Ambtenaren moeten ook een andere werkinstelling krijgen. De laatste keer dat ik voor een overheids instantie werkzaam was (als externe inhuur trouwens, dat zegt ook weer wat over hun uitgaven) stonden de ambtenaren letterlijk allemaal om 2 minuten voor 5 met hun jas en tas klaar, en om 2 seconden over 5 stormde iedereen tegelijk naar de lift.
Mijn persoonlijke ervaringen met ambtenaren waren ook niet echt goed.... er stonden nog 3 mensen te wachten bij het gemeente loket dat om 5 uur dicht ging ( ik kwam om kwart voor 5 binnen) en om 5 uur werden we dus alledrie weer naar buiten gestuurd. In plaats van om 5 uur de deuren te sluiten en de aanwezige mensen nog even te helpen mochten we dus weer vertrekken.
Toen we de Nederlandse nationaliteit aanvroegen voor mijn vrouw in Nederland ontdekten ze dat mijn vrouw 3 weken lang niet bij had gewoond, en dat was een vereiste. Wat bleek? Toen we een jaar eerder verhuisden en ik naar het stadhuis ging om mijn adres te wijzigen, mocht ik dat NIET doen voor mijn vrouw - destijds VRIENDIN - omdat we niet getrouwd waren. Ze moest dat dus ZELF komen doen. Welnu, omdat het stadhuis dus altijd om 5 uur dicht ging, en ze slechts 1 avond per week open waren, hadden we pas 3 weken later de tijd om het ook voor haar te doen.
Zelfs de ambtenaar die onze zaak behandelde zag aan de gemeente papieren dat het niet anders kon dat we samen verder waren gegaan.... immers in week 1 was er een wijziging van Adres 1 naar Adres 2, en in week 3 was er wederom een wijziging van Adres 1 naar 2.... Maar door de verotte bureaucratie, en de grote onflexibiliteit van ambtenaren moesten we met allerlei andere bewijzen (bankrekening op mijn vrouws naam was tegelijk met mij verhuisd) en een compleet betoog op papier zetten vergezeld van de nodige officiele papierhandel.
In plaats van naar de papieren te kijken en met duidelijke ogen zien dat het niet anders kan zijn dat wij 3+ jaar samen hadden gewoond (dat was de vereiste) moesten er dus weer allerlei bureaucratische middelen aan te pas komen, en natuurlijk kost dat ook weer allemaal belastingcenten.
Ambtenaren krijgen betaald naar hun flexibiliteit naar mijn mening. Dus niet om 5:01 mensen deur uitschoppen omdat het "tijd" is, en niet een gigantische papierhandel veroorzaken omdat de gemeente zulke belabberde openingstijden heeft en ik het adres van mijn partner niet kon wijzigen. In bovenstaande voorbeelden zijn het telkens weer ambtenaren en bureaucratie die de burgers GELD en TIJD kosten.
Dus laten we eerst de ambtenarij een stuk flexibeler maken, en beetje voor beetje daar ook de juiste beloning bij zetten. Het moet afgelopen zijn met: "Dat kan niet meneer! (en denkend "ik moet naar huis") en we moeten beginnen met: "We zullen eens even zien wat we kunnen doen (en denkend "dat wordt weer overtijd maar deze man heeft hulp nodig".)
DAN pas meer salaris.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin