abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33501692
quote:
Op donderdag 29 december 2005 12:50 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Muzikaal net zozeer als curtis en smith?
Puur muzikaal misschien niet (ligt er misschien aan wat je daar mee bedoelt), maar je moet het ook in de tijdgeest zien. The Velvet Underground waren in hun tijd zeker wel vernieuwend en zijn muzikaal een nieuwe weg ingeslagen. Dus, ja
pi_33501822
quote:
Op donderdag 29 december 2005 12:53 schreef kamagurka het volgende:
Over jouw selectieve leesgedrag nu ook, bovendien zit je me te stalken dus

Donder op, topicvervuiling!
Vind je eng hè, mensen om je heen.
Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
You are a legend in a lovely game
pi_33502054
quote:
Op donderdag 29 december 2005 12:53 schreef cafca het volgende:

[..]

Puur muzikaal misschien niet (ligt er misschien aan wat je daar mee bedoelt), maar je moet het ook in de tijdgeest zien. The Velvet Underground waren in hun tijd zeker wel vernieuwend en zijn muzikaal een nieuwe weg ingeslagen. Dus, ja
Ik hoor namelijk weinig aanknopingspunten muzikaal tussen velvet underground en de meeste new wave die ik ken...

Maar qua avantgardisme of experiment zou je kunnen zeggen dat ze een voorlopersfunctie hadden op vele bandjes die zich anno eind 70 begin 80 begonnen te ontplooien. Alhoewel er toen niet één grondlegger was. Kraftwerk misschien op electronisch gebied...
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_33503510
Capa donder op met je off-topic gezeik.

Over Velvet Underground: hun invloed was niet echt muzikaal maar betrof meer hun houding, hun fuck you-attitude, het experimenteren met van alles en nog wat, die Warhol pipo die er om heen hing, dat hele 'underground' New Yorkse avant garde wereldje. Dat werkte als een magneet op latere punkbandjes, dusdanig dat het tegenwoordig heel cool is om VU als inspiratiebron te noemen. Maar om de muziek gaat dat dus niet echt.

Muzikaal was het allemaal zo boeiend niet, vergeleken met bijv. Jimi Hendrix of Joni Mitchell, waarvan de laatste lichtjaren muzikaler en gedurfder was dan VU maar gewoon niet 'cool' genoeg om tegenwoordig nog mensen aan te spreken zoals VU.

Als Lou Reed 15 jaar later was op komen zetten en niet uit New York maar uit Tuchsahoola zou komen, zou hij tegenwoordig volkomen vergeten zijn. Punt is dat die hele underground/Sixties-attitude bij Velvet Underground hun muzikale leegte verbloemt, in die zin dat die band toch hoog aangeschreven blijft staan, terwijl het hele doomgedoe bij eighties bands hun muzikale kwaliteiten juist overschaduwt, in die zin dat hun vaak veel betere muziek onder het tapijt wordt geveegd omdat Smith, Curtis en anderen zulke aanstellers zouden zijn.
  donderdag 29 december 2005 @ 13:49:13 #255
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33503588
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:46 schreef Soul79 het volgende:
Capa donder op met je off-topic gezeik.

Over Velvet Underground: hun invloed was niet echt muzikaal maar betrof meer hun houding, hun fuck you-attitude, het experimenteren met van alles en nog wat, die Warhol pipo die er om heen hing, dat hele 'underground' New Yorkse avant garde wereldje. Dat werkte als een magneet op latere punkbandjes, dusdanig dat het tegenwoordig heel cool is om VU als inspiratiebron te noemen. Maar om de muziek gaat dat dus niet echt.

Muzikaal was het allemaal zo boeiend niet, vergeleken met bijv. Jimi Hendrix of Joni Mitchell, waarvan de laatste lichtjaren muzikaler en gedurfder was dan VU maar gewoon niet 'cool' genoeg om tegenwoordig nog mensen aan te spreken zoals VU.

Als Lou Reed 15 jaar later was op komen zetten en niet uit New York maar uit Tuchsahoola zou komen, zou hij tegenwoordig volkomen vergeten zijn. Punt is dat die hele underground/Sixties-attitude bij Velvet Underground hun muzikale leegte verbloemt, in die zin dat die band toch hoog aangeschreven blijft staan, terwijl het hele doomgedoe bij eighties bands hun muzikale kwaliteiten juist overschaduwt, in die zin dat hun vaak veel betere muziek onder het tapijt wordt geveegd omdat Smith, Curtis en anderen zulke aanstellers zouden zijn.
Alhoewel ik het niet eens met je ben, heb ik wel een vraag:
Hebben Smith en Curtis het dan niet geheel aan zichzelf te wijten?
pi_33503720
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:49 schreef peaceman het volgende:

Alhoewel ik het niet eens met je ben, heb ik wel een vraag:
Hebben Smith en Curtis het dan niet geheel aan zichzelf te wijten?
Wel als je vindt dat ze rekening hadden moeten houden met wat de 'gevestigde' muziekcritici van hen vonden.
pi_33503748
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:46 schreef Soul79 het volgende:

Als Lou Reed 15 jaar later was op komen zetten en niet uit New York maar uit Tuchsahoola zou komen, zou hij tegenwoordig volkomen vergeten zijn.

Jij kan er ook wat van Soul!

Ik ben het ook weer grotendeels met je eens... Ik vind Lou Reed solo eigenlijk nog wat sterker (Berlin), maar het haalt bijvoorbeeld het niveau Nick Cave niet of amper -Als je het toch ergens mee moet vergelijken dan-
  donderdag 29 december 2005 @ 13:57:26 #258
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33503862
Nick Cave, daar moet ik me nog steeds eens in verdiepen. Vertel eens kamagurka, wat is een goed begin? Zijn optreden op Lowlands vond ik erg gaaf, dus het moet er toch eens van komen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  Moderator donderdag 29 december 2005 @ 13:59:08 #259
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_33503905
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Nick Cave, daar moet ik me nog steeds eens in verdiepen. Vertel eens kamagurka, wat is een goed begin? Zijn optreden op Lowlands vond ik erg gaaf, dus het moet er toch eens van komen.
zijn best of is erg fijn
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 29 december 2005 @ 13:59:24 #260
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33503918
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:53 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Wel als je vindt dat ze rekening hadden moeten houden met wat de 'gevestigde' muziekcritici van hen vonden.
Nou ik vind dat niet hoor, maar je geeft het als argument dat ze mede daardoor ondergsneeuwd zijn (wat ik niet vind, maar dat terzijde). Dan is het gewoon hun eigen schuld. Met deze kanttekening dat beide heren natuurlijk totaal niet bezig zijn geweest met hun 'eeuwigheidswaarde'.
pi_33503984
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je van de manische nummers houdt: Tender prey (mercy seat is een killing nummer!) en kicking against the pricks.

Zijn meer coherente en rustigere muziek staat op Let love in, henry's dream (een van mijn favoriete platen!) en the boatman's call... alle zeer goed eigenlijk
  donderdag 29 december 2005 @ 14:01:49 #262
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33503999
quote:
Op donderdag 29 december 2005 09:54 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Iconen als the cure mogen worden afgezeken als puberaal, maar we mogen niet aan heiligdommen als sly and the family stone komen of booker t natuurlijk, want dát is muziek voor de meer ontwikkelden. En míj elitair noemen

Dag meneer
Sorry hoor, je bent abuis. Je noemt dit nu, maar deze groepen behoren niet tot mijn luistersfeer. Ik heb me expres niet uitgesproken over mijn precieze voorkeur, omdat het geen gemeenplaats is zoals de muziek die jij noemt (helaas maar noodgedwongen).
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
  donderdag 29 december 2005 @ 14:02:16 #263
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33504011
Ik wilde niet gelijk zijn hele discografie aanschaffen.

Maar ik zal eens iets opzoeken van de cd's die je noemt.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  donderdag 29 december 2005 @ 14:02:38 #264
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33504018
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:01 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Als je van de manische nummers houdt: Tender prey (mercy seat is een killing nummer!) en kicking against the pricks.

Zijn meer coherente en rustigere muziek staat op Let love in, henry's dream (een van mijn favoriete platen!) en the boatman's call... alle zeer goed eigenlijk
Ik ben zeer gecharmeerd van As i sad sadly by her side
  donderdag 29 december 2005 @ 14:05:18 #265
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33504099
quote:
Op donderdag 29 december 2005 12:15 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Je leest mijn posts ook verder niet he.. Ik kom met tegenargumenten waarom ik het niet met iemand eens ben, iemand vind het daarop nodig om lafjes iets over "dooie muziek" te mompelen en denkt dat daarmee de kous af is
Ik ga echt niet om me tegen jou smaak aan te bemoeien even tijdelijk mijn oordeel over een groep aanpassen. En je stuurt er zelf op aan om daar een andersluidend oordeel over te horen dan je eigen, nogal in je zelf opgaande, mening.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
pi_33504207
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:59 schreef peaceman het volgende:

[..]

Nou ik vind dat niet hoor, maar je geeft het als argument dat ze mede daardoor ondergsneeuwd zijn (wat ik niet vind, maar dat terzijde). Dan is het gewoon hun eigen schuld. Met deze kanttekening dat beide heren natuurlijk totaal niet bezig zijn geweest met hun 'eeuwigheidswaarde'.
Maar als dat zo is, waarom moet dat dan hún schuld zijn En Ian Curtis was zeker niet bezig met zijn eeuwigheidswaarde nee

Ik vind namelijk uit de reacties van jazoiets en anderen in dit topic ook weer duiidelijk getuigen dat mensen dit soort artiesten dus veel te makkelijk afrekenen op hun uiterlijk of vermeende aanstellerij en DUS de muziek maar inferieur moet zijn... in die zin heeft soul79 dus gewoon gelijk met zijn punt.
  donderdag 29 december 2005 @ 14:11:40 #267
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33504325
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:08 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Maar als dat zo is, waarom moet dat dan hún schuld zijn En Ian Curtis was zeker niet bezig met zijn eeuwigheidswaarde nee
Oke laat ik het anders verwoorden. Dan heeft het imago wat ze zichzelf hebben opgelegd schuld aan het feit dat 'men' hun muziek over het hoofd ziet. Hun imago heeft blijkbaar een negatief effect op 'men'.
En nogmaals ik deel die mening niet! Maar ik deel ook niet de mening dat VU wel zoveel in het voetlicht staat.
pi_33504401
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:05 schreef Jazoist het volgende:

[..]

Ik ga echt niet om me tegen jou smaak aan te bemoeien even tijdelijk mijn oordeel over een groep aanpassen. En je stuurt er zelf op aan om daar een andersluidend oordeel over te horen dan je eigen, nogal in je zelf opgaande, mening.
Je vroeg zelf om swingende muziek, maar een definitie daarvan geef je niet

Als jij swingend bij voorbeeld (let wel: ik hou rekening met eventuele afwijkingen in uw smaak!!)alleen maar ziet als wat jengelnegers met een trommeltje, een piano en wat blazers, tsja, dan moet ik je teleurstellen. Die muziek is volgens mij 40/50 jaar geleden ongeveer al vervolmaakt. En ik vind dat verder ook niet swingend, dus kan ik je er niet bij helpen...

Zo beter?
  donderdag 29 december 2005 @ 14:21:48 #269
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33504703
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:13 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Je vroeg zelf om swingende muziek, maar een definitie daarvan geef je niet

Als jij swingend bij voorbeeld (let wel: ik hou rekening met eventuele afwijkingen in uw smaak!!)alleen maar ziet als wat jengelnegers met een trommeltje, een piano en wat blazers, tsja, dan moet ik je teleurstellen. Die muziek is volgens mij 40/50 jaar geleden ongeveer al vervolmaakt. En ik vind dat verder ook niet swingend, dus kan ik je er niet bij helpen...

Zo beter?
dat bedoel ik nou..
pi_33504741
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:11 schreef peaceman het volgende:

[..]

Oke laat ik het anders verwoorden. Dan heeft het imago wat ze zichzelf hebben opgelegd schuld aan het feit dat 'men' hun muziek over het hoofd ziet. Hun imago heeft blijkbaar een negatief effect op 'men'.
En nogmaals ik deel die mening niet! Maar ik deel ook niet de mening dat VU wel zoveel in het voetlicht staat.
Ik deel de mening in dusverre dat mensen geneigd zijn artiesten met een bepaalde curiositeitswaarde zoals bijvoorbeeld ook Bowie is, muzikaal niet altijd serieus te nemen. Dat heeft denk ik te maken met een flinke dosis (bij de critici) negatieve aandacht die dit soort mensen trekken op basis van hun confronterende uiterlijk of strapatsen. Ook Morisson is hier een bekend voorbeeld van. Tis dat ie uit de 60s komt want anders zou zijn geloofwaardigheid helemaal 0 zijn.

VU is gewoon hip geworden omdat het de cultband van warhol was en de factory, heeft verdomde weinig met hun muziek te maken ben ik bang... meer de albumhoezen idd Volgens mij was VU in de jaren 80 en begin 90 namelijk veel minder hip..
pi_33504835
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:21 schreef Jazoist het volgende:

[..]

dat bedoel ik nou..
Nouja, ik hoef zwarte muziek toch niet per definitie swingend te vinden..?

Of is het zo juist wél goed
pi_33504844
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:11 schreef peaceman het volgende:

[..]

Tegenwoordig valt het idd nogal mee, het is meer midden en eind jaren '90 dat de VU nog flink de hemel in werd geprezen. Het aparte is dat momenteel uitgerekend Joy Division een beetje aan een revival bezig is.
  donderdag 29 december 2005 @ 14:26:11 #273
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33504851
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:22 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik deel de mening in dusverre dat mensen geneigd zijn artiesten met een bepaalde curiositeitswaarde zoals bijvoorbeeld ook Bowie is, muzikaal niet altijd serieus te nemen. Dat heeft denk ik te maken met een flinke dosis (bij de critici) negatieve aandacht die dit soort mensen trekken op basis van hun confronterende uiterlijk of strapatsen. Ook Morisson is hier een bekend voorbeeld van. Tis dat ie uit de 60s komt want anders zou zijn geloofwaardigheid helemaal 0 zijn.

VU is gewoon hip geworden omdat het de cultband van warhol was en de factory, heeft verdomde weinig met hun muziek te maken ben ik bang... meer de albumhoezen idd Volgens mij was VU in de jaren 80 en begin 90 namelijk veel minder hip..
The Cure is naar mijn mening ook hartstikke hip tegenwoordig, beetje te naar mijn idee... Dus ik zie nog steeds niet dat VU tegenwoordig hipper zou zijn. Ik merk dat zelf in elk geval niet. Ben wel met je eens dat de albumhoezen een rol zouden kunnen spelen als VU idd hipper is dan The Cure.
pi_33504919
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik wilde niet gelijk zijn hele discografie aanschaffen.

Maar ik zal eens iets opzoeken van de cd's die je noemt.
Tender prey en henry's dream dan
  donderdag 29 december 2005 @ 14:30:06 #275
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33504996
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:25 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Tegenwoordig valt het idd nogal mee, het is meer midden en eind jaren '90 dat de VU nog flink de hemel in werd geprezen. Het aparte is dat momenteel uitgerekend Joy Division een beetje aan een revival bezig is.
Ja en dat komt eigenlijk door de doorbraak van bands als Interpol en The Editors.
En ook natuurlijk doordat New Order nog steeds cd's uitbrengt en ook op tournee gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')