abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32433316
Het 16e Groot Dictee zal op maandag 19 december om 20:15 uur op Nederland 3 live worden uitgezonden.
Gastheer is als vanouds Philip Freriks. Hij wordt dit keer bijgestaan door de Vlaamse nieuwslezeres Martine Tange.
Als u erbij wilt zijn kan dat: elk jaar worden dertig personen middels een voorronde geselecteerd.

Doe hier mee (tot 24 november) aan de voorronde:
http://www.volkskrant.com/grootdictee/voorronde2005/index.php

Ik zal mezelf wel niet geselecteerd hebben, want ik twijfelde bij vrij veel woorden en ik vond het niet eerlijk om te gaan spieken.
Nog even flink oefenen met de nieuwe spellingsregels voor 19 december!

Oefenmateriaal:
De Dubbele Duizend Dicteewoorden
Hieronder staat een lijst met een kleine tweeduizend beruchte dicteewoorden en verrassende instinkers.
http://www.onzetaal.nl/advies/dictee_2005.html

Iemand nog meer leuk online oefenmateriaal?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_32444516
Ik ken de nieuwe spellingsregels eigenlijk nog helemaal niet. Het enige wat ik me herinner is dat nu echt alles met tussen-n wordt geschreven. Maar of er ook nog meer is gewijzigd weet ik eigenlijk niet.

Misschien sla ik dit jaar wel over
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 21 november 2005 @ 04:40:18 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32444577
Volgens welke regels gaat dit eigenlijk? De nieuwe gaan toch pas officiëel augustus 2006 in?
Dit in verband met o.a. de vermaledijde tussen-n, nieuwe woorden als boerka (zeker omdat kranten het tot nog toe op verschillende wijzen schrijven is dit een woord dat je toch wel kunt gaan verwachten), verneukeratieve hoofdletterdingetjes als jood en Jodin en het verschuiven van het streepje in Tweede-Kamerlid naar Tweede Kamer-lid, hoewel het streepje ook geheel kan worden weggelaten en men het dan schrijft als Tweede Kamerlid.

Hoewel er nu ook regels zijn over het plaatsen van een tussen-n in bijvoorbeeld paardenbloem moet je ook niet uit het oog verliezen dat het in totaal andere woorden die amper belicht worden óól van belang is. Woorden waarbij het linkerdeel altijd met -en geschreven wordt als het los staat krijgen nu ook de -n wanneer het een samengesteld woord wordt; dus het is nu voortaan dronkenman en dronkenlap.

Verwarrend, simpeler om te leren, eenduidiger zeker, maar het maakt het geheel er niet mooier op.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_32444585
Jee...ik heb geen idee welke spelling ze bij het nationaal dictee gebruiken. Is wel handig om te weten natuurlijk Daarbij dacht ik dat die nieuwe spelling nu al was ingegaan, Dagonet. Maar ik kan het ook mis hebben.

Ik vind het zo ook niet mooier worden. En op de één of andere manier ook niet logischer.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 21 november 2005 @ 04:44:31 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32444589
Daarentegen versimpelen ze de regels omtrent de tussenklank /s/ bij samenstellingen weer niet en mag je het in veel gevallen zelf weten. Ik blijf dus vrolijk reddingboot zeggen.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  maandag 21 november 2005 @ 04:47:16 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32444597
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:42 schreef Isabeau het volgende:
Jee...ik heb geen idee welke spelling ze bij het nationaal dictee gebruiken. Is wel handig om te weten natuurlijk Daarbij dacht ik dat die nieuwe spelling nu al was ingegaan, Dagonet. Maar ik kan het ook mis hebben.

Ik vind het zo ook niet mooier worden. En op de één of andere manier ook niet logischer.
Volgens onzetaal.nl op 1 augustus 2006 dus.
pi_32444634
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:44 schreef Dagonet het volgende:
Daarentegen versimpelen ze de regels omtrent de tussenklank /s/ bij samenstellingen weer niet en mag je het in veel gevallen zelf weten. Ik blijf dus vrolijk reddingboot zeggen.
Het begin van het einde
  maandag 21 november 2005 @ 05:01:52 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32444645
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Het begin van het einde
En aangezien er is toegezegd de eerstkomende decennia zo min mogelijk te wijzigen in de regels zitten we er voorlopig nog aan vast ook. !
pi_32453023
Feit is dat het in elk geval voor veel verwarring zorgt.

Ja, die met de ballen in de bek.
pi_32472351
Hij komt er weer aan! Ik heb net die test ingevuld zonder te spieken, maar ik hoop eigenlijk niet geselecteerd te worden nu met die nieuwe spelling.

Ik heb eens gehoord dat je maar eens in je leven in de Kamer mag deelnemen aan het dictee (als niet-BN'er), weet iemand hier meer van?
pi_32477964
Geen idee, maar ik neem toch aan dat als je gewonnen hebt je het volgende jaar opnieuw mag komen, of dan ook niet?
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:45:15 #12
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_32478518
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:25 schreef Isabeau het volgende:
Ik ken de nieuwe spellingsregels eigenlijk nog helemaal niet. Het enige wat ik me herinner is dat nu echt alles met tussen-n wordt geschreven.
Zonnebril en koninginnedag blijven uitzonderingen geloof ik
pi_32478531
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:45 schreef Frollo het volgende:

Zonnebril en koninginnedag blijven uitzonderingen geloof ik
Voor de duidelijkheid he
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:49:14 #14
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_32478606
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid he
Okay

Maar die uitzonderingen van b.v. de versteende samenstelling ('kinnenbak') en de dierennaam + plantennaam ('kattenkruid'), die verdwijnen dus? Dat zou mooi zijn
pi_32478861
Ik heb de voorronde ingevuld, was niet overal even zeker maar de meeste fouten sprongen er voor mij zo duidelijk uit dat het wel goed ging
Op de een of andere manier gaan er gewoon alarmbellen in mijn hoofd af als er ergens in een tekst fout gespelde woorden staan. Zelfs al lees ik ze op dat moment niet maar zit het gewoon in mijn blikveld, het springt er meteen uit
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
pi_32486516
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:22 schreef Isabeau het volgende:
Geen idee, maar ik neem toch aan dat als je gewonnen hebt je het volgende jaar opnieuw mag komen, of dan ook niet?
Tja ik weet niet, zoiets heb ik eens opgevangen.
pi_32503803
Wat leuk, ik ga zeker weer meepennen/tikken.
  woensdag 23 november 2005 @ 12:09:16 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_32503928
Ik heb net de voorronde gedaan, ik ben benieuwd
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32503947
quote:
Op zondag 20 november 2005 19:45 schreef Biancavia het volgende:
Doe hier mee (tot 24 november) aan de voorronde:
http://www.volkskrant.com/grootdictee/voorronde2005/index.php
* ingevuld.
I intend to live forever, or die trying.
  Admin zondag 27 november 2005 @ 18:23:18 #20
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32623729
Ik pen wel mee
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 28 november 2005 @ 11:35:29 #21
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32640821
Misschien een leuk opwarmertje, voorafgaand aan het Groot Dictee is er de uitzending van het Kinderdictee.

Qua regels zijn het trouwens de regels uit het Groene Boekje van 1995 en bij ontbrekende woorden wordt de spelling uit de Dikke van Dale uit 1999 aangehouden.
  maandag 28 november 2005 @ 15:13:47 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32646146
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:49 schreef Frollo het volgende:

[..]

Okay

Maar die uitzonderingen van b.v. de versteende samenstelling ('kinnenbak') en
Die niet.
quote:
de dierennaam + plantennaam ('kattenkruid'), die verdwijnen dus? Dat zou mooi zijn
Die verdwijnt wel. Kinnebak en kattenkruid dus.
pi_32871685
Gevonden!

Heb net de nieuwe nieuwe spelling geleerd (ik zie de nieuwe spelling van 1995 nog altijd als dé nieuwe spelling en vind het erg moeilijk om die af te leren ) dus volgens mij gaat het dit jaar weer helemaal goed komen. .
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
pi_32871716
Ik heb trouwens een heel handig schema voor de tussen-n, zal die later hier neer zetten.
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
pi_32871776
Ik zal hier even posten dat de namen van de 'winnaars' van de voorronde op 10 december worden gepubliceerd in de Volkskrant en de Standaard. Want dat zat ik vandaag al voor de derde keer op te zoeken.
I intend to live forever, or die trying.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')