abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32694227
In het begin van Harry Potter en de Vuurbeker wordt de vloek voor het eerst omschreven. De man die geraakt wordt valt dood op de grond, zonder enige andere kenmerken. Bij Carlo Kannewasser wordt de vloek tevens omschreven als een groene flits die er voor zorgt dat het slachtoffer in elkaar zakt.

Bij Perkamentus gebeurt er echter iets anders. Perkamentus wordt achterover geblazen door de spreuk. Hij vliegt meters naar achter en valt in een boog van de toren af. Dit kleine verschil heeft ertoe geleid dat veel mensen denken dat Sneep een andere spreuk heeft afgevuurd. Door een spreuk ongesproken af te vuren, en tegelijktijdig Avada Kedavra te roepen, kan hij het doen lijken dat Perkamentus geraakt werd door de spreuk, terwijl het eigenlijk een andere spreuk was.

http://nl.wikipedia.org/w(...)wijfels_over_de_dood

Ik heb er goeie hoop in dat Perkamentus nog leeft
  woensdag 30 november 2005 @ 13:17:32 #82
13250 Lod
Sapere aude!
pi_32694530
Ik zou zijn niet-dood-zijn alleen accepteren met een heel goed omschreven reden.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 30 november 2005 @ 14:09:20 #83
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_32695811
Ik lees toch wat rare dingen in dit topic.

Zo is niet iets van Ravenclaw/Slytherin, maar van Ravenclaw/Gryffindor één van de overgebleven 3 Hoxcruxes. 3 Ja, het dagboek is vernietigd, de ring is vernietigd (met Dumbledore's hand als gevolg..) en the locket (die dus van Slytherin was...) is ook al vernietigd, zo zegt het briefje in de nep hanger in ieder geval.

Kortom, the Cup van Hufflepuff, iets van Ravenclaw (hoogstwaarschijnlijk, want het zwaard van Gryffindor is het enige bekende overgebleven relic van hem, en dat ligt in de kamer van het schoolhoofd van Hogwarts...) en de slang van Voldemort.

Dit staat in ieder geval zo in het boek, natuurlijk kan het zijn dat de speculaties die in het boek staan incorrect zijn, maar ik denk van niet.

Verder denk ik eigenlijk echt dat Dumbledore dood is. Puur omdat ik het zwak zou vinden als hij weer terug komt Harry en Ginny komen hopenlijk wel weer bij elkaar, ik had in ieder geval niet het idee dat Ginny zich erbij neerlegde. Ze geeft Harry nu wat ruimte, maar ik kan me niet voorstellen dat het hier bij blijft...

Mjah, waneer komt het volgende deel uit?
Ik lul hier slap uit m'n nek omdat m'n telefoonrekening anders zo hoog wordt.
  woensdag 30 november 2005 @ 15:46:55 #84
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_32698533
Mja, ik denk niet dat Rowling Dumbledore een Gandalfcome-back wil laten maken
Bovendien is die Unbreakable Vow duidelijk genoeg, zelfs áls Snape Dumbledore alleen maar verlamd of wat dan ook heeft volgens bovenstaande theorieën dan is Voldemort (en de rest van de magische wereld) daar wel ingetrapt, maar zo'n spreuk is toch niet voor de gek te houden
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
  woensdag 30 november 2005 @ 16:34:09 #85
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_32699967
quote:
Op woensdag 30 november 2005 13:07 schreef Rainboww het volgende:
In het begin van Harry Potter en de Vuurbeker wordt de vloek voor het eerst omschreven. De man die geraakt wordt valt dood op de grond, zonder enige andere kenmerken. Bij Carlo Kannewasser wordt de vloek tevens omschreven als een groene flits die er voor zorgt dat het slachtoffer in elkaar zakt.

Bij Perkamentus gebeurt er echter iets anders. Perkamentus wordt achterover geblazen door de spreuk. Hij vliegt meters naar achter en valt in een boog van de toren af. Dit kleine verschil heeft ertoe geleid dat veel mensen denken dat Sneep een andere spreuk heeft afgevuurd. Door een spreuk ongesproken af te vuren, en tegelijktijdig Avada Kedavra te roepen, kan hij het doen lijken dat Perkamentus geraakt werd door de spreuk, terwijl het eigenlijk een andere spreuk was.

http://nl.wikipedia.org/w(...)wijfels_over_de_dood

Ik heb er goeie hoop in dat Perkamentus nog leeft
Maar waarom zou hij dan als schilderijtje aan de muur hangen?

Je kan er een heleboel theoriën op na houden, maar Rowling komt vast wel met een magische wending waardoor wij nu helemaal niet kunnen weten wat er werkelijk gebeurd is. Toch blijft het leuk om te speculeren. Wat zag Perkamentus bijvoorbeeld toen hij zich een weg dronk naar de Horcux? Zouden dat zomaar verschrikkelijke dingen zijn? Of zag hij iets wat hij verwacht had? Misschien moest hij daarom wel dood.

Zou hij Sneep van tevoren gesproken hebben? Had Hagrid hem niet zien praten met Sneep? Misschien is Sneeps contraspionage zo belangrijk dat ze afgesproken hadden dat als Perkamentus heel erg verzwakt zou zijn door het veroveren van de Horcrux, dat Sneep dan maar van de gelegenheid gebruik moest maken om zich te bewijzen in het bijzijn van de Death Eaters om zo dichter bij Voldemort te komen. Er is nog steeds iets met Sneep dat hem het onvoorwaardelijke vertrouwen van Dumbledore heeft geschonken.
  woensdag 30 november 2005 @ 16:43:10 #86
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_32700244
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:34 schreef MeneerTim het volgende:

[..]

Maar waarom zou hij dan als schilderijtje aan de muur hangen?

Je kan er een heleboel theoriën op na houden, maar Rowling komt vast wel met een magische wending waardoor wij nu helemaal niet kunnen weten wat er werkelijk gebeurd is. Toch blijft het leuk om te speculeren. Wat zag Perkamentus bijvoorbeeld toen hij zich een weg dronk naar de Horcux? Zouden dat zomaar verschrikkelijke dingen zijn? Of zag hij iets wat hij verwacht had? Misschien moest hij daarom wel dood.

Zou hij Sneep van tevoren gesproken hebben? Had Hagrid hem niet zien praten met Sneep? Misschien is Sneeps contraspionage zo belangrijk dat ze afgesproken hadden dat als Perkamentus heel erg verzwakt zou zijn door het veroveren van de Horcrux, dat Sneep dan maar van de gelegenheid gebruik moest maken om zich te bewijzen in het bijzijn van de Death Eaters om zo dichter bij Voldemort te komen. Er is nog steeds iets met Sneep dat hem het onvoorwaardelijke vertrouwen van Dumbledore heeft geschonken.
Er staat nergens dat je dood moet zijn om als portret te verschijnen in het kantoor van het schoolhoofd. Het zijn allemaal ex-schoolhoofden, maar nergens staat dat ze allemaal dood zijn, wat overigens nog wel kan natuurlijk, maar het is puur speculatie dat je dood moet zijn om er te hangen. Doordat McGonnagall nu schoolhoofd is, is Dumbledore ex-schoolhoofd, hence het portret.

Ach ja, ik weet het ook niet hoor, it could go either way. J.K. kennende heeft ze er verdomd goed overna gedacht en zal ze, hoe het ook loopt, een waterdichte uitleg gaan geven.
  woensdag 30 november 2005 @ 19:52:35 #87
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_32705960
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:09 schreef Roa het volgende:
(hoogstwaarschijnlijk, want het zwaard van Gryffindor is het enige bekende overgebleven relic van hem, en dat ligt in de kamer van het schoolhoofd van Hogwarts...)
De sorteerhoed is toch ook van Griffoendor ?
quote:
An unknown item belonging to Godric Gryffindor. Dumbledore indicates that Gryffindor's only known surviving possession, his sword, is accounted for; it resides in a glass case in his office, though he overlooks the Sorting Hat as another possibility, this is supported by the Sorting Hat's song in Harry Potter and the Goblet of Fire - "'... 'Twas Gryffindor who found the way, He whipped me off his head ..."
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Horcrux#Possible_Horcruxes
Burnt to the core but not broken
  woensdag 30 november 2005 @ 21:10:13 #88
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_32708635
quote:
Op woensdag 30 november 2005 19:52 schreef PPL het volgende:

[..]

De sorteerhoed is toch ook van Griffoendor ?
[..]

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Horcrux#Possible_Horcruxes
Juist, maar beiden zijn onbereikbaar voor Voldemort en dat altijd geweest
  woensdag 30 november 2005 @ 21:38:37 #89
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_32709689
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:10 schreef Molluck het volgende:

[..]

Juist, maar beiden zijn onbereikbaar voor Voldemort en dat altijd geweest
Tenzij er bij de sorteer-ceremonie in jaar 7 iets faliekant misgaat...
(Als Hogwarts al geopend zal zijn tijdens boek7...)
Burnt to the core but not broken
  woensdag 30 november 2005 @ 22:13:50 #90
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_32711051
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:38 schreef PPL het volgende:

[..]

Tenzij er bij de sorteer-ceremonie in jaar 7 iets faliekant misgaat...
(Als Hogwarts al geopend zal zijn tijdens boek7...)
Nope, want de 6e en laatste Horcrux is volgens Dumbledore zijn slang, Namibi (geloof ik dat de naam was). Dumbledore speculeerd dat Voldemort alleen horcruxen wilde maken met significante moorden. Hij denkt dat Voldemort met de (geplande) moord van Harry zijn laatste horcrux wilde maken, aangezien die moord mislukt heeft, heeft hij waarschijnlijk in deel 4, toen hij de muggle in dat huis vermoorde, van zijn slang een horcrux gemaakt. Volgens Dumbledore dus.

Aangezien dat zijn laatste zou zijn, zal hij niet nu nog de sorting-hat kunnen gebruiken. Dan had hij deze veel eerder moeten gebruiken en dan zou de sorting waarschijnlijk niet normaal verlopen zijn de afgelopen paar jaren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Roa op 30-11-2005 22:24:52 ]
  donderdag 1 december 2005 @ 09:32:18 #91
58060 Apoc2003
Er gaat niets boven groningen!
pi_32719481
quote:
Op woensdag 30 november 2005 22:13 schreef Roa het volgende:

[..]

Aangezien dat zijn laatste zou zijn, zal hij niet nu nog de sorting-hat kunnen gebruiken. Dan had hij deze veel eerder moeten gebruiken en dan zou de sorting waarschijnlijk niet normaal verlopen zijn de afgelopen paar jaren.
Iedereen bij Slytherin
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
pi_32719557
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:34 schreef MeneerTim het volgende:

[..]

Er is nog steeds iets met Sneep dat hem het onvoorwaardelijke vertrouwen van Dumbledore heeft geschonken.
En daar ben ik heel erg benieuwd naar!!
pi_32719581
Ik vraag me toch echt af wat Dirk zijn ergste ervaring is.
Omdat daar in boek 5 dingen over gezegt werden, en in boek 6 ook (als perkie daar bij de dursleys is)
pi_32782469
Ik denk dat Dumbledore Snape helemaal vertrouwt omdat Snape een unbreakeble vow voor hem heeft gemaakt. Zo weet hij zeker dat Snape te vertrouwen is.
pi_32782582
Als je de begrafenisscene goed leest zit er een heel duidelijke hint in dat Perkamentus niet dood is.
  zaterdag 3 december 2005 @ 17:28:08 #96
13250 Lod
Sapere aude!
pi_32784287
En die hint is?
GNU Terry Pratchett
  zaterdag 3 december 2005 @ 18:49:52 #97
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_32786297
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 16:20 schreef HiZ het volgende:
Als je de begrafenisscene goed leest zit er een heel duidelijke hint in dat Perkamentus niet dood is.
OMG

Nou, enlighten us
pi_32786331
Kijk als je alle woorden bij elkaar optelt dit deelt door 23, dan moet je naar een geheime website dat getal invullen dan krijg je een getallen reeks, dit vertaal je naar arabisch. dan ga je naar arabier (2e weg links) en laat het vertalen.

Duidelijk zat!
pi_32786386
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 18:51 schreef tonks het volgende:
Kijk als je alle woorden bij elkaar optelt dit deelt door 23, dan moet je naar een geheime website dat getal invullen dan krijg je een getallen reeks, dit vertaal je naar arabisch. dan ga je naar arabier (2e weg links) en laat het vertalen.

Duidelijk zat!
Wat is de link van die website dan
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32786410
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 18:53 schreef Svensational het volgende:

[..]

Wat is de link van die website dan
Pff duhhhh! als je alle letters eerste letters van de zinnen waarin harry loopt achter elkaar zet, dan heb je die site.
pi_32786447
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 18:54 schreef tonks het volgende:

[..]

Pff duhhhh! als je alle letters eerste letters van de zinnen waarin harry loopt achter elkaar zet, dan heb je die site.
Hmm...ik ga even puzzelen .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32801810
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 18:56 schreef Svensational het volgende:

[..]

Hmm...ik ga even puzzelen .
www.jtyrdfyrtdkiuy;oiubgdjrrtdvuyliuyuitvtyurctyvrtybruiybrtyur rty esrt ftyfr .com
uit een aspergernest
  zondag 4 december 2005 @ 11:37:13 #103
16245 CarOnline
met lange O
pi_32802310
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 16:14 schreef The_Goaly het volgende:
Ik denk dat Dumbledore Snape helemaal vertrouwt omdat Snape een unbreakeble vow voor hem heeft gemaakt. Zo weet hij zeker dat Snape te vertrouwen is.
Ja maar... nou nog es wat. Voldemort is een expert in occlumency (?!)
Dan wéét hij toch dat Snape voor Dumbledore werkt! Sneep is ook wel goed maar Voldemort natuurlijk stukken beter.
Die heeft hem natuurlijk zo in de smiezen en ik kan me niet voorstellen dat hij dat op Snape niet uitgeoefend heeft.
Screw them.
We're going home.
pi_32804048
quote:
Op zondag 4 december 2005 11:37 schreef CarOnline het volgende:

[..]

Dan wéét hij toch dat Snape voor Dumbledore werkt! Sneep is ook wel goed maar Voldemort natuurlijk stukken beter.
Die heeft hem natuurlijk zo in de smiezen en ik kan me niet voorstellen dat hij dat op Snape niet uitgeoefend heeft.
Pag. 463 'Sneep was een uiterst bedreven Occlumens' Zei Lupos, zijn stem klonk veel scherper en hardvochtiger als normaal. 'Dat hebben we altijd geweten.'

Dus ook al is Voldemort expert om bij iemand in zijn geest in te breken dan is Sneep daar goed tegen beschermd. De vraag is nu alleen of hij zijn geest beschermde tegen Perkamentus of tegen Voldemort.
I'd rather die like a man than live like a coward
  zondag 4 december 2005 @ 12:49:13 #105
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_32804163
quote:
Op zondag 4 december 2005 11:37 schreef CarOnline het volgende:

[..]

Voldemort is een expert in legillimency, Snape is een expert in occlumency. Hierdoor kon hij zijn werkelijke plannen geheim houden voor de Dark Lord, althans, dat is wat Dumbledore zei in deel 5, maar misschien had hij dus toch geheimen voor hemzelf
  zondag 4 december 2005 @ 17:07:05 #106
16245 CarOnline
met lange O
pi_32811448
Molluck en Vive ik dacht al dat het zoiets was. Maar dat vind ik net iets te gemakkelijk. Dus wat dat betreft denk ik nog steeds dat hij aan Voldemorts kant staat. En dus alles voor Dumbledore geheim houdt.

Anderzijds... de unbreakeble vow... dan zou het heel goed Dumbledore zijn kant kunnen zijn.
Dumbledore moeten vermoorden om een leerling van Dumbledore te sparen. En de gezondheid van Dumbledore was toch al slecht..

Argh! Lastig dit
Screw them.
We're going home.
  zondag 4 december 2005 @ 22:08:33 #107
13250 Lod
Sapere aude!
pi_32820271
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 16:20 schreef HiZ het volgende:
Maar alle gekheid op een stokje: over welke hint heb je het?
GNU Terry Pratchett
pi_32823741
quote:
Op zondag 4 december 2005 22:08 schreef Lod het volgende:

[..]

Maar alle gekheid op een stokje: over welke hint heb je het?
Lees maar eens goed wat Hagrid draagt.
pi_32827664
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:49 schreef Molluck het volgende:

[..]

Voldemort is een expert in legillimency, Snape is een expert in occlumency.
Wat was ook alweer het verschil? Een was gedachten lezen en een was gedachten tegen houden??
pi_32830892
quote:
Op maandag 5 december 2005 08:54 schreef Koningin het volgende:
[..]
Wat was ook alweer het verschil? Een was gedachten lezen en een was gedachten tegen houden??
legillimency: het binnendringen in andermans geest
occlumency: jezelf afschermen tegen het bovenstaande
pi_32831336
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:55 schreef Rainboww het volgende:

[..]

legillimency: het binnendringen in andermans geest
occlumency: jezelf afschermen tegen het bovenstaande
Danke
  maandag 5 december 2005 @ 14:32:56 #112
13250 Lod
Sapere aude!
pi_32835198
quote:
Op zondag 4 december 2005 23:53 schreef HiZ het volgende:
Lees maar eens goed wat Hagrid draagt.
In mijn versie draagt Hagrid het volgende:
quote:
He was crying quite silently, his face gleaming with tears, and in his arms, wrapped in purple velvet spangled with golden stars, was what Harry knew to be Dumbledore's body.
Ik zie niet hoe je hier uit kan halen dat Dumbledore nog steeds leeft.

Iets verder staat:
quote:
They could not see clearly what was happening at the front. Hagrid seemed to have placed the body carefully upon the table
Hier zou je misschien wat uit kunnen halen, maar dat vind ik te vergezocht eerlijk gezegd.
GNU Terry Pratchett
pi_32835886
Tja, is een moeilijke kwestie.
Hagrid heeft (net als Snape) altijd een vreemde relatie met Dumbledore gehad.
Wie weet wat die twee zich hebben afgesproken. Een lijk namaken lijkt me in de tovenaarswereld niet heel erg moeilijk....
  maandag 5 december 2005 @ 15:35:21 #114
13250 Lod
Sapere aude!
pi_32836806
Hagrid is niet neergezet als iemand die goed kan toneelspelen als het moet. Zijn verdriet is echt en als er al een complot is met DD dan zit Hagrid daar in ieder geval niet in.
GNU Terry Pratchett
pi_32838092
quote:
Op maandag 5 december 2005 15:35 schreef Lod het volgende:
Hagrid is niet neergezet als iemand die goed kan toneelspelen als het moet. Zijn verdriet is echt en als er al een complot is met DD dan zit Hagrid daar in ieder geval niet in.
Wie zegt dat??

Alles kan...(wat mij betreft)
pi_32838561
quote:
Op maandag 5 december 2005 14:32 schreef Lod het volgende:

[..]

In mijn versie draagt Hagrid het volgende:
[..]

Ik zie niet hoe je hier uit kan halen dat Dumbledore nog steeds leeft.

Iets verder staat:
[..]

Hier zou je misschien wat uit kunnen halen, maar dat vind ik te vergezocht eerlijk gezegd.
What Harry knew. Waarom staat daar niet gewoon 'Hagrid carried Dumbledore's body' ?

Dat is namelijk de logische zin in deze beschrijving, als het inderdaad Dumbledore's lijk was, dan had ook de lezer geweten dat het zijn lijk was en was het niet nodig om te zeggen dat Harry knew (geloofde in ieder geval). Door deze beschrijving wordt de mogelijkheid geopend om een verschil aan te brengen tussen wat Harry weet en wat de lezer weet.

In de Nederlandse vertaling wordt het ook 'droeg hij iets wat het lichaam van Perkamentus moest zijn realiseerde Harry zich'. Ook hier 'moest zijn' in plaats van 'was'.

Harry's perspectief is gebaseerd op wat hij denkt te zien. Maar Rowlings geeft heel duidelijk aan dat het zijn perpectief is.

O
  maandag 5 december 2005 @ 16:47:50 #117
58060 Apoc2003
Er gaat niets boven groningen!
pi_32838812
Maar daarentegen kan het ook zijn dat harry gewoon te ver weg zat om het goed te kunnen zien en dat dit gewoon zo geschreven is om dat te benadrukken.... we zullen t wel zin in deel 7

Weet iemand wanneer rowling gaat beginnen met schrijven ? Ik las ergens dat het boek misschien in de winkels ligt op 7-7-'07
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
  maandag 5 december 2005 @ 16:54:23 #118
88233 Steve
Still the best.
pi_32838951
quote:
Op maandag 5 december 2005 16:47 schreef Apoc2003 het volgende:

Weet iemand wanneer rowling gaat beginnen met schrijven ? Ik las ergens dat het boek misschien in de winkels ligt op 7-7-'07
Hee dat zou nog best kunnen! 't Is toch het magische getal hè. 7 Horcruxen e.d.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  maandag 5 december 2005 @ 17:58:25 #119
13250 Lod
Sapere aude!
pi_32840592
quote:
Op maandag 5 december 2005 16:39 schreef HiZ het volgende:
What Harry knew. Waarom staat daar niet gewoon 'Hagrid carried Dumbledore's body' ?
Omdat de zin in het eerste geval mooier is, meer impact heeft op het gevoel? Meer bijdraagt aan de toongeving van het verhaal? Etcetera etcetera etcetera.

Nee sorry, jouw redenering raakt m.i. kant noch wal en is zeker niet overtuigend genoeg om DD levend te laten zijn.
GNU Terry Pratchett
  maandag 5 december 2005 @ 18:14:47 #120
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_32840980
bovendien, een dode Dumbledore hoeft niet geheel afwezig te zijn uit de laatste boeken...

ik denk dat fawkes straks aan harry toekomt en dat hij het heus niet hoeft te stellen zonder DD hulp.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')