bron: BBC/NRCquote:Noorwegen eist vrouwen in top
OSLO, 12 NOV. Het Noorse kabinet komt met strenge wetgeving die het bedrijfsleven verplicht veel meer vrouwen in het topmanagement te benoemen. Bij overtreding van de wet mag de overheid bedrijven sluiten of opsplitsen.
Dat heeft de Noorse minister Bekkemellem van familie en kinderen gisteren laten weten. Zij wordt gesteund door het kabinet-Stoltenberg, dat onlangs tot stand is gekomen.
Het nieuwe Noorse kabinet legt binnenkort een wet voor aan het parlement die voorschrijft dat in de raden van bestuur van het bedrijfsleven minimaal 40 procent vrouwen moeten zitten. De wet zou op 1 januari volgend jaar van kracht moeten gaan.
Het kabinet heeft tot deze maatregel besloten omdat het grootste deel van het Noorse bedrijfsleven geen gehoor geeft aan een convenant van het vorige kabinet, waarbij ze vrijwillig aan die norm zouden voldoen. Bij de laatste peiling in juli van dit jaar bleek dat een vijfde deel van de Noorse bedrijven het quotum van 40 procent haalde.
,,Het gaat niet snel genoeg'', zei minister Bekkemellem. ,,Ik wil geen twintig of dertig jaar wachten totdat er genoeg intelligente mannen zijn die vrouwen in de bestuurskamers benoemen. Ik wil een systeem van sancties die het mogelijk maken een bedrijf op te splitsen.'' De regering stelt dat het niet moeilijk is capabele vrouwen te vinden voor het topmanagement. De nieuwe wet geeft bedrijven twee jaar de tijd de samenstelling van hun bestuur aan te passen.
Critici menen dat het voorstel kan leiden tot vertrek van ondernemingen uit Noorwegen. ,,Sluiting van bedrijven is een buitenproportionele maatregel voor overtreding van zo'n wet'', stelde voorzitter S. Vaageng van de Noorse werkgeversorganisatie.
Een woordvoerder van Bekkemellem liet weten dat meer gelijkheid goed is voor bedrijven. Recente onderzoeken zouden uitwijzen dat bedrijven waarin beide sexen sterk vertegenwoordigd waren in de leiding, winstgevender bleken dan ondernemingen waar vooral mannen het voor het zeggen hebben.
In de relax industrie meestal welquote:Op zaterdag 12 november 2005 12:48 schreef Sickie het volgende:
Sinds wanneer is geslacht een relevant criterium bij het invullen van een functie?
De glass-ceiling is al jaren een probleem in alle westerse landen. Er zijn dus zat vrouwen die een managementfunctie willen, maar daar nooit komenquote:Op zaterdag 12 november 2005 12:54 schreef Toeps het volgende:
En wat nou als er gewoon minder vrouwen zijn die een topfunctie ambiėren? Dan komen er dus per saldo minder gekwalificeerde mensen aan de top.
Ja, ik ben een vrouw. En nee, ik hou niet van over-emancipatie.
En ik ambieer ook al geen topfunctie.
Per jaar studeren er maar iets minder vrouwen als mannen af aan economie en bedrijfskunde. Dus de kennis is er heus wel hoor.quote:Op zaterdag 12 november 2005 12:57 schreef Sjonnjoop het volgende:
Lekker je eigen ruiten ingooien met zo'n maatregel, zal leiden tot oncapabele vrouwen aan de top alleen omdat ze vrouw zijn
quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:17 schreef Tarak het volgende:
Ook is er een verschil in spreiding in intelligentie tussen mannen en vrouwen; er bestaan meer hele intelligente mannen dan er hele intelligente vrouwen bestaan.
deze regelgeving wordt dus ingevoerd omdat hetgeen wat jij zegt niet gebeurdquote:Op zaterdag 12 november 2005 13:19 schreef Fliepke het volgende:
Bah er moeten gewoon mensen aan de top die hun vak verstaan en dat heeft geen klap te maken met het geslacht. Ik kots op dit soort regelgeving
Oh ja, onderbouw dat eens?quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:23 schreef boskov het volgende:
[..]
deze regelgeving wordt dus ingevoerd omdat hetgeen wat jij zegt niet gebeurd
nu kiest men dus voor de man, het glass-ceiling probleemquote:Op zaterdag 12 november 2005 13:27 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Oh ja, onderbouw dat eens?
Het afdwingen op deze manier is gewoon discriminatie. Als ik in een sollicitatiegesprek zit voor een bepaalde functie en ik ben even goed als de vrouw die naast me zit zal men altijd voor die vrouw kiezen vanwege deze regel en dat is gewoon belachelijk.
Dit is al uit diverse wetenschappelijke onderzoeken naar voren gekomen. Hier nog een link uit een topic over een onderzoek van dit jaar:quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:23 schreef boskov het volgende:
[..]![]()
![]()
Waar baseer je dit nou weer op? Omdat Newton, Einstein en Gallileo mannen waren?
Zwarte lesbische vrouwen in een rolstoel!quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:37 schreef oheng het volgende:
Mooi, nu nog een zelfde wet die verplicht dat bedrijven bisexuele dwergen in de top aannemen, en ze zijn klaar in dat land.
Hoger iq dus. IQ test vooral de logica en redelijk abstract inzicht. Het is inderdaad bewezen dat dat bij mannen sterker is dan bij vrouwen. Maar wat is het belang hierbij van een manager? Bij mijn studie (bedrijfskunde) hebben de vrouwen hogere cijfers, en zijn ver 3x zo veel mannen afgevallen. De topmanagers van nu zijn geen extreme studiebollen. Mensen die gewoon wo hebben afgerond en veel werkervaring hebben.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:32 schreef Tarak het volgende:
[..]
Dit is al uit diverse wetenschappelijke onderzoeken naar voren gekomen. Hier nog een link uit een topic over een onderzoek van dit jaar:
Mannen hebben hoger IQ dan vrouwen
Vergeet niet dat mannen gemiddeld twee ons hersenen meer hebben en de letterlijke herseninhoud een bepalende factor is voor het IQ.
Vast verzonnen door een vrouwquote:Op zaterdag 12 november 2005 13:29 schreef boskov het volgende:
[..]
nu kiest men dus voor de man, het glass-ceiling probleem
De hele achterliggende gedachte van de Glass ceiling is dat er weldegelijk genoeg competente vrouwen zijn, maar dat ze de kans niet krijgen. Nu kan je het er hier mee eens of oneens zijn. Maar het is wel opvallend dat er bij mij op de VU ongeveer net zoveel vrouwen als mannen afstuderen, en dat er in het bedrijfsleven voornamelijk mannen aan de top zijn. Dus, of de vrouwen willen dit niet, of ze hebben de kans niet.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:44 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Vast verzonnen door een vrouw
Even serieus, dit is hiervoor echt niet de oplossing imo.
Zo krijg je nog allerlei incompetent spul aan de top om de statistiekjes maar goed te krijgen of verzonnen functies.
Vrouwen kunnen beter leren dan mannen, daarmee hebben ze nog geen hoger IQ. Er gaan al langer verhaal dat de wijze waarop het onderwijs is ingericht, goed bij vrouwen aansluit, maar niet bij mannen. Het onderwijs zou teveel gefeminiseerd zijn. IQ test ook taal overigens, anders zou het verschil in IQ tussen mannen en vrouwen groter zijn. Vrouwen scoren hier gemiddeld genomen hoger voor.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:40 schreef boskov het volgende:
[..]
Hoger iq dus. IQ test vooral de logica en redelijk abstract inzicht. Het is inderdaad bewezen dat dat bij mannen sterker is dan bij vrouwen. Maar wat is het belang hierbij van een manager? Bij mijn studie (bedrijfskunde) hebben de vrouwen hogere cijfers, en zijn ver 3x zo veel mannen afgevallen. De topmanagers van nu zijn geen extreme studiebollen. Mensen die gewoon wo hebben afgerond en veel werkervaring hebben.
Of dat komt door o.a. het verschil in IQ en het verschil in wat je er over hebt om die top te bereiken.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:47 schreef boskov het volgende:
[..]
De hele achterliggende gedachte van de Glass ceiling is dat er weldegelijk genoeg competente vrouwen zijn, maar dat ze de kans niet krijgen. Nu kan je het er hier mee eens of oneens zijn. Maar het is wel opvallend dat er bij mij op de VU ongeveer net zoveel vrouwen als mannen afstuderen, en dat er in het bedrijfsleven voornamelijk mannen aan de top zijn. Dus, of de vrouwen willen dit niet, of ze hebben de kans niet.
Veel vrouwen hebben imo helemaal niet de ambitie om zo hoog te komen en stranden al vrij vlug door kinderen en andere gezinsperikelen. Het aantal afgestudeerden zegt dus geen ene flikker.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:47 schreef boskov het volgende:
[..]
De hele achterliggende gedachte van de Glass ceiling is dat er weldegelijk genoeg competente vrouwen zijn, maar dat ze de kans niet krijgen. Nu kan je het er hier mee eens of oneens zijn. Maar het is wel opvallend dat er bij mij op de VU ongeveer net zoveel vrouwen als mannen afstuderen, en dat er in het bedrijfsleven voornamelijk mannen aan de top zijn. Dus, of de vrouwen willen dit niet, of ze hebben de kans niet.
Kinderen spelen hier inderdaad wel een rol in. Tegelijkertijd merk ik wel dat de afgestudeerde vrouwen minstens net zo ambitieus zijn als de mannen. Ik kan dus naast de kinderen geen andere reden verzinnen waarom ze opeens wel zouden stoppen met hun carriere.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:55 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Veel vrouwen hebben imo helemaal niet de ambitie om zo hoog te komen en stranden al vrij vlug door kinderen en andere gezinsperikelen. Het aantal afgestudeerden zegt dus geen ene flikker.
fair enough, heb geen onderzoeken daarover gelezen. Heb je toevallig een naam van de onderzoeker van zo een artikel, vind het wel interessant namelijk?quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:48 schreef Tarak het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen beter leren dan mannen, daarmee hebben ze nog geen hoger IQ. Er gaan al langer verhaal dat de wijze waarop het onderwijs is ingericht, goed bij vrouwen aansluit, maar niet bij mannen. Het onderwijs zou teveel gefeminiseerd zijn. IQ test ook taal overigens, anders zou het verschil in IQ tussen mannen en vrouwen groter zijn. Vrouwen scoren hier gemiddeld genomen hoger voor.
Overigens blijkt ook uit diverse onderzoeken dat - ondanks een feministische lobby die het graag anders zag - mensen liever een mannelijke dan een vrouwelijke manager hebben. Een vrouwelijke manager zou teveel de neiging hebben te controleren, minder visie hebben en zich teveel met het inhoudelijke werk bemoeien. Dat is een goeie manager voor een schoonmaakbedrijf, maar op andere niveaus wordt dat niet gepikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |