Nee. Een referendum werkt prima, zoals afgelopen zomer is bewezen, en is per definitie juist een heel democratisch instrument. Een grotere inbreng van de kiezer te betitelen als populisme getuigt van een regenteske, anti-democratische instelling.quote:Op maandag 14 november 2005 15:48 schreef SCH het volgende:
Een referendum werkt niet, is niet democratisch en slechts een populistisch middel.
Waarom niet?quote:Op maandag 14 november 2005 15:48 schreef SCH het volgende:
...Wat is dat toch met dat onding? Kunnen we het na deze oprisping dan echt voorgoed begraven. Een referendum werkt niet, is niet democratisch en slechts een populistisch middel...
Afgelopen zomer is juist bewezen dat het instrument niet werkt. De politiek weet er niet mee om te gaan en de kiezers ook niet. Er is niet over de grondwet gestemd maar over heel andere zaken: Europa, Turkije, de euro enz - maar niet over de grondwet an sich. Van alle kanten werden domme en populistische opmerkingen gemaakt en ik moet de eerste burger nog tegenkomen die de grondwet ook echt heeft gelezen.quote:Op maandag 14 november 2005 15:53 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee. Een referendum werkt prima, zoals afgelopen zomer is bewezen, en is per definitie juist een heel democratisch instrument. Een grotere inbreng van de kiezer te betitelen als populisme getuigt van een regenteske, anti-democratische instelling.
Dat is nou juist een van de weinige onderwerpen die ook in dit voorstel wordt uitgesloten.quote:Op maandag 14 november 2005 16:07 schreef Sickie het volgende:
Alleen als het gaat om heel banale vraagstukken zie ik er heil in. Neem bijvoorbeeld de vraag of mensen wel of niet van het koningshuis af willen.
Noem je nu dat referendum tegen de grondwet als 'positief' ....?quote:Op maandag 14 november 2005 15:53 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee. Een referendum werkt prima, zoals afgelopen zomer is bewezen, en is per definitie juist een heel democratisch instrument. Een grotere inbreng van de kiezer te betitelen als populisme getuigt van een regenteske, anti-democratische instelling.
Ten eerste moet de politiek duidelijk maken wat de referedum inhoud (wat dus duidelijk niet gedaan is blijkt ook uit jouw opmerking) dit staat zelf in de weten. De overheid moet de burger verplicht juist informeren over de stand van zaken.quote:Op maandag 14 november 2005 15:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Afgelopen zomer is juist bewezen dat het instrument niet werkt. De politiek weet er niet mee om te gaan en de kiezers ook niet. Er is niet over de grondwet gestemd maar over heel andere zaken: Europa, Turkije, de euro enz - maar niet over de grondwet an sich. Van alle kanten werden domme en populistische opmerkingen gemaakt en ik moet de eerste burger nog tegenkomen die de grondwet ook echt heeft gelezen.
Bovendien kreeg je daarna de opmerking dat het kabinet de burger niet begrijpt omdat ze een andere keuze maat. Dat is dus de kern van het probleem: waarom zou de politiek fout zitten als ze iets anders vindt dan de kiezer?
Al die lapmiddelen ter democratisering werken volgens mij averechts. De burger denkt dat hij meer inspraak krijgt maar zal juist veel meer teleurgesteld worden omdat de dingen helemaal niet gaan zoals hij wil. Inspraak betekent niet dat je ook je zin krijgt.
Dat er mede over andere zaken is gestemd komt natuurlijk ook doordatquote:Op maandag 14 november 2005 15:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Afgelopen zomer is juist bewezen dat het instrument niet werkt. De politiek weet er niet mee om te gaan en de kiezers ook niet. Er is niet over de grondwet gestemd maar over heel andere zaken: Europa, Turkije, de euro enz - maar niet over de grondwet an sich. Van alle kanten werden domme en populistische opmerkingen gemaakt en ik moet de eerste burger nog tegenkomen die de grondwet ook echt heeft gelezen.
Als het volk nee zegt op het gevoel en de regering zegt ja afgaand op jarenlang overleg, afwegen van voors en tegens met de bedoeling namens het volk een zo goed mogelijke beslissing te nemen voor het volk(!!!), dan is het enige wat niet klopt het houden van een referendum zelf!quote:Op maandag 14 november 2005 16:20 schreef Gargoylesla het volgende:
[..]
Ten vierde zeg jij "waarom zou de politiek fout zitten als ze iets anders vindt dan de kiezer?"
Ik zou je boeken van de vbo,mave,havo whatever er maar nog eens even op na slaan.
Deze mensen die in de regering zitten zijn "Volksvertegenwoordigers" wat ?? Ja juist VOLK !!!
En voor als je dit nog niet snapt, die volksvertegenwoordigers represeren dus het volk.
Dus dit betekent als het volk zegt NEE !! en de regering zegt JA !! klopt er iets niet. of wel ??
SCH jij bent een gevaar voor de democratie elk mens heeft het recht om zijn stem te laten horen
maar bij jouw mogen alleen mensen hun stem laten horen als ze het met jouw eens zijn!!
Ik ben blij dat er ook nog normale mensen rond lopen die wel geloven in democratie![]()
Dat is wel een hele simplistische kijk op democratie. Een goede democratie is zo ingericht dat er rekening wordt gehouden met de belangen van minderheden.quote:Op maandag 14 november 2005 18:23 schreef Modwire het volgende:
Ik ben trouwens tegen democratie, democratie is een dictatuur van de meerderheid ( zoals iemand hier in zn sig had staan geloof ik) en die meerderheid is dom...![]()
Niet alleen in California, maar in veel meer staten. En inderdaad, bij de verkiezingen van vorige week werden bijna alle referenda ("propositions") verworpen door het publiek. Dit kwam voornamelijk omdat er veel meer promotie was om "NEE" te stemmen dan "JA" en het publiek loopt daar natuurlijk braafjes achteraan. En dan krijg je inderdaad dat een groep met veel subsidie van bedrijven en/of de politiek veel meer kans maakt dan een groep met weinig geld.quote:Op maandag 14 november 2005 17:30 schreef Don_Gurgen het volgende:
In Calafornia bestaat de mogelijkheid tot referendum ook (nog veel sterker, namelijk niet alleen correctief) op basis van handtekeningen. Daar zie je nu bijvoorbeeld dat mensen met veel geld, bedrijven of belanggroeperingen bedrijven inhuren die mensen bepalen om handtekeningen te zetten. Dan is de democratie ver te zoeken... Kan in Nederland misschien ook wel gebeuren.
Onzin. Er is inderdaad door een groep 'nee' gestemd over andere zaken zoals Europa, Turkije, de euro etc. net als dat er door een groep 'ja' gestemd zal zijn over andere zaken zoals dat Europa goed is, Nederland niet achter moet blijven, het licht anders uit zou gaan en er een derde wereldoorlog in het verschiet lag. Cijfers, hoeveel mensen 'nee' of 'ja' hebben gestemd om andere redenen dan de daadwerkelijke grondwet, en hoe deze zich hebben verhouden, zijn er niet.quote:Op maandag 14 november 2005 15:57 schreef SCH het volgende:
[..]
En er is weer een draai gemaakt:quote:Op maandag 14 november 2005 15:48 schreef SCH het volgende:
De VVD was in het verleden nooit een voorstander van volksraadplegingen, maar heeft onlangs een draai gemaakt. In het nieuwe Liberaal Manifest, dat in het voorjaar door het VVD-congres werd vastgesteld, staat dat referenda mogelijk moeten zijn.
Het is erg vreemd dat het referendum is omarmd tijdens een VVD-congres in Groningen, maar dat de VVD toch niet dat standpunt gaat uitvoeren omdat er "meer discussie binnen de partij nodig is".quote:VVD-fractie blokkeert referendum
Van onze verslaggever Philippe Remarque
DEN HAAG - De VVD weigert steun aan voorstellen in de Tweede Kamer om een referendum in te voeren. Daarmee is de volksraadpleging voor de komende jaren van de baan. Voor D66-minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) is dat een tegenvaller.
PvdA, GroenLinks en D66 hebben twee wetsvoorstellen ingediend om het referendum mogelijk te maken. Steun van de VVD in de Tweede Kamer is onontbeerlijk, omdat het CDA en de kleine christelijke partijen tegen het referendum zijn.
Uit bronnen in de VVD-top werd donderdag vernomen dat de Kamerfractie met geen van beide voorstellen zal instemmen en ook geen eigen voorstel zal indienen.
VVD-fractieleider Van Aartsen is weliswaar voorstander van het referendum, maar wil eerst in de eigen partij een discussie voeren. Dan kan het referendum in het VVD-verkiezingsprogramma worden opgenomen. Vervolgens kan een nieuwe coalitie bij de formatie in 2007 tot invoering van een referendum besluiten. Dat moet dan wel langs de zogenaamde ‘koninklijke weg’ gebeuren: middels vastlegging in de Grondwet.
Omdat over een grondwetswijziging altijd twee keer moet worden gestemd, met tussen de twee rondes verkiezingen, zou het dan tot na 2011 duren voor Nederlanders weer aan een volksraadpleging kunnen deelnemen.
Dat kon afgelopen lente voor het eerst, toen over de EU-Grondwet werd gestemd. De VVD had dat mogelijk gemaakt. Vervolgens stemde het VVD-congres ook nog in met het Liberaal Manifest, waarin het referendum voorzichtig wordt omarmd.
Maar er zijn nog steeds veel VVD’ers tegen het referendum en andere bestuurlijke vernieuwingen. Sommige Kamerleden weigeren voor te stemmen, mede omdat het referendum nu noch in het VVD-verkiezingsprogramma, noch in het regeerakkoord staat.
Een van hen, Kamerlid Van Baalen, is dan ook ingenomen met Van Aartsens voorlopige afwijzing van het referendum: ‘Als je zoiets belangrijks wilt veranderen, zul je de koninklijke weg moeten bewandelen, zowel bij het vastleggen in de Grondwet als bij het bepalen van het partijstandpunt’, aldus Van Baalen.
Bron: De Volkskrant
Ik heb met verbazing gekeken naar de uitkomsten van dat congres. Ik herkende de VVD er niet in. Waarschijnlijk ben ik niet de enige geweest, en heeft de partijtop er nogal wat "gedoe" mee gehad van leden.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:08 schreef Sidekick het volgende:
Het is erg vreemd dat het referendum is omarmd tijdens een VVD-congres in Groningen, maar dat de VVD toch niet dat standpunt gaat uitvoeren omdat er "meer discussie binnen de partij nodig is".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |