staat erinquote:Op woensdag 16 november 2005 19:37 schreef jimjim1983 het volgende:
ik heb geen antwoorden maar hoezo is het in het engels?
Precies, je moet de dingen die Pumatje citeert uit CIA documenten dan ook zien als het advies dat ze gegeven zouden hebben lijkt me.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:38 schreef Wombcat het volgende:
Ik vraag me wel af wat de CIA nu eigenlijk te zeggen zou hebben over de militaire strategie. In het algemeen hebben inlichtingendiensten daar niet veel invloed op. Dat bepaalt de legerleiding (met behulp van de info die door de inlichtingendiensten wordt geleverd).
quote:On four occasions between mid-October 1961 and August 1962, Jupiter IRBM mobile missiles carrying 1.4 megaton of TNT (5.9 PJ) nuclear warheads were struck by lightning at their bases in Italy. In each case, thermal batteries were activated, and on two occasions, tritium-deuterium "boost" gas was injected into the warhead pits, partially arming them. After the fourth lightning strike on a Jupiter IRBM, the U.S. Air Force placed protective lightning strike-diversion tower arrays at all of the Italian and Turkish Jupiter IRBM missiles sites.
Volgens mij alles, zij vormden voor 3 kwart geloof ik de adviseurs voor de president.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:38 schreef Wombcat het volgende:
Ik vraag me wel af wat de CIA nu eigenlijk te zeggen zou hebben over de militaire strategie. In het algemeen hebben inlichtingendiensten daar niet veel invloed op. Dat bepaalt de legerleiding (met behulp van de info die door de inlichtingendiensten wordt geleverd).
quote:Op donderdag 17 november 2005 20:38 schreef CeeJee het volgende:
Die raketten in Turkije waren ook in Italië opgesteld, en daar hadden de Russen niet zoveel problemen mee. Het zal wel de korte vliegtijd en dus waarschuwing geweest zijn wat ze zo dwars zat.
En dan dit nog:
[..]
haha dit bedoel ik nou... kijk.. de Soviets waren banger voor het nucleaire arsenaal van de westerse machten dan de westerse machten van de soviets. Het is zelfs waarschijnlijk dat de USSR minder snel hun nucleaire wapens in zou zetten dan de geallieerden omdat het de positie in politiek spel van de USSR enorm ingewikkeld en lastig zou maken, globaal gezien.quote:Op donderdag 17 november 2005 23:04 schreef Individual het volgende:
Ik denk dat beide superpowers het heel goed doorhadden dat een nucleaire oorlog het einde van de planeet zoals we die kennen was geweest en dus beide heel huiverig waren voor deze lose-lose situatie... Ik ben blij dat in het nauw gedreven USSR (toen ze echt aan het verliezen waren eind 80s) toch aan de toekomst van onze aarde dacht.
Dan maar liever met conventionele wapens op ander (mider significant) gebied dan thuis uitvechten; Vietnam, Afganistan en ga zo maar door...
Ben het helemaal met je eens, ik ben blij dat Gorbachev aan de macht was eind jaren tachtig en niet een type als Brezjnev of Andropov, anders waren de jaren negentig vast niet zo prettig geweestquote:Op donderdag 17 november 2005 23:04 schreef Individual het volgende:
Ik ben blij dat in het nauw gedreven USSR (toen ze echt aan het verliezen waren eind 80s) toch aan de toekomst van onze aarde dacht.
dat is fijn dat je je daarin kan vindenquote:Op vrijdag 18 november 2005 04:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens, ik ben blij dat Gorbachev aan de macht was eind jaren tachtig en niet een type als Brezjnev of Andropov, anders waren de jaren negentig vast niet zo prettig geweest
dus hulde aan Gorbatsjov![]()
Bij een aaval op de rodina inderdaad, op dat moment was er sprake van taai verzet. Zelfs in een aantal vers bezette gebieden als gevolg van het Molotov-Ribbentrop pact waren er partizanen die naar beide kanten vochten.quote:Op vrijdag 18 november 2005 00:21 schreef Pumatje het volgende:
De gehele U.S.S.R voor de expansie van de USSR direct na de 2e wereldoorlog vocht voor de soviet unie, dat leefde.. daar hebben ze hun leven voor gewaagd, ze waren nog net zo gedreven en geinspireerd als in 1945, de generatie die erna kwam was zeer fanatiek communistisch.. de generatie daarna al totaal niet meer.
daar werd in principe het leger vandaan gehaald, reserves genoeg, de ussr had veel veeel inwoners die wel bereid waren hun leven te geven voor rodina.
De US had zelfs toen ook al overmacht (neem ik aan) en misschien ook wel meer pijlen op de USSR gericht en dichterbij, maar ik neem toch aan dat je toch wel wat over de Cuba crisis heb gelezen. Dat was toen best wel paniek. Wie er banger was dan wie maakt eigenlijk niet uit want een enkele Russische atoombom is ook al vrij gevaarlijk en ik denk niet dat de USSR heel lang geaarzeld had om ze te gebruiken als de US dat gedaan had.quote:Op donderdag 17 november 2005 23:33 schreef Pumatje het volgende:
[..]
haha dit bedoel ik nou... kijk.. de Soviets waren banger voor het nucleaire arsenaal van de westerse machten dan de westerse machten van de soviets.
Als dit een schatting uit 1953 is kan die wel correct zijn. Het Amerikaanse leger zit toen in Korea, waar ze behoorlijk wat problemen hadden met het Russische spul wat ze tegenkwamen. Het West-Duiste leger zal toen ook nog wel wat kleiner zijn geweest zo kort na 1945.quote:2. Politically , economically and militarily the Soviet Blox is capable of undertaking a major war. It's over all strenght and war potential should increase considerably by mid-1954
quote:Op vrijdag 18 november 2005 10:30 schreef Individual het volgende:
[..]
De US had zelfs toen ook al overmacht (neem ik aan)
neen het scheelt niet veel, en ja.. ze liepen eigelijk precies gelijk op., de USSR had bezit over 1527 atoomwapens ( de SS-6/7/8/9/11/13
exclusief de atoomwapens op vliegtuigen : 195 en die van duikboten : 532
totaal , 2254 atoomwapens gericht op USA, europa, en China
de US deed het met
1054 atoomwapens ( Titan/minuteman ) ( 54 ervan waren Titans )
656 atoomwapens in duikboten en totaal 524 atoomwapens op vliegtuigen
dit komt op een totaal van 2234 , verschil van niets in principe.
Daarnaast als de USSR Europa zou platgooien heeft meer dan alleen Europa daar last van..
voortaan wel beter lezen broerkonijn, de USSR zou europa nooit platgooien,
hier nog een keer voor je
de USSR zou altijd het initiatief nemen bij een grondoorlog aangezien ze een betere tactische positie hadden en eenovermacht dus aanval en ondersteuning van geallieerden kwam via naval of air tot stand.. aangezien je met een schip weinig uitvoert tegen een land en de luchtmacht geen kans had, was het ENIGE mogelijke wapen om een tegenactie uit te voeren hun nucleaire arsenaal.. ongeacht de gebruikte wapens van de soviets.
ik citeer ook
The Western Power would undertake immediate counteraction, including maxium employment of US air power, using the atomic bomb at least against Soviet targets.
dit was dus hun beslissing, niet iets van de CIA dat ze in hun koffie pauze hebben bedacht, dit was hun "plan".
en jou vrees is gebaseerd op iets wat in de geschiedenis boeken totaal is verdraaid, de USSR zou nooit en te nimmer op west europa een nucleaire aanval hebben uitgevoerd, dit is waanzin, en slaat echt nergens op aangezien het een actie geeft reactie tot gevolg zou hebben en ze simpelweg de opties bekeken.
optie
1. West europa aanvallen met nucleaire wapens... wat als gevolg heeft een nucleaire counter actie van de Geallieerden en dus totale vernietiging.
2. Invallen met conventionele wapens, profiteren van wat er te halen is, het communistische systeem invoeren.. geld voor de staat en er een slaatje uit slaan, waardoor je 2 opties creeert.
A. Een zeer snelle vrede met de US door met vredesvoorstellen te komen.
B. Een tegenactie van de US met 90% zeker ook conventioneel materiaal waardoor je in staat bent terug te vechten.
Aangezien de US af zou zien van een oorlog tegen de dan nog grotere USSR aangezien .
A. Het publiek het niet zou ondersteunen plus dat de Ligging van de soviets zo'n enorm voordeel bied dat ze praktisch de 1e 10 jaar onoverwinnelijk zijn. volgens us rapporten zou in zo'n situatie zoals ik in de vorige zin ook zei de 1e 10 jaar geen militair optreden mogelijk zijn.
Voor welke optie zou je dan kiezen, optie 2 natuurlijk, maar dat is volgens mijn eigen logica , Optie 1 is nutteloos, zowiezo voor de USSR zelf. Het waren geen bad guys die je zo in films ziet.. het waren ook realistische mensen.. die vergaderden, enkel met een andere politieke overtuiging. mensen verdraaien dat beel veel te vaak.
Het nucleaire gevaar voor de wereld is een gevolg van een actie, maar het gevaarlijke gevolg was groter aanwezig bij onze westerse Amerikanen, zij waren qua nucleair spel het gevaarlijkst bezig.
Het lullige van dit onderwerp is, is dat zelfs als je 'vrijgegeven' CIA of andere documenten leest je nooit echt weet wat er achter gesloten deuren werd besproken en zelfs al loop je tegen de echte waarheid aan, het is zo moeilijk te verifieren. Of je het nu uit een geschiedenisboek haalt of uit andere bronnen zoals Discovery Channel of andere conspiracy/propaganda bronnen, je moet je eigen plaatje bouwen.
klopt, maar ik kan me er helemaal in vinden...en acht ze zeer betrouwbaar, waar moet je anders je feiten vandaan halen , het is de enige objectieve informatie in de wereld, dat is van discovery of geschiedenisboeken niet te zeggen, de overwinnaar schrijft de geschiedenis, niet de waarheid. Het zijn zeer realistische rapporten.
ceejee
Dat de USSR de mogelijkheid had om west europa binnen te vallen komt in elk document waarin dat onderwerp besproken word voor van 1948 tot en met 1980.
Neem ze zelf eens door zou ik zeggen![]()
Klopt! De Russen zouden idd niet met atoomwapens aanvallen; Met 2000+ atoomwapens elk hadden ze alletwee de wereld eigenhandig kunnen opblazen!quote:
een lachfilmquote:Op donderdag 17 november 2005 21:25 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik heb niet echt iets te zeggen over de Koude Oorlog, maar misschien vind je dit wel boeiend:
Dr. Strangelove
Ik heb de koude oorlog wel meegemaakt. De NATO had wel degelijk een doctrine die uitging van het principe 'aanval is de beste verdediging' en een eerste aanval inhield.quote:Op zaterdag 19 november 2005 16:58 schreef -calimero- het volgende:
De NATO zou nooit het initatief nemen omdat zei niet uitwaren op meer gondgebied.
Als het wel zou gebeurden zouden denk ik alle grote havensteden aan de Oostzee, Warschau en Moskou als eerste raket inslagen kunnen verwachten. Verder grote industrie steden en andere tactiesche plaatsen in Oost Europa. NATO zal dan via het Noorden en het Zuiden Oost Europa binnenvallen om dan via het midden (Duitsland) door te stoten naar de Rusland. Als ze Oost Europa willen 'bevrijden' van de USSR is het voor de NATO van groot belang dat de bevolking daar de kant van het Westen kiest. Daarom zouden ze nooit als eerste steden of andere burger doelen bestoken.
En welk CIA document claimt dat de USSR een landding op het Amerikaanse vasteland kan doen die in 3 dagen 3 staten onder de voet loopt ? Dan heb je een hele hoop Yuri's nodig....quote:Op zaterdag 19 november 2005 16:34 schreef Pumatje het volgende:
Buiten gevaar.. tsjah het ligt eran hoe je het bekijkt.
de soviets genietten vande ultieme positie...
Ze hadden er veel beter aan gedaan op het hoogtepunt van de koude oorlog met vredesvoorstellen te komen, de US hadden die zeker ondertekend.
Dit waren beide partijen ook van plan, het probleem was dan weer, dat de US de USSR niet vertrouwde en andersom.
Het hele idee van Red alert 2 is zo raar nog niet, een inval van de USSR in de VS, dat zou enkel een 2 fronten oorlog betekenen... aan de andere kant zouden ze binnen 3 dagen 3 staten kunnen doorstoten was bekend bij de amerikanen.
Crisis, what crisis ?quote:er zijn tig mogelijkheden, en allemaal niet uitgevoerd omdat het een het ander weer beperkt.
En Ceejee, welke crisis heb je het over?
Nee de amerikanen waren net als in wo2 enorm kwetsbaar als het neerkwam op hun kustgebieden. De westkust was het meest kwetsbaar, maar aangezien de soviets daar zich nooit opgeconcentreerd hebben en het materieel er niet was is dit nooit een plan geweest.quote:Op zaterdag 19 november 2005 17:30 schreef CeeJee het volgende:
[..]
En welk CIA document claimt dat de USSR een landding op het Amerikaanse vasteland kan doen die in 3 dagen 3 staten onder de voet loopt ? Dan heb je een hele hoop Yuri's nodig....
[..]
Crisis, what crisis ?
Een (zeer goede) zwarte comedie idd. Er wordt in elk geval goed het gevaar van de hele situatie weergegeven.quote:Op zaterdag 19 november 2005 16:46 schreef Pumatje het volgende:
[..]
een lachfilm?
zijn er geen andere films betreft koude oorlog.. soort van verfilmingen van tom clancy's boeken..
Sorry hoor, maar het is zeker geen overwinnaar praatje van mij als ik de getallen over de Sovjet-Unie relativeer. Ik ben sinds het einde van de koude oorlog een keer of 15-20 in de voormalige Sovjet-Unie geweest. Ik heb daar veel gezien, deels ook militaire dingen. En heel veel met mensen gesproken. Gewone mensen waarvan er ook veel in het leger hebben gezeten. Andere info dus dan satallietfoto's, info op basis waarvan ik de dingen relativeer.quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:49 schreef Pumatje het volgende:
Daarnaast vind ik het praatje, de USSR was velen malen zwakker dan ze vooraf dachten een typisch overwinnaar praatje, als er nooit een gevecht is geweest. De complete USSR lag uit elkaar, uiteraard krijg je dan nooit een compleet beeld van de situatie op dat moment.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:23 schreef -calimero- het volgende:
Het enige voordeel dat de USSR had met tanks tijdens de koude oorlog, was dezelfde als ze in WO II hadden, namelijk dat ze er heeel veeel hadden. Rond 1980 werden de eerste Leopard's 2 afgeleverd. Voor die tijd waren het vooral de Leopard 1, Challenger en M-60A1 die het moesten opnemen tegen de Russen, en dat waren zeer goeie tanks die een stuk morderner waren dan een T-54 of T-60.
de T-54 was in 1970 al vervangen voor een ander model dus je vergelijking met leo1/challenger/ m-60a1 en t-54 en de T-60 bestaat niet eens.
Je maakt denk ik zoals heel erg veel dus die verkeerde vergelijking, je moet vergelijken met de
T-72 en de T-80 die kwamen in dezelfde periode als jij mee vergelijkt. Dan worden die vergelijkingen zo simpel niet meer...
Vergeet niet dat de VLS uit die tanks hightech waren voor die tijd.
De M 1 Abrams kwam ongeveer gelijk met de Leo 2, maar liep eigelijk gelijk al achter door zijn 105mm kanon. Dat is pas later aangepast naar 120mm en werd toen pas M1A1.
Ja, en dan?quote:Op zondag 20 november 2005 00:00 schreef Pumatje het volgende:
tito
Ik geloof je graag, maar ik kan moeilijk accepteren dat iemand die er niet eens woont... en dan ook nog "toerist" is.. ook maar iets vanuit zijn bezoekjes kunnen brengen wat het statement verklaart : de SU was niet zo sterk als voor gevreesd werd. Niet persoonlijk bedoelt.. Maar je mag aardig bang zijn voor 2400 atoomwapens , moderne tankmachten waarvan die 5 keer zo groot is als die van de groepering die jou verdedigd , 4 miljoen figuren voor de achterdeur en een grootmacht die je in de stront zou laten als de roden zich maar wat gehaast hadden..quote:Op zondag 20 november 2005 00:04 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar het is zeker geen overwinnaar praatje van mij als ik de getallen over de Sovjet-Unie relativeer. Ik ben sinds het einde van de koude oorlog een keer of 15-20 in de voormalige Sovjet-Unie geweest. Ik heb daar veel gezien, deels ook militaire dingen. En heel veel met mensen gesproken. Gewone mensen waarvan er ook veel in het leger hebben gezeten. Andere info dus dan satallietfoto's, info op basis waarvan ik de dingen relativeer.
Ja, dat is dus wel een nadeel voor de NATO inderdaad.quote:Standaardisatie De NAVO had op elk willekeurig moment (en nu nog) een massa verschillende types van elk denkbaar wapen in dienst. Van straaljager tot pistool, in de legers waren er minimaal 3 en soms wel 10 verschillende types in omloop. Mitrailleurs met verschillende kalibers, tanks met diesel of benzinemotoren, alles met een eigen bevoorrading en reparatietraject. In vredestijd nog wel te overzien, als ieder leger zijn eigen sector heeft, maar tijdens de oorlog een zwaar aangeslagen Engels tankpeloton wil repareren en bevoorraden bij hun Franse of Duitse makkers hebben ze echt een probleem. Bij het Warschaupact is er veel minder variatie, alles is zo'n beetje Made In Russia. De Russen hadden zelfs hun luchtmacht al voorbereid om gebruik te maken van veroverde Duitse vliegvelden met de juiste aansluitingen voor brandstofleidingen.
Het effect hiervan is lastig in te schatten, als er voldoende vrachtwagens en competente logistici zijn kan alles wel op de goeie plek terecht komen. Het kan ook een catastrofe worden waarbij elke schroef en kogel 10 keer heen en weer moet rijden voordat die op de juiste plek terecht komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |