abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 november 2005 @ 21:25:18 #1
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32270028
Van de Frontpage:
quote:
Marokko wil geen verandering in de regel dat een in Nederland geboren Marokkaan met een Nederlands paspoort automatisch óók de Marokkaanse nationaliteit verkrijgt. Dat liet de Marokkaanse ambtenaar van het Marokkaanse ministerie van buitenlandse zaken Taieb Fassi Fihri, vandaag weten aan staatssecretaris Atzo Nicolaï. De twee spraken elkaar in Rabat, de hoofdstad van het koninkrijk Marokko. Nicolaï is daar voor de viering van 400 jaar betrekkingen tussen Nederland en Marokko en om prins Willem-Alexander en prinses Màxima te begeleiden.

Tussen Nederland en Marokko woedt al enige tijd een discussie over de dubbele nationaliteit van Marokkanen van de derde generatie in Nederland. Het Nederlands kabinet wil die in het kader van het integratiebeleid afschaffen, maar Marokko vindt dat kinderen van Marokkanen voor altijd Marokkaan behoren te blijven. Wanneer je dit doorvoert krijgen dus kinderen van Marokkaanse ouders wier grootouders ook al in Nederland zijn geboren, nog altijd de Marokkaanse nationaliteit.

Fassi Fihri toonde begrip voor de Nederlandse argumenten, maar zei dat zijn land vooralsnog vasthoudt aan nu geldende praktijk. Wel beaamde Fassi Fihri dat de kans bestaat dat Marokkanen die zowel de Nederlandse als de Marokkaanse nationaliteit hebben, een derde identiteit kunnen ontwikkelen: ''Dat kan in het slechtste geval het fanatieke islamisme zijn''; de stroming binnen de islam die een grote invloed van de islam op het politieke leven voorstaat en de scheiding tussen kerk en staat afwijst.
Op dit moment zo heeft Marokko dus (net als Griekenland, Argentinie, en nog een 20tal landen ofzo) een wetgeving die het niet toelaat dat je de Marokkaanse nationaliteit verliest als je wordt geboren uit Marokkaanse ouders.

Kortom, eens een Marokkaan, altijd een Marokkaan.

Omdat wij in Nederland ons netjes houden aan artikel 1 van de Nederlandse grondwet waarin wordt geregeld dat iedereen gelijk wordt behandeld, heeft een Marokkaan dus ook gelijke kansen wanneer het aankomt op het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit. Alleen is er dus voor Marokkanen een uitzondering gemaakt voor het afstaan van de eigen nationaliteit.

Waar een Belg, Amerikaan, Japanner of Braziliaan dus de eigen nationaliteit moet af staan om de Nederlandse te kunnen aannemen (tenzij je in een normale uitzonderingscategorie valt die los staat van deze discussie, zoals getrouwd met een Nederlander), mogen Grieken, Argentijnen, Columbianen en dus ook Marokkanen de eigen nationaliteit behouden omdat hun EIGEN wetgeving het niet toelaat om de nationaliteit af te staan.

Deze discussie is al eindeloos gevoerd natuurlijk, en in principe komt het erop neer dat we er hier in Nederland echt helemaal niets aan kunnen veranderen omdat men de volgende dag weer naar het Marokkaans consulaat kan om een nieuw Marokkaans paspoort aan te vragen. Er zijn eigenlijk maar twee manieren om hier iets aan te veranderen:

1) Marokkanen het Nederlanderschap WEIGEREN door in de Nederlandse Grondwet een passage opnemen waarin iets staat als "behalve Marokkanen" wanneer het komt tot Naturalisatie tot Nederlander.

2) Een overeenkomst sluiten met Marokko zoals vermeldt in het nieuwsartikel. Wellicht is dat nu nog niet gelukt, maar in de toekomst kan er met andere voorwaarden om de tafel gezeten worden.

Het grote nadeel van punt 1 is natuurlijk dat zoiets niet meer gebeurd is sinds 1935 toen in Nuremburg de rassenwetten werden geadopteerd en ook aan het Duits Staatsburgerschap eisen werden gesteld, o.a. het weigeren op afkomst. Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat Nederland niet zit te wachten op een wetgeving waar iemand die graag Nederlander wil worden dit geweigerd wordt omdat het thuisland zich eigenwijs opstelt. Daar zit de persoon zelf niet op te wachten, het werkt de integratie echt falikant tegen, en het is niet juist om burgers van een bepaald land te straffen in Nederland omdat hun koning een eigenwijze idioot is.

Dus ik denk dat we ons moeten richten op punt 2: Het moet door de Marokkaanse regering worden toegelaten om de Marokkaanse nationaliteit af te staan als men Nederlander wil worden en wil integreren in de Nederlandse samenleving zodat ook hun kinderen (2e en 3e generaties) gewoon als Nederlander worden opgevat in de maatschappij, maar niet als Marokkaan.

Er zit 1 "voordeel" aan die dubbele nationaliteit, en dat is dat je er nog 1tje kan afpakken. Je kunt dus een Marokaanse Nederlander met 2 paspoorten het Nederlandse afpakken en de oprotlaars gebruiken voor een enkeltje Marokko. De wetten voor het afpakken van de Nederlandse nationaliteit kun je voor iedereen gelijk maken, en dus Artikel 1 blijft van kracht: Bij misdaden van een bepaald kaliber kan de nationaliteit worden afgepakt. (Ik geloof dat Verdonk dit al eens heeft voorgesteld aan de Kamer). Als iemand op papier alleen Nederlander is, is er natuurlijk niets meer af te pakken.

Hoe denkt men hierover?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_32270109
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:25 schreef maartena het volgende:
Er zit 1 "voordeel" aan die dubbele nationaliteit, en dat is dat je er nog 1tje kan afpakken. Je kunt dus een Marokaanse Nederlander met 2 paspoorten het Nederlandse afpakken en de oprotlaars gebruiken voor een enkeltje Marokko. De wetten voor het afpakken van de Nederlandse nationaliteit kun je voor iedereen gelijk maken, en dus Artikel 1 blijft van kracht: Bij misdaden van een bepaald kaliber kan de nationaliteit worden afgepakt. (Ik geloof dat Verdonk dit al eens heeft voorgesteld aan de Kamer). Als iemand op papier alleen Nederlander is, is er natuurlijk niets meer af te pakken.

Hoe denkt men hierover?
Dit is top! Volgens mij is ome Sarkozy vandaag ook begonnen met illegale relschoppers uitzetten Wij zullen op een dag volgen. Je maintiendrai.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32270378
Waarom bij makrokranen wel en bij turken niet? (die hebben nog steeds dubbel nationaliteit hoor)

Mis ik iets
  maandag 14 november 2005 @ 21:34:27 #4
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32270385
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:27 schreef JohnDope het volgende:
Dit is top! Volgens mij is ome Sarkozy vandaag ook begonnen met illegale relschoppers uitzetten Wij zullen op een dag volgen. Je maintiendrai.
Alleen moet die wet in Nederland nog aangepast worden. Momenteel kan men alleen de Nederlandse nationaliteit afpakken als er sprake is van landverraad (en wat daar precies wel of niet ondervalt is allemaal vastgelegd) en/of uitvoering van een terroristische aanslag (en daar is ook wel een boekwerk over denk ik).

Hoe dit in Frankrijk geregeld is weet ik niet, maar volgens mij zetten ze momenteel alleen relschoppers uit die alleen de ANDERE nationaliteit hebben, niet de FRANSE, en dat is in Nederland ook niet echt moeilijk natuurlijk.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 14 november 2005 @ 21:42:31 #5
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32270653
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:34 schreef yup het volgende:
Waarom bij makrokranen wel en bij turken niet? (die hebben nog steeds dubbel nationaliteit hoor)

Mis ik iets
Voor Turken geldt weer een andere uitzondering. De turkse regering staat namelijk het afstaan van de Turkse nationaliteit gewoon toe, met als enige voorwaarde dat je EERST de Turkse dienstplicht vervuld. Dit probleem doet zich dan ook voornamelijk voor bij Turkse mannen.

De dienstplicht kan worden afgekocht met 5000 Euro en een 3-wekelijkse minitraining in Turkije. Omdat niet iedereen zomaar dergelijk geld voorhanden heeft (en tijd), mogen Turkse mannen de Nederlandse nationaliteit aannemen en de Turkse behouden. Er bestaat wel een renteloze lening van de Nederlandse regering voor 6000 Euro (dus ook de reis/levenskosten voor die 3 weken kun je lenen), maar je moet dan nog steeds 6000 Euro terug betalen. Dit valt dus onder de uitzondering waarvoor geldt dat men de nationaliteit van het andere land mag behouden als kan worden bewezen dat er een behoorlijke financiele verwachting tegenover het afstaan van de nationaliteit staat.

Voor de Turkse vrouwen is er geen enkel probleem, die kunnen dus gewoon Nederlandse worden. Omdat veel Turkse mannen Turk blijven om de bovenstaande reden, komt het probleem natuurlijk weer terug bij de Turkse kinderen van de 2e generatie. Maar na de 2e generatie houdt het op, en bij Marokko gaat het bij de 3e generatie en verder gewoon door.

Het Turkse "probleem" lost zich dus vanzelf op binnen de komende 20 jaar, maar voor de Marokkanen ligt het dus anders.
-
pi_32270678
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:34 schreef maartena het volgende:

[..]

Alleen moet die wet in Nederland nog aangepast worden. Momenteel kan men alleen de Nederlandse nationaliteit afpakken als er sprake is van landverraad (en wat daar precies wel of niet ondervalt is allemaal vastgelegd) en/of uitvoering van een terroristische aanslag (en daar is ook wel een boekwerk over denk ik).

Hoe dit in Frankrijk geregeld is weet ik niet, maar volgens mij zetten ze momenteel alleen relschoppers uit die alleen de ANDERE nationaliteit hebben, niet de FRANSE, en dat is in Nederland ook niet echt moeilijk natuurlijk.
Dat klopt ze zetten alleen illegale hoolies uit..... Maar wat niet is, kan in de toekomst nog komen(bestuurlijke vernieuwing).
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32270850
Marokkanen het Nederlanderschap WEIGEREN
Huh?
  maandag 14 november 2005 @ 21:51:26 #8
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32270920
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:49 schreef Donders het volgende:
Marokkanen het Nederlanderschap WEIGEREN
En waarom denk je dat dit beter is voor Nederland? En moeten we dit ook toepassen op Grieken (EU-lid!) en Argentijnen die eenzelfde soort wetgeving hebben?

Een beetje meer betoog en argumentatie mag ook wel.....
-
pi_32270970
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:51 schreef maartena het volgende:

[..]

En waarom denk je dat dit beter is voor Nederland? En moeten we dit ook toepassen op Grieken (EU-lid!) en Argentijnen die eenzelfde soort wetgeving hebben?

Een beetje meer betoog en argumentatie mag ook wel.....
Er zijn volgens de TS maar twee mogelijkheden. Ik reageer daarop door voor nummer 1 te kiezen....
Huh?
pi_32271085
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:42 schreef maartena het volgende:

[..]

Voor Turken geldt weer een andere uitzondering. De turkse regering staat namelijk het afstaan van de Turkse nationaliteit gewoon toe, met als enige voorwaarde dat je EERST de Turkse dienstplicht vervuld. Dit probleem doet zich dan ook voornamelijk voor bij Turkse mannen.

De dienstplicht kan worden afgekocht met 5000 Euro en een 3-wekelijkse minitraining in Turkije. Omdat niet iedereen zomaar dergelijk geld voorhanden heeft (en tijd), mogen Turkse mannen de Nederlandse nationaliteit aannemen en de Turkse behouden. Er bestaat wel een renteloze lening van de Nederlandse regering voor 6000 Euro (dus ook de reis/levenskosten voor die 3 weken kun je lenen), maar je moet dan nog steeds 6000 Euro terug betalen. Dit valt dus onder de uitzondering waarvoor geldt dat men de nationaliteit van het andere land mag behouden als kan worden bewezen dat er een behoorlijke financiele verwachting tegenover het afstaan van de nationaliteit staat.

Voor de Turkse vrouwen is er geen enkel probleem, die kunnen dus gewoon Nederlandse worden. Omdat veel Turkse mannen Turk blijven om de bovenstaande reden, komt het probleem natuurlijk weer terug bij de Turkse kinderen van de 2e generatie. Maar na de 2e generatie houdt het op, en bij Marokko gaat het bij de 3e generatie en verder gewoon door.

Het Turkse "probleem" lost zich dus vanzelf op binnen de komende 20 jaar, maar voor de Marokkanen ligt het dus anders.
Over dat plicht gedoe: beetje BS...

Als jij je Turkse paspoort afstaat hoef je geen fuck te doen. Helemaal geen militaire plicht :/

Als je het wilt behouden moet je militaire dienst doen of mag je het verlengen naar 38 jaar... Je kan het ook eerder doen maar meestal verlengen ze het naar 38 jaar...

Voor die verlenging heb je alleen werkgeversverklaring of schoolverklaring nodig (uitkering kan ook dacht ik weet niet zeker)... Is wel enorme rompslomp om te doen...
pi_32271544
Vind het maar een rare regel, komop je wordt geboren in nederland, dus ben je nederlander, dat willen ze toch allemaal zo graag zijn. Nou en wel je dat niet, dan ga je toch weer gezellig terug.
  maandag 14 november 2005 @ 22:15:02 #12
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32271762
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:57 schreef yup het volgende:
Over dat plicht gedoe: beetje BS...

Als jij je Turkse paspoort afstaat hoef je geen fuck te doen. Helemaal geen militaire plicht :/

Als je het wilt behouden moet je militaire dienst doen of mag je het verlengen naar 38 jaar... Je kan het ook eerder doen maar meestal verlengen ze het naar 38 jaar...

Voor die verlenging heb je alleen werkgeversverklaring of schoolverklaring nodig (uitkering kan ook dacht ik weet niet zeker)... Is wel enorme rompslomp om te doen...
Alleen vergeet je de problemen die een Turk met Nederlands paspoort aan de Turkse grens kan krijgen als hij voor een familiebezoek aan Turkije gaat. Een oud-collega van me had dit probleem ooit, en liep reeel de kans dat ze em daar zouden houden voor de dienstplicht. Hij heeft dus uiteindelijk de afkoop procedure en de 3-weken minitraining gedaan.

Het bijkomende verhaal is echter dat hij al een Nederlands paspoort HAD omdat hij in die uitzonderingscategorie viel. Alleen had ie officieel zijn Turkse ook nog vanwege die hele dienst rompslomp. En naderhand kan ie z'n Turkse wel weggooien natuurlijk, maar hij kan er niet meer tot verplicht worden omdat ie de Nederlandse nationaliteit al heeft.

En het dragen van een andere nationaliteit valt niet onder de categorieen "landverraad" of "terrorisme" dus even het Nederlanderschap afpakken kan ook niet meer.
-
  maandag 14 november 2005 @ 22:16:24 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32271804
Marokko wil niet af van de dubbele nationaliteit
ik ook niet, ik wil, indien ze aan de uitkering lurken of crimi gedrag vertonen, ze namelijk nog terug kunnen schoppen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32271952
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:15 schreef maartena het volgende:

[..]

Alleen vergeet je de problemen die een Turk met Nederlands paspoort aan de Turkse grens kan krijgen als hij voor een familiebezoek aan Turkije gaat. Een oud-collega van me had dit probleem ooit, en liep reeel de kans dat ze em daar zouden houden voor de dienstplicht. Hij heeft dus uiteindelijk de afkoop procedure en de 3-weken minitraining gedaan.

Het bijkomende verhaal is echter dat hij al een Nederlands paspoort HAD omdat hij in die uitzonderingscategorie viel. Alleen had ie officieel zijn Turkse ook nog vanwege die hele dienst rompslomp. En naderhand kan ie z'n Turkse wel weggooien natuurlijk, maar hij kan er niet meer tot verplicht worden omdat ie de Nederlandse nationaliteit al heeft.

En het dragen van een andere nationaliteit valt niet onder de categorieen "landverraad" of "terrorisme" dus even het Nederlanderschap afpakken kan ook niet meer.
Kans is klein daarop.

Ik ken een paar mensen en die hebben met succes Turkije bezocht met NL paspoort EN ze waren dienstplichtig.

Weet je wanneer je echt de lul bent ?

Als je gepakt word in de provincie/regio waar je bent ingeschreven.

Heb je soms militaire controles bij de wegen (bijv. je wilt van stad naar gedeelte van ander stad, is er meestal maar een weg, en de andere wegen zijn 100-200 km omrijden) en dan ben je dus het haasje als ze je daar pakken...
  maandag 14 november 2005 @ 22:22:57 #15
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32272097
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:53 schreef Donders het volgende:
Er zijn volgens de TS maar twee mogelijkheden. Ik reageer daarop door voor nummer 1 te kiezen....
En ik vraag je om je keuze te beargumenteren.

WAAROM wil je het zo? En waarom denk je dat dat de beste oplossing is voor de 400.000+ Marokkanen in Nederland?
-
  maandag 14 november 2005 @ 22:23:30 #16
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_32272139
quote:
In Frankrijk kregen alle bewoners van voormalig koloniën (o.a. Algerije en Marokko) automatisch de Franse nationaliteit als ze in Frankrijk kwamen wonen. Aangezien het grootste gedeelte van de mensen die daar problemen veroorzaakten "Afrikanen" waren die uit voormalig koloniën kwamen, wordt dus helemaal niemand het land uitgeflikkerd...
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_32272261
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:23 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

In Frankrijk kregen alle bewoners van voormalig koloniën (o.a. Algerije en Marokko) automatisch de Franse nationaliteit als ze in Frankrijk kwamen wonen. Aangezien het grootste gedeelte van de mensen die daar problemen veroorzaakten "Afrikanen" waren die uit voormalig koloniën kwamen, wordt dus helemaal niemand het land uitgeflikkerd...
Net als Surinamers/Antilianen etc. dus

Was zelfde verhaal hier toch in NL
  maandag 14 november 2005 @ 22:36:03 #18
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32272578
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:20 schreef yup het volgende:
Kans is klein daarop.
De kans is in ieder geval voor de Nederlandse regering groot genoeg om een uitzondering te creeeren mbt tot de Nederlandse nationaliteit. Daarbovenop komt dat dit probleem zich eigenlijk vanzelf oplost in de volgende generatie.

Bij Marokkanen krijgen de 3e, 4e, etc generaties gewoon een Marokkaans paspoort. Het grootste probleem zit em in het feit dat alle nieuw geboren Marokkaantjes dus ook een Marrokkaans paspoort krijgen. Voor Turkije is het na 2 generaties wel welletjes, en de 3e generatie in Nederland krijgt dus alleen een Nederlands paspoort bij geboorte.
-
  maandag 14 november 2005 @ 22:40:55 #19
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32272751
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:23 schreef AgLarrr het volgende:
Van de +/- 5 miljoen immigranten hebben er +/- 3 miljoen de Franse nationaliteit, waarvan de helft geboren als Fransman (hetzij in Frankrijk, hetzij oud-kolonist) en de andere helft naturaliseerde. Hen die voor 1962 in Algerije waren geboren kregen de Franse nationaliteit, maar hen die daarna in Algerije zijn geboren en in de jaren 60 en 70 naar Frankrijk kwamen krijgen alleen een verblijfsvergunnen, en krijgen alleen per naturalisatie de Franse nationaliteit.

Bron: http://www.migrationinformation.org/Profiles/display.cfm?ID=266
-
pi_32272890
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:36 schreef maartena het volgende:

[..]

De kans is in ieder geval voor de Nederlandse regering groot genoeg om een uitzondering te creeeren mbt tot de Nederlandse nationaliteit. Daarbovenop komt dat dit probleem zich eigenlijk vanzelf oplost in de volgende generatie.

Bij Marokkanen krijgen de 3e, 4e, etc generaties gewoon een Marokkaans paspoort. Het grootste probleem zit em in het feit dat alle nieuw geboren Marokkaantjes dus ook een Marrokkaans paspoort krijgen. Voor Turkije is het na 2 generaties wel welletjes, en de 3e generatie in Nederland krijgt dus alleen een Nederlands paspoort bij geboorte.
Na 2 generaties welletjes

Word gewoon Turks paspoort aangevraagd hoor als er kindje is geboren. Want die kindje komt op de moederse paspoort te staan. En OOK op de Turkse paspoort dus...

Denk dus niet dat het zo simpel is als jij denkt...
  dinsdag 15 november 2005 @ 00:59:22 #21
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_32276422
Eigenlijk is het inderdaad discriminatie. Ik wil ook best een tweede nationaliteit; altijd handig als je snel het land uit moet. Vind het raar dat Nederland geen vuist durft te maken.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  † In Memoriam † dinsdag 15 november 2005 @ 01:39:31 #22
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32276890
quote:
Van de Frontpage:

Wel beaamde Fassi Fihri dat de kans bestaat dat Marokkanen die zowel de Nederlandse als de Marokkaanse nationaliteit hebben, een derde identiteit kunnen ontwikkelen: ''Dat kan in het slechtste geval het fanatieke islamisme zijn'';

lol

Dus omdat iemand twee paspoorten heeft loopt hij/zij meer risico om ten prooi te vallen aan moslim fundamentalisme?

Wat een kolder. En ik geloof er ook geen moer van dat die Fassi dit gezegd heeft.

Als dit het argument is tegen een dubbele nationaliteit...

En zo niet, wat dan wel?
pi_32279369
quote:
Van de Frontpage:
[..]

Op dit moment zo heeft Marokko dus (net als Griekenland, Argentinie, en nog een 20tal landen ofzo) een wetgeving die het niet toelaat dat je de Marokkaanse nationaliteit verliest als je wordt geboren uit Marokkaanse ouders.

Kortom, eens een Marokkaan, altijd een Marokkaan.

Omdat wij in Nederland ons netjes houden aan artikel 1 van de Nederlandse grondwet waarin wordt geregeld dat iedereen gelijk wordt behandeld, heeft een Marokkaan dus ook gelijke kansen wanneer het aankomt op het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit.
Niks "aanvragen". Een kind dat geboren wordt als kind van Nederlandse ouders (met 2e nationaliteit) IS Nederlander. Komt geen aanvraag bij kijken. Slechts (verplichte) aangifte van geboorte.
quote:
Alleen is er dus voor Marokkanen een uitzondering gemaakt voor het afstaan van de eigen nationaliteit.

Waar een Belg, Amerikaan, Japanner of Braziliaan dus de eigen nationaliteit moet af staan om de Nederlandse te kunnen aannemen (tenzij je in een normale uitzonderingscategorie valt die los staat van deze discussie, zoals getrouwd met een Nederlander), mogen Grieken, Argentijnen, Columbianen en dus ook Marokkanen de eigen nationaliteit behouden omdat hun EIGEN wetgeving het niet toelaat om de nationaliteit af te staan.
Niks "EIGEN" wetgeving. De wetgeving van een land waar hun grootouders (die misschien al wel járen dood en begraven zijn) geboren zijn. Het is ongeveer evenveel hun "eigen" wetgeving als dat het de jouwe is.
quote:
Deze discussie is al eindeloos gevoerd natuurlijk, en in principe komt het erop neer dat we er hier in Nederland echt helemaal niets aan kunnen veranderen omdat men de volgende dag weer naar het Marokkaans consulaat kan om een nieuw Marokkaans paspoort aan te vragen. Er zijn eigenlijk maar twee manieren om hier iets aan te veranderen:

1) Marokkanen het Nederlanderschap WEIGEREN door in de Nederlandse Grondwet een passage opnemen waarin iets staat als "behalve Marokkanen" wanneer het komt tot Naturalisatie tot Nederlander.
Niks "Naturalisatie". Een baby van Nederlandse ouders wordt NIET genaturaliseerd. Het is een Nederlandse baby. Net zoals jij dat was. Aan jou viel ook geen Nederlanderschap te weigeren. Disclaimer: ik ga er voor het gemak maar even van uit dat jij een standaard Nederlander bent

Deze optie bestaat dus niet, is niet, is geen optie, is kolder.
quote:
2) Een overeenkomst sluiten met Marokko zoals vermeldt in het nieuwsartikel. Wellicht is dat nu nog niet gelukt, maar in de toekomst kan er met andere voorwaarden om de tafel gezeten worden.
Dit is de enige optie om de situatie te veranderen. Dat wil zeggen: de optie dat de Marokkaanse wetgeving verandert. Of dat middels een overeenkomst met NL is doet niet echt terzake.
quote:
Het grote nadeel van punt 1 is natuurlijk dat zoiets niet meer gebeurd is sinds 1935 toen in Nuremburg de rassenwetten werden geadopteerd en ook aan het Duits Staatsburgerschap eisen werden gesteld, o.a. het weigeren op afkomst.
Niet "weigeren" maar afnemen. Wezenlijk iets anders.
quote:
Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat Nederland niet zit te wachten op een wetgeving waar iemand die graag Nederlander wil worden dit geweigerd wordt omdat het thuisland zich eigenwijs opstelt.
Niet "Nederlander wil worden", een baby wil tiet, geen nationaliteit. Nederlander IS, want geboren uit Nederlandse ouders.
quote:
Daar zit de persoon zelf niet op te wachten, het werkt de integratie echt falikant tegen, en het is niet juist om burgers van een bepaald land te straffen in Nederland omdat hun koning een eigenwijze idioot is.
Niet "hun" koning. Een koning, die claimt dat sommige wereldburgers zijn onderdanen zijn. Hij kan ook wel uitroepen dat alle fok!ers voortaan aan hem onderdanig zijn. Maakt dat hem jouw koning?
quote:
Dus ik denk dat we ons moeten richten op punt 2: Het moet door de Marokkaanse regering worden toegelaten om de Marokkaanse nationaliteit af te staan als men Nederlander wil worden en wil integreren in de Nederlandse samenleving zodat ook hun kinderen (2e en 3e generaties) gewoon als Nederlander worden opgevat in de maatschappij, maar niet als Marokkaan.
En als de wetgeving in Marokko niet verandert zul je Nederlandse kindertjes ook maar moeten opvatten als Nederlanderse kindertjes, lijkt me.
quote:
Onzin. Je kan een Nederlanders het Nederlanderschap afpakken, je kan dit NIET laten afhangen van het wel/niet hebben van een andere nationaliteit. Het wel laten afhangen van een *ander* criterium dan het hebben van de Nederlandse nationaliteit (dat wat afgepakt wordt) is een niet-relevant onderscheid, vergelijkbaar met het maken van onderscheid voor wel / niet afpakken rijbewijs op basis van het hebben van rood haar na een snelheidsovertreding.

Voorwaarden voor afpakken Nederlands staatsburgerschap bestaan (dienstnemen in vreemde krijgsmacht bijvoorbeeld, geloof ik)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_32281427
Ik kan er niet zo mee zitten, met die dubbele nationaliteit. Het zou natuurlijk kunnen dat er juridische of verdragelijke problemen mee ontstaan maar ik geloof niet dat een paspoort (uiteindelijk niet meer dan een papiertje) de integratie bevorderd. Als het inderdaad wettelijke problemen geeft is het natuurlijk een ander verhaal en moet er wellich overwogen worden de dubbele nationaliteit af te schaffen.

Voor de Marokkaan snap ik wel dat hij een dubbel paspoort wil. Veel Marokkanen gaan regelmatig naar Marokko en een NL paspoort zou betekenen dat zij steeds een visum moeten aanvragen en maar voor een beperkte duur in Marokko kunnen blijven. Kiezen voor een Marokkaans paspoort is ivm met vooroordelen van de gemiddelde Europeaan al helemaal niet praktisch.

Een dubbele nationaliteit afschaffen is in mijn ogen in ieder geval totaal geen middel om Marokkanen sneller te laten integreren. En zolang het geen vergaande juridische of verdragelijke problemen kent zie dan ook geen reden voor al deze heisa.

Alle goeds,

Don Gurgen

p.s. (Veel Marokkanen willen later weer terug naar Marokko, het ontnemen van hun Marokkaanse nationaliteit zal dit wellicht doen afnemen, terwijl ik regelmatig op FOK! meen te bespeuren dat veel mensen Marokkanen liever zien vertrekken dan blijven, maar dat kan ik natuurlijk helemaal verkeerd hebben)
  dinsdag 15 november 2005 @ 12:06:01 #25
3542 Gia
User under construction
pi_32282219
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 11:35 schreef Don_Gurgen het volgende:

p.s. (Veel Marokkanen willen later weer terug naar Marokko, het ontnemen van hun Marokkaanse nationaliteit zal dit wellicht doen afnemen, terwijl ik regelmatig op FOK! meen te bespeuren dat veel mensen Marokkanen liever zien vertrekken dan blijven, maar dat kan ik natuurlijk helemaal verkeerd hebben)
Ja, om daar te gaan potverteren met hun Nederlandse AOW uitkering. Zoals uiteraard ook veel Nederlanders dit doen in bijvoorbeeld Benidorm.

Ben het ermee eens dat het moeilijk zal worden om in Nederland geboren Marokkanen niet het Nederlanderschap te geven. Toch ben ik ervoor om te onderzoeken of het mogelijk is ze tot een keuze te dwingen.
Verder vind ik dat de wet best zodanig aangepast kan worden dat nieuwkomers gewoon niet de Nederlandse nationaliteit krijgen wanneer ze de eigen nationaliteit niet op kunnen of willen geven. Ze kunnen dan gewoon hier wonen met een verblijfsvergunning.

Als je in Nederland kijkt naar de diverse bevolkingsgroepen valt het op dat de bevolkingsgroepen met een vreemde nationaliteit en een verblijfsvergunning weinig problemen maken. Bevolkingsgroepen van vreemde komaf met alleen de Nederlandse nationaliteit maken ook niet meer problemen dan de gewone gemiddelde Nederlander.
Maar bevolkingsgroepen met twee nationaliteiten en dan met name marokkanen, maken veel problemen in Nederland.

Het hebben van ook de Nederlandse nationaliteit heeft totaal niet geleid naar een betere integratie. Integendeel zelfs: De hier geboren koters voelen zich meer Marokkaan dan Nederlander en dat vind ik onwenselijk. Ze gaan zich zodanig afzetten tegen onze maatschappij dat dit leidt tot crimineel gedrag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')