Binnen de DSM-IV valt pedofilie onder seksuele stoornissen. In die zin is het een feit dat het een stoornis is, en verder niet discutabel.quote:Op maandag 21 november 2005 17:03 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Stoornis, afwijking. Daar was ik het mee eens, heb je een paar posts terug kunnen lezen, omdat het simpelweg afwijkt van het gemiddelde.
Dolgraag, maar daar is dit het topic niet voor, en ik heb geen grote behoefte er een te openen, omdat ik het al vaak genoeg heb geprobeerd (en dat waren vooral hypothetische situaties. Eigenlijk had het dus weinig waarde, maar er viel over te discussiëren).quote:Op maandag 21 november 2005 17:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat zgn. stereotype beeld komt niet uit het niets denk ik. Maar ook wanneer ik dat beeld buiten beschouwing laat, lijkt mij dat er een duidelijk verschil is tussen homoseksualiteit, waar 2 gelijkwaardige mensen iets met elkaar doen, iets heel anders is dan pedoseksualiteit, waar 1 van de partijen een kind is, dat een heel ander denk- en belevingskader heeft dan een volwassene, waarvan de bedoeling is dat die uiteindelijk zelf zich tot een evenwichtige volwassene ontwikkelt.
Het is imo dan ook niet goed te praten door de excessen weg te laten, en dat heeft weinig te maken met taboes, maar eerder met aantoonbare feiten, zoals kinderen die er mee te maken krijgen zich minder ontwikkelen tot evenwichtige volwassenen, en je dus zou zeggen dat hun pedoseksuele ervaringen ze beschadigd hebben. Ik heb het hier dan niet alleen over penetratie, maar ook over mildere vormen van seksuele omgang.
Mocht je pedoseksualiteit willen promoten, dan zou ik graag zien dat dit op basis van feiten gebeurt, en niet op basis van sentimenten. Laat mij bijvoorbeeld eens verhalen horen van kinderen die er als volwassene beter van geworden zijn.
DSM-IV merkt wel meer zaken als psychologische stoornis aan waarover discussie mogelijk en nodig is dus dat noem ik niet echt een argument, of wil je nu echt pedofilie op gelijke hoogte stellen met fetishisme of voortijdige zaadlozing?quote:Op maandag 21 november 2005 17:06 schreef Alicey het volgende:
Binnen de DSM-IV valt pedofilie onder seksuele stoornissen. In die zin is het een feit dat het een stoornis is, en verder niet discutabel.
Gaarne on-topic verder.
Nu kan ik dit gaan verdedigen, wat voor mij moeilijk wordt, omdat het een ietwat vreemde stelling is waar ik het niet echt mee eens ben ("pedofilie is vergelijkbaar met homofilie").quote:Op maandag 21 november 2005 17:15 schreef Alicey het volgende:
Ik heb het over seks in het algemeen, ook wanneer het niet op penetratie of orale seks aankomt. Je hebt wel gelijk met het feit dat het erg off-topic gaat wanneer we over "succesverhalen" gaan praten. Die lijn volgend stel ik voor om bij de feiten te blijven.
Een andere reden waarom ik pedofilie als iets totaal anders zie als homofilie, is omdat homofielen een levensrelatie met elkaar kunnen hebben, en een pedofiele relatie gedoemd is te stranden, omdat het kind nou eenmaal volwassen wordt.
Laat jezelf niet bang maken... Dit is het populaire Amerikaanse "profile of a pedophile"-idee, ik vind het meer een mislukte pedo-checklist... Zo lees ik dat ik eerst een kwetsbaar kind uitzoek, dan zonder ik het af, en vervolgens misbruik ik het. En met bedreigingen zorg ik dat het kind niets zegt.quote:Op maandag 21 november 2005 17:24 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik denk dat ik het ergste aan pedofilie vind dat ze (de pedofielen) meestal misbruik maken van de onschuld van een kind. Pedofielen zorgen ervoor dat het kind er in gaat geloven dat het ok is om aangeraakt te worden op geslachtsdelen, en ook at het leuk en lekker is om iemand anders daar aan te raken.
Kinderen van een jonge leeftijd hoeven niet bezig te zijn met seks en aanverwante zaken.
Door een leuk verhaal of toneelstukje op te voeren kan een pedofiel een kind volledig inpakken. Dat vind ik echt wel en beangstigend idee.
Bij homofilie is er geen sprake (meestal dan) van misbruik van één van de twee, aangezien ze er beide toe ingestemd hebben en oud en wijs genoeg zijn om zelf die beslissingen te kunnen maken. Ik denk dat pedofilie en homoseksualiteit eigenlijk niet met elkaar vergeleken kunnen worden.
Nouja, expirimenteren met leeftijdsgenootjes gebeurt nog wel eens, maar dat is een uitzonderingsgevalletje. Over het algemeen zijn die kinderen nog niet met seks bezig, maar daaruit kan je alleen maar afleiden dat het initiatief nooit of zelden van het kind uit zal gaan. Dat betekent niet dat het kind het in alle andere gevallen niet zal willen, of akelig zal vinden. Het kan best prettig voelen voor een kind op dat moment. De negatieve gevolgen komen (als ze komen) vaak later pas, als het kind ouder wordt en merkt dat het niet "normaal" is.quote:Op maandag 21 november 2005 17:44 schreef Tha_Erik het volgende:
Hoe kan seks bij een kind (nog geen puber) nou vrijwillig zijn, daar is het kind op die leeftijd toch nog helemaal niet mee bezig?
Pardon? Sexspelletjes spelen is een heel normaal fenomeen onder leeftijdgenootjes.quote:Op maandag 21 november 2005 17:52 schreef in-limboy het volgende:
Nouja, expirimenteren met leeftijdsgenootjes gebeurt nog wel eens, maar dat is een uitzonderingsgevalletje.
Kinderen zijn dus wel degelijk met sex bezig, maar op hun eigen niveau. Dat wil zeggen: zonder volwassenen. De reden dat zij dus niet uit zichzelf volwassenen benaderen is dus een andere dan die jij aanvoert: Ze hebben er gewoon geen behoefte aan. Dit in tegenstelling tot die volwassene die kinderen benadert. Dát maakt het (mede) zo verwerpelijk; de volwassene gebruikt het kind ter behoeftenbevrediging.quote:Over het algemeen zijn die kinderen nog niet met seks bezig, maar daaruit kan je alleen maar afleiden dat het initiatief nooit of zelden van het kind uit zal gaan.
Joh, die Russische kindertjes van 4 hebben ook niet zo'n zin om uit zichzelf topturner te worden. Maar ach, als je ze op de juiste manier stimuleert (...) kunnen ze het best aan hoor, 20 uur per week trainen. En lijden ze er schade door? Valt toch reuze mee, dat wordt ze gewoon aangepraat...quote:Dat betekent niet dat het kind het in alle andere gevallen niet zal willen, of akelig zal vinden. Het kan best prettig voelen voor een kind op dat moment. De negatieve gevolgen komen (als ze komen) vaak later pas, als het kind ouder wordt en merkt dat het niet "normaal" is.
quote:Op maandag 21 november 2005 18:19 schreef Moonah het volgende:
Tot slot, en daarna hoop ik voor eens en voor altijd de verleiding te weerstaan met jou in discussie te gaan:
Een aantal posts naar boven werd door Alicey gesteld dat met seks dingen als penetratie bedoeld werd. En daar zijn ze dus niet mee bezig, maar was wel waar we het over hadden. Ontdekkende seksspelletjes zijn dus de (veelvoorkomende!) uitzondering op het niet bezig zijn met seks van kinderen. Tevreden?quote:Op maandag 21 november 2005 18:19 schreef Moonah het volgende:
[..]
Pardon? Sexspelletjes spelen is een heel normaal fenomeen onder leeftijdgenootjes.
Onvrijwillige indoctrinatie zie ik niet gelijk aan het op een gevaarlijke manier 'verwennen' van kinderen. Zo ervaren ze dat op dat moment. Let op dat ik dit specifieke puntje al omkaderd had met waarom het alsnog niet kon.quote:Joh, die Russische kindertjes van 4 hebben ook niet zo'n zin om uit zichzelf topturner te worden. Maar ach, als je ze op de juiste manier stimuleert (...) kunnen ze het best aan hoor, 20 uur per week trainen. En lijden ze er schade door? Valt toch reuze mee, dat wordt ze gewoon aangepraat...![]()
Omdat dit een discussieforum is, en op dit discussieforum zijn nogal wat mensen die hun mening rondom dit onderwerp hebben rusten op wat moreel geäccepteerd is (of, in dit geval, níet geaccepteerd is). Mijn doel is niet goedpraten, maar mensen een zetje geven om zo bij henzelf te moeten kijken waarom ze eigenlijk vinden wat ze vinden. 'Het randje' ligt alleen aan het onderwerp. Zoals ik ooit ook gezegd heb, op andere fora verdedig ik even hard de tegenovergestelde stellingen. Omdat de mensen in dat forum 'vast zitten' in een andere denkvisie.quote:Tot slot, en daarna hoop ik voor eens en voor altijd de verleiding te weerstaan met jou in discussie te gaan:
Waarom zoek jij zo de grens van het acceptabele?
Waarom wil jij zo nodig 'op het randje lopen'?
Waarom blijf je niet gewoon ver weg van die grens?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |