quote:Breed verzet tegen 80-kilometerzones
AMSTERDAM - Het overgrote deel (89%) van de deelnemers aan onze lezersenquête verwacht niet dat het aantal files vermindert door invoering van de 80-kilometerzones. De maatregel om op vijf trajecten in de randstad de maximumsnelheid te verlagen naar 80 km/uur stuit op breed verzet.
82% is niet blij met deze maatregel, die moet leiden tot minder files en een merkbaar schonere lucht. Overigens denkt slechts 17% dat de kabinetsmaatregel leidt tot een schonere lucht. Van de 3930 respondenten rijdt 88% geregeld in een auto. We vroegen hoe u reageert als u het vermaledijde 80-kilometerbord boven de weg ziet staan. 63% mindert langzaam vaart en 10% drukt meteen op de rem. 9% riskeert een boete door gewoon 100 kilometer of harder te blijven rijden. 18% rijdt 90 km/uur. De deelnemers vinden het terecht dat te hard rijden wordt bestraft.
De meeste kritiek richt zich echter op de boetes van 30 euro als u tot 10 kilometer te hard rijdt. Liefst 73% heeft al eens zo'n boete ontvangen. Van de invullers van onze stelling krijgt 26% nooit een boete en 36% slechts 1 per jaar. Voorts krijgt een kwart 2 tot 3 boetes. 7% moet fors in de geldbuidel tasten. Zij scoren 5 boetes per jaar en 4% zelfs 5 tot 10 per jaar. Een enkeling (1,5%) maakt er een ware sport van en incasseert 10 of meer boetes.
Hoe reageert u als u zo'n beschikking van het Centraal Justitieel Incassobureau ontvangt? 47% denkt: laat ze echte boeven vangen. 19% stelt: ik kan toch niet de hele tijd op mijn snelheidsmeter kijken, terwijl 12% in een opwelling zegt: krijg toch allemaal de kolere! Slechts 20% zucht en vindt: het is mijn eigen schuld. Het merendeel van de deelnemers aan onze enquête (40%) vindt 130 km/uur een aanvaardbare snelheid op autosnelwegen. 18% wil nog harder en 25% vindt de huidige 120 een mooie snelheid. Slechts 17% wil lager dan 120 km/uur. In de praktijk rijdt de automobilist, gekweld door zo veel opstoppingen, veel langzamer.
De vraag: wat is uw daadwerkelijke, gemiddelde snelheid in het woon- en werkverkeer, levert de volgende antwoorden op: minder dan 40 km/uur 8% 40-50 km/uur 14% 50-60 km/uur 17% 60-70 km/uur 12% 70-80 km/uur 11% 80-90 km/uur 11% 90-100 km/uur 13% Harder dan 100 km/uur 7% Geen mening 7% Deze uitslag leert dat meer dan de helft (51%) met een gemiddelde snelheid lager dan 70 km/uur naar zijn bestemming sukkelt.
Tot slot vroegen wij u welke verkeersontwikkelingen de meeste ergernis oproepen. Op de eerste plaats de verkeersdrempels (27%), gevolgd door verlaging van de maximumsnelheid (21%). Op plaats drie verkeersafzettingen, ook al lijkt er niets aan de hand (15%). Daarna een politieman met een lasergun (13%) en flitspalen (8%). Rotondes (1%) roepen de minste weerstand op. Slechts 2% ergert zich nooit.
De tegenstanders van de 80-kilometerzones zijn eenduidig in hun kritiek: bemoeizucht, waanzin, burgertje pesten, nog meer boetes: kassa!, de files worden alleen maar langer dus nog meer milieuvervuiling, nog even en de brommer gaat sneller.
Die heb niet meer macht dan b.v. de ANWB... Zeker met het huidige kabinet.quote:/milieu/autohatende adviesgroepen
Het overgrote deel van de verkeersdeelnemers kan dan ook totaal niet omgaan met zaken als invoegen en anticiperen. Misschien dat ze eerst daar eens aan moeten werken en het dan nog eens gaan proberen op de snelweg.quote:AMSTERDAM - Het overgrote deel (89%) van de deelnemers aan onze lezersenquête verwacht niet dat het aantal files vermindert door invoering van de 80-kilometerzones. De maatregel om op vijf trajecten in de randstad de maximumsnelheid te verlagen naar 80 km/uur stuit op breed verzet.
Zoals je kan lezen in het artikel, is niet de telegraaf er tegen, maar een grote groep ondervraagden. Zolang een maatregel die files moet voorkomen juist voor meer files zorgt, zullen vele mensen er tegen zijn.quote:Op dinsdag 15 november 2005 10:54 schreef du_ke het volgende:
Gelukkig is de wetenschappelijke en praktijkervaring van de Telegraaflezers met betrekking tot congestiebestrijding vrijwel gelijk aan nul. Denk dus niet dat de overheid zich hier erg veel van aan moet trekken. Geef de proef een paar maanden en ga dan evalueren. Niet gaan evalueren omdat de telegraaf tegen is.
ja een groep ondervraagden die lezer zijn van de telegraaf.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:00 schreef Ronhui het volgende:
[..]
Zoals je kan lezen in het artikel, is niet de telegraaf er tegen, maar een grote groep ondervraagden. Zolang een maatregel die files moet voorkomen juist voor meer files zorgt, zullen vele mensen er tegen zijn.
Ja als een uitslag je niet aanstaat kan je het altijd op gooien dat het maar Telegraaflezers zijn.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
ja een groep ondervraagden die lezer zijn van de telegraaf.
Wat zal jij je verheven voelen als Fok-lezer zeg!quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
ja een groep ondervraagden die lezer zijn van de telegraaf.
Op het gebied van infrastructuurplanning en verkeer(smodellen) heb ik er inderdaad iets meer verstand van dan de gemiddelde telegraaf of foklezer.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat zal jij je verheven voelen als Fok-lezer zeg!
Ohw, ben jij er zo eentje.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Op het gebied van infrastructuurplanning en verkeer(smodellen) heb ik er inderdaad iets meer verstand van dan de gemiddelde telegraaf of foklezer.
Als je veel files wilt hebben moeten ze jouw idee gaan uitvoeren. Wat doe je als je op de linkerbaan rijdt en wilt uitvoegen. Dan moet je je door twee banen met verkeer heen worstelen. Om dat te kunnen doen zal je eerst je snelheid moeten aanpassen aan het verkeer op de baan naast je. Gevolg: een file!quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:11 schreef Sjakie01 het volgende:
Het lijkt mij een beter optie dat ze bepaalde snelheden aan banen gaan geven. Dus dat vrachtauto's sowieso helemaal rechts moeten blijven rijden, baan er naast auto's met aanhangwagens, en mensen die het rustig aan willen doen, en de baan daarnaast weer gewoon de mensen die willen doorrijden.
Waarom niet? 1 van de grootste fileveroorzakers lijken mij toch mensen die te zacht links gaan rijden.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:17 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[afbeelding]
links de A12 (120km/h), rechts een 80km-zone.![]()
Ze hopen dat door de 80-zones de luchtvervuiling zal afnemen. Mag je me even uitleggen hoe dat zou gaan gebeuren wanneer je op de A12 gewoon kunt doorrijden. En die zones verminderen tot nu toe de files niet bepaald... het CJIB draait wel overuren, dat wel.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:18 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Waarom niet? 1 van de grootste fileveroorzakers lijken mij toch mensen die te zacht links gaan rijden.
quote:Lucht maar iets schoner bij 80 km/u
ROTTERDAM - Het effect van 80-kilometerzones op de snelwegen is beperkt. Luchtvervuiling neemt er niet meer dan 4 tot 6 procent door af en ze veroorzaken niet minder, maar juist meer files.
Minister Peijs (Verkeer) opent vandaag vier nieuwe 80-zones bij Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Ze doet dit om de luchtverontreiniging terug te dringen.
Het effect van de lagere snelheid is volgens TNO- onderzoeker Menno Keuken beperkt omdat de algemene luchtverontreiniging in de bewuste gebieden hoog is. ,,Het is net genoeg om onder de normen te komen die de overheid heeft gesteld. En die zijn er natuurlijk niet voor niks,’’ zegt Keuken. Hij was betrokken bij onderzoek naar de eerste 80-zone op de A13 bij Overschie in Rotterdam. In totaal profiteren volgens Verkeer en Waterstaat 4000 tot 5000 omwonenden van deze snelheidsbeperkingen.
AD
de snelheid op de parralelbaan is ook aangepast van 120 naar 100 km/uquote:Op dinsdag 15 november 2005 11:17 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[afbeelding]
links de A12 (100km/h), rechts een 80km-zone.![]()
Klopt maar daar bleek het na ee ntijdje wel minder te worden. Door die gewenning.quote:Op dinsdag 15 november 2005 13:47 schreef Metro2005 het volgende:
Dat het gewenning is slaat als een lul op een drumstel. Je zou toch wel eens zeggen dat ze bij overschie na 3 (bijna 4) jaar toch wel eens gewend moeten zijn aan 80km/u
Maar toch staan daar nog altijd elke dag files. Lekker is dat.
Nou, wat een rust daar tegenwoordigquote:Op dinsdag 15 november 2005 13:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt maar daar bleek het na ee ntijdje wel minder te worden. Door die gewenning.
Dan zijn de automobilisten op de A13 bij Overschie uitermate traag van gewenning, he?quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:23 schreef du_ke het volgende:
Het is een kwestie van gewenning. En minder asociaal rijgedrag.
Het staat er reegelmatig vol van Kleinpolderplein tot Rijswijkseplein. 13 kilometer stilstaand en pruttelend blik. Oh, oh, wat zal de lucht daar schoner van wordenquote:Op dinsdag 15 november 2005 13:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt maar daar bleek het na ee ntijdje wel minder te worden. Door die gewenning.
Zou goed kunnen het zijn Nederlanders dus egoistisch. Denken dat het op 13 kilometer echt uitmaakt of 80 of 100 rijdt.quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan zijn de automobilisten op de A13 bij Overschie uitermate traag van gewenning, he?
Vooral blijven doenquote:Op dinsdag 15 november 2005 15:34 schreef IntroV het volgende:
Ik ga demonstratief 80 in zijn twee rijden
Ik word ook ziek van de trajectcontroles. Het zijn van die hinderlijke camera's die iedereen continu in de gaten houdt. Flitspalen vind ik ook hetzelfde vervelende effect hebben als trajectcontroles. Deze instrumenten zijn een excuus die de politie gebruikt waarom serieuzere zaken niet harder worden aangepakt.quote:Op dinsdag 15 november 2005 21:30 schreef dazzle123 het volgende:
Het was al langer bekend dat lagere snelheden leiden tot meer files. Het mooiste van het verhaal is dat het fabeltje dat de doorstroming beter zou worden bij 80km/h juist afkomstig was van een tijdelijke verlaging van de max snelheid op die zelfde A10 west een aantal jaren terug. Dat was toen de A10 west gedurende de zomer volgens mij in 2001 opnieuw werd geasfalteerd. Toen mocht je nog maar 70 of zo. En inderdaad namen de files af. Maar men vergat er even bij te vermelden dat toen ook alle op en afritten naar de A10 west waren afgesloten. Gek he dat dan de files afnemen![]()
Overigens is de grootste boosdoener de 80km/h in combinatie met de trajectcontrole. Ik rijd er dagelijks en je moet echt kilometers van te voren al gaan voor sorteren om van de snelweg af te komen want je kan niet meer even versnellen om uit te kunnen voegen want dan krijg je een boete. En daarnaast rijdt alles zo belachelijk dicht op elkaar dat je er nauwelijks tussen kan komen. Je ziet ook dat zelfs op momenten wat het vroeger vrij rustig was nu spontaan files ontstaan.
En het leukste is ook nog dat we 80km/h rijden vanwege het milieu maar iedereen weet dat de grootste killer voor het milie de files zijn.
Ondanks het feit dat je laatste zin een verkrachting van de Nederlandse taal is en argumentatie voor je standpunt ontbreekt denk ik dat ik begrijp wat je bedoelt te zeggen. Mijn interpretatie van jouw standpunt: ''De politie richt zich niet op serieuzere zaken (wat dat ook mag zijn) door een gebrek aan capaciteit. De politie controleert daarentegen intensief op snelheid en hier gaat dan ook een groot gedeelte van de capaciteit aan op. Desgevraagd waarom de politie zich niet met serieuzere zaken bezig houdt wijt de politie dit aan een gebrek aan beschikbare capaciteit?''quote:Op dinsdag 15 november 2005 21:38 schreef Ofyles2 het volgende:
Een opmerking over trajectcontroles en flitspalen. Deze instrumenten zijn een excuus die de politie gebruikt waarom serieuzere zaken niet harder worden aangepakt.
quote:Op dinsdag 15 november 2005 21:38 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik word ook ziek van de trajectcontroles. Het zijn van die hinderlijke camera's die iedereen continu in de gaten houdt en.
Geloof je het zelf?. De enige agenten die ik hier in de buurt zie zijn constant gele bonnetjes aan het schrijven. Ik weet niet waar jij woont maar kom maar eens hier in AMsterdam kijken. Dan zie je aan de ene kant van de straat oom agent bonnetjes onder ruitenwissers plakken en aan de andere kant slaat een junk een autoraam in.quote:Op woensdag 16 november 2005 14:58 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor prietpraat? Neem van mij aan dat er dagelijks meer agenten bezig zijn met het oplossen van moordzaken dan met snelheidscontroles (nog afgezien van het feit dat het uitvoeren van snelheidscontroles op de Rijkswegen voornamelijk een KLPD aangelegenheid zijn).
Het klopt dat boetes niet alleen op de Rijkswegen worden uitgedeeld, dus ook niet alleen door de KLPD. Ik geloof mezelf echter wel als ik zeg dat er verhoudingsgewijs meer agenten bezig zijn met andere zaken dan de handhaving van het verkeersbeleid. Daarnaast heb je als burger ook zelf een verantwoordelijkheid. Die agenten in A'dam delen die bonnetjes niet uit omdat jij goed geparkeerd staat.quote:Op woensdag 16 november 2005 18:19 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Geloof je het zelf?. De enige agenten die ik hier in de buurt zie zijn constant gele bonnetjes aan het schrijven. Ik weet niet waar jij woont maar kom maar eens hier in AMsterdam kijken. Dan zie je aan de ene kant van de straat oom agent bonnetjes onder ruitenwissers plakken en aan de andere kant slaat een junk een autoraam in.
Daarnaast worden boetes niet alleen uitgedeeld op de snelweg dus ook niet alleen door de KLPD.
Daarnaast zit je te blehren over democratisch tot stand gekomen regels. Hoezo democratisch tot stand gekomen? Is de gewone burger over dit onderwerp ooit geraadpleegd? Ik zou zo zeggen houd een referendum en dan praten we wel verder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |