Ik denk dat indien noodzakelijk de bewijzen wel online te vinden zijn. Maar is Zwitserland niet een welvarender, schoner en minder crimineel land dan Nederland? Verandering is lang niet altijd een verbetering. Jij kunt het misschien 'hard noodzakelijke aanpassingen' noemen, maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook het geval is. Misschien dat het door referenda afgedwongen burgerlijke conservatisme Zwitserland ook wel heel veel voordelen heeft gebracht. Over de vermeende internationale bijrol van Zwitserland kunnen we een aparte discussie starten. Dat is een kwestie van perspectief.quote:[b]Op dinsdag 22 november 2005 12:55 schreef RM-rf het volgende:[/b
En heeft het voorbeeld van een goed functionerende referendum-cultuur, zwitserland, dat niet?
Juist de referendumcultuur blokkeert daar ook veel hard noodzakelijke aanpassingen, speelt zwitserland een bijrol internationaal gezien, omdat ze nooit daadkrachtige besluiten kunnen doorvoeren, dankzij hun referendum ...
Het referendum biedt geen oplossing voor bestaande problemen. Die gedachte zou wel erg naief zijn. Ik zou echter niet weten waarom de problemen alleen maar groter zouden worden bij een correctief referendum. Daar zou ik graag een onderbouwing van zien.. Op dezelfde weg doorgaan als nu is daar echter wel een garantie voor. Het correctief referendum is daar volgens mij wel een mogelijkheid voor.quote:Op dinsdag 22 november 2005 16:10 schreef Jean_Le_Blanc het volgende:
[..]
Dit soort bureaucratie die is ontstaan door de werking van onze democratie (niemand mag buiten de wet en de samenleving vallen maar tevens mag niemand tegen de borst gestoten worden) is inderdaad een probleem. Maar denk je niet dat dit soort problemen alleen maar groter worden door het invoeren van een (correctief) referendum? Een snelle oplossing is een niet democratisch optreden maar daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
[..]
Ik zie regentesk niet als iets positiefs. Daarvoor is het niveau van de politici in Nederland te laag en hebben ze te lang bewezen weinig zaken solide te kunnen regelen. Het is overigens zonder meer waar dat je in een regenteske maatschappij maar het beste zelf tot de bovenklasse kunt behoren. Dan kun je in ieder geval goed voor jezelf zorgen.quote:
Misschien is regentesk wel iets positiefs? Het staat trouwens iedereen vrij om een partij op te richten en eventueel met voldoende steun zelf regent te worden.
Nee, dat is niet mijn betoog. Het huidige politieke systeem waarbij ieder wetsvoorstel het resultaat is van talloze compromissen zorgt er per definitie voor dat regelingen vlees noch vis zijn. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van veel politici. Alleen is waar zij in combinatie met de ambtenarij uiteindelijk mee komen vaak weinig meer dan een doekje voor het bloeden dan een daadwerkelijke oplossing voor een maatschappelijk probleem.quote:Nu lijkt het alsof de politiek bewust met een slecht plan komt om de burger te pesten of dat het minder goed in zou kunnen zien wat de mogelijke gevolgen zullen zijn. Dat is de wereld op zijn kop.
Niet echt. De natuur hebben ze vol gesmeten met skipistes. De criminaliteit is ook niet veel minder heb ik de indruk en of het welvarender is? De armoede grens ligt voor een vierpersoonshuishouden op 4700 CHF per maand. Da's zo'n 3000 Euro. Daar kun je in Nederland aardig wat mee, maar hier (ik woon in Zürich) schiet je er weinig mee op.quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:20 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Maar is Zwitserland niet een welvarender, schoner en minder crimineel land dan Nederland?
Ik ga niet pretenderen een Zwitserland-kenner te zijn. Ik kan je niet om de oren slaan met talloze voorbeelden. Maar de sleutel zit hem volgens mij in mijn bovenstaande posting. Door de referenda worden al te grote politieke experimenten gemeden, grote maatschappelijke veranderingen vertraagt, waardoor stabiliteit ontstaat. Die stabiliteit zorgt voor ruimte voor ondernemerschap, een aantrekkelijk vestigingsklimaat (vooral voor bedrijven in de financiële sector en internationale instanties) en ruimte voor ondernemerschap.quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:27 schreef RM-rf het volgende:
En leg eens uit waarom de welvaart van zwitserland van zijn referenda komen?
het s nog steeds en populaire visie om een referendum te presenteren als 'alternatief' voor een partij-politieke cultuur ... in een referendum-democratie kan men probleemloos een eenpartijstaat hebben en alsnog over plannen laten afstemmen ...quote:Referendum: Hitler's 'Democratic' Weapon To Forge Dictatorship
Arnold Schwarzenegger's professed admiration for Adolf Hitler has assumed many manifestations since he became the "Governator" of California. One such is his brutal bullying of the state legislature; he clearly has little or no more regard for it, as a body of representative government, than Hitler had for the German Reichstag (parliament). Another such expression is Schwarzenegger's use of the referendum, as a way of bypassing that uncooperative legislature (see accompanying article). Arnold's populist, fascist, demagogic rants against "special interests" and "big government," together with his claim to represent the true interests of the "people," are very reminiscent of Hitler's carefully crafted polemics against "political insiders" and "self-serving political hacks" that put their petty interests above the interests of the people and the nation, which were directed at an increasingly economically and psychologically desperate German population between 1930 and 1933. Indeed, in the last 18 months before he was finally installed as Chancellor on Jan. 30, 1933, as his Nazi Party was making ever greater gains at the polls, Hitler sounded more like a 21st-Century Cheney-Bush neo-conservative than a 20th-Century gutter-scum anti-Semite intent upon mass murder and global war: He promoted "family values," "moral renewal," "military greatness," and "peace through strength," even as he bitterly attacked the Versailles Treaty, the League of Nations, and terrorists/Communists that threatened Germany's way of life, and "the politicians" who were too absorbed in their own special interests to address the needs of the nation.
Op de wereldwijde Wellbeing-rankings staat Zwitserland in ieder geval 31 plaatsen boven Nederland.quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niet echt. De natuur hebben ze vol gesmeten met skipistes. De criminaliteit is ook niet veel minder heb ik de indruk en of het welvarender is? De armoede grens ligt voor een vierpersoonshuishouden op 4700 CHF per maand. Da's zo'n 3000 Euro. Daar kun je in Nederland aardig wat mee, maar hier (ik woon in Zürich) schiet je er weinig mee op.
Ga voor de gein in kanton A wonen en probeer dan samen met iemand uit kanton B in kanton C een bedrijf op te richten.quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:40 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ik ga niet pretenderen een Zwitserland-kenner te zijn. Ik kan je niet om de oren slaan met talloze voorbeelden. Maar de sleutel zit hem volgens mij in mijn bovenstaande posting. Door de referenda worden al te grote politieke experimenten gemeden, grote maatschappelijke veranderingen vertraagt, waardoor stabiliteit ontstaat. Die stabiliteit zorgt voor ruimte voor ondernemerschap, een aantrekkelijk vestigingsklimaat (vooral voor bedrijven in de financiële sector en internationale instanties) en ruimte voor ondernemerschap.
En Suriname staat in dat lijstje ook 22 plaatsen hoger.quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:48 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Op de wereldwijde Wellbeing-rankings staat Zwitserland in ieder geval 31 plaatsen boven Nederland.
http://www.iucn.org/info_and_news/press/wbon.html
En zo zijn er wel meer onderzoeken te vinden.
Ja, laten we de Tweede Wereldoorlog en Adolf Hitler er weer bij slepen. Nederland is een aanzienlijk stabielere democratie dan de Weimar Republiek, dus het gevaar van een leider die Nederland in een nieuwe oorlog stort waarbij we half Europa veroveren en en passant een paar bevolkingsgroepen proberen uit te moorden is volgens mij niet acuut.quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:45 schreef RM-rf het volgende:
Wist je trouwens dat in 1929 een kleinere partij opkwam in duitsland wegens een referendum over een afzwakking van de Versailles-betalingen, en teruggave van het Rheinland ....
Kom eens met wat onderzoeken waarin Nederland boven Zwitserland eindigt? Behalve die rond de productie van chemische drugs natuurlijk, wel positieve ranglijsten.quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
En Suriname staat in dat lijstje ook 22 plaatsen hoger.
Dan nemen al die ondernemers die in Duitsland aan de slag gaan wel erg weinig mensen aan. Het werkloosheidspercentage in Zwitserland ligt op 3,6 procent, terwijl dat in Duitsland bijna 13 procent is. Overigens heb ik er verder weinig trek in om tot op het detail in te gaan op de succesfactoren van de Zwitserse economie. Ook daar zal ongetwijfeld niet alles perfect zijn. Ik denk echter dat de vergelijking met Nederland glansrijk in het voordeel van Zwitserland uitvalt.quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ga voor de gein in kanton A wonen en probeer dan samen met iemand uit kanton B in kanton C een bedrijf op te richten.
Dan weet niemand bij de overheid meer wat er dient te gebeuren. De meeste mensen die ik ken prefereren Duitsland om bedrijven op te starten omdat het daar makkelijker gaat. Kunnen ze wel minder regels hebben, als die per 100 meter anders zijn schiet je er ook geen flikker mee op.
Tuurlijk mag dat.quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:04 schreef RM-rf het volgende:
Joh, als jij mag beweren dat 'de welvaart van zwitserland komt van referendums'... dan mag ik niet aankomen met 'vergelijkingen' ...?
Dat geldt minstens zo zeer voor parlementen. Geregeerd door de waan van de dag rollen de heren politici over elkaar heen met populistische kortetermijns-politiek. Kijk bijvoorbeeld naar de Nederlandse anti-terreur wetgeving. De ene wet is nog nauwelijks ingevoerd en één vrijspraak verder gilt een parlementaire meerderheid al om nog strengere wetgeving. Ook jij maakt de fout te denken dat politici op de één of andere manier rationeler zijn dan gewone mensen. Dat is niet zo, het zijn net mensen.quote:Ik heb bewust dat voorbeeld genomen omdat een belangrijk element van referendum-voorstanders vaak het 'democratische gehalte' is ....
Ik geloof daar niet in, referendums zijn ook erg gevoelig voor manipulatie en populistische kortetermijns-politiek .....
Het correctief referendum waarvoor ik pleit is louter een laatste slot op de deur. Een wetsvoorstel doorloopt verder de normale democratische controle-instrumenten. Zo'n referendum wordt bovendien alleen bij voldoende maatschappelijke steun gehouden, dus het is ook weer niet zo dat iedere wijziging in het fiscale recht aan het volk wordt voorgelegd.quote:Zeker als je ze invoert vanuit 'effectivering van het bestuur' zou het gepaard gaan met het opheffen van andere democratische controle-instrumenten .... anders zou de invoering van een referendum enkel een extra 'bureaucratische drempel' zijn in het bestuursproces....
Het is een integraal onderdeel van een politiek systeem dat volgens objectieve maatstaven succesvolle resultaten oplevert. Ik heb nooit beweert dat het referendum de enige succesfactor is. Historie, cultuur en ligging om maar wat zaken te noemen, spelen ook een rol.quote:Nu is de effectiviteit van referendums als controleinstrument volgens mij allerminst aangetoond ...
beweren dat de welvaart van Zwitserland door ereferenda zou komen is onzin ... wel is het zeker zo dat het integraal onderdeel is van een sterk gelokaliseerde politiek, in het kanton-systeem, waarbij Zwitserland eigenlijk geen sterke centrale overheid heeft, geen parlement ook, wel kanton-regeringen.
Ik heb geen idee! Ik ga er alleen van uit dat dit alles is gebeurd met de bedoeling iets te verbeteren en dat er grondig gekeken is naar de voor- en nadelen ook op lange termijn. Als het volk dit beter kan inzien dan de politiek dan hoor ik niet bij het volk en ben ik graag voor het referendum!quote:Op dinsdag 22 november 2005 17:09 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nou bewust misschien niet, maar verder is deze stelling niet de wereld op zijn kop maar de bittere, dagelijkse realiteit. Of wil jij wel beweren dat het al eerder aangehaalde voorbeeld van het hervormde ziekte-kosten-verzekeringsstelsel een voorbeeld is van een verbetering t.o.v. de oude situatie...
In de schoolvergelijkingen staat Zwitserland ergens onderaan. Komt door hun fantastisch gedecentraliseerde schoolsysteem. Eindexamens etc verschillen ook per kanton en zo.quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:00 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Kom eens met wat onderzoeken waarin Nederland boven Zwitserland eindigt?
quote:Op woensdag 23 november 2005 12:21 schreef Argento het volgende:
Indien wij er vanuit moeten gaan regelgeving gebaat is bij kennis van hetgeen in de samenleving leeft met betrekking tot een bepaald probleemstuk, lijkt de invoering van een raadgevend referendum mij meer voor de hand te liggen. Daar kan ik op zichzelf ook niet zoveel problemen mee hebben.
Voortschrijdend inzicht?quote:Op maandag 30 mei 2005 17:30 schreef Argento het volgende:
...Nu zal ik hier niet mijn minachting voor het raadgevende referendum tentoonspreiden...
Het referendum is geen synoniem voor populisme, net zoals het niet opnemen in de kieswet van een referendum een garantie is dat populisme niet de kop op steekt. Zonder referendum kan populisme zelfs veel gevaarlijker zijn...quote:Op woensdag 23 november 2005 10:06 schreef Zhenar het volgende:Referenda
![]()
Ik stem toch om de (groep) mensen die ik capabel acht bestuurlijke beslissingen te laten nemen! Waarom moet die verantwoordelijkheid dan weer bij het overwegend domme volk gelegd worden?!Ik acht het merendeel van de Nederlanders niet capabel op een doordachte, verstandige wijze bestuurlijke beslissingen te kunnen nemen die heel Nederland beïnvloeden... Sterker nog: ik acht mezelf in veel gevallen daar niet eens capabel genoeg voor!
Democratie is verre van een perfect systeem, maar populisme en het referendum in het bijzonder zijn toch wel de Achilleshiel.!
Ik bedoel ook niet dat het een synoniem is, maar dat het referendum populisme faciliteert.quote:Op donderdag 24 november 2005 08:33 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het referendum is geen synoniem voor populisme, net zoals het niet opnemen in de kieswet van een referendum een garantie is dat populisme niet de kop op steekt. Zonder referendum kan populisme zelfs veel gevaarlijker zijn...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |