Ik heb de Chronoterm III. Die kijkt ook alleen 's ochtends bij het eerste opwarmen hoe hij het beste de kamer kan verwarmen.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:40 schreef DennisMoore het volgende:
Dat moduleren heeft toch alleen met de grootte van de vlam te maken, dat dat traploos gaat? (En dus stiller?)
Het zelf-lerende aspect staat er volgens mij los van, dat kan die Chronotherm ook namelijk. Die leert zelf wat de juiste aanwarm-tijd is.
Nadeeltje is dat de Moduline volgens mij alleen rekening houdt met de aanwarmtijd bij opwarmen vanuit de T1-stand (nachtstand). Voordeeltje (zuiniger) is wel dat hij 's nachts ook kan stoppen met het warmhouden van het voorraadje tapwater. Volgens mij kan de Chronotherm dat niet.
Het kan kloppen dat de Chronotherm ook zelflerend is, maar verre van perfect, omdat deze waarschijnlijk ook gebonden is aan vaste programmeringen. Als zo'n Chronotherm helemaal mocht kiezen wanneer deze de ketel aanzet, dan zou 'ie iedere minuut 5 seconden branden ofzo. Gelukkig is dat niet zo, anders zou je ketel niet lang leven.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:40 schreef DennisMoore het volgende:
Dat moduleren heeft toch alleen met de grootte van de vlam te maken, dat dat traploos gaat? (En dus stiller?)
Het zelf-lerende aspect staat er volgens mij los van, dat kan die Chronotherm ook namelijk. Die leert zelf wat de juiste aanwarm-tijd is.
Het ligt eraan hoeveel temperatuursensors je hebt geïnstalleerd en waar.quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:03 schreef joshus_cat het volgende:
Volgens mij is 't nut van zo'n zelflerend systeem vrij beperkt. Ik heb nog wel eens dat ik eens in de paar weken op zolder aan 't werk wil, en dan zet ik daar de verwarming open (als ik daar niet ben gaat de verwarming gewoon dicht). Is 't niet zo dat als je meer radiatoren invoegt, dat je dan ook je 'verwarmingssysteem' veranderd, en dat ook de parameters van je CV-systeem iets veranderen?
Laten we zeggen: geen, buiten de sensor in je thermostaat zelf. Zeg, 't klassieke geval waarin je een aan-uit thermostaat vervangt door een chronotherm IV of een lookalike.quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:25 schreef Ridocar het volgende:
Het ligt eraan hoeveel temperatuursensors je hebt geïnstalleerd en waar.
In het geval dat je thermostaat beneden hangt en jij het op zolder warm wilt hebben, ja, daar helpt geen enkele thermostaat tegen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:03 schreef joshus_cat het volgende:
Volgens mij is 't nut van zo'n zelflerend systeem vrij beperkt. Ik heb nog wel eens dat ik eens in de paar weken op zolder aan 't werk wil, en dan zet ik daar de verwarming open (als ik daar niet ben gaat de verwarming gewoon dicht). Is 't niet zo dat als je meer radiatoren invoegt, dat je dan ook je 'verwarmingssysteem' veranderd, en dat ook de parameters van je CV-systeem iets veranderen?
Inderdaad. Modulerende ketels kunnen ook op klein vermogen draaien. Een modulerende ketel in combinatie met een (zelflerende) 'modulerende' thermostaat geeft een gelijkmatigere verwarming.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:40 schreef DennisMoore het volgende:
Dat moduleren heeft toch alleen met de grootte van de vlam te maken, dat dat traploos gaat? (En dus stiller?)]
Tja, dat zijn van die zaken waar je later pas achter komt...Kennelijk gebruikt Nefit een eigen protocol voor het dataverkeer tussen branderautomaat en thermostaat.quote:De bedoeling was dat er een modulerende klokthermostaat op zou worden aangesloten, de Honeywell Chronotherm IV Modulation. Maar nu bleek dat deze ketel alleen modulerend kan werken met een Nefit Moduline klokthermostaat, (..)
Gewoon de draaiknop een graadje hoger draaien toch?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:49 schreef Sjabba het volgende:
Ik heb nu de Moduline 300, mooi ding, vandaag pas aangesloten dus over de werking kan ik nog niet veel zeggen. Weet iemand trouwens hoe je de ingestelde temperatuur van de handbediening kan vernaderen? Ik kan het nergens vinden.
Mijn installateur was nogal negatief over de gebruiksvriendelijkheid van de Moduline 300/400 en raadde mij sterk de Moduline 30 aan. En die heb ik idd maar genomen dus.quote:Handbedrijf is handig wanneer u op ongebruikelijke tijden wilt verwarmen. Het klokprogramma is uitgeschakeld. Druk op de toets "klokprogramma" (auto) om dit weer in te schakelen.
Yess!!quote:Op woensdag 15 februari 2006 09:15 schreef dik_voormekaar het volgende:
Je moet bij die moduline 300, de handbediening knop indrukken, en dan direct aan de knop draaien. Dan kan je de "ruimte temperatuur" aanpassen.
Overigens, vind ik de 300 inderdaad soms wel lastig te bedienen. Je moet soms twee knoppen tegelijk indrukken om functies te veranderen.
Heeft die moduline 30 dat ook?
Volgens mij alleen als je niet-dagelijkse dingen wil doen, het programma aanpassen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 15 februari 2006 09:15 schreef dik_voormekaar het volgende:
Heeft die moduline 30 dat ook?
Thanks, toevallig heb ik net het type opgevraagd : AWB 28TPquote:Op woensdag 27 december 2006 17:16 schreef junkiexp het volgende:
Ketel is waarschijnlijk een 3hr 24T.
Kan een modulerende thermostaat op,ik zou gewoon een honeywell chronoterm modulerend kopen.
Denk dat die van Nefit niet gaat werken,die hebben echt hun eigen thermostaten.
Wil het op mijn werk wel nakijken,werk bij een CV groothandel.
AWB heeft zelf geen thermostaten iig.
Het ligt natuurlijk aan meerdere aspecten:quote:Op donderdag 12 november 2009 14:09 schreef Jarno het volgende:
*ontzettende rotschop*
Zo. Geen idee of er een recenter topic is, maar deze kon ik iig vinden. Wij hebben thuis ook een Nefit Economy VRC 24 en gebruiken eigenlijk sinds we er zijn komen wonen (anderhalf jaar nu) de al aanwezige Chronotherm III. Maar, nu had ik ook nog een Chronotherm IV liggen (van een kennis gekregen) en ik dacht gisteren kom, laat ik eens kijken hoe en wat. Maar toen kwam ik er dus idd ook achter dat wij beter een modulerende thermostaat van Nefit kunnen gebruiken.
Maar gaat dat nou écht schelen qua verbruik/stookkosten? Is het ook 'beter' voor je ketel ofzo? Kortom, is het de investering (als je er vanuit gaat dat je niet het allergoedkoopste model wilt hebben) en moeite wel waard?.
Tja wat moet ik daar op antwoorden, ik vind ze zelf vrij gemakkelijk, maar bij diverse klanten kan je ze vaak gewoon omwisselen voor een simpeler model.quote:Op donderdag 12 november 2009 14:45 schreef Jarno het volgende:
Ik vind het niet erg om even een avondje te gaan zitten om zó'n ding goed te programmeren, maar als ik bij elke graad die ik 'm hoger of lager wil zetten 6 knoppen moet indrukken haak ik wel af natuurlijk. Maar ik neem aan dat ze niet ZO ingewikkeld zijn.
graatje hoger is gewoon zwengel aan de draaiknop, en vervolgens blijft hij op de ingestelde temp tot het volgende schakelpuntquote:Op donderdag 12 november 2009 14:45 schreef Jarno het volgende:
Ik vind het niet erg om even een avondje te gaan zitten om zó'n ding goed te programmeren, maar als ik bij elke graad die ik 'm hoger of lager wil zetten 6 knoppen moet indrukken haak ik wel af natuurlijk. Maar ik neem aan dat ze niet ZO ingewikkeld zijn.
Geen idee of je de investering eruit haalt. Wel gebruik je de ketel zoals hij bedoeld is.quote:Op donderdag 12 november 2009 14:09 schreef Jarno het volgende:
*ontzettende rotschop*
Maar toen kwam ik er dus idd ook achter dat wij beter een modulerende thermostaat van Nefit kunnen gebruiken.
Maar gaat dat nou écht schelen qua verbruik/stookkosten? Is het ook 'beter' voor je ketel ofzo? Kortom, is het de investering (als je er vanuit gaat dat je niet het allergoedkoopste model wilt hebben) en moeite wel waard?.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |