Ik mag toch hopen dat dit gaat gelden voor studenten die per 1 sept. 2006 aan de opleiding beginnen en niet voor de mensen die nu al aflossen?quote:***************************************
Studieschuld aflossen in 25 jaar
DEN HAAG Studenten krijgen tien jaar
langer de tijd om hun studieschuld af
te betalen.Staatssecretaris Rutte noemt
in zijn nieuwe studiefinancieringsplan
een termijn van 25 jaar,in plaats van
de huidige 15.Na die 25 jaar wordt de
rest van de schuld kwijtgescholden.
De hoogte van het salaris bepaalt het
tempo waarin de schuld moet worden
afgelost.De aflossing mag bijvoorbeeld
voor de aankoop van een huis worden
onderbroken.Rutte staat een maximale
onderbreking toe van vijf jaar.
Studenten mogen maximaal zes jaar over
hun studie doen.Het collegegeld wordt
daarna verdubbeld tot 3000 euro.
***************************************[
Mijn studieschuld nietquote:Op vrijdag 18 november 2005 23:27 schreef popolon het volgende:
Gut zeg, in Nederland is studeren nog spotgoedkoop vergeleken met de rest van Europa en de wereld.
Doe je best eens, dan betaal je die schuld binnen een paar jaar af.
Ik heb een redelijk salaris maar mijn vrouw is naar de Uni in de VS geweest, da's pas een studieschuld.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:29 schreef snoekiesnoek het volgende:
[..]
Mijn studieschuld niet![]()
Of heb jij zo'n hoog salaris dat je meer dan 300 euro netto ervan kan missen elke maand?
Ja, dat had ik ook moeten doen achteraf gezien...quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:29 schreef _-rally-_ het volgende:
En ook werken naast je studie is een nog steeds een goede optie.
Amerika is echt erg inderdaad, maar daar is toch een systeem van vooruitbetalen?quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:30 schreef popolon het volgende:
Ik heb een redelijk salaris maar mijn vrouw is naar de Uni in de VS geweest, da's pas een studieschuld.
Ook.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:33 schreef snoekiesnoek het volgende:
Amerika is echt erg inderdaad, maar daar is toch een systeem van vooruitbetalen?
Ja, daar ga je inderdaad vanuit... maar in de praktijk is het vaak anders tegenwoordig met deze arbeidsmarkt. Ik werk bijvoorbeeld momenteel op MBO niveau omdat er op HBO niveau (waarvoor ik mijn diploma heb) in een straal van 100 km niks te vinden is. En verhuizen doe je ook niet meer zo snel als je getrouwd bent en je vrouw ook werk heeft in de omgeving...quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:34 schreef PLAE@ het volgende:
Het is toch de bedoeling da tje met je HBO of universitaire opleiding een beetje een fatsoenlijk salaris kan scoren uiteindelijk.
Zijn de bealstingen niet ook veel lager in de VS? Dat scheelt natuurlijk ook een boel.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:36 schreef popolon het volgende:
[..]
Ook.
Die van haar valt nog mee vergeleken met anderen, mede omdat ze altijd gewerkt heeft naast de studie.
Ik vergelijk het dan maar een beetje en vind dat je je niet te druk moet maken, zeker niet als je gewoon je papieren gaat halen.
En de rente is bijna nihil, maar da's een ander verhaal.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Zijn de bealstingen niet ook veel lager in de VS? Dat scheelt natuurlijk ook een boel.
ja! daarom is t in scandinavie etc gratis.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:29 schreef snoekiesnoek het volgende:
[..]
Mijn studieschuld niet![]()
Of heb jij zo'n hoog salaris dat je meer dan 300 euro netto ervan kan missen elke maand?
in heel scandinavie is het voor zo ver ik weet GRATIS, de overheid betaald het. (en ja belastingen zijn daar natuurlijk hoger)quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:27 schreef popolon het volgende:
Gut zeg, in Nederland is studeren nog spotgoedkoop vergeleken met de rest van Europa en de wereld.
Doe je best eens, dan betaal je die schuld binnen een paar jaar af.
In principe vind ik dat je een schuld gewoon moet afbetalen, met rente.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:22 schreef snoekiesnoek het volgende:
...
Ik zit al op 8 jaar aflossen en de schuld lijkt alleen maar groter te worden door de rente
Mag ik zometeen zeker nog eens 17 jaar bijna 300 euro in de maand betalen aan de overheid ipv 7 jaar...![]()
![]()
![]()
Daar ben ik het niet mee eens. Wat jij wilt past binnen een wijdverbreide misvatting dat (met name arbeids-)voorwaarden alleen maar kunnen verbeteren en nooit zouden kunnen verslechteren; daarmee de mensen na jou opzadelend met slechtere voorwaarden en door jou veroorzaakte kosten/lasten.quote:Ik mag toch hopen dat dit gaat gelden voor studenten die per 1 sept. 2006 aan de opleiding beginnen en niet voor de mensen die nu al aflossen?
Ook de voortgezette (lees HBO's, uni's e.d.) studies?quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:46 schreef Jesper_ het volgende:
[..]
in heel scandinavie is het voor zo ver ik weet GRATIS, de overheid betaald het. (en ja belastingen zijn daar natuurlijk hoger)
Kans op een goedbetaalde baan is niet genoeg, dan heb je 100% zekerheid nodig als het nooit verkeerd mag gaan.quote:Op zaterdag 19 november 2005 08:10 schreef BennyNL het volgende:
moest je maar een studie volgen die kans biedt op een goedbetaalde baan
quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:24 schreef TC03 het volgende:
Wel leuk. Eerst 25 jaar studeren, dan 25 jaar werken, dan kanker krijgen en van het geld dat je over houdt een mooie pruik kopen.
meer afhankelijk van waar je zit dan wat je doet.quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:00 schreef popolon het volgende:
In de VS kost een jaar College (beetje afhankelijk van wat je doet) al snel $15.000 - $25.000
Onderwijs is gratis en tot zover ik weet, mag je ook je leven lang studeren. Opleiding is gratis maar studiefinanciering is niet superhoog en ook daar moet je later een deel terug betalen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:46 schreef Jesper_ het volgende:
[..]
in heel scandinavie is het voor zo ver ik weet GRATIS, de overheid betaald het. (en ja belastingen zijn daar natuurlijk hoger)
Ze berekenen de aflossing sowieso aan de hand van de maximale termijn. Daarbij houden ze wel rekening met een minimaal en maximaal aflosbedrag per maand. Maar ga er maar vanuit dat je in de loop van het laatste jaar van aflossen (dus na 15 of 25 jaar) pas van je schuld af bent, tenzij je schuld zo laag is dat je al eerder alles hebt afgelost (tegen minimale maandaflossing), of je schuld zo hoog is dat je na 15 of 25 jaar nog niet alles hebt kunnen aflossen (tegen maximale maandaflossing).quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:22 schreef snoekiesnoek het volgende:
Ik zit al op 8 jaar aflossen en de schuld lijkt alleen maar groter te worden door de rente
Mag ik zometeen zeker nog eens 17 jaar bijna 300 euro in de maand betalen aan de overheid ipv 7 jaar...![]()
![]()
![]()
Dat is toch wel een ernstig negatief punt aan Scandinaviequote:Op zaterdag 19 november 2005 10:56 schreef ChrisJX het volgende:
Volgens mij is Scandinavië sowieso beterEn ik drink toch geen bier
quote:Op maandag 21 november 2005 10:31 schreef ethiraseth het volgende:
^ Hij vraagt toch niet om commentaar op zijn situatie?
Nu al 29 000 euro betaald en je verwacht nog eens 58 000 euro te moeten betalen?quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:22 schreef snoekiesnoek het volgende:
![]()
![]()
Ja, de intermediair gaat er van uit dat jij vlucht naar een degelijk Westers land en dat jij je netjes laat uitschrijven uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en dat je meldt wat je toekomstige verblijfsplaats zal zijn et cetera.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:33 schreef snoekiesnoek het volgende:
In de intermediair stond trouwens ook een interessant artikel dat vluchten naar het buitenland geen zin heeft, ze wisten altijd iedereen wel te vinden zodat je mag gaan terugbetalen.
Maar als je daar naar toe gaat, waarom zou je dan eerst gaan studeren? Ga dan direct na je middelbare-schoolexamens daar naartoe, scheelt een boel examenstress en regenbuien.quote:Op dinsdag 22 november 2005 12:14 schreef Bismarck het volgende:
.... De eilanden in de Bismarck-archipel (waarvan de meeste bij Papua Nieuw-Guinea behoren) bieden uitstekende mogelijkheden om te schuilen. Wel uitkijken voor kannibalen.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 11:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is toch wel een ernstig negatief punt aan Scandinavie. Verder heb je daar natuurlijk ABBA, kwaliteitsmeubilair van Ikea, foute eugenetica rond WOII, Quisling, omvallende auto's ivm overstekende elanden, afgedankte mobieltjes in het toilet, het Stockholmsyndroom ... euh hebben ze eigenlijk wel positieve punten
![]()
Wat is in hemelsnaam 1500 euro?quote:Op woensdag 23 november 2005 16:48 schreef Botje96 het volgende:
¤ 300,-- per maandHoe hoog is je studieschuld dan wel niet
Zit momenteel op ¤ 1.500,- aan geleend geld bij IB
3,8%quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:37 schreef Rio het volgende:
Rente is geloof ik 6% bij de IBG.
Ik kom nog uit de tijd voor de prestatiebeurs en van de ov's die het hele jaar geldig waren op elke dag van de weekquote:Op woensdag 23 november 2005 16:48 schreef Botje96 het volgende:
¤ 300,-- per maandHoe hoog is je studieschuld dan wel niet
Diploma gelukkig wel behaald, 3 studies gedaan en de laatste was eindelijk leuk en interessant genoeg om af te maken.quote:Op maandag 21 november 2005 09:44 schreef Hexagon het volgende:
300 euro per maand en dat 15 jaar lang?
Heb je soms jaren maximaal geleend en verder nooit je diploma gehaald?
Misschien mag je kiezen?quote:Op dinsdag 22 november 2005 09:28 schreef Hexagon het volgende:
Ik wete het niet maar meestal gaan dat soort regelingen in bij een nieuwe lichting studenten en krijgen de huidige studenten er niet mee te maken.
Al weet ik het niet zeker.
Wat een kutstreek dat je partner geacht wordt maar even mee te betalen. Wat nou als je zoiets hebt van 'ik trouw wel met jou maar ik houd gewoon een aparte rekening aan en wil mn eigen financien regelen' dat kan dan dus niet. Nee je wordt geacht mee te gaan betalen aan wat je partner verbrast heeft aan uitgaan, wijven etc. (ff overdreven gesteld he)quote:Op woensdag 23 november 2005 22:38 schreef snoekiesnoek het volgende:
[..]
Misschien mag je kiezen?
Ik zat trouwens even te rekenen, je gelooft het niet:
stel, je bent 28 als je klaar bent met je studie. Je schuld die je hebt opgebouwd moet je in 25 jaar terugbetalen. Je krijgt echter kinderen en gaat eerst 5 jaar de schuld op pauze zetten om het geld voor je kinderen te gebruiken. Aflossing begint dus niet op je 28e, maar op je 33e.
De IBG heeft leuk besloten dat als je samenwoont of trouwt, je dit moet opgeven. Het inkomen van je partner wordt meegenomen in de berekening en zij moet meebetalen. Je hoeft dit niet te doen, maar dan moet je elk jaar dat je haar niet opgeeft 1 jaar extra zelf aflossen. Zit je dus niet op 25 ,maar op 50 jaar als je het nooit doet.
Kortom, je bent 83 als je klaar bent met aflossen![]()
![]()
![]()
Ja hier ben ik ook wel benieuwd naar.....iemand een antwoord hierop?quote:Op donderdag 24 november 2005 13:20 schreef tulpje6 het volgende:
[..]
En wat nu dan als je partner zelf ook een studieschuld heeft? Dan moet zij dus jou helpen aflossen en jij haar? Das toch ook omslachtig dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |