abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32408442
Vet, en wanneer komt die polar rollercoaster bij ons aan?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_32410322
In de loop van de week. Eigenlijk merk je daar niks van, het is de straalstroom op grote hoogte die depressies en storingen stuurt. De verwachte storm van de UK komt meeliften op dat ding en wordt intens omdat de straalstroom bij de UK zo sterk is omdat ie wordt geperst door het hoog op de oceaan. Zo'n beetje bij ons komt de kern tot stilstand om vervolgens naar het oosten te drijven.

Er is trouwens een 'gevaar' dat de jet ten noorden van ons naar het oosten klapt. Dat zou een barriere zijn en winterweer vanuit het noorden blokkeren. We zouden te maken krijgen met andere luchtstromingen dan. Zou de jet daarbij door de oceaanblokkade klappen of de blokkade kunnen wegduwen/afplatten heb je kans op een westcirculatie. Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat dat gebeurt.

Hier een prognosekaart op grote hoogte:
pi_32413237
En als Nederland de 'as' is van zeg maar het hele gebeuren, is dat juist goed voor de winter of niet?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_32421899
Huidige situatie in Europa...

Nederland als enigste ongeveer op +5 graden om ons heen overal kouder.
-
  zondag 20 november 2005 @ 12:46:00 #280
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_32421991
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:42 schreef Gijsje het volgende:
Huidige situatie in Europa...

[afbeelding]

Nederland als enigste ongeveer op +5 graden om ons heen overal kouder.
Komt omdat de wind uit het NW komt, zeewater is nog steeds warm, gevolg, nou je raad het al
  zondag 20 november 2005 @ 13:06:09 #281
34663 SpeedyGJ
pi_32422402
Check deze kaarten eens

Vooral donderdag op vrijdag kan er de eerste sneeuw gaan vallen, ook in het weekend sneeuw!!
pi_32422496
Voor een koude winter is aanvoer van lucht uit de poolstreek is beter dan aanvoer vanuit de Sahara, maar je zit met plaatselijke effecten. Op dit moment is het boven het continent nog niet echt koud en de zee is nog zacht. Vergeet ook niet dat het nog erg vroeg in het seizoen is, in Nederland komen winters meestal richting het einde van December op gang en dan kan het tot in Maart winteren. Alles wat er nu al kan komen is gewoon mooi meegenomen.

De komende week: of we sneeuw krijgen of niet ligt helemaal aan waar die depressie terechtkomt en hoe actief ie wordt.

Rondje van prognoses:
- GFS donderdag sneeuw en vanaf vrijdag droog. 5-15 cm
- JMA: donderdag t/m zondag matige tot zware sneeuwval, 30-60 cm
- GEM: vrijdag kans op lichte sneeuw, voor de rest wat regen, 0-5 cm
- NOGAPS: donderdag op vrijdag kans op regen of sneeuw, 0-10 cm
- ECMWF: vanaf donderdag-vrijdag kans op sneeuw, 0-10 cm
- UKMO: kans op regen vanaf donderdag, 0 cm
Sneeuwhoogtes zijn een indicatie adhv verwachte neerslagsommen van de verschillende modellen, als voorspelde sneeuw ook echt sneeuw is en blijft liggen.

Er is dus behoorlijk wat kans op 10cm en dat is voor Nederlandse begrippen best fors. Als JMA het bij het rechte eind heeft zijn de rapen gaar en zien we Maartse toestanden, als UKMO gelijk krijgt hebben we typisch Nederlands weer: bij kletterende regen kijken naar sneeuwtoestanden in onze buurlanden.

Mijn ervaring leert dat je het beste af kunt gaan op het slechtste scenario. Wel leert mijn ervaring ook dat dit soort situaties verrassend kunnen uitpakken 'tegen alle verwachtingen in'. Afwachten dus.
pi_32425395
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:10 schreef Keromane het volgende:
Voor een koude winter is aanvoer van lucht uit de poolstreek is beter dan aanvoer vanuit de Sahara, maar je zit met plaatselijke effecten. Op dit moment is het boven het continent nog niet echt koud en de zee is nog zacht. Vergeet ook niet dat het nog erg vroeg in het seizoen is, in Nederland komen winters meestal richting het einde van December op gang en dan kan het tot in Maart winteren. Alles wat er nu al kan komen is gewoon mooi meegenomen.

De komende week: of we sneeuw krijgen of niet ligt helemaal aan waar die depressie terechtkomt en hoe actief ie wordt.

Rondje van prognoses:
Sneeuwhoogtes zijn een indicatie adhv verwachte neerslagsommen van de verschillende modellen, als voorspelde sneeuw ook echt sneeuw is en blijft liggen.

Er is dus behoorlijk wat kans op 10cm en dat is voor Nederlandse begrippen best fors. Als JMA het bij het rechte eind heeft zijn de rapen gaar en zien we Maartse toestanden, als UKMO gelijk krijgt hebben we typisch Nederlands weer: bij kletterende regen kijken naar sneeuwtoestanden in onze buurlanden.

Mijn ervaring leert dat je het beste af kunt gaan op het slechtste scenario. Wel leert mijn ervaring ook dat dit soort situaties verrassend kunnen uitpakken 'tegen alle verwachtingen in'. Afwachten dus.
Idd.. als 10 weermodellen een extreme situatie schetsen en 1 computer schetst een andere situatie heeft die ene het vaak bij het juist eind
Maar laten we hopen op 30 tot 60 cm.. dan ga ik heerlijk de hele dag het bos in foto's maken
pi_32425580
Waarom staat dit in Nieuws?
Hoort dit niet in General Chat, WFL of 'Flora en Fauna'?
  zondag 20 november 2005 @ 16:32:29 #285
34663 SpeedyGJ
pi_32428087
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:10 schreef Keromane het volgende:
Die 30-60 cm sneeuw zie ik dus momenteel echt nog niet zitten he, en mocht dat er komen dan is die 60 cm maar op een enkel plaats
Ik ga ervan uit dat erg gewoon 5 tot plaatselijk 10 cm gaat vallen mocht alles goed lopen!
  zondag 20 november 2005 @ 16:34:56 #286
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32428160
Is uit de kaarten/voorspellingen ook op te maken welke gebieden hiermee te maken krijgen ?, of is het gewoon een grote kans dat heel nederland vrijdag wit is ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 20 november 2005 @ 16:38:12 #287
34663 SpeedyGJ
pi_32428229
quote:
Op zondag 20 november 2005 16:34 schreef Klonk het volgende:
Is uit de kaarten/voorspellingen ook op te maken welke gebieden hiermee te maken krijgen ?, of is het gewoon een grote kans dat heel nederland vrijdag wit is ?
Het hangt puur vanaf hoe laag de temperatuur komen te liggen.
Als ik zo RTL teletext ga bekijken zie ik gewoon temps van 8 graden staan, waar ze dat vandaan halen geen id maar ja....
De ik schat de kans momenteel gewoon 50%-50%
  zondag 20 november 2005 @ 16:39:23 #288
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32428257
nog ff afwachten dus, hoe dichter bij, hoe meer zekerheid natuurlijk
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_32428465
sneeuw eindelijk
wat is het buiten erg koud
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zondag 20 november 2005 @ 16:49:21 #290
34663 SpeedyGJ
pi_32428510
quote:
Op zondag 20 november 2005 16:39 schreef Klonk het volgende:
nog ff afwachten dus, hoe dichter bij, hoe meer zekerheid natuurlijk
Maar ook op het laaste moment kan het allemaal anders gaan hoor vergis je niet
Maar 60 cm in heel friesland en groningen
Midden: 40 cm.
Zuiden 30 cm.
Belgie 10 cm.

Mooi verdeelt toch?
pi_32428763

Afwachten. Allerminst is zeker hoe of wat, maar de kansen zijn gewoon groot momenteel. Neemt de activiteit van de buienclusters boven de warme Noordzee sterk toe dan kan het steviger sneeuwen dan aanvankelijk gedacht wordt. Trekt het lagedrukgebied net iets verkeerd langs dan krijgen we zachte lucht en/of miezerweer en is het grotendeels bekeken. Het ziet er gewoon goed uit.

Aanzienlijke kans op 5-15cm sneeuw, maar ook een complete verrassing zoals begin Maart is niet uitgesloten.

zondag 20 november 2005 @ 17:03:38 #292
34663 SpeedyGJ
pi_32428867
quote:
Op zondag 20 november 2005 16:59 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]

Afwachten. Allerminst is zeker hoe of wat, maar de kansen zijn gewoon groot momenteel. Neemt de activiteit van de buienclusters boven de warme Noordzee sterk toe dan kan het steviger sneeuwen dan aanvankelijk gedacht wordt. Trekt het lagedrukgebied net iets verkeerd langs dan krijgen we zachte lucht en/of miezerweer en is het grotendeels bekeken. Het ziet er gewoon goed uit.

Aanzienlijke kans op 5-15cm sneeuw, maar ook een complete verrassing zoals begin Maart is niet uitgesloten.
Idd, van dat van maart herinner ik me nog maar al te goed, zo zou er 10 tot 15cm vallen, maar doordat het ruim 2 a 3 uren boven ons bleef hangen is er toch beduidelijk meer gevallen dan werdt gedacht, en dat is nou juist het leuke, ik heb alles gevolgt maar wat zouden de mensen hebben gedacht die echt compleet van niks wisten
pi_32428909
Misschien moet ik toch maar eens een winterjas aanschaffen
  zondag 20 november 2005 @ 18:21:37 #294
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32431022
Ik ga uit van geen sneeuw, temps liggen aan het eind van de week te hoog, zeker met die NW-aanvoer. Ik denk zelf pittige buien, met in het westen veel neerslag en hagel, misschien zelfs een klap onweer. In het zuiden/oosten kans op natte sneeuw, maar daarbij zal het naar mijn idee ook blijven.

Maar goed, de modellen zijn behoorlijk van slag (ik kon zaterdagochtend niet eens de temperatuur voor maandag voorspellen...), dus er is in 4 dagen tijd nog van alles mogelijk
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32436791
Paulusma ziet nog niet veel meer dan natte sneeuw voor komende week.. maarja.. piet paulusma.. die spaart voor kerst
  zondag 20 november 2005 @ 21:53:57 #296
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32437165
Kan er persoonlijk niet bij dat er volgende week "zoveel" sneeuw wordt verwacht door sommigen hier. Geen enkele weerdienst praat erover.... (Zal wel gaaf zijn trouwens haha)
* I intend to live forever, so far so good! *
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 november 2005 @ 22:00:20 #297
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32437367
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:53 schreef IkWilbert het volgende:
Geen enkele weerdienst praat erover....
quote:
Rondje van prognoses:
  zondag 20 november 2005 @ 22:12:14 #298
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32437741
Swetsenegger, ik doelde eigenlijk op de televisie... KNMI, meteo consult enz...
* I intend to live forever, so far so good! *
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 november 2005 @ 22:13:34 #299
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32437786
quote:
Op zondag 20 november 2005 22:12 schreef IkWilbert het volgende:
Swetsenegger, ik doelde eigenlijk op de televisie... KNMI, meteo consult enz...
Kijk je TV?
pi_32441853
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:53 schreef IkWilbert het volgende:
Kan er persoonlijk niet bij dat er volgende week "zoveel" sneeuw wordt verwacht door sommigen hier. Geen enkele weerdienst praat erover.... (Zal wel gaaf zijn trouwens haha)
Omdat het nog te ver weg is.

Wat ik schrijf is gebaseerd op modellen van de meteoinstituten en rondjes meteo-dicussieforums. Het KNMI moet keuzes maken en kan het niet maken om te zwabberen tussen 'vorst en veel sneeuw mogelijk' en 'droog bij 10 graden'.

Hoe dan ook, bij het KNMI zie je nu (teletekst) "van tijd tot tijd regen, mogelijk ook sneeuw".

De laatste GFS run laat het trouwens een stukje kouder uitvallen en de 'kou' lijkt langer aan te houden. Wel is de zwaardere neerslag verdwenen, die valt vooral ten noorden van ons in die run. Het kan nog alle kanten op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')