Damnquote:
Activist doodgeschoten in Nijmegen
In Nijmegen is de plaatselijk bekende politieke activist Louis Seveke (41) doodgeschoten.
Twee schoten
De man werd in de Van Welderenstraat in het centrum met twee schoten om het leven gebracht. Over de toedracht van de schietpartij is nog niets bekend. Hij liep rond half tien door de straat toen plotseling een schutter tevoorschijn kwam. Het is niet duidelijk of het om moord met voorbedachte rade gaat.
Linkse activist
Het slachtoffer was een linkse activist die al geruime tijd bekendheid genoot in Nijmegen als strijder tegen onrecht dat met name door de politie zou zijn aangedaan.
Werkgroep
Seveke richtte de werkgroep Steunpunt Informatiedienst Politie Nijmegen (SIP Nijmegen) op. Deze werkgroep heeft met succes talloze processen gevoerd tegen het onnodig bijhouden van dossiers van politiek actieve mensen door wat toen nog de Binnenlandse Veiligheids Dienst (BVD) heette.
BVD
Onder meer door inspanningen van SIP Nijmegen hebben in de jaren negentig veel mensen inzage gekregen in gegevens die de BVD over hen had bijgehouden en die hen parten speelden bij sollicitaties.
Klachten
Seveke leidde ook de Werkgroep Klachten Politieoptreden (WKP). Deze werkgroep bestreed de wettelijk onjuiste behandeling van arrestanten. De werkgroep kwam onlangs nog in het landelijke nieuws door een klacht over het tijdens protestacties aanhouden van mensen die geen identiteitsbewijs bij zich hadden.
Verdonk
Seveke onderhield veel contacten met andere activisten in Nijmegen. Hij kwam geregeld in woonwerkpand De Grote Broek. De politie viel de afgelopen dagen enkele keren bij dit gebouw en andere actiepanden in Nijmegen binnen wegens het tonen van posters tegen het beleid van minister Verdonk (Integratie).
Geschokt
Vrienden van het slachtoffer hebben geschokt gereageerd op de gebeurtenis. Zij zijn volgens zegslieden kort na de schietpartij bijeen gekomen op drie verschillende plaatsen in Nijmegen waar de man vaak kwam, onder andere bij Seveke's woning in de Nijmeegse wijk Bottendaal.
Bekijk ook:
Meer politienieuws
Bron @ RTL Nieuws.nl
Mjah, afgezien van de theoretische kans dat iemand 'zomaar op straat een willekeurige voorbijganger opwacht en neerschiet' lijkt me dit toch een liquidatie.quote:Op woensdag 16 november 2005 07:21 schreef Yildiz het volgende:
liep rond half tien door de straat toen plotseling een schutter tevoorschijn kwam. Het is niet duidelijk of het om moord met voorbedachte rade gaat.
Jeemigquote:Op woensdag 16 november 2005 08:12 schreef Johan-Derksen het volgende:
Ik had hem van de week nog gesproken. Hij woont letterlijk 3 deuren verder...
Je hoeft maar 1 vijand te hebben die gek genoeg is. Ik kende hem tot vanochtend dus ook niet eens van naam verder.quote:Op woensdag 16 november 2005 08:21 schreef Againzender het volgende:
De kans dat hij een willekeurig slachtoffer is lijkt mij klein als ik het zo lees.
Maar ik ken die gast helemaal niet, geen idee hoeveel vijanden hij had.
[..]
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.....
de kogel kwam uit een geweer naar het schijntquote:Op woensdag 16 november 2005 08:37 schreef zoalshetis het volgende:
ik denk dat het nog een beetje voorbarig is om te zeggen dat de kogel van rechts kwam.
geen pistool of revolver?quote:Op woensdag 16 november 2005 08:38 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
de kogel kwam uit een geweer naar het schijnt
Dan ben je wel een zielo, net als die krakers zelf...quote:Op woensdag 16 november 2005 08:19 schreef Johan-Derksen het volgende:
juridisch adviseur van de krakers
quote:Op woensdag 16 november 2005 08:45 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ah joh, ik zeg ook maar wat hoor, zie mijn PI.![]()
En aangezien wel 90% van de mensen rechtshandig zijn , kunnen we dan wel stellen dat de kogel van rechts kwam.quote:Op woensdag 16 november 2005 08:38 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
de kogel kwam uit een geweer naar het schijnt
Dat denk ik ook ja.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:27 schreef thaleia het volgende:
Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat dit met z'n activisme te maken heeft ja. Wie zou voor zo'n relatief onbekende figuur zo ver gaan?
Geldruzie, relatiekwestie, of gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek.
extreem-links?quote:Op woensdag 16 november 2005 10:29 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat denk ik ook ja.
Jammer dat hier mensen zijn die deze moord, om wat voor reden die ook gepleegd is, goedkeuren omdat die persoon extreem-links was.
Dan hoor je wat mij betrefd in hetzelfde rijtje thuis als degenen die stonden te juichen toen van Gogh en Fortuyn waren vermoord.![]()
ik lees links en activist. Ik lees nergens extreemquote:Op woensdag 16 november 2005 10:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja. Dat was ie toch, of niet?
En diezelfde mensen stonden wel op hun kop toen van Gogh vorig jaar werd vermoord. Bizar gewoon, die haat tegen alles wat een beetje naar links ruikt. Het neemt steeds meer nazi-achtige trekjes aan.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:38 schreef EvilFaith het volgende:
Wat een vreemde reacties weer zeg. Er wordt gesproken alsof deze man een of andere gevaarlijke extreem linkse kerel was die de verkeerde dingen heeft gedaan/gezegd en daarom is doodgeschoten. En dat het om dezelfde reden ook niet uit zou maken dat hij iets doodgeschoten is toch wel erg bizar.
Ten eerste omdat hij NIET extreem was, hij was links maar zeker niet extreem links. Ten tweede als hij is doodgeschoten om zijn standpunten het alsnog een afschuwelijke moord is? Dat zou betekenen dat er weer een moord is gepleegd om iemand zijn mening. Ik snap niet echt waarom mensen hier bij om kunnen zijn..
Mja, Volkert was sinds de middelbare school al activist.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:34 schreef thaleia het volgende:
Extremen?
Top-redenering! Mijn complimenten.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:42 schreef What het volgende:
Mja, Volkert was sinds de middelbare school al activist.
Het lijkt er alleen een beetje op dat nogal wat ''linksen'' hopen dat het hier om een ''kogel van rechts'' gaat. Het wereldbeeld van links lijkt na de moorden op Fortuyn en Van Gogh, en de islamitische terreur, enigzins uit het lood gebracht, en een politieke moord door een ''rechtse'' zou naar het lijkt welkom zijn om het gemoed tot rust te brengen, en het gekoesterde wereldbeeld weer in evenwicht te brengen.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:29 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat denk ik ook ja.
Jammer dat hier mensen zijn die deze moord, om wat voor reden die ook gepleegd is, goedkeuren omdat die persoon extreem-links was.
Dan hoor je wat mij betrefd in hetzelfde rijtje thuis als degenen die stonden te juichen toen van Gogh en Fortuyn waren vermoord.![]()
Dan was volgens jou PRins Bernhard ook een extreemlinkse activist, want die heeft zich tientallen jaren ingezet voor het Wereldnatuurfonds. Die smerige bomenknuffelaar! :Aquote:Op woensdag 16 november 2005 10:42 schreef What het volgende:
[..]
Mja, Volkert was sinds de middelbare school al activist.
en het erge is dat dat waarschijnlijk ook nodig is / was om alles weer in evenwicht te brengen qua stemming...quote:Op woensdag 16 november 2005 10:47 schreef Godslasteraar het volgende:
en het gekoesterde wereldbeeld weer in evenwicht te brengen.
Hartstikke leuk en zo, maar ik ben er niet op tegen dit soort schuim vanuit de schoolbanken in de gaten te houden.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:48 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dan was volgens jou PRins Bernhard ook een extreemlinkse activist, want die heeft zich tientallen jaren ingezet voor het Wereldnatuurfonds. Die smerige bomenknuffelaar! :A
Activisme is slecht?quote:Op woensdag 16 november 2005 10:50 schreef What het volgende:
[..]
Hartstikke leuk en zo, maar ik ben er niet op tegen dit soort schuim vanuit de schoolbanken in de gaten te houden.
Ten eerste ben ik niet eens links, al vind ik zelf. Veel mensen hier zullen zelf vinden van wel, maar ja.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:47 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het lijkt er alleen een beetje op dat nogal wat ''linksen'' hopen dat het hier om een ''kogel van rechts'' gaat. Het wereldbeeld van links lijkt na de moorden op Fortuyn en Van Gogh, en de islamitische terreur, enigzins uit het lood gebracht, en een politieke moord door een ''rechtse'' zou naar het lijkt welkom zijn om het gemoed tot rust te brengen, en het gekoesterde wereldbeeld weer in evenwicht te brengen.
En ik zou dat als overdreven aandacht beschouwen.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:50 schreef What het volgende:
[..]
Hartstikke leuk en zo, maar ik ben er niet op tegen dit soort schuim vanuit de schoolbanken in de gaten te houden.
Ik ben ook lid van het Wereld Natuur Fonds!quote:Op woensdag 16 november 2005 10:48 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dan was volgens jou PRins Bernhard ook een extreemlinkse activist, want die heeft zich tientallen jaren ingezet voor het Wereldnatuurfonds. Die smerige bomenknuffelaar! :A
Ja, en daarom blijven activisten niks meer dan activisten.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:
En ik zou dat als overdreven aandacht beschouwen.
Nou als ie geslaagd is kunnen we hetr dosiertje op de dader wel vergetenquote:Werkgroep
Seveke richtte de werkgroep Steunpunt Informatiedienst Politie Nijmegen (SIP Nijmegen) op. Deze werkgroep heeft met succes talloze processen gevoerd tegen het onnodig bijhouden van dossiers van politiek actieve mensen door wat toen nog de Binnenlandse Veiligheids Dienst (BVD) heette.
Kijk, dat is nu zo grappig he. Het rechtse kamp kent ook wat rellertjes, zeikerdjes en zeurpietjes en toen dat mis ging mocht er wel worden gejankt.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:57 schreef What het volgende:
[..]
Ja, en daarom blijven activisten niks meer dan activisten.
Het gaat namelijk om rellen, zeiken en zeuren. Dat mag in deze maatschappij, maar dan ook niet janken als er iemand ergens tegen een kogel oploopt.
Was ook niet op jou gericht.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:53 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ten eerste ben ik niet eens links..........
Van mij mag je het roepen, het lijkt me echter nog al voorbarig. Gezien de handel en wandel van dit heerschap lijkt het mij net zo waarschijnlijk dat ie door iemand anders omgelegd is dan de rechtse politiek. Vijanden genoeg lijkt me. Denk bijvoorbeeld eens aan de onroerend goed wereld.quote:Op woensdag 16 november 2005 08:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mag ik het roepen? Ja? Ja?
De kogel kwam van rechts!
Dus als iemand relt of zeikt of zeurt is het terecht, of in elk geval verdient, dat deze een kogel krijgt? Want dan heeft hij of zij er zelf omgevraagd ofzo? Goh, zou leuk zijn als de samenleving zo in elkaar zou zitten,.. Gelukkig is het nog niet zover.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:57 schreef What het volgende:
[..]
Het gaat namelijk om rellen, zeiken en zeuren. Dat mag in deze maatschappij, maar dan ook niet janken als er iemand ergens tegen een kogel oploopt.
Theo was nou nioet echt een standaardactivist hoor, maar toch is ook hij doodgeschoten omdat hij relde, zeikte en zeurde.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:57 schreef What het volgende:
Nee, want SF is een haatdragende organisatie. De gemiddelde allochtoon is niet haatdragend.quote:Op woensdag 16 november 2005 11:01 schreef Godslasteraar het volgende:
trouwens, zou Balkenende, of Cohen gezien zijn expertise, in het geval dat de ''kogel inderdaad van rechts kwam'' bij Stormfront op de koffie gaan?
Als Balkje en Cohen nu op de koffie gingen met de gemiddelde allochtoon was er niets aan de hand, het zou je zelfs zomaar een tweede koekje!!! kunnen opleverenquote:Op woensdag 16 november 2005 11:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, want SF is een haatdragende organisatie. De gemiddelde allochtoon is niet haatdragend.
Godzijdank weten Balkje en Cohen wel beter; di ezien prima in dat de overgrote meerderheid van de moskees wel gewoon normaal is. Of misschien hadden ze gewoon trek in wat Baklava ofzo en kwam het Hollandia Bier hun neus uit.quote:Op woensdag 16 november 2005 11:15 schreef Godslasteraar het volgende:
Er is wel iets aan de hand als Balkje en Cohen op de koffie gaan bij moskeeën en vergelijkbare onfrisse clubhuisjes als leden en geestverwanten van die clubjes aanslagen en moorden plegen.
grinnek. sorry kon het niet laten...quote:
Een SUV-rijder denk ik.quote:Op woensdag 16 november 2005 10:51 schreef Croupouque het volgende:
De dader was vast weer een albino.
Haha gezien de buurt waar het is gebeurt? Van welderstraat is gewoon middenin het centrum en toch niet ech een criminele buurt vind ik. Er zit van alles, boekenwinkels, cafe;s, restaurants, een normale straat middenin het centrum. Drugsafrekening lijkt me sterk zeker omdat hij hier in Nijmegen ook niet bekend stond als iemand die veel in de drugsscene deed.quote:Op woensdag 16 november 2005 11:58 schreef Thisbe het volgende:
Ik vind het behoorlijk angstaanjagend dit! En het was niet eens zo laat....
Lijkt me sterk dat het een junk is geweest. Dit is gewoon een koelbloedige afrekening.![]()
Ik geloof er niks van dat de politie erachter zit, dit vind ik een typische drugsafrekening, zeker gezien de buurt waar het is gebeurd. Thaleia zei het al zag ik
Er hangt daar 's avonds altijd een boel onguur en bedenkelijk volk rond.quote:Op woensdag 16 november 2005 12:07 schreef EvilFaith het volgende:
[..]
Haha gezien de buurt waar het is gebeurt? Van welderstraat is gewoon middenin het centrum en toch niet ech een criminele buurt vind ik. Er zit van alles, boekenwinkels, cafe;s, restaurants, een normale straat middenin het centrum. Drugsafrekening lijkt me sterk zeker omdat hij hier in Nijmegen ook niet bekend stond als iemand die veel in de drugsscene deed.
Een straat erachter zitten de coffeeshops, vandaaruit kan iemand hem wel achtervolgd zijn.quote:Op woensdag 16 november 2005 12:07 schreef EvilFaith het volgende:
[..]
Haha gezien de buurt waar het is gebeurt? Van welderstraat is gewoon middenin het centrum en toch niet ech een criminele buurt vind ik. Er zit van alles, boekenwinkels, cafe;s, restaurants, een normale straat middenin het centrum. Drugsafrekening lijkt me sterk zeker omdat hij hier in Nijmegen ook niet bekend stond als iemand die veel in de drugsscene deed.
Ik denk niet dat deze man echt een vijand was van extreem-rechts ofzo. Zijn speerpunten lagen bij het aanvechten van politie en betrokken instanties.quote:Op woensdag 16 november 2005 11:14 schreef Unlike het volgende:
Misschien moeten we ff op SF rondsnuffelen.Of op linkse-extremistische splintergroeperingen.
quote:Politie hoopt op foto's schietpartij Nijmegen
NIJMEGEN - De politie hoopt dat getuigen dinsdagavond foto's hebben gemaakt van de schietpartij in de Van Welderenstraat in Nijmegen, waarbij de 41-jarige politieke activist Louis Seveke om het leven kwam. Diverse buurtbewoners zeggen dat zij gezien hebben dat mensen foto's maakten met hun mobiele telefoon.
De politie heeft, aldus een woordvoerster woensdag, een speciaal telefoonnummer (024 - 3276000) geopend waar getuigen zich kunnen melden. Ook zijn 25 rechercheurs woensdagmorgen begonnen met een uitgebreid buurtonderzoek in het centrum van Nijmegen.
Volgens de zegsvrouw van de politie is het nog volstrekt onduidelijk of er sprake is geweest van een gerichte aanslag op de activist of een liquidatie. In het onderzoek wordt voorlopig niets uitgesloten, zegt zij.
Uit de oogverslagen blijkt toch wel degelijk dat het om een koelbloedige gerichte aanslag gaat. Verkeerde plaats, verkeerde tijd lijkt me dus onzin.quote:
Nouja ik woon al 20jaar in Nmgn en heb me daar echt nooit begreid gevoeld. Ook niet 's nachts om 2.00, er zijn andere plekken in Nijmegen waar ik dan liever niet alleen als meisje loop.quote:Op woensdag 16 november 2005 12:10 schreef nozem het volgende:
[..]
Er hangt daar 's avonds altijd een boel onguur en bedenkelijk volk rond.
quote:Op woensdag 16 november 2005 12:41 schreef desiredbard het volgende:
Ja maar depolitie had niets meer in het archief over de mogenlijke daders
Zie OTquote:
quote:Werkgroep
Ah, en nu vind je het "net goed" voor de overledene als de dader niet gepakt wordt ofzo?quote:
Motieven?quote:Op woensdag 16 november 2005 12:57 schreef SeLang het volgende:
Hij is waarschijnlijk omgelegd door andere linksen.
Nederland heeft tenslotte een rijke geschiedenis van links terrorisme en deze man wist waarschijnlijk teveel.
Hoezo bijdehand lulletje? Wat is dat nu weer voor achterlijke opmerkingquote:Op woensdag 16 november 2005 12:57 schreef desiredbard het volgende:
Ik vind het Ironisch......
Ik ken de man niet...uit de ot blijkt het een bijdehand lulletje, maar ik weet niet of hij Volkert materiaal was.
Indien hij volkert materiaal was zal mijn glimlach overgaan naar schaterlachen
Ja hoor, jij weet het wel even.quote:Op woensdag 16 november 2005 12:57 schreef SeLang het volgende:
Hij is waarschijnlijk omgelegd door andere linksen.
Nederland heeft tenslotte een rijke geschiedenis van links terrorisme en deze man wist waarschijnlijk teveel.
Wist waarschijnlijk teveel over andere linksen.quote:
Anders lees je even wat je wilt lezen?quote:
Het is leuk plot voor een film, maar het lijkt me nog onwaarschijnlijker dan wanneer de AIVD of gerelateerde instantie er zelf achter zouden zitten.quote:Op woensdag 16 november 2005 13:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wist waarschijnlijk teveel over andere linksen.
Hij publiceerde regelmatig negatieve dingen over de AIVD. De andere zijde van die medaille is natuurlijk dat je dan zelf kennelijk contacten onderhoudt met de AIVD, hoe kom je anders aan die info?
Ik ken de krakerswereld al een jaar of 25, daar lopen veel paranoide gekken rond.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |