Nijmegen rouwt om vredelievende Louis
(volkskrant)
NIJMEGEN - In het zand voor een leegstaande winkel is een breekijzer gezet, er liggen bossen bloemen, losse gerbera’s. ‘Dit is een groot verlies voor Nijmegen.’
‘Het is géén goede dag’, zegt de eigenaar van de bloemenshop ’t Hoekje in het centrum van Nijmegen. ‘De omzet is inderdaad hoger dan normaal op een woensdagmorgen, maar dat had ik eigenlijk liever niet gehad.’
Veel bloemen die over de toonbank gaan, dienen als eerbetoon voor Louis Sévèke (41), die dinsdagavond even na negen uur ’s avonds ruim honderd meter verderop werd doodgeschoten, op de hoek van de Van Welderenstraat en de Eilbrachtstraat.
Op de plek van de moord is woensdag rond het middaguur een kleine gedenkplaats ontstaan. Voor een leegstaande winkel zijn door vrienden van het slachtoffer bakstenen uit de grond gehaald en is in het vrijgekomen zand een breekijzer gepoot. Daar omheen liggen bossen bloemen, losse gerbera’s en een heidestruikje.
De meeste passanten hebben er weinig oog voor, maar twee jonge vrouwen leggen ieder een bloem bij de pui. ‘We kenden hem niet persoonlijk’, zegt een van hen aangedaan. ‘Ik dacht dinsdagavond dat het een liquidatie was van een crimineel. We hebben er zelfs nog grapjes over gemaakt. Daar voel ik me nu ontzettend schuldig over.’
Een man en een vrouw die even later een bosje bloemen komen neerleggen bij het geïmproviseerde monument kenden het slachtoffer wel. Ook zij zijn geschokt door de moord. ‘Over het motief kunnen we alleen speculeren, maar dat heeft weing zin’, zegt de man. ‘Het is bizar. Louis was heel actief, maar hij was zeker geen extreme activist, hoewel dat wel wordt gesuggereerd. Hij was juist zeer vredelievend. Dit is een heel groot verlies voor Nijmegen.’
Studente Anke Rosmalen, die een kamer huurt aan de andere kant van de Van Welderenstraat hoorde de schoten. Haar vriend die tijdens de schietpartij net thuiskwam, zag de dader eerst rustig weglopen en vervolgens gaan rennen, een sporttas in de hand, richting Vlaamsegas.
Haar vriend was ook als eerste bij het slachtoffer, aldus Van Rosmalen. ‘Hij heeft aan zijn hals gevoeld of hij nog leefde, maar dat was niet het geval. Ik heb 112 gebeld. Je zag het bloed op zijn hoofd. Heel kort daarna kwam er een motoragent. Die hield het slachtoffer op een haast beschermende, vaderlijke manier vast; toen hoopte ik even dat hij toch nog leefde.’
Het onderzoek dat na de moord op Sévèke volgde, duurde tot diep in de nacht. ‘Toen we om kwart voor vier naar bed gingen, lag hij er nog. Het was hier net Crime Scène Investigation’, zegt studente Anke Rosmalen. ‘Morgen heb ik twee tentamens, eentje over posttraumatische stressstoornis. Nou daar weet ik nu alles van.’
Krakersbolwerk, woonwerkpand De Grote Broek, tweehonderd meter verderop, waar Sévèke dinsdagavond vergaderde, is ‘wegens omstandigheden gesloten’, staat op de voordeur. Wel komt er een bewoonster even aan de deur. ‘We geven nu geen commentaar, we zijn bijeen om te rouwen.’
Achter het raam hangt het spandoek: ‘Rita, nog steeds geen bloed aan je handen?’ Over het spandoek ontstond dinsdag een rel toen bleek dat fractieleider Wouter van Eck van GroenLinks, de grootste partij in de gemeenteraad, de eigen fractiekamer in het gemeentehuis van Nijmegen met dergelijke verwijten aan minister Verdonk had opgesierd. De oppositie probeerde daarop in de gemeenteraadsvergadering van dinsdagavond, tevergeefs, Van Eck uit zijn ambt als vice-voorzitter van de raad te zetten.
‘Ik hoop van ganser harte dat die mallotige actie van Van Eck hiermee niks te maken heeft’, zegt een raadslid, dat liever anoniem blijft.
‘Als je ziet op de website van De Telegraaf wat een haat dat oproept, dan houd ik mijn hart vast. Stel je voor dat de moord een politieke afrekening is? Dan loopt het vandaag misschien wel uit de hand bij de geplande fakkeloptocht om de slachtoffers van de brand op Schiphol te herdenken. Ik ben blij dat ik dan de stad uit ben’, aldus het raadslid. De fakkeltocht werd mede door Sévèke georganiseerd.
Burgemeester Guusje ter Horst van Nijmegen zei woensdag er geen moment over gedacht te hebben de fakkeltocht voor de slachtoffers van de brand op Schiphol te verbieden. ‘Daar is absoluut geen enkele aanleiding voor. Ik heb contact met de familie en vrienden van Louis Sévèke. Er is geen aanleiding te denken dat die de gelegenheid zullen aangrijpen voor rumoer.’