quote:
Op vrijdag 25 november 2005 13:23 schreef RM-rf het volgende:[..]
Niet van 'leven' (dieren kennen geen religie), maar wel van 'bewustzijn' en van sociale collectieve structuren ...
Ieder bewust wezen zal op zoek gaan naar 'betekenis' en 'verklaringen' voor zijn bestaan.
Net zozeer kennen enkel bewuste wezens bv. Kunst, die ze een betekenis toekennen (apen kunnen misschien wel met verf 'kladderen' maar het kunnen hooguit mensen zijn die daaraan vervolgens een bepaalde 'waarde' toekennen).
Wat betreft jouw bewering dat de soemeriers van hun goden schrijven geleerd zouden hebben, wat hun overlevering/mytholgie zegt (en geloof jij dat als een feitelijke waarheid? dat mag verder, zolang je maar niet beweert dat jouw opvatting van 'waarheid' meerwaar zou zijn als de opvatting van iemand anders) ...
Misschien, maar ikzelf zie dat niet anders dan dat de soemeriers hun maatschappelijke indeling direkt en duidelijk koppelden aan de religie, de religie bevestigde hun maatschappelijke structuren: de ambtenaren (de soemeriers waren de eerste met een bureaucratie) waren vaak ook priesters en hadden een hoge status. een samenwerking van religie en staatsbestuur ... ook iets wat je vaak in vroege religies ziet (overigens, specifiek die van een landbouwsamenleving, bij jager/verzamelaarvolken is minder behoefte aan 'legitimatie van de machthebber' door Goden; daar was de machthebber meestal gewoon de sterkste man), de religie bevestigde de machthebbers en legitimeerde hun macht ... secularisatie is pas iets van de huidige moderne tijd (na de verlichting)
Waarom gelooft dan niet
iedereen op deze aardkloot? Een groot deel van de bevolking doet dit, maar lang niet iedereen. En zelfs van de mensen die geloven, zijn er maar een klein deel daar van echt mee bezig, of geloven maar in de dingen die hun net uit komt.
Begrijp me niet verkeerd, ieder z'n mening, maar een beetje discussiëren is altijd wel leuk. Er zijn maar weinig mensen die het verhaal van de Soemeriers (oftewel de vertaling door Sitchin) kennen. Meestal zijn dit mensen die al in-to het mysterieuse zijn, maar lang niet iedereen.
Ik wil niet zeggen dat dit waarheid is ofzo, want tot zo ver kan het niet bewezen worden. Maar een theorie als dat de mensheid een hunkering nodig heeft naar een godelijk wezen van het begin van zijn bestaan, vind ik erg ver gaan. Ik begrijp de gedachten gang erachter, want waarom zijn er anders zoveel geloven en zoveel mensen die geloven. Al van kleins af aan is dat iets wat ik niet heb begrepen, en ik denk dat er genoeg kinderen zijn die dat hebben.
Toen ik opgroeide heb ik heus wel het bijbels verhaal op school gehoord, maar ik deed dit af als een verhaal, en het boeide mij niet, omdat de opvattingen niet meer van deze tijd zijn. Weer een punt, waaruit blijkt dat veel godsdienst normen en waarden zijn van vervlogen tijden. Ga je alleen wat dieper in de verhalen, zoals bijvoorbeeld het verhaal van Noach's Ark, moet je toch tot de conclusie komen, dat dit verhaal al bekend was in de tijd van Babylon, en de Soemarier's. Wat toch bijna 5000 jaar voor de jaartelling van Christus was opgeschreven (dus het verhaal zelf is nog veel ouder). Dit verhaal komt trouwens in talloze verschillende culturen terug. God waarschuwt een favoriet mens, en deze bouwt een boot en vult hem met paren van dieren.
Als dit allemaal fictie is, kan dat niet zo precies in al die culturen voorkomen. Laten we daar gewoon eerlijk over zijn.
Je moet je voorstellen dat wij nu een verhaal neerzetten over Balkenende. Over duizenden jaren vragen mensen zich af of die pipo wel heeft bestaan, of dat het gewoon een sprookje van deze tijd was. Want over duizenden jaren bestaat geloof misschien niet meer, maar hebben we verhalen over ijzersterke Politicie. Betekend dat, dat het allemaal lulkoek is? natuurlijk niet.
Volgens de tabletten bij de soemeriers, kon je een hoge status krijgen, als je dit van een van de goden toegewezen kreeg. Meestal doordat je van Goddelijk bloed afkwam en dus afstammeling van adam was, (adam welke nooit adam heette, maar wat ooit vreemd is vertaald en zo in de bijbel is gekomen). Je hoefte echter zeker niet sterk, o.i.d. te zijn. Het was maar net of jij een beetje aanpapte met de god.
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no..""Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)