Ik mag toch hopen dat dit gaat gelden voor studenten die per 1 sept. 2006 aan de opleiding beginnen en niet voor de mensen die nu al aflossen?quote:***************************************
Studieschuld aflossen in 25 jaar
DEN HAAG Studenten krijgen tien jaar
langer de tijd om hun studieschuld af
te betalen.Staatssecretaris Rutte noemt
in zijn nieuwe studiefinancieringsplan
een termijn van 25 jaar,in plaats van
de huidige 15.Na die 25 jaar wordt de
rest van de schuld kwijtgescholden.
De hoogte van het salaris bepaalt het
tempo waarin de schuld moet worden
afgelost.De aflossing mag bijvoorbeeld
voor de aankoop van een huis worden
onderbroken.Rutte staat een maximale
onderbreking toe van vijf jaar.
Studenten mogen maximaal zes jaar over
hun studie doen.Het collegegeld wordt
daarna verdubbeld tot 3000 euro.
***************************************[
Mijn studieschuld nietquote:Op vrijdag 18 november 2005 23:27 schreef popolon het volgende:
Gut zeg, in Nederland is studeren nog spotgoedkoop vergeleken met de rest van Europa en de wereld.
Doe je best eens, dan betaal je die schuld binnen een paar jaar af.
Ik heb een redelijk salaris maar mijn vrouw is naar de Uni in de VS geweest, da's pas een studieschuld.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:29 schreef snoekiesnoek het volgende:
[..]
Mijn studieschuld niet![]()
Of heb jij zo'n hoog salaris dat je meer dan 300 euro netto ervan kan missen elke maand?
Ja, dat had ik ook moeten doen achteraf gezien...quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:29 schreef _-rally-_ het volgende:
En ook werken naast je studie is een nog steeds een goede optie.
Amerika is echt erg inderdaad, maar daar is toch een systeem van vooruitbetalen?quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:30 schreef popolon het volgende:
Ik heb een redelijk salaris maar mijn vrouw is naar de Uni in de VS geweest, da's pas een studieschuld.
Ook.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:33 schreef snoekiesnoek het volgende:
Amerika is echt erg inderdaad, maar daar is toch een systeem van vooruitbetalen?
Ja, daar ga je inderdaad vanuit... maar in de praktijk is het vaak anders tegenwoordig met deze arbeidsmarkt. Ik werk bijvoorbeeld momenteel op MBO niveau omdat er op HBO niveau (waarvoor ik mijn diploma heb) in een straal van 100 km niks te vinden is. En verhuizen doe je ook niet meer zo snel als je getrouwd bent en je vrouw ook werk heeft in de omgeving...quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:34 schreef PLAE@ het volgende:
Het is toch de bedoeling da tje met je HBO of universitaire opleiding een beetje een fatsoenlijk salaris kan scoren uiteindelijk.
Zijn de bealstingen niet ook veel lager in de VS? Dat scheelt natuurlijk ook een boel.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:36 schreef popolon het volgende:
[..]
Ook.
Die van haar valt nog mee vergeleken met anderen, mede omdat ze altijd gewerkt heeft naast de studie.
Ik vergelijk het dan maar een beetje en vind dat je je niet te druk moet maken, zeker niet als je gewoon je papieren gaat halen.
En de rente is bijna nihil, maar da's een ander verhaal.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Zijn de bealstingen niet ook veel lager in de VS? Dat scheelt natuurlijk ook een boel.
ja! daarom is t in scandinavie etc gratis.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:29 schreef snoekiesnoek het volgende:
[..]
Mijn studieschuld niet![]()
Of heb jij zo'n hoog salaris dat je meer dan 300 euro netto ervan kan missen elke maand?
in heel scandinavie is het voor zo ver ik weet GRATIS, de overheid betaald het. (en ja belastingen zijn daar natuurlijk hoger)quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:27 schreef popolon het volgende:
Gut zeg, in Nederland is studeren nog spotgoedkoop vergeleken met de rest van Europa en de wereld.
Doe je best eens, dan betaal je die schuld binnen een paar jaar af.
In principe vind ik dat je een schuld gewoon moet afbetalen, met rente.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:22 schreef snoekiesnoek het volgende:
...
Ik zit al op 8 jaar aflossen en de schuld lijkt alleen maar groter te worden door de rente
Mag ik zometeen zeker nog eens 17 jaar bijna 300 euro in de maand betalen aan de overheid ipv 7 jaar...![]()
![]()
![]()
Daar ben ik het niet mee eens. Wat jij wilt past binnen een wijdverbreide misvatting dat (met name arbeids-)voorwaarden alleen maar kunnen verbeteren en nooit zouden kunnen verslechteren; daarmee de mensen na jou opzadelend met slechtere voorwaarden en door jou veroorzaakte kosten/lasten.quote:Ik mag toch hopen dat dit gaat gelden voor studenten die per 1 sept. 2006 aan de opleiding beginnen en niet voor de mensen die nu al aflossen?
Ook de voortgezette (lees HBO's, uni's e.d.) studies?quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:46 schreef Jesper_ het volgende:
[..]
in heel scandinavie is het voor zo ver ik weet GRATIS, de overheid betaald het. (en ja belastingen zijn daar natuurlijk hoger)
Kans op een goedbetaalde baan is niet genoeg, dan heb je 100% zekerheid nodig als het nooit verkeerd mag gaan.quote:Op zaterdag 19 november 2005 08:10 schreef BennyNL het volgende:
moest je maar een studie volgen die kans biedt op een goedbetaalde baan
quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:24 schreef TC03 het volgende:
Wel leuk. Eerst 25 jaar studeren, dan 25 jaar werken, dan kanker krijgen en van het geld dat je over houdt een mooie pruik kopen.
meer afhankelijk van waar je zit dan wat je doet.quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:00 schreef popolon het volgende:
In de VS kost een jaar College (beetje afhankelijk van wat je doet) al snel $15.000 - $25.000
Onderwijs is gratis en tot zover ik weet, mag je ook je leven lang studeren. Opleiding is gratis maar studiefinanciering is niet superhoog en ook daar moet je later een deel terug betalen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:46 schreef Jesper_ het volgende:
[..]
in heel scandinavie is het voor zo ver ik weet GRATIS, de overheid betaald het. (en ja belastingen zijn daar natuurlijk hoger)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |