abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35093744
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 22:49 schreef Sjabba het volgende:

Ik heb nu de Moduline 300, mooi ding, vandaag pas aangesloten dus over de werking kan ik nog niet veel zeggen. Weet iemand trouwens hoe je de ingestelde temperatuur van de handbediening kan vernaderen? Ik kan het nergens vinden.
Gewoon de draaiknop een graadje hoger draaien toch?
Zo werkt 't bij de Moduline 30.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 23:05:39 #27
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_35094274
Als hij op de auto stand staat wel, maar als ik hem op de handmatige stand zet geeft hij aan; Gaat naar de ingestelde temp. van 21 graden. Maar waar kan ik dat instellen en hoe is dat aan te passen?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_35094603
Zou op bladzijde 12 van de handleiding moeten staan, in de PDF-versie in ieder geval. .
quote:
Handbedrijf is handig wanneer u op ongebruikelijke tijden wilt verwarmen. Het klokprogramma is uitgeschakeld. Druk op de toets "klokprogramma" (auto) om dit weer in te schakelen.
Mijn installateur was nogal negatief over de gebruiksvriendelijkheid van de Moduline 300/400 en raadde mij sterk de Moduline 30 aan. En die heb ik idd maar genomen dus.
  woensdag 15 februari 2006 @ 08:27:43 #29
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_35101096
Ok, daar staat hoe ik het activeer, maar niet hoe ik de temp. instel. Er is dus ergens een temp. ingesteld die geactiveerd wordt wanneer je handbedrijf inschakeld.
and made it rain upward
pi_35101746
Je moet bij die moduline 300, de handbediening knop indrukken, en dan direct aan de knop draaien. Dan kan je de "ruimte temperatuur" aanpassen.
Overigens, vind ik de 300 inderdaad soms wel lastig te bedienen. Je moet soms twee knoppen tegelijk indrukken om functies te veranderen.
Heeft die moduline 30 dat ook?
  woensdag 15 februari 2006 @ 18:53:47 #31
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_35122550
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 09:15 schreef dik_voormekaar het volgende:
Je moet bij die moduline 300, de handbediening knop indrukken, en dan direct aan de knop draaien. Dan kan je de "ruimte temperatuur" aanpassen.
Overigens, vind ik de 300 inderdaad soms wel lastig te bedienen. Je moet soms twee knoppen tegelijk indrukken om functies te veranderen.
Yess!!

Dankje, staat dus nergens in de gebruiksaanwijzing.
and made it rain upward
pi_35133722
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 09:15 schreef dik_voormekaar het volgende:

Volgens mij alleen als je niet-dagelijkse dingen wil doen, het programma aanpassen bijvoorbeeld.
Eerst het tijdknopje ingedrukt houden en aan de knop draaien om de tijd in te stellen, dan het temperatuurknopje ingedrukt houden om de temperatuur in te stellen etc.

Maar voor de dagelijkse dingen hoeft de klep niet open. Je kunt handmatig een temperatuur forceren door de knop op een bep. temperatuur te draaien. Wanneer je gewoon binnen het programma het tijdelijk (tot het volgende schakelpunt) even iets warmer of kouder wil hebben, druk je op + en - om de temperatuur per halve graad in te stellen.
pi_35178969
Bij de 300 hoeft de klep ook niet open, maar je moet wel indrukken en draaien.
pi_35179037
Een beetje off-topic, maar ik zat me pas af te vragen hoe je het handigste een avond kunt afwijken van het klokprogramma.
Het voorbeeld is alsvolgt:
- Normaal dagprogramma is:
0700 - 20 graden, 0830 - 16 graden, 1700 - 21 graden, 2300 - 16 graden
- Nu gaan we 's avonds wel eens weg, en willen dus van 2000 tot 2300 de boel lager zetten

Nu kan je gewoon tijdelijk de temp lager draaien, maar dan gaat ie niet om 2300 vanzelf hoger en kom je dus in een koud huis thuis.
Hoe doen jullie dat?
pi_44767180
Mijn moeder heeft een ABW-ketel en gewone digitale thermostaat. De exakte specs. zal ik deze week uitzoeken. Hij is pas 2 jaar oud.

Vanwege besparing wil ik er een klokthermostaat opzetten.

Zelf heb ik ervaring met Honeywell Chronotherm en een Nefit-klokthermostaat.

Zelf gebruiken wij de Nefitklokthermostaat eigenlijk alleen als gewone thermostaat. Zou ik deze Nefit (modulerend) kunnen gebruiken?
pi_44767933
Ketel is waarschijnlijk een 3hr 24T.
Kan een modulerende thermostaat op,ik zou gewoon een honeywell chronoterm modulerend kopen.

Denk dat die van Nefit niet gaat werken,die hebben echt hun eigen thermostaten.
Wil het op mijn werk wel nakijken,werk bij een CV groothandel.

AWB heeft zelf geen thermostaten iig.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_44768657
quote:
Op woensdag 27 december 2006 17:16 schreef junkiexp het volgende:
Ketel is waarschijnlijk een 3hr 24T.
Kan een modulerende thermostaat op,ik zou gewoon een honeywell chronoterm modulerend kopen.

Denk dat die van Nefit niet gaat werken,die hebben echt hun eigen thermostaten.
Wil het op mijn werk wel nakijken,werk bij een CV groothandel.

AWB heeft zelf geen thermostaten iig.
Thanks, toevallig heb ik net het type opgevraagd : AWB 28TP
Ik moet nog even op de site opzoeken wat de specs. zijn...

Heb je toevallig ook prijzen?
pi_74633899
*ontzettende rotschop*

Zo. Geen idee of er een recenter topic is, maar deze kon ik iig vinden. Wij hebben thuis ook een Nefit Economy VRC 24 en gebruiken eigenlijk sinds we er zijn komen wonen (anderhalf jaar nu) de al aanwezige Chronotherm III. Maar, nu had ik ook nog een Chronotherm IV liggen (van een kennis gekregen) en ik dacht gisteren kom, laat ik eens kijken hoe en wat. Maar toen kwam ik er dus idd ook achter dat wij beter een modulerende thermostaat van Nefit kunnen gebruiken.

Maar gaat dat nou écht schelen qua verbruik/stookkosten? Is het ook 'beter' voor je ketel ofzo? Kortom, is het de investering (als je er vanuit gaat dat je niet het allergoedkoopste model wilt hebben) en moeite wel waard? .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_74635118
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:09 schreef Jarno het volgende:
*ontzettende rotschop*

Zo. Geen idee of er een recenter topic is, maar deze kon ik iig vinden. Wij hebben thuis ook een Nefit Economy VRC 24 en gebruiken eigenlijk sinds we er zijn komen wonen (anderhalf jaar nu) de al aanwezige Chronotherm III. Maar, nu had ik ook nog een Chronotherm IV liggen (van een kennis gekregen) en ik dacht gisteren kom, laat ik eens kijken hoe en wat. Maar toen kwam ik er dus idd ook achter dat wij beter een modulerende thermostaat van Nefit kunnen gebruiken.

Maar gaat dat nou écht schelen qua verbruik/stookkosten? Is het ook 'beter' voor je ketel ofzo? Kortom, is het de investering (als je er vanuit gaat dat je niet het allergoedkoopste model wilt hebben) en moeite wel waard? .
Het ligt natuurlijk aan meerdere aspecten:
hoe oud is het toestel.
neem je hierna weer een nefit ketel of een ander merk.
hou je van lezen en studeren, nefit thermostaten zijn erg goed, maar vele mensen komen er geen wijs uit door de vaak ingewikkelde handleidingen.

In het algemeen is een modulerende thermostaat zuiniger dan een niet modulerende, dit doordat er meer met een constante temperatuur gewerkt wordt, en de ketel op een laag pitje kan blijven branden, en niet steeds vol gas hoeft te geven.
Vele ketels moduleren van zichzelf al op aanvoertemperatuur, deze zijn ook al zuiniger dan aan/uit toestellen.
Het is in ieder geval wel beter voor je ketel.

Vorm van stoken van onzuinig naar zuinig.

Aan / uit
Hoog / laag
Modulerend op aanvoertemperatuur
adaptief
modulerend op ruimtetemperatuur

weersafhankelijk hou ik hier buiten, omdat weersafhankelijk in het algemeen ongunstiger is dan zuiniger, weersafhankelijk is vooral comforttechnisch erg aantrekkelijk.
Weersafhankelijk werkend via een klokprogramma is natuurlijk wel veel zuiniger, hierbij gaat de ketel s'nachts nog steeds uit bedrijf totdat de thermostaat vragend komt te staan.
pi_74635216
Ik vind het niet erg om even een avondje te gaan zitten om zó'n ding goed te programmeren, maar als ik bij elke graad die ik 'm hoger of lager wil zetten 6 knoppen moet indrukken haak ik wel af natuurlijk. Maar ik neem aan dat ze niet ZO ingewikkeld zijn.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_74635439
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:45 schreef Jarno het volgende:
Ik vind het niet erg om even een avondje te gaan zitten om zó'n ding goed te programmeren, maar als ik bij elke graad die ik 'm hoger of lager wil zetten 6 knoppen moet indrukken haak ik wel af natuurlijk. Maar ik neem aan dat ze niet ZO ingewikkeld zijn.
Tja wat moet ik daar op antwoorden, ik vind ze zelf vrij gemakkelijk, maar bij diverse klanten kan je ze vaak gewoon omwisselen voor een simpeler model.
op zich is dat ook weer niet erg, zo veroudert mijn thermostaat niet.
  donderdag 12 november 2009 @ 16:16:33 #42
545 dop
:copyright: dop
pi_74638326
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:45 schreef Jarno het volgende:
graatje hoger is gewoon zwengel aan de draaiknop, en vervolgens blijft hij op de ingestelde temp tot het volgende schakelpunt
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_74640252
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:09 schreef Jarno het volgende:
*ontzettende rotschop*
Maar toen kwam ik er dus idd ook achter dat wij beter een modulerende thermostaat van Nefit kunnen gebruiken.

Geen idee of je de investering eruit haalt. Wel gebruik je de ketel zoals hij bedoeld is.
Vergelijk het met een auto waarmee je 100 wilt rijden.
De aan/uit thermostaat ramt het gaspedaal naar beneden zolang de teller onder de 100 staat en laat het los als hij boven de 100 staat. Uiteraard schiet deze flink door.
De klokthermostaat weet dat de auto er even over doet om te reageren, en trapt het pedaal al in als de snelheid afneemt maar nog niet onder de 100 is; en hij laat het pedaal ook iets eerder los.
Deze schiet minder door maar hij regelt nog steeds met alles of niets.
De modulerende thermostaat is zoals je zelf rijdt. Voldoende gas geven om de snelheid te houden en gas terugnemen wanneer je de gewenste snelheid nadert.

Beetje simpele vergelijking, maar welke rijstijl is het beste voor de motor en het benzineverbruik?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')