quote:
Op zondag 21 mei 2006 11:28 schreef albert.v het volgende:Op zoek naar tips voor het gebruiken van loze leidingen kwam ik hier terecht ... aangezien ik ongeveer een halve rechterhand heb (laat staan 2), zou ik graag even een paar vragen aan de experts voor willen leggen ...
Vragen mag natuurlijk
![]()
quote:
Onlangs is mijn nieuwe appartement opgeleverd met 4 loze aansluitpunten. Eén onder de wastafel (met een metalen aansluitblokje erin), twee in de 2e slaapkamer en één achter het fornuis (deze laatste 3 hebben slechts een zwarte trekdraad erin).
Klopt, die zwarte draad is de draad waar je de trekveer aanknoopt; waarna je aan de trekveer je kabel of draden vastbind.
quote:
Ik wil graag het punt achter het fornuis gaan gebruiken voor een regulier stopcontact (voor een gasfornuis met elektrische ontsteking)
Dat mag wel; maar ik ben bang dat die inbouwdoos een doos is voor het aansluiten van een kookgroep ter bate van elektrisch koken !, is de doos wat groter dan de rest of is het gewoon een kleine standaard inbouwdoos ?
quote:
en ook het punt in de badkamer moet een gewoon stopcontact worden.
Dit kan en mag niet; je geeft aan dat er een metalen aansluitblokje inzit; met daaraan denk ik enige draden; dit is het zogeheten centraal aardpunt van de badkamer !
Daar mag je niet zomaar een stopcontact van maken want het centraal aardpunt moet gescheiden zijn van alle stroomvoerende delen; dit in verband met de veiligheid
quote:
De 2 punten in de slaapkamer wil ik gaan gebruiken voor een telefoonlijn en een coax-aansluiting.
Tips daarover staan hierboven wel ergens vermeld
quote:
Mijn vragen
![]()
:
* In de meterkast zie ik nergens de loze leidingen binnenkomen, alles lijkt afgedekt en aangesloten. Waar moet ik naar zoeken ?
Of onder op de grond; om hoogstaande pijpjes
Of boven in de meterkast; wellicht wel boven de plaat die in de meterkast aan het plafond gemonteerd is; daarachter lopen meestal dit soort leidingen.
quote:
* Kan ik in de badkamer een regulier stopcontact aansluiten of moet hier nog iets bijzonders aan gebeuren (i.v.m. vocht e.d.) ? Wat is de betekenis van het metalen blokje dat hier reeds ligt ?
Voor een badkamer geldt de volgende zonering:
-Zone 1 = de ruimte direct boven badkuip, douche of wastafel (tot 225cm hoog)
-Zone 2 = de ruimte met een straal van 60cm of minder rondom badkuip, douche of wasbak (tot 225cm hoog)
-Zone 3 = de ruimte op meer dan 60cm afstand van badkuip, douche of wasbak
In zone 1 mag zich geen enkele elektrische installatie bevinden. In zone 2 alleen apparaten op laagspanning (12 of 24 Volt). In zone 3 mag normale spanning (220 Volt) aangelegd zijn.
Verder gelden de volgende regels:
-Alle waterleidingen en metalen delen van de vloer (Lewis platen), badkuip, douche en CV radiatoren moeten afzonderlijk beveiligd met een (blanke) aardedraad.
-Halogeen spotjes in zone 2 zijn toegestaan, mits de transformator zich in zone 3 bevindt (of buiten de badkamer).
-Stopcontacten, schakelaars of dimmers in zone 3 moeten voorzien zijn van randaarde.
-Alle lampen moeten waterdicht, geaard of dubbel geïsoleerd zijn.
-Andere 220V apparaten mogen alleen in de badkamer worden gebruikt in zone 3.
quote:
* Kan ik de coax- en telefoonlijn in de meterkast gewoon aansluiten met een splitter of is hier een andere manier voor ?
Gewoon aansluiten op een splitter of een ander soort verdeelblok