quote:Op donderdag 17 november 2005 23:50 schreef Argento het volgende:
Zoek op wat de term 'wederrechtelijk' inhoudt en je hebt je antwoord.
Een redelijk vermoeden, dat is art. 27 Sr. nietwaar? Als burger mag je alleen iemand aanhouden als je iemand op heterdaad betrapt. Dus als je hebt zien gebeuren dat er een misdaad is gepleegd. Als je dénkt dat iemand een misdaad heeft gepleegd, is dat niet voldoende. Houd je iemand dan toch aan, dan zou er idd sprake kunnen zijn van wederrechtelijke vrijheidsberoving.quote:Op donderdag 17 november 2005 23:47 schreef Oversight het volgende:
Als ik nou het dwangmiddel "aanhouding" gebruik omdat ik constateer dat er sprake is van feiten en omstandigheden waaruit een redeljk vermoeden aan enig strafbaar feit voortvloeit, én ik draag de verdachte (ten spoedigste) over aan een opsporingsambtenaar, én de opsporingsambtenaar laat de verdachte voorgeleiden voor de (hulp)Officier van Justitie, waarop deze (hulp)Officier van Justitie besluit dat er onvoldoende gronden zijn om strafrechtelijke vervolging in te stellen, heb ik me dan schuldig gemaakt aan wederechtelijke vrijheidsberoving of niet?
Jij als burger mag iemand alleen aanhouden als er sprake is van heterdaad. Verdachte feiten en omstandigheden zijn voer voor agenten en zelfs die hebben het daar al moeilijk genoeg mee (Hollende kleurling, Zeedijk), dus dat laten ze echt niet aan burgers overquote:Op vrijdag 18 november 2005 00:01 schreef Oversight het volgende:
was het maar zo simpel......
een redelijk vermoeden van schuld uit feiten en omstandigheden maakt iemand wettelijk verdachte.
Aanhouden van de verdachte kan immers compleet binnen de wettelijke kaders plaatsvinden, en achteraf tóch onterecht blijken.....
quote:Op vrijdag 18 november 2005 00:07 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Een redelijk vermoeden, dat is art. 27 Sr. nietwaar? Als burger mag je alleen iemand aanhouden als je iemand op heterdaad betrapt. Dus als je hebt zien gebeuren dat er een misdaad is gepleegd. Als je dénkt dat iemand een misdaad heeft gepleegd, is dat niet voldoende. Houd je iemand dan toch aan, dan zou er idd sprake kunnen zijn van wederrechtelijke vrijheidsberoving.
[..]
quote:Jij als burger mag iemand alleen aanhouden als er sprake is van heterdaad. Verdachte feiten en omstandigheden zijn voer voor agenten en zelfs die hebben het daar al moeilijk genoeg mee (Hollende kleurling, Zeedijk), dus dat laten ze echt niet aan burgers over
Ik snap precies wat je bedoeltquote:Op vrijdag 18 november 2005 00:15 schreef Oversight het volgende:
Het artikelnummer weet ik niet uit mijn hoofd, maar de letterlijk tekst die ik bedoel wél:
"Als verdachte kan worden aangemerkt een ieder te wiens aanziens, uit feiten óf omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit.
Daarna kan als verdachte woren aangemerkt degene tegen wie de vervolging is gericht, vóórdat de vervolging is aangevangen...
Art. 53 Sv.quote:en om te constateren op heterdaad hoeft het niet zo te zijn dat ik voor 100% kan uitsluiten dat er sprake is van een misverstand.
( winkel met alarmpoortje, horen van alarmpoortje dat afgaat, én horen van omstanders die vertellen dat de man die zij mij aanwijzen er op dát moment doorheen liep, en zien van een dikke bult onder zijn winterjas, terwijl het buiten 30 graden celcius is......)
Als jij iemand aanwijst bij die poortjes is dat geen ontdekking op heterdaad. Het winkelpersoneel kan wel vragen of hij wil laten zien wat hij in zijn tas heeft zitten en als dan blijkt dat diegene idd wat gestolen heeft, mag het winkelpersoneel die persoon aanhouden.quote:In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.
Zou ik toch een beetje mee uitkijken, tenzij je graag wilt meedoen in Mag je iemand op z'n bek rammen, als hij je duwtquote:Op vrijdag 18 november 2005 01:40 schreef Tuinman het volgende:
maar ook die fietser zonder licht in het donker mag je aanhouden.
want het is een strafbaar feit.
en dan mag een burger dat.
Het ís zo simpel.quote:Op vrijdag 18 november 2005 00:01 schreef Oversight het volgende:
[..]
was het maar zo simpel......
een redelijk vermoeden van schuld uit feiten en omstandigheden maakt iemand wettelijk verdachte.
Aanhouden van de verdachte kan immers compleet binnen de wettelijke kaders plaatsvinden, en achteraf tóch onterecht blijken.....
Ik vraag me af of fietsen zonder licht hieronder valt. Deze overtreding staat namelijk niet in het wetboek van strafrecht, maar in de wegenverkeerswet.quote:Op vrijdag 18 november 2005 01:40 schreef Tuinman het volgende:
buiten heterdaad mag alleen de (hulp) officier van justie besluiten om aan te houden, dus ook de politie niet, tenzij die op aanwijzingen van getuigen, bewijzen, omstandigheden en nog wat andere zaken een hoogstaand vermoeden hebben van dat die verdachte het gedaan heeft
Anders lees je de geciteerde wetteksten ffquote:Op vrijdag 18 november 2005 12:13 schreef Argento het volgende:
Het ís zo simpel.
Het gaat om een REDELIJK VERMOEDEN van schuld, niet om de GARANTIE van schuld.
Dat het uiteindelijk niet tot een veroordeling kan komen omdat de verdachte dient te worden vrijgesproken, doet op zichzelf géén afbreuk aan het REDELIJK VERMOEDEN waar de aanhoudingsbevoegdheid op is gestoeld.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 01:34 schreef Tuinman het volgende:
is al weer tweede topic van vandaag die ik zie over heterdaad en aanhouden door burger.
een burger mag alleen aanhouden op heterdaad, nooit op vermoeden van !
heterdaad is b.v verkrachting als je de dader er bovenop ziet liggen, dus je ziet het
quote:Op vrijdag 18 november 2005 18:20 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Anders lees je de geciteerde wetteksten ffEr zijn twee vormen van aanhouding: door burgers en door opsporingsambtenaren. Burgers mogen alleen aanhouden bij betrapping op heterdaad, opsporingsambtenaren bij een redelijk vermoeden van schuld.
Je moet ook niet de eigenaar aanhoudenquote:Op vrijdag 18 november 2005 19:19 schreef Oversight het volgende:
Ik heb uitsluitend gebruik gemaakt van mijn gehoor als zintuig om heterdaad mee te constateren.
Oh ? Wel eens van de hollende kleurling gehoord ?quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:19 schreef Oversight het volgende:
je zit midden in de nacht op een bankje op ogenschijnlijk verlaten industrie-terrein, dat gewoon is gelegen aan de openbare weg..
Je hoort een harde klap, gevolgd door hevig glasgerinkel, gevolgd door het hoorbare signaal van een alarmsysteem.
Je hoort vervolgens een geluid dat lijkt op voetstappen van een rennend persoon.
Je blijft zitten op het bankje waar je zat, en na enkele momenten rent er een persoon voorbij.
Je mag deze persoon nu aanmerken als verdachte, en aanhouden op heterdaad.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:32 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Oh ? Wel eens van de hollende kleurling gehoord ?
quote:Op vrijdag 18 november 2005 19:32 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:03 schreef Oversight het volgende:
[..]
![]()
,.....
Maar die ging hier écht niet op, en staat al zeker 4 jaar in de boeken.
Als er voldoende hoorbare signalen opeenvolgend worden waargenomen, en uit waarnemen van specifieke geluiden in een specifieke volgorde, in voldoende mate kan worden gesproken van een redelijk vermoeden op, heb je alle noodzakelijke gronden om tot aanhouding op heterdaad van de door jou als verdachte aangemerkt persoon over te gaan.
Je zegt dat betrapping op heterdaad geen twijfel MAG lijden, maar hoe kan dat overeind blijven? Je vraagt toch aan de oplettende burger om een conclusie te verbinden aan hetgeen hij ziet. Een subjectieve toets dus. Waar de ene burger in een bepaalde gedraging van een ander een strafbaar feit ziet, ziet de ander dat niet. Wat nu als ik de sleutel van mijn auto kwijt ben en dus probeer de auto open te breken met zon ijzerdraadje, en dat wordt gezien. Het zou wellicht voor de hand liggen dat een burger mij dan op heterdaad aanhoudt en geen oren heeft naar mijn tegenwerping dat het mijn eigen auto is. Ik vraag me ook af of de aanhoudende burger een dergelijke verklaring tegen zich moet laten werken. Dat lijkt me verder aan de politie om daar nader op in te gaan. De aanhouding is in ieder geval onterecht want het IS mijn eigen auto, maar is de aanhouding daarmee ook onrechtmatig? Ik vermoed van niet, want de burger in kwestie mocht op grond van hetgeen hij waargenomen heeft in redelijkheid tot de conclusie komen dat ik een strafbaar feit aan het plegen was. Mijn vriendin, die hetzelfde tafereel gadeslaat, weet dat het mijn auto is en concludeert slechts dat ik mijn sleutel weer ns kwijt ben. Een strafbaar feit ziet zij niet, ofschoon zij een burger is die op dezelfde voet over aanhoudingsbevoegdheden kan komen te beschikken.quote:Op vrijdag 18 november 2005 18:20 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Anders lees je de geciteerde wetteksten ffEr zijn twee vormen van aanhouding: door burgers en door opsporingsambtenaren. Burgers mogen alleen aanhouden bij betrapping op heterdaad, opsporingsambtenaren bij een redelijk vermoeden van schuld.
Alleen de naam alquote:Op vrijdag 18 november 2005 19:32 schreef _-rally-_ het volgende:
Die fietser zonder licht in het donker mag je zeker NIET aanhouden..dit is geen strafbaar feit maar een strafbare gedraging onder de wet Mulder.quote:Op vrijdag 18 november 2005 01:40 schreef Tuinman het volgende:
buiten heterdaad mag alleen de (hulp) officier van justie besluiten om aan te houden, dus ook de politie niet, tenzij die op aanwijzingen van getuigen, bewijzen, omstandigheden en nog wat andere zaken een hoogstaand vermoeden hebben van dat die verdachte het gedaan heeft
quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:41 schreef Hellgate het volgende:
[..]
Die fietser zonder licht in het donker mag je zeker NIET aanhouden..dit is geen strafbaar feit maar een strafbare gedraging onder de wet Mulder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |