is een keuze van het Poolse volk dan kan je niet zomaar als EU zeggen: Zeg Polen dit kan niet.
Ook dat is onderdeel van een democratie en Polen is een betrekkelijk jonge democratie laten ze zelf uitvinden wat de juiste koers is met eventueel hulp van de EU.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze allerlei rare dingen gaan doen.
Dat vind ik onzin, die landen horen al bij het oude Europa.quote:Op zondag 20 november 2005 22:21 schreef longinus het volgende:
Ik snap toch al niet waarom Polen bij de EU moest, dat is een politieke beslissing geweest. Tjechie, Slowakije en Hongarije zijn grensgevallen en de aankomende staten zoals Bulgarije hoort al helemaal niet bij de EU. Het is een kwestie van mentaliteit bij de bewoners.
Het moest ook allemaal lekker snel zodat we geen tijd hadden om erover na te denken. Die 10 staten die erbij kwamen zijn geen aanwinst en hadden erst op EU nivo gebracht moeten worden voor ze erbij kwamen.
Dat kan op vele manieren, vooralsnog lijken de politieke en diplomatieke weg me het meest logisch en gaat het er vooral om dat de (mensen)rechten van de inwoners van de EU gewaarborgd worden.quote:Op zondag 20 november 2005 21:48 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is iets om in de gaten te houden maar ik zie nog geen reden om in te grijpen. Wat voor eventueel ingrijpen heb je voor ogen?
Misschien toch beter lezen.quote:Op zondag 20 november 2005 23:55 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
SCH en MrX1982 gaan ingrijpen in Polen
Good luck, boys!
Daar heb je gelijk in. Ik zeg ook niet dat de EU maar de andere kant op moeten kijken. Homo's moeten vanwege hun geaardheid niet onderdrukt worden en daarom moet de EU het ook in de gaten houden maar meteen ingrijpen lijkt me ook wat prematuur.quote:Op zondag 20 november 2005 22:44 schreef zakjapannertje het volgende:
als je bij de EU wilt horen moet je wel natuurlijk aan de voorwaarden gesteld door oa. de EU (nu is Polen ook EU-lid dus hebben zij ook macht om de spelregels te veranderen) voldoen en je daaraan houden, Polen heeft zich aan afspraken op gebied van mensenrechten oa. dus te houden en moet dus accepteren dat de EU vegen uit de pan kan geven als Polen systematisch homo's gaat onderdrukken, tot uitsluiting uit de EU (en Raad van Europa) aan toe
Ingrijpen klinkt ook een beetje alsof we met tanks Warschau zouden binnenrijden. Ingrijpen is niet aan de orde, het moet meer in de sfeer zijn van: de vinger aan de pols houden en in ieder geval niet de andere kant uitkijken.quote:Op maandag 21 november 2005 00:18 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Ik zeg ook niet dat de EU maar de andere kant op moeten kijken. Homo's moeten vanwege hun geaardheid niet onderdrukt worden en daarom moet de EU het ook in de gaten houden maar meteen ingrijpen lijkt me ook wat prematuur.
Het lijkt Nederland welquote:Ik denk dat Polen zoekende is naar een juiste vorm van democratie. Dat zie je ook aan de zwalkkoers eerst stemmen ze links en dan zwiepen ze massaal naar rechts.
Ze hadden Polen (en die andere oostblocklanden) helemaal niet toe moeten laten. De politiek heeft dat er over de hoofden van de bevolking gewoon door gedrukt.quote:Op zondag 20 november 2005 21:20 schreef SCH het volgende:
De nieuwe minderheidsregering van Polen begint een behoorlijk zorgenkindje te worden. We maken ons druk over Turkije maar waarom horen we zo weinig over een bewind in een land dat al lid is van de EU. En een groot land ook nog eens.
Dus jij discrimineert ook!!?quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:23 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Polen is juist goed bezig. Er zouden meer van dit soort landen moeten zijn.
Jij praat proep en dat is niet alleen naar mijn mening.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:34 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Dus jij discrimineert ook!!?
Naar mijn mening moet of Polen uit de EU gezet worden of moet de huidige discriminerende regering aftreden
Jij keurt discriminatie op basis van sexuele voorkeur dus gewoon goed?quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:23 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Polen is juist goed bezig. Er zouden meer van dit soort landen moeten zijn.
Ik keur onderscheid op basis van sexuele voorkeur goed ja.quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:39 schreef maartena het volgende:
[..]
Jij keurt discriminatie op basis van sexuele voorkeur dus gewoon goed?
Ik meen dat de demonstratie verboden was door lokale overheden, logisch dat ze dan aangepakt worden als ze zich niet aan dat verbod houden.quote:Op woensdag 23 november 2005 01:13 schreef dVTB het volgende:
Kromme vergelijkingen maak jij, Steijn. Mensenrechten gaan lopen vergelijken met verkeersregels of lokale tradities. Het gaat hier om een vreedzame demonstratie die hardhandig is neergeslagen door de politie![]()
Waarom zou een homopaar minder recht mogen hebben op simpele maatschappelijke zaken zoals het erfrecht als 1 van de twee overlijdt? Of het hebben van een ziekenfondsverzekering als er slechts 1 van de twee werkt? Wellicht is trouwen niet de oplossing, maar vindt jij dan niet dat iemand die kiest voor een andere sexuele voorkeur op zijn minst recht heeft op een vergelijkbaar maatschappelijk bestaan als een hetero stel?quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:53 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik keur onderscheid op basis van sexuele voorkeur goed ja.
Dat maakt het natuurlijk extra zuur: het is geen keuze. Je bent homo of niet.quote:Op woensdag 23 november 2005 04:57 schreef maartena het volgende:
[..]
Wellicht is trouwen niet de oplossing, maar vindt jij dan niet dat iemand die kiest voor een andere sexuele voorkeur op zijn minst recht heeft op een vergelijkbaar maatschappelijk bestaan als een hetero stel?
Jij had het niet over dat verbod, jij praatte het goed ("prima toch, zoveel meningen") dat Polen 'kennelijk anders over homo's denken'. Jij suggereert dat het gerechtvaardigd is om mensen te discrimineren, omdat ze in Duitsland geen maximumsnelheid kennen en in Spanje de traditie van het stierenvechten hebben. Belachelijke vergelijking. Wellicht kun je aangeven wat je überhaupt vindt van het feit dat een vreedzame demonstratie wordt verboden?quote:Op woensdag 23 november 2005 01:45 schreef Steijn het volgende:
Ik meen dat de demonstratie verboden was door lokale overheden, logisch dat ze dan aangepakt worden als ze zich niet aan dat verbod houden.
Ik heb je zojuist enkele voorbeelden gegeven en kan dan ook niet veel anders doen dan terugverwijzen naar mijn vorige bericht. Overigens is het ook nog eens zo dat de demonstratie onder valse voorwendselen is afgelast. De organisatie zou zogenaamd niet bereid zijn geweest om de route aan te passen, om onveilige situaties te voorkomen.quote:Op woensdag 23 november 2005 12:54 schreef CANARIS het volgende:
Ik weet verder van geen enkel initiatief met welke men de rechten van Homosexuelen wil inperken.
Ik laat mij echter graag beleren.
Eenschquote:Op woensdag 23 november 2005 13:20 schreef Tijger_m het volgende:
Tja, het is wat mij betreft heel simpel, als landen als Polen volwaardige EU leden willen zijn/worden dan zullen ze zich ook moeten confirmeren aan de uitspraken van het EU gerechtshof.
Kunnen ze dat niet dan dienen ze uit de EU te stappen of verwijderd te worden, of het land in kwestie dan Polen of Turkije heet boeit mij verder niet.
Lid worden van de EU houdt ook in dat een land zich confirmeert aan bepaalde zaken op het gebied van mensenrechten.
Ja, tis ook wel logisch dat je niet in je roze jurkje op het werk mag komen als homo. Echter als een homo zich gewoon fatsoenlijk kleedt dan is er toch niks mis mee?quote:Op woensdag 23 november 2005 13:35 schreef DenkZelfstandig het volgende:
Als je mensen en volken vrij wil laten in hun persoonlijk e opvattingen en voorkeuren dan hoort daarbij dat niet alleen een homo naar zijn eigen voorkeur mag leven, maar ook een homofoob. Een werkgever mag iemand weigeren omdat ie homo is, maar ook desnoods omdat ie geen roze rokje draagt. Het is juist het opdringen van de normen van de een aan de ander wat het probleem is. Evengoed als je homo's niet op kan dringen zich hetero te gedragen, kun je ook homofoben niet opdringen met homo's om te gaan. Elkaar met rust laten en niet in de privé ruimte van een ander komen als die dat niet wil, daar los je nagenoeg alles mee op.
dan moet 'ie zijn job als werkgever aan de wilgen hangen, althans in Nederland. Een bedrijf moet om zich in Nederland te vestigen aan de regels voldoen die het Nederlandse volk heeft bepaald, een bedrijf heeft verantwoordelijkheid aan de maatschappij, staat niet los van de samenleving dus. Dit geldt niet voor mensen thuis omdat dan de privacyregels prevaleren. Een bedrijf als privacy iets zien gaat mij te ver omdat de voorbeeldsfunctie (die bedrijven nu eenmaal hebben naar hun aard) dan in het geding komt, de overheid moet hun regels van anti-discriminatie handhaven en dat kan niet als om hun heen bedrijven alom discrimineren en dus de wet eigenlijk niet respecteren. De macht van de overheid en dus de democratie komen dan in het geding en dat is iets wat ik niet wil hebben iig. Daarom mogen bedrijven niet discrimineren.quote:Op woensdag 23 november 2005 13:45 schreef DenkZelfstandig het volgende:
@zakjapannertje
Ik weet natuurlijk ook wel dat de wetgever in Nederland dit verboden heeft, maar dat is geen argument. Het is geen verstandige, eerlijke, evenwichtige wet (ofwel: afschaffen wat mij betreft). Stel dat Polen een wet had die werkgevers verbood homo's aan te nemen... dan zou je toch ook niet zeggen: het is nu eenmaal de wet, dus dan moet het zo? (rethorische vraag)
Wat ik bedoelde aan te geven is dat het enige wat eerlijk, vrij en rechtvaardig is, dat iedereen zelf zijn voorkeuren voor omgang met anderen mag hebben, zolang hij maar niet anderen belemmert ook hun voorkeuren te hebben. Je mag je niet opdringen aan iemand die niet op "jouw soort" zit te wachten. En inderdaad: evenmin kan een hetero zich moreel gezien (los van de wet) op grond van anti-discriminatie opdringen aan een werkgever die alleen maar homo's wil. Dat moet die werkgever zelf weten (is mijn principe).
Tuurlijk kan je niet iedereen verplichten met elk ander soort mens om te gaan, iig niet in de situatie waarin een homo in een roze jurk loopt of een molsim tijdens de lunch op kantoor ff naar mekka gaat zitten bidden. Echter ben ik van mening, dat als werknemers zich op hun werk op een fatsoenlijke manier kunnen gedragen, dat zij dan gewoon aangenomen moeten worden. Een homo kan zich best normaal gedragen op zn werk, zolang hij zijn functie goed uitvoert mag je hem niet weigeren....quote:Op woensdag 23 november 2005 13:57 schreef DenkZelfstandig het volgende:
Maar Maniack, je kunt niet iedereen verplichten omgang met elke soort ander mens te hebben en ik vermoed dat jij dat zelf ook niet wil. Ik kan me er alles bij voorstellen dat jij het wel redelijk vindt dat een werkgever in een sollilcitatieronde een publieke neo-nazi gewoon weigert.
Maar sowieso: waarom moet je een moslim opdringen met openbare homo's om te gaan? Daar zit niemand op te wachten en het hoeft ook helemaal niet. En de homofiele werkgever mag - moreel gezien, los van de wet - homofobe moslims weigeren als werknemer.
Ik zeg niet dat je los van elkaar MOET leven... ik zeg alleen maar dat je zelf moet mogen kiezen met wie je omgaat en DUS ook mag weigeren met bepaalde mensen om te gaan.
Maak niet de fout van de culturele oogkleppen. Jouw mening dat homofilie totaal normaal is, kun je niet zonder meer opleggen aan andersdenkenden, net zo min als homofoben jou mogen opdringen dat je homofilie slecht moet vinden.
Je zult moeten accepteren dat het MAG dat anderen een andere sociale mening hebben dan jij. Je mag gerust zeggen dat je die van hun minder vindt, zo lang je "hun" maar niet oplegt dat ze alleen maar mogen vinden (en handelen naar) wat jij vindt.
De enige grens die je kan trekken is dat je de vrijheid van een ander niet inperkt.
Nee ik keur dat niet goed, maar er zijn nog zat landen in Europa waar dergelijke regels bestaan.quote:Op woensdag 23 november 2005 13:08 schreef maniack28 het volgende:
Het gaat niet alleen om die demonstratie... die demonstratie was er omdat de rechten van homo's ontnomen worden. Zoals al 10x gezegd mogen zij bijvoorbeeld geen leraar worden. Dat is dus zeker discriminatie en dus dwars tegen de mensenrechten in. En dat keur jij dus goed?
Vertel mij dan eens in welk land van de EU dat soort discriminerende regels gelden? En als die er werkelijk zijn moeten ook die aangepakt worden... echter gaat het in dit topic enkel en alleen om Polen.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:14 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Nee ik keur dat niet goed, maar er zijn nog zat landen in Europa waar dergelijke regels bestaan.
u selectie polen aanvallen is te oppervlakkig en actionistisch
Rare opvattingen houd jij erop na. Zo te zien zou je je vast uitstekend hebben thuisgevoeld in Zuid-Afrika, toen daar de apartheid nog bestond. Niemand wordt gedwongen om in zijn privéleven met homo's om te gaan. Ook wordt niemand gedwongen om een vreedzame demonstratie van homo's te aanschouwen of bij te wonen. Jouw standpunt dat een werkgever iemand mag weigeren omdat -ie homo is, is niets dan zuivere discriminatie en bovendien feitelijk onjuist. Het is in dit land (en overigens OOK in Polen) bij wet verboden om mensen op die grond niet aan te nemen.quote:Op woensdag 23 november 2005 13:35 schreef DenkZelfstandig het volgende:
Als je mensen en volken vrij wil laten in hun persoonlijk e opvattingen en voorkeuren dan hoort daarbij dat niet alleen een homo naar zijn eigen voorkeur mag leven, maar ook een homofoob. Een werkgever mag iemand weigeren omdat ie homo is, maar ook desnoods omdat ie geen roze rokje draagt. Het is juist het opdringen van de normen van de een aan de ander wat het probleem is. Evengoed als je homo's niet op kan dringen zich hetero te gedragen, kun je ook homofoben niet opdringen met homo's om te gaan. Elkaar met rust laten en niet in de privé ruimte van een ander komen als die dat niet wil, daar los je nagenoeg alles mee op.
Ik zeg helemaal niet dat mensen verplicht moeten worden om met anderen om te gaan. Het tegendeel juist. Niemand is verplicht om een demonstratie van homo's bij te wonen, niemand is verplicht om in zijn privéleven met homo's om te gaan.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:56 schreef DenkZelfstandig het volgende:
Jij suggereert een hoop wat ik juist niet gezegd heb
Ik zei alleen dat er vrijheid van omgang moet zijn. Jij vindt dat mensen verplicht moeten worden ook om te gaan met wie ze niet willen omgaan. In Z-Afrika werd de vrijheid van omgang van (zwarte) mensen JUIST WEL aangetast en ingeperkt, nogal duidelijk zelfs. Dat gaat rechtstreeks in tegen mijn principe.
quote:739 tt-EEN 739 vr 25 nov 18:54:13
nieuws
GROOTSCHALIG PROTEST IN POLEN
In Polen wordt dit weekend op zes
plaatsen gedemonstreerd tegen het
conservatisme in dat land.
Aanleiding is de zware repressie tegen
een betoging voor holebirechten vorige
week. De betogers werden door de
politie hardhandig aangepakt, een
zestigtal werd opgepakt.
Deze week was er ook internationaal