omdat dit in de europeese gemeenschap niet echt normaal is. ze zijn nu toch ook europees? wel de lusten en niet de 'lasten'. beetje emancipatie en modernisering mag er wel voor worden terugverwacht. de nieuwe president is natuurlijk geen persoon die de vrijheden van burgers goed doet.quote:Op zondag 20 november 2005 00:24 schreef Monidique het volgende:
Waarom worden we teruggeworpen naar een minder vrije tijd als twintig jaar geleden zo'n demonstratie waarschijnlijk ook al niet was toegestaan in Polen?
Natuurlijk, goed is het niet, maar we leven nu in een tijd dat het hier op een Nederlands forum besproken wordt en dat "Europa" zal blijven letten op de gang van zaken in een soeverein, democratisch Polen. Dat is een gigantische vooruitgang in vergelijking met zo'n twintig jaar geleden. Daarom vind ik ook niet dat dit een terugkeer naar minder vrije tijden is, of iets dergelijks, maar eerder een jammerlijke vertraging in de liberalisering van Europa en de wereld.quote:Op zondag 20 november 2005 00:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
omdat dit in de europeese gemeenschap niet echt normaal is. ze zijn nu toch ook europees? wel de lusten en niet de 'lasten'. beetje emancipatie en modernisering mag er wel voor worden terugverwacht. de nieuwe president is natuurlijk geen persoon die de vrijheden van burgers goed doet.
ja daar was ik in mijn op dan ook blij mee. misschien wat meer druk op de polen en hun nieuw gekozen president?quote:Op zondag 20 november 2005 00:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Natuurlijk, goed is het niet, maar we leven nu in een tijd dat het hier op een Nederlands forum besproken wordt en dat "Europa" er op zal blijven letten op de gang van zaken in een soeverein, democratisch Polen. Dat is een gigantische vooruitgang in vergelijking met decennia geleden.
Het hangt helemaal af van de reden van weigering en andere onbekende factoren. Waarom er bijvoorbeeld kennelijk zo hard is ingegrepen, is er daar een van. Maar met een natte vinger in de lucht zeg ik dat dat inderdaad zou moeten gebeuren.quote:Op zondag 20 november 2005 00:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja daar was ik in mijn op dan ook blij mee. misschien wat meer druk op de polen en hun nieuw gekozen president?
ik ben benieuwd wat voor consequenties dat heeft voor de manier waarop polen met hun homoseksuele medemens omgaat. een reprimande? anyhow ik hou het in de gaten.quote:Op zondag 20 november 2005 00:39 schreef Monidique het volgende:
Mensenrechten (gelijke behandeling, vrijheid van meningsuiting, etc.) zijn wat mij betreft zo belangrijk dat ze onder de jurisdictie van Brussel vallen. Waarschijnlijk is dit ook zo.
Het grote voordeel is dat de betrokken Polen gewoon naar de rechter kunnen stappen. Voordat Polen EU-lid was was de hoogste rechter een Poolse rechter, nu is dat een Europese Rechtbank, die hebben 'schijt aan' wat een of andere president of kerk vindt, als het in strijd met de wet is dan hebben ze zich aan te passen.quote:Op zondag 20 november 2005 00:40 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik ben benieuwd wat voor consequenties dat heeft voor de manier waarop polen met hun homoseksuele medemens omgaat. een reprimande? anyhow ik hou het in de gaten.
goede ontwikkeling, snap de president nog niet helemaal dan, dat weet hij toch?quote:Op zondag 20 november 2005 00:51 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Het grote voordeel is dat de betrokken Polen gewoon naar de rechter kunnen stappen. Voordat Polen EU-lid was was de hoogste rechter een Poolse rechter, nu is dat een Europese Rechtbank, die hebben 'schijt aan' wat een of andere president of kerk vindt, als het in strijd met de wet is dan hebben ze zich aan te passen.
Om in jouw woorden te blijven, dát zijn de lasten die de Poolse staat nu heeft en dát zijn de lusten die de betrokken benadeelde demonstrant nu heeft.
Hoeft niet per se in zijn nadeel te spelen, zo'n veroordeling door Europa. Dat kan anti-Europese gevoelens bij zijn kiezers aanwakkeren, waarna hij kan inspelen op die onvrede onder de bevolking om meer gedaan te krijgen van de EU.quote:Op zondag 20 november 2005 00:53 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
goede ontwikkeling, snap de president nog niet helemaal dan, dat weet hij toch?
Ach, dat is politiek. Je kunt het altijd proberen. Nederland (c.q. het dienstdoende kabinet) is ook een meester in het zich niet aan de wet houden. Er wordt wat afgelogen, gesjoemeld of rekbaar omgegaan met de wet.quote:Op zondag 20 november 2005 00:53 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
goede ontwikkeling, snap de president nog niet helemaal dan, dat weet hij toch?
dat zou wel erg laf zijn, maar een mogelijkheid. netzoals parijs niks aan de rellen deed om zo meer geld van de europese unie los te peuteren. alles is mogelijk in het spel met de grote knikkers idd.quote:Op zondag 20 november 2005 01:00 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Hoeft niet per se in zijn nadeel te spelen, zo'n veroordeling door Europa. Dat kan anti-Europese gevoelens bij zijn kiezers aanwakkeren, waarna hij kan inspelen op die onvrede onder de bevolking om meer gedaan te krijgen van de EU.
Politiek is een vreemd spelletje...![]()
en vergeet het begrotingstekort niet waar nederland het braafste jongetje van de klas speelde.quote:Op zondag 20 november 2005 01:02 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ach, dat is politiek. Je kunt het altijd proberen. Nederland (c.q. het dienstdoende kabinet) is ook een meester in het zich niet aan de wet houden. Er wordt wat afgelogen, gesmoemeld of rekbaar omgegaan met de wet.
Hebben jij of ik daar last van dan kunnen we dus naar de rechter stappen (dan kun je nog Jan Peter Balkenende of Gerrit Zalm heten, die hebben zich ook maar aan de wet te houden). Helaas moet je in de praktijk wel eerst het hele nationale circuit doorlopen dus duurt het makkelijk tien jaar maar tegenwoordig is de dreiging vaak al genoeg.
Beroemd voorbeeld is dat hele Korenwolfgedoe in Limburg destijds. De Nederlandse overheid dacht zich wel even te kunnen ontrekken aan regelgeving, tot dan toe ging het altijd goed. Helaas voor ze floot de rechter ze terug. Sinds dat geval laat over het algemeen geen land/provincie/gemeente het meer zo ver komen.
Ach, ja. NL is er altijd als de kippen bij om zichzelf als het braafste jongetje van de klas te bestempelen als het haar uitkomt, in de praktijk klopt er niets van. Er zijn nauwelijks Europese landen te noemen die zo laks zijn met het overnemen van verplichte zaken die gezamelijk zijn afgesproken, NL hoort vrijwel altijd bij de laatste drie. Verder is er zoveel gesjoemel met de economische cijfers nodig geweest om NL toe te mogen laten treden tot de EMU, daar kunnen Italie en Griekenland nog wat van leren.quote:Op zondag 20 november 2005 01:04 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en vergeet het begrotingstekort niet waar nederland het braafste jongetje van de klas speelde.
waar staan we op het lijste van relatief grooste nettobetaler? overigens wil ik in dit topic verder graag vooral afschuw horen over de manier waarop polen met zijn homoseksuele medemens omgaat.quote:Op zondag 20 november 2005 01:12 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ach, ja. NL is er altijd als de kippen bij om zichzelf als het braafste jongetje van de klas te bestempelen als het haar uitkomt, in de praktijk klopt er niets van. Er zijn nauwelijks Europese landen te noemen die zo laks zijn met het overnemen van verplichte zaken die gezamelijk zijn afgesproken, NL hoort vrijwel altijd bij de laatste drie. Verder is er zoveel gesjoemel met de economische cijfers nodig geweest om NL toe te mogen laten treden tot de EMU, daar kunnen Italie en Griekenland nog wat van leren.
Het hele 'braafste jongetje van de klas/grootste nettobetaler/hoeder van afspraken' verhaal is puur binnenlands gebruik, de rest van Europa weet wel beter.
want?quote:Op zondag 20 november 2005 01:17 schreef -Angel- het volgende:
Geheel terecht dat een dergelijke demonstratie uit elkaar wordt geslagen.
wel jammer dat de kerk zich gelijkstelt aan de extreem-rechtse kant van polen. is niet zo goed voor het toch al dogmatische imago van een kerk die steeds verder zou moeten emanciperen.quote:Op zondag 20 november 2005 01:23 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Als je geen toestemming hebt, moet je ook een demonstratie gaan houden.
Je kunt uiteraard een demonstratie houden tegen het feit dat je geen toestemming kreeg, bedoel je?quote:Op zondag 20 november 2005 01:23 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Als je geen toestemming hebt, moet je ook geen demonstratie gaan houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |