Toen ik op de MTS zat was er een aangekondigde brandoefening. Nou daar zaten we dan, met onze tassen op de banken te wachten op het alarm. We waren natuurlijk druk aan het kleppen en het was wachten op het moment suprème:
mweeep.................mweeep.................mweeep.................Echt iederen in de klas zei zo van: "Shhht, stil eens!"
mweeep.................mweeep.................mweeep.................Is dit het alarm?
En toen brak er 'paniek' uit, want alles moest natuurlijk zo natuur getrouw mogelijk, dus ook de tassen mee. En lekker rossen, duwen en trekken in de gang. Mensen die van de trap af liepen moeten hun best doen om niet naar beneden te donderen. Eenmaal beneden was de afspraak dat we buiten zouden verzamelen. De kroeg leek ons wel een goede verzamelplek. En de leraar die ons zou tellen? Geen idee waar die uithing, die zal wel 'omgekomen' zijn
![]()
Bij mijn vorige werkgever ging wel vaker het brandalarm af, dus de collega's die er al langer werkten kenden het tafereeltje al. Het is toch vals alarm, dus blijf maar zitten, ondanks dat er laboratoria waren waar met gevaarlijke stoffen werd gewerkt. Zo gezegd zo gedaan, maar het alarm bleef wel opvallend lang doorgaan, dat vond mijn collega's toch wel een beetje vreemd, maar ach kan gebeuren. Op een gegeven moment horen wij de brandweer aankomen en kijken naar buiten en we denken bij onszelf: "Is die voor ons bestemd?". Jawel, de brandweer parkeerde voor de ingang. "Da's mooi dom", zegt mijn collega, de brandweer moet de andere ingang pakken bij calamiteiten. Één van mijn collega's belt de receptioniste en begrijpt meteen wat er aan de hand is: "Ach, da's waar ook, we hebben een nieuwe receptioniste, en die weet niet dat je onmiddelijk de brandweer moet bellen als het alarm afgaat om te melden dat het vals alarm is". Standaard procedure. Meteen ook uitgelegd dat als de brandweer voor niets komt dat het weer 2000 gulden kost. De arme receptioniste, net nieuw, en meteen zoveel schade aangericht