abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32387711
We beginnen het weekeinde weer leuk (bron: teletekst nos):
quote:
Studieschuld aflossen in 25 jaar

DEN HAAG Studenten krijgen tien jaar
langer de tijd om hun studieschuld af
te betalen.Staatssecretaris Rutte noemt
in zijn nieuwe studiefinancieringsplan
een termijn van 25 jaar,in plaats van
de huidige 15.Na die 25 jaar wordt de
rest van de schuld kwijtgescholden.

De hoogte van het salaris bepaalt het
tempo waarin de schuld moet worden
afgelost.De aflossing mag bijvoorbeeld
voor de aankoop van een huis worden
onderbroken.Rutte staat een maximale
onderbreking toe van vijf jaar.

Studenten mogen maximaal zes jaar over
hun studie doen.Het collegegeld wordt
daarna verdubbeld tot 3000 euro.
***************************************[
Ik mag toch hopen dat dit gaat gelden voor studenten die per 1 sept. 2006 aan de opleiding beginnen en niet voor de mensen die nu al aflossen?

Ik zit al op 8 jaar aflossen en de schuld lijkt alleen maar groter te worden door de rente
Mag ik zometeen zeker nog eens 17 jaar bijna 300 euro in de maand betalen aan de overheid ipv 7 jaar...
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:24:30 #2
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_32387773
Wel leuk. Eerst 25 jaar studeren, dan 25 jaar werken, dan kanker krijgen en van het geld dat je over houdt een mooie pruik kopen.
Ten percent faster with a sturdier frame
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:27:02 #3
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_32387843
Gut zeg, in Nederland is studeren nog spotgoedkoop vergeleken met de rest van Europa en de wereld.

Doe je best eens, dan betaal je die schuld binnen een paar jaar af.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_32387916
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:27 schreef popolon het volgende:
Gut zeg, in Nederland is studeren nog spotgoedkoop vergeleken met de rest van Europa en de wereld.

Mijn studieschuld niet
Of heb jij zo'n hoog salaris dat je meer dan 300 euro netto ervan kan missen elke maand?
pi_32387922
Als je bang bent voor een studieschuld, kun je ook eerst gaan werken en dan studeren. Werkt sowieso heel verhelderend; het zelf betalen van de studie werkt daarnaast voor velen waarschijnlijk ook nog behoorlijk motiverend.

En ook werken naast je studie is een nog steeds een goede optie.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:30:26 #6
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_32387949
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:29 schreef snoekiesnoek het volgende:

[..]

Mijn studieschuld niet
Of heb jij zo'n hoog salaris dat je meer dan 300 euro netto ervan kan missen elke maand?
Ik heb een redelijk salaris maar mijn vrouw is naar de Uni in de VS geweest, da's pas een studieschuld.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_32388037
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:29 schreef _-rally-_ het volgende:
En ook werken naast je studie is een nog steeds een goede optie.
Ja, dat had ik ook moeten doen achteraf gezien...

Studiebeurs is linke soep, het is erg makkelijk om te lenen en je krijgt niks te horen over het aflossen. Na je studie zit je echter met de gebakken peren... Als je studenten echter verteld dat ze voor 4 jaar lenen minimaal 200 euro netto in de maand 25 jaar moeten betalen, dan zal er vast straks geen bijbaantje meer vrij zijn...

In de intermediair stond trouwens ook een interessant artikel dat vluchten naar het buitenland geen zin heeft, ze wisten altijd iedereen wel te vinden zodat je mag gaan terugbetalen.

Kijk, het is mijn eigen schuld. Ik had gewoon niet zo op mijn kont moeten zitten en zuipen en te lang over mijn studie doen door de vele vrouwelijke studentes. Maar er zijn ook mensen die ouders met een laag inkomen hebben en dus moeten lenen om te kunnen studeren en daardoor 25 jaar in de shit terechtkomen is echt erg.
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:30 schreef popolon het volgende:
Ik heb een redelijk salaris maar mijn vrouw is naar de Uni in de VS geweest, da's pas een studieschuld.
Amerika is echt erg inderdaad, maar daar is toch een systeem van vooruitbetalen?
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:34:52 #8
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32388093
Het is toch de bedoeling da tje met je HBO of universitaire opleiding een beetje een fatsoenlijk salaris kan scoren uiteindelijk.
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:36:31 #9
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_32388145
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:33 schreef snoekiesnoek het volgende:

Amerika is echt erg inderdaad, maar daar is toch een systeem van vooruitbetalen?
Ook.

Die van haar valt nog mee vergeleken met anderen, mede omdat ze altijd gewerkt heeft naast de studie.

Ik vergelijk het dan maar een beetje en vind dat je je niet te druk moet maken, zeker niet als je gewoon je papieren gaat halen.
pi_32388159
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:34 schreef PLAE@ het volgende:
Het is toch de bedoeling da tje met je HBO of universitaire opleiding een beetje een fatsoenlijk salaris kan scoren uiteindelijk.
Ja, daar ga je inderdaad vanuit... maar in de praktijk is het vaak anders tegenwoordig met deze arbeidsmarkt. Ik werk bijvoorbeeld momenteel op MBO niveau omdat er op HBO niveau (waarvoor ik mijn diploma heb) in een straal van 100 km niks te vinden is. En verhuizen doe je ook niet meer zo snel als je getrouwd bent en je vrouw ook werk heeft in de omgeving...

In de intermediair (kan ik helaas niet inscannen omdat hij op mijn werk ligt) wordt ook vermeld dat iedereen denkt dat hij/zij wel een baan krijgt met een hoog salaris, maar dat komt niet zo vaak meer voor waardoor iedereen met een schuld blijft zitten de laatste jaren.
pi_32388273
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:36 schreef popolon het volgende:

[..]

Ook.

Die van haar valt nog mee vergeleken met anderen, mede omdat ze altijd gewerkt heeft naast de studie.

Ik vergelijk het dan maar een beetje en vind dat je je niet te druk moet maken, zeker niet als je gewoon je papieren gaat halen.
Zijn de bealstingen niet ook veel lager in de VS? Dat scheelt natuurlijk ook een boel.
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:41:37 #12
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_32388289
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:40 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Zijn de bealstingen niet ook veel lager in de VS? Dat scheelt natuurlijk ook een boel.
En de rente is bijna nihil, maar da's een ander verhaal.
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:45:14 #13
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_32388403
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:29 schreef snoekiesnoek het volgende:

[..]

Mijn studieschuld niet
ja! daarom is t in scandinavie etc gratis.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_32388436
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:27 schreef popolon het volgende:

in heel scandinavie is het voor zo ver ik weet GRATIS, de overheid betaald het. (en ja belastingen zijn daar natuurlijk hoger)
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:55:23 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32388652
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:22 schreef snoekiesnoek het volgende:
...

Ik zit al op 8 jaar aflossen en de schuld lijkt alleen maar groter te worden door de rente
Mag ik zometeen zeker nog eens 17 jaar bijna 300 euro in de maand betalen aan de overheid ipv 7 jaar...
In principe vind ik dat je een schuld gewoon moet afbetalen, met rente.

Als het echter erg problematisch wordt, zou er een soort regeling kunnen worden ontwikkeld die vergelijkbaar zou kunnen zijn met de regelingen waarbij schulden van ontwikkelingslanden worden kwijtgescholden die toch niet meer inbaar zijn. Vaak heb is de hoofdsom dan al 1 of 2 keer afgelost; alleen door de oplopende rente op rente blijft de schuld oplopen.

Wel vraag ik me af hoe je aan zulke hoge studieschulden kunt komen?
Gewoon 4-5 jaar studeren en dan werken, of heb je meerdere studies gedaan ofzo?
Ben iig. blij dat ik zonder studieschuld ben afgestudeerd en wens je succes bij het afbetalen.
quote:
Ik mag toch hopen dat dit gaat gelden voor studenten die per 1 sept. 2006 aan de opleiding beginnen en niet voor de mensen die nu al aflossen?
Daar ben ik het niet mee eens. Wat jij wilt past binnen een wijdverbreide misvatting dat (met name arbeids-)voorwaarden alleen maar kunnen verbeteren en nooit zouden kunnen verslechteren; daarmee de mensen na jou opzadelend met slechtere voorwaarden en door jou veroorzaakte kosten/lasten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hyperdude op 19-11-2005 08:36:03 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_32388657
Ik vind het niet meer dan normaal dat je gewoon je lening zou moeten aflossen hoor... Waarom zouden ze je het uberhaupt kwijtschelden, lekker makkelijk, iets lenen en het dan niet (helemaal) aflossen....
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:59:22 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32388754
Dat vind ik ook, maar als mensen 10000 hebben geleend en dan gedurende 10 jaar al iets van 15-20000 hebben terugbetaald wordt het wel een beetje wrang.
En van een kale kip valt ook niet echt veel te plukken.
  zaterdag 19 november 2005 @ 00:00:05 #18
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_32388774
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:46 schreef Jesper_ het volgende:

[..]

in heel scandinavie is het voor zo ver ik weet GRATIS, de overheid betaald het. (en ja belastingen zijn daar natuurlijk hoger)
Ook de voortgezette (lees HBO's, uni's e.d.) studies?

In de VS kost een jaar College (beetje afhankelijk van wat je doet) al snel $15.000 - $25.000
  zaterdag 19 november 2005 @ 07:57:13 #19
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_32392282
Nu nog een rente die niet meer dan inflatiecorrecterend is en het zou perfect zijn (voor mijn studieschuld dan )
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_32392308
moest je maar een studie volgen die kans biedt op een goedbetaalde baan
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
  zaterdag 19 november 2005 @ 08:22:28 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32392342
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 08:10 schreef BennyNL het volgende:
moest je maar een studie volgen die kans biedt op een goedbetaalde baan
Kans op een goedbetaalde baan is niet genoeg, dan heb je 100% zekerheid nodig als het nooit verkeerd mag gaan.

Als jij vantevoren weet dat je met een bepaalde opleiding altijd een goed betaalde baan krijgt heb je een mooie oplossing voor de NL werkloosheid gevonden!

Dat je iets moet gaan studeren waar je "wat mee kunt" is natuurlijk wel eens ondergesneeuwd/geschreeuwd onder "doe maar iets wat je leuk vindt".
pi_32392353
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:24 schreef TC03 het volgende:
Wel leuk. Eerst 25 jaar studeren, dan 25 jaar werken, dan kanker krijgen en van het geld dat je over houdt een mooie pruik kopen.
!!!!!!11111
  zaterdag 19 november 2005 @ 08:40:00 #23
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_32392378
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 00:00 schreef popolon het volgende:
In de VS kost een jaar College (beetje afhankelijk van wat je doet) al snel $15.000 - $25.000
meer afhankelijk van waar je zit dan wat je doet.

en ivy league is nog duurder
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
  zaterdag 19 november 2005 @ 10:50:30 #24
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_32393776
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:46 schreef Jesper_ het volgende:

[..]

Onderwijs is gratis en tot zover ik weet, mag je ook je leven lang studeren. Opleiding is gratis maar studiefinanciering is niet superhoog en ook daar moet je later een deel terug betalen.

Leuk detail in Zweden is wel, dat als je na het voortgezet onderwijs aan het werk bent gegaan en daarna weer wil studeren, de overheid 2 jaar lang een behoorlijk percentage van dat inkomen als studiefinanciering geeft. De overheid wil hier wel graag een kenniseconomie!
pi_32393874
Volgens mij is Scandinavië sowieso beter En ik drink toch geen bier
pi_32394432
quote:

Ze berekenen de aflossing sowieso aan de hand van de maximale termijn. Daarbij houden ze wel rekening met een minimaal en maximaal aflosbedrag per maand. Maar ga er maar vanuit dat je in de loop van het laatste jaar van aflossen (dus na 15 of 25 jaar) pas van je schuld af bent, tenzij je schuld zo laag is dat je al eerder alles hebt afgelost (tegen minimale maandaflossing), of je schuld zo hoog is dat je na 15 of 25 jaar nog niet alles hebt kunnen aflossen (tegen maximale maandaflossing).
pi_32394567
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 10:56 schreef ChrisJX het volgende:
Volgens mij is Scandinavië sowieso beter En ik drink toch geen bier
Dat is toch wel een ernstig negatief punt aan Scandinavie . Verder heb je daar natuurlijk ABBA, kwaliteitsmeubilair van Ikea, foute eugenetica rond WOII, Quisling, omvallende auto's ivm overstekende elanden, afgedankte mobieltjes in het toilet, het Stockholmsyndroom ... euh hebben ze eigenlijk wel positieve punten
pi_32396874
En hoe denk je dat dat allemaal betaald wordt in Scandinavie? Juist, door torenhoge belastingen, 60-70% zit je dan wel aan Heel tof...
  zaterdag 19 november 2005 @ 13:37:19 #29
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_32397586
Gaat het over wat studies kosten in andere landen over over hetgeen TS postte?

Wanneer je er 25 jaar ipv 15 jaar over mag doen, leidt dat uiteraard tot een lagere annuiteit per maand dan de EUR 300,= die je nu hebt.

Die annuiteit kun je hier berekenen: http://www.hypotheek-abc.nl/berekening/annuiteit.html

25 jaar = 300 maanden
15 jaar = 180 maanden

Rente is geloof ik 6% bij de IBG.

Oh ja, vul je oorspronkelijke studieschuld in. Zo kun je een aardige indicatie krijgen.
Ik heb al een boek.
pi_32407197
In België is het ook een pak goedkoper Ongeveer 550EUR per jaar als je geen studietoelage krijgt.
  maandag 21 november 2005 @ 09:44:42 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_32446110
300 euro per maand en dat 15 jaar lang?

Heb je soms jaren maximaal geleend en verder nooit je diploma gehaald?

Overigens wordt er idd vanuit gegaan dat je studeert voor een salaris waarmee je het geld kan missen. Dus wanneer je kiest voor een branche waar geen flikker te verdienen valt (een of andere gebakken lucht studie) dan is dat deels je eigen keuze. Het is nu wat minder gemakkelijk aan een baan te komen. Maar je plaatst je in een soort slachtofferrol waarbij je het hele systeem maar slecht vind en de overheid de schuld heeft.

Ga iig niet hierzielig lopen doen en zoek een andere oplossing. Mocht je het echt niet kunnen betalen laat IBG een draagkrachtmeting. En ga gewoon op zoek naar een betere baan. Desnoods een beetje buiten je studie. Immers maakt bij veel banen het niet uit welk diploma je hebt maar willen ze enkel dat je het HBO nivo bewezen hebt. En ja het is even wat minder geweest op de arbeidsmarkt. Maar dat verandert ook wel weer. En mischien woon je gewoon in een deel van Nederland waar het kut is qua werkgelegenheid. Dat wordt mischien toch verhuizen.
  maandag 21 november 2005 @ 10:31:03 #32
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_32446869
^ Hij vraagt toch niet om commentaar op zijn situatie?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_32448797
quote:
Op maandag 21 november 2005 10:31 schreef ethiraseth het volgende:
^ Hij vraagt toch niet om commentaar op zijn situatie?

Precies.

Er zijn 2 redenen waarom je nu 300 per maand moet dokken.
1. Je hebt geen draagkrachtmeting gedaan en moet gezien de grootte van je schuld zoveel betalen.
2. Je verdient een bedrag waarvan IBG vastgesteld heeft dat je 300 kan en moet betalen.
  maandag 21 november 2005 @ 14:44:51 #34
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_32452971
Ik vind het wel een goede regeling eigenlijk.

Met een beetje mazzel maakt dit de eerder genoemde categorie "doe maar iets wat je leuk vindt"-studenten wat kleiner. De hoeveelheid psychologie- en culturele antropologie studenten is enorm, terwijl daar nauwelijks banen voor zijn.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
pi_32459528
Oei das wel kut ja, dat je nu 10 jaar langer mag moet aflossen.
Is dit plan er al definitief door dan? En zoja voor wie geldt dit?

Ik ben in september 2004 met mn studie gestopt vanwege gezondheidsredenen. Nooit iets geleend, maarja prestatiebeurs dus mn basisbeurs+OV van 3 jaar moet ik terugbetalen. En das rond de 7000 euro denk ik (rente erbij).
Ik moet hier in januari 2007 mee beginnen. Ik ben dus nog niet bezig met aflossen, maar al wel een jaar gestopt met mn studie.

Geldt dit dan ook voor mij omdat ik nog niet aan het aflossen ben? Of alleen voor de mensen die nu nog studeren?
  dinsdag 22 november 2005 @ 09:28:11 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_32473146
Ik wete het niet maar meestal gaan dat soort regelingen in bij een nieuwe lichting studenten en krijgen de huidige studenten er niet mee te maken.

Al weet ik het niet zeker.
  dinsdag 22 november 2005 @ 09:59:29 #37
3542 Gia
User under construction
pi_32473682
quote:

Nu al 29 000 euro betaald en je verwacht nog eens 58 000 euro te moeten betalen?

Wat voor studie heb jij gevolgd?
  dinsdag 22 november 2005 @ 12:14:09 #38
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_32476460
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:33 schreef snoekiesnoek het volgende:
In de intermediair stond trouwens ook een interessant artikel dat vluchten naar het buitenland geen zin heeft, ze wisten altijd iedereen wel te vinden zodat je mag gaan terugbetalen.
Ja, de intermediair gaat er van uit dat jij vlucht naar een degelijk Westers land en dat jij je netjes laat uitschrijven uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en dat je meldt wat je toekomstige verblijfsplaats zal zijn et cetera.

Goede kans dat als jij halsoverkop vlucht naar een inheems oord zoals één van de vele eilanden in de Pacific dat de IB-groep je niet weet te vinden. Wel goed je eiland uitkiezen. Voor je het weet ben je in overzeese gebiedsdelen van Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk en weten ze je alsnog te vinden. De eilanden in de Bismarck-archipel (waarvan de meeste bij Papua Nieuw-Guinea behoren) bieden uitstekende mogelijkheden om te schuilen. Wel uitkijken voor kannibalen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bismarck op 22-11-2005 13:01:20 ]
That's...Montgomery Clift, honey!
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:30:25 #39
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32485689
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 12:14 schreef Bismarck het volgende:

.... De eilanden in de Bismarck-archipel (waarvan de meeste bij Papua Nieuw-Guinea behoren) bieden uitstekende mogelijkheden om te schuilen. Wel uitkijken voor kannibalen.
Maar als je daar naar toe gaat, waarom zou je dan eerst gaan studeren? Ga dan direct na je middelbare-schoolexamens daar naartoe, scheelt een boel examenstress en regenbuien.
  woensdag 23 november 2005 @ 11:50:53 #40
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_32503477
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 11:37 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat is toch wel een ernstig negatief punt aan Scandinavie . Verder heb je daar natuurlijk ABBA, kwaliteitsmeubilair van Ikea, foute eugenetica rond WOII, Quisling, omvallende auto's ivm overstekende elanden, afgedankte mobieltjes in het toilet, het Stockholmsyndroom ... euh hebben ze eigenlijk wel positieve punten
Mooie vrouwen
  woensdag 23 november 2005 @ 13:19:00 #41
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_32505543
quote:
Op woensdag 23 november 2005 11:50 schreef MewBie het volgende:

[..]

Mooie vrouwen
Dat (grote) voordeel weegt niet op tegen dat irritante fjordengedoe.
Ik heb al een boek.
pi_32511446
¤ 300,-- per maand Hoe hoog is je studieschuld dan wel niet

Zit momenteel op ¤ 1.500,- aan geleend geld bij IB
  woensdag 23 november 2005 @ 19:12:04 #43
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32515440
quote:
Op woensdag 23 november 2005 16:48 schreef Botje96 het volgende:

Zit momenteel op ¤ 1.500,- aan geleend geld bij IB
Wat is in hemelsnaam 1500 euro?

Eigenlijk is het wel logisch dat het niet kwijtgescholden wordt. Je krijgt de kans om een studie te doen, doe je er uiteindelijk niks mee dan is dat je eigen schuld en moet je gewoon lekker op de blaren zitten.
  woensdag 23 november 2005 @ 20:01:47 #44
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_32517013
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:37 schreef Rio het volgende:
Rente is geloof ik 6% bij de IBG.
3,8%

Of geld dit tarief alleen als je nog bezig bent met je studie, dat het na het behalen van je diploma naar 6 gaat?
pi_32522155
quote:
Op woensdag 23 november 2005 16:48 schreef Botje96 het volgende:
Ik kom nog uit de tijd voor de prestatiebeurs en van de ov's die het hele jaar geldig waren op elke dag van de week

Na 7 jaar studeren is hij wel een beetje hoog geworden, maar ach, ik heb mijn diploma wel behaald en dat kan ik bijv. niet zeggen van veel vrienden die gestopt zijn met hun opleidingen... en die hebben nu schulden die ze moeten terugbetalen aan de ibg zonder dat ze een papiertje hebben.

Het afbetalen hangt trouwens ook af van je inkomen en omdat mijn vrouw ook aan mijn schuld bijdraagt is het zo hoog (dubbel inkomen).
pi_32522324
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:44 schreef Hexagon het volgende:
300 euro per maand en dat 15 jaar lang?

Heb je soms jaren maximaal geleend en verder nooit je diploma gehaald?
Diploma gelukkig wel behaald, 3 studies gedaan en de laatste was eindelijk leuk en interessant genoeg om af te maken.

Teveel zuipen, vriendinnetjes, in het buitenland gewoond, gewerkt en toch beurs gehouden omdat het tijdelijk was (werd uiteindelijk een jaar...).

Wel een fantastische tijd gehad die 7 jaar, heb er geen spijt van, maar had beter wat zuiniger kunnen zijn achteraf. Trouwens iets van 4 jaar maximaal geleend en de laatse 2 jaar van mijn 7 jarige studie waren ook een lening omdat je beurs na 5 jaar stopt.

Maar zoals ik al zei, ik heb mijn diploma en het heeft wat gekost, maar nu heb ik ook wat
pi_32522513
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 09:28 schreef Hexagon het volgende:
Ik wete het niet maar meestal gaan dat soort regelingen in bij een nieuwe lichting studenten en krijgen de huidige studenten er niet mee te maken.

Al weet ik het niet zeker.
Misschien mag je kiezen?

Ik zat trouwens even te rekenen, je gelooft het niet:

stel, je bent 28 als je klaar bent met je studie. Je schuld die je hebt opgebouwd moet je in 25 jaar terugbetalen. Je krijgt echter kinderen en gaat eerst 5 jaar de schuld op pauze zetten om het geld voor je kinderen te gebruiken. Aflossing begint dus niet op je 28e, maar op je 33e.

De IBG heeft leuk besloten dat als je samenwoont of trouwt, je dit moet opgeven. Het inkomen van je partner wordt meegenomen in de berekening en zij moet meebetalen. Je hoeft dit niet te doen, maar dan moet je elk jaar dat je haar niet opgeeft 1 jaar extra zelf aflossen. Zit je dus niet op 25 ,maar op 50 jaar als je het nooit doet.

Kortom, je bent 83 als je klaar bent met aflossen
pi_32534960
quote:
Op woensdag 23 november 2005 22:38 schreef snoekiesnoek het volgende:

[..]

Misschien mag je kiezen?

Ik zat trouwens even te rekenen, je gelooft het niet:

stel, je bent 28 als je klaar bent met je studie. Je schuld die je hebt opgebouwd moet je in 25 jaar terugbetalen. Je krijgt echter kinderen en gaat eerst 5 jaar de schuld op pauze zetten om het geld voor je kinderen te gebruiken. Aflossing begint dus niet op je 28e, maar op je 33e.

De IBG heeft leuk besloten dat als je samenwoont of trouwt, je dit moet opgeven. Het inkomen van je partner wordt meegenomen in de berekening en zij moet meebetalen. Je hoeft dit niet te doen, maar dan moet je elk jaar dat je haar niet opgeeft 1 jaar extra zelf aflossen. Zit je dus niet op 25 ,maar op 50 jaar als je het nooit doet.

Kortom, je bent 83 als je klaar bent met aflossen
Wat een kutstreek dat je partner geacht wordt maar even mee te betalen. Wat nou als je zoiets hebt van 'ik trouw wel met jou maar ik houd gewoon een aparte rekening aan en wil mn eigen financien regelen' dat kan dan dus niet. Nee je wordt geacht mee te gaan betalen aan wat je partner verbrast heeft aan uitgaan, wijven etc. (ff overdreven gesteld he)
En wat nu dan als je partner zelf ook een studieschuld heeft? Dan moet zij dus jou helpen aflossen en jij haar? Das toch ook omslachtig dan?
pi_32538005
quote:
Op donderdag 24 november 2005 13:20 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

En wat nu dan als je partner zelf ook een studieschuld heeft? Dan moet zij dus jou helpen aflossen en jij haar? Das toch ook omslachtig dan?
Ja hier ben ik ook wel benieuwd naar.....iemand een antwoord hierop?
  donderdag 24 november 2005 @ 16:37:59 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_32540547
Ik denk dan dat ze de twee schulden bij elkaar optellen en jullie als financiele partners samen een hoger bedrag moeten opbrengen om in 15 (of 25) jaar je schuld af te betalen. Tenzij jullie dat niet kunnen betalen. Dan zal het zoveel zijn als het IBG vind dat jullie er aan kunnen missen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')