abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32139217
Het is uit onderzoek gebleken dat veel werkgevers discrimineren bij solicitaties. Als mensen met exact dezelfde kwalificaties 1x met een Nederlandse naam en 1x met een buitenlandse naam soliciteren wordt in veel gevallen alleen de solicitatie met de Nederlandse naam in behandeling genomen.

Ik vind dit dus niet kunnen. Tuurlijk zijn er veel vooroordelen voor buitenlanders over niet willen werken etc. Maar iemand met een hbo opleiding bijvoorbeeld moet altijd gelijke kansen krijgen op de arbeidsmartkt. Tuurlijk zijn er problemen binnen de allochtone gemeenschap van de eerste en tweede generatie met de Nederlandse taal, maar dit kan niet bekeken worden op alleen een naam.

Ook is de werkeloosheid mede hierdoor onder allochtone jongeren vaak hoger. De werkloosheid onder Marokkaanse jongeren in Amsterdam is 22 % terwijl dit onder autochtone jongeren beduidend lager ligt. Dit heeft natuurlijk niet alleen discriminatie als oorzaak, maar het is wel een signaal. Mensen die werkloos zijn zijn eerder geneigd criminele daden te verrichten , dan mensen die werken. Dit is dus 1 van de oorzaken van de grotere criminaliteit van de allochtone bewoners van nederland. En dan zeg ik er wel bij dat de criminaliteit hard aangepakt moet worden, maar er moeten ook oplossingen gezocht worden voor de werkgelegenheid.
Tevens creeer je door deze discriminatie ontevredenheid onder het allochtone deel van de bevolking. Hierdoor kunnen dus ook de situaties ontstaan zoals die nu in Frankrijk en enkele andere plaatsen zijn. Ook komt er hier een voedingsbodem voor radicalisering en terrorisme.

Mijn punt zul je je misschien afvragen. Nou de beste manier van integratie is nog steeds werken. Ik roep de politiek dus op om voor meer werkgelegenheid te zorgen voor allochtone groepen en de discriminatie op de arbeidsmarkt. Wethouder van Amsterdam Aboutaleb (zelf van marokkaanse oorsprong) heeft dit ook begrepen en hij heeft in Amsterdam de afgelopen maanden honderden stageplekken en banen gecreeerd voor allochtonen. ook binnen de gemeente rekent hij zijn ambtenaren af als er niet van alle 25 werknemers minstens 1 stageplek is voor allochtonen. Laat Nederland als geheel dit voorbeeld nu eens overnemen. Als dit gebeurd denk ik dat in de toekomst Nederland een stuk leefbaarder wordt voor de toekomst. Terrorisme kun je nooit helemaal voorkomen, maar je kunt de kans dat de pleger uit eigen land komt wel verkleinen.
To be stupid, selfish, and have good health are three requirements for happiness, though if stupidity is lacking, all is lost.
<center>Gustave Flaubert (1821 - 1880)</center>
Doubt whom you will but never yourself
pi_32139333
Oud nieuws toch?
pi_32139348
misschien wel maar het heeft geen prioriteit binnen de huidige politiek. Men is voorral bezig met terrorisme bestrijding op dit moment, en ik vind dat dit ook bij terrorisme bestrijding meegenomen moet worden
To be stupid, selfish, and have good health are three requirements for happiness, though if stupidity is lacking, all is lost.
pi_32139364
Als die allochtonen zich voorbeeldig zouden gedragen, de werkgevers nooit enige overlast of problemen hadden ondervonden met ze, en ze een smetteloze reputatie opbouwden, was dit niet aan de orde.

Het feit dat dat niet zo is, bepaald het vooroordeel, of het nu juist is of niet.

Is het ook discriminatie dat de gevangenissen oververtegenwoordigt worden door een kleine minderheid van de bevolking?
Zet jij als blanke je kinderen op een geheel zwarte school?
Ga jij als blanke in een zwarte achterstandsbuurt wonen?

Nee? Dan ben je net zo erg als die werkgevers.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_32139375
Dat werkgevers discrimineren, daar ben ik het mee eens.

Dat werkeloos zijn een vrijbrief is om je maar crimineel te gaan gedragen, daar ben ik het dus niet mee eens.

Klanten van werkgevers willen ook vaak liever een autochtoon als werknemer van die werkgever, Heb je een voorstel om dat aan te pakken ?

Verder ben ik van mening dat je door meer regels van hogeraf het probleem niet oplost.

grtz,

allsystemshalt
pi_32139401
ik woon zelf als blanke in een overwegend door moslims bewoonde buurt in Eindhoven. Die zwarte school weet ik niet wat ik zou doen heb nog geen kinderen en heb er niet over nagedacht nog. De reputatie is inderdaad niet positief, maar dat geld voor de groep gemiddeld en niet voor de allcohtoon die solliciteerd. Ook is het volgens mij sinds 11 september madrid etc steeds erger geworden met vooroordelen. Iedere moslim met hoofddoek wordt door veel mensen bekeken als potentiele terrorist. Ik denk dat dit niet terecht is.

Uit onafhankelijk onderzoek van Dhr. Bovenkerk is bewezen dat er gediscrimineerd is door werkgevers, en dat dit steeds erger wordt. Een vrijbrief voor criminaliteit is t niet, maar als ik werkloos ben zou ik eerder geneigd zijn met criminele activiteiten mijn loon op te poetsen, dan als ik een baan heb. Niet dat ik t goedkeur, maar dat is een ander verhaal.
pi_32139409
@ battieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Graag een eerlijk antwoord op mijn bovenstaande drie vragen?

ik wacht...

[edit] bedankt voor het antwoord. Huur je of heb je een huis gekocht in die wijk?

[ Bericht 27% gewijzigd door Mr.Spock op 10-11-2005 08:37:35 (te vroeg) ]
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_32139435
@ Batt,

Ik ben van mening dat ze juist een hooddoek dragen om te Provoceren !!!
Je ziet duidelijk dat er meer moslima's een hoofdoek dragen na politike uitspraken enzv. het is gewoon uitdagen tot ....

Je gaat als werkgever toch geen rellende Godsdienstfanatici aannemen ?
pi_32139455
Discriminatie? Ik zie het meer als risico-analyse. Als beginnend ondernemer is personeel je grootste (en dus riskantse) investering. Als ik dan zou moeten kiezen tussen een autochtoon en een allochtoon, terwijl ik weet dat bij de laatste de kans (statistisch gezien) veel groter is dat hij me zal bedonderen, dan kies ik vanzelfsprekend voor de autochtoon. Dat is niet gebaseerd op vooroordelen, dat is gebaseerd op statistieken. Je kunt niet van een ondernemer verwachten dat hij dan maar meer risico moet gaan nemen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_32139456
Huur en ik heb totaal geen problemen met met de bewoners hier. Als ik ooit een huis zou kopen zou ik best hier willen wonen als het huis aan mijn voorwaarden voldoet.
  donderdag 10 november 2005 @ 08:46:51 #11
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_32139520
Er wordt altijd gediscrimineerd door werkgevers; leeftijdsdiscriminatie mag niet meer, maar gebeurt ook, zwngere vrouwen worden nog steeds mondjesmaat aangenomen, bij topfuncties worden nog steeds voornameljk mannen aangenomen, ik weet niet of dit nu zo zeer een rassen-issue is als wel keuze genoeg voor een werkgever, die dus aan kan nemen die hij/zij wil.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_32139816
quote:
Op donderdag 10 november 2005 08:09 schreef battieeeee het volgende:
-knip-
Je gaat er vanuit dat allochtonen gemiddeld net zo hard werken en willen werken als allochtonen. Werknemers 'discrimineren' niet omdat het een allochtoon is maar omdat het een allochtoon is en ze door schade en schande te weten zijn gekomen dat deze groep minder positieve, zo niet negatieve, invloed heeft. En ja dan praat je over het gemiddelde maar als ik moet kiezen tussen Persoon A en Persoon B die exact gelijk zijn gekwalificeerd en de groep waar Persoon A toe behoort wordt gemiddeld genomen beter beoordeeld dan kies ik Persoon A, simpelweg omdat de kans groter wordt dat je een goed persoon aantreft.

Terrorisme ligt niet in armoede, gelul, in Nederland krijg je gewoon een uitkering en daar zal je dan maar van moeten leven. Armoede is niet de oorzaak.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  donderdag 10 november 2005 @ 09:15:56 #13
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_32139852
quote:
Op donderdag 10 november 2005 08:40 schreef Seneca het volgende:
Ik zie het meer als risico-analyse.

Eenmaal iemand aangenomen kom je er nauwelijks vanaf. De sterke bescherming van de werknemner draagt er toe bij dat je als ondernemer nauwelijks een gokje durft te wagen om eens iemand met een 'afwijkend profiel' een kans te geven.
Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_32139933
Die sterke bescherming van de werknemer is al stukken minder. Dit jaar zijn de regels voor een deel geschrapt. En zoals jullie misschien ook weten krijgt iemand die thuis bij zijn ouders woont tot zijn 23e nauwelijks bijstand en andere hulp. Dus armoede komt in Nederland wel voor. En idd er zijn slechte voorbeelden van allochtonen die minder willen doen voor hun geld. Maar over de succesvolle allochtonen wordt nooit direct iets gezegd, deze mensen werken net als Autochtonen. Ook zijn er voldoende autochtonen die niet werken en leven van de bijstand en niet willen werken. Dus het risico voor het nemen van een allochtoon is niet evident bewezen naar mijn idee. En dus een vooroordeel.
pi_32140064
quote:
Op donderdag 10 november 2005 08:38 schreef allsystemshalt het volgende:
@ Batt,

Ik ben van mening dat ze juist een hooddoek dragen om te Provoceren !!!
Je ziet duidelijk dat er meer moslima's een hoofdoek dragen na politike uitspraken enzv. het is gewoon uitdagen tot ....

Je gaat als werkgever toch geen rellende Godsdienstfanatici aannemen ?
Precies
pi_32140228
quote:
Op donderdag 10 november 2005 09:21 schreef battieeeee het volgende:
Die sterke bescherming van de werknemer is al stukken minder. Dit jaar zijn de regels voor een deel geschrapt. En zoals jullie misschien ook weten krijgt iemand die thuis bij zijn ouders woont tot zijn 23e nauwelijks bijstand en andere hulp. Dus armoede komt in Nederland wel voor. En idd er zijn slechte voorbeelden van allochtonen die minder willen doen voor hun geld. Maar over de succesvolle allochtonen wordt nooit direct iets gezegd, deze mensen werken net als Autochtonen. Ook zijn er voldoende autochtonen die niet werken en leven van de bijstand en niet willen werken. Dus het risico voor het nemen van een allochtoon is niet evident bewezen naar mijn idee. En dus een vooroordeel.
Sowieso moet je allochtonen verder splitsen. Allochtonen als algemeen gebruiken zegt namelijk niets aangezien een allochtoon iemand is die van elders komt. Een fransman, een amerikaan en een turk zijn allemaal allochtoon. In de sollicitatie-onderzoeken wordt dan vaak een arabische naam gebruikt om vervolgens te zeggen dat 'alle allochtonen' gediscrimineerd worden. Lekker onderzoek doe je dan

De personen die de meeste problemen kennen zijn allochtonen met een arabische achtergrond denk ik. Reden daarvoor ? Verhoogde kans op criminaliteit en slechte ervaringen uit het verleden. Of dat dan weer terecht is is een tweede maar zeker als je praat over banen waar een lage opleiding voor nodig is dan ga je wel twee keer nadenken of je zo iemand aanneemt.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  donderdag 10 november 2005 @ 09:40:35 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32140269
Als mensen met precies dezelfde opleiding solliciteren en de ene is 23 en de ander is 38 nemen ze ook die van 23. Werkgevers discrimineren, dat is allang bekend. het is alleen nooit hard te maken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_32140422
allemaal gezeik! als mensen maken we altijd keuzes, als kind al werd je wel of niet gekozen , en ook nu nog maak je continu keuzes die onbewust gemaakt worden. Niet alles is discriminatie!
Natuurlijk zijn er werkgevers die een afweging maken: een zwangere vrouw kan je als werkgever op kosten jagen, een allochtoon zou weleens niet goed in de groep kunnen vallen, iemand met tattoo's kan niet naar klanten enz...die keuzes moet je kunnen maken als werkgever anders kunnen we beter naar een systeem waarin mensen een baan krijgen aangeboden via de staat bij een bedrijf.

Nogmaals: niet alles is discriminatie!

Bert
pi_32140597
quote:
Ik vind dit dus niet kunnen.
Ik wel, werkgevers berusten zich op de praktijk ervaring.. en ja.. die is met sommige groepen niet al te best..
pi_32140827
Een allochtoon presteert nu eenmaal minder dan een autochtoon vanwege zijn tragere bewegingsritme. En moslim werknemers willen vijf keer per dag bidden zelfs als de zaak vol klanten staat. En eisen een gebedsruimte.
Ik denk dat zij discrimineren en niet de werkgevers.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_32141098
quote:
"Terrorisme kun je nooit helemaal voorkomen, maar je kunt de kans dat de pleger uit eigen land komt wel verkleinen".
Dus wanneer onze knuffelallochtonen geen werk hebben, bestaat de kans dat Nederland wordt geterroriseerd?

Rot ff lekker op
  donderdag 10 november 2005 @ 10:20:49 #22
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_32141116
Zwartgallig gedoe en slachtofferschap ook altijd. Uit [Centraal] Feiten, cijfers en statistieken :
quote:
Huwelijksmigrant vlot aan de slag

VOORBURG (ANP) - Migranten die naar Nederland komen om te trouwen, vinden sneller een baan dan asielzoekers. De arbeidsparticipatie van partners uit het buitenland is na een paar jaar zelfs bijna hetzelfde als het gemiddelde in Nederland. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
.
Van de mannen die hier komen om te trouwen of samen te wonen heeft 70 procent na een paar jaar werk gevonden. Bij de vrouwen is dat ongeveer de helft. Het gaat niet alleen over partners van Duitsers en Belgen. Ook betrekkelijk veel jonge Turken en Marokkanen halen een partner uit het land van herkomst.
.
Van de totale mannelijke beroepsbevolking in Nederland heeft momenteel gemiddeld driekwart een betaalde baan. Bij de vrouwen is dat circa 55 procent.
.
Het statistisch bureau heeft bekeken hoeveel van de migranten die sinds 1995 naar Nederland zijn gekomen, aan de slag zijn gegaan. „Frappant is dat van de Turkse en Marokkaanse jongens die komen om te trouwen, na een aantal jaar acht op de tien een baan hebben. Dat is iets meer dan de gemiddelde Nederlandse man,” aldus CBS-demograaf J. Latten
pi_32141308
quote:
Op donderdag 10 november 2005 10:07 schreef lionsguy18 het volgende:
Een allochtoon presteert nu eenmaal minder dan een autochtoon vanwege zijn tragere bewegingsritme.
Stieren Poep.
pi_32141705
Natuurlijk wordt er gediscrimineerd, bewust of onbewust.
Wanneer een werkgever kan kiezen, zal hij logisch die persoon nemen die het best past binnen het team.
Eventuele achtergronden zoals: cultuur, milieu, taalbeheersing, voorkomen, kleding, religie, crimineel verleden enz. zullen zeker meespelen.
Een praktiserend katholiek met een zwaar Limburgs accent zal binnen een streng gereformeerd Fries team in Friesland minder kans maken. Is dat discriminatie?
Een streng gereformeerde vrouw, afkomstig en gekleed volgens de leefwijze van een kleine gemeenschap op de Veluwe, zal binnen een Amsterdams horecateam minder kans maken.
Is dat discriminatie?

Diploma's alleen zeggen niet alles. Je moet ook qua achtergrond binnen een team passen. Je opvoeding speelt ook hier een rol. Wat heb je van huis uit al mee gekregen aan cultuur, sociale omgangsvormen, ontwikkeling.
Het is dan ook heel gemakkelijk om alles op discriminatie te gooien. Bij discriminatie is de persoon fout die discrimineert en de andere partij slachtoffer.
In hoeverre is er sprake van een bewust of onbewust gekozen slachtofferrol?
Wanneer ik iets wil van een ander zal ik moeten voldoen aan de gestelde verwachtingen.

En tsja, wanneer je dan aan de lopende band wilt werken bij een fabriek waar de 24 uurs ploeg uit buitenlanders bestaat en jij je binnen dat team gediscrimineerd voelt, heb je een probleem.
Wanneer de werknemer daar dan de volgende keer geen Nederlanders meer voor aanneemt, is dat dan logisch of discriminatie?

pi_32142053
quote:
Op donderdag 10 november 2005 10:20 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Zwartgallig gedoe en slachtofferschap ook altijd. Uit [Centraal] Feiten, cijfers en statistieken :
[..]
met alle respect, maar dat bericht kun je op meerdere manieren lezen... en ook op een manier die verschrikkelijk zorgwekkend is... (en ook op een manier die nogal zorgen baart over de beheersing van het nederlands op redacties: gaat niet alleen over partners van Duitsers en Belgen .. is natuurlijk grove onzin, en absoluut niet wat waarschijnlijk wel bedoeld is, nl. geimmigreerde duitsers of belgen met een nederlandse partner)
quote:
Van de mannen die hier komen om te trouwen of samen te wonen heeft 70 procent na een paar jaar werk gevonden. Bij de vrouwen is dat ongeveer de helft. Het gaat niet alleen over partners van Duitsers en Belgen. Ook betrekkelijk veel jonge Turken en Marokkanen halen een partner uit het land van herkomst.
We hebben het hier veelal over mensen in de bloei van hun leven, rond de twintig, veelal met afgerondde opleiding en goedkoop ...
Als het dan alsnog een paar jaar duurt voordat 70% daarvan een baan vind, is dat zeer, zeer zorgwekkend, de 35% van de vrouwen die een ban vinden, is nog zorgwekkender (al kan dat deels liggen doordat misschien veel moslimvrouwen niet zullen werken, en ook niet op zoek zijn) ...

Dat zal bij asielzoekers inderdaad _nog_ een stuk minder zijn, asielzoekers zijn een veel gedifferentierdere groep qua leeftijd (er zijn minderjarige AZ'ers, alswel veel oudere) ... dat zijn per definitie mensen die het moeilijker op de arbeidsmarkt hebben.... de lange duur van de asielaanvraag-procedure en het vaak optreden van psychologische problemen (deels ook door de langdurige asielaanvraagprocedure, mensen die 5 jaar nutteloos in een opvangkamp zitten te 'wachten') maken de positie van asielzoekers op de arbeidsmarkt nóg slechter.

Ik ben zelf niet echt voor 'positieve discriminatie' om de natuurlijke discriminatie te 'corrigeren' ...(die overigens niet te voorkomen is, en werkgever zal altijd de zijns inziens meest geschikte kandidaat kiezen, een allochtoon en duidelijk armer persoon, heeft dan altijd een nadeel, deels onterecht, maar daarbij kunnen ook gegrondde reden meespelen).
Ik heb het idee dat maatregelen daartoe een even sterk negatief effect hebben, en een bevolkingsgroep ook stigmatiseren...

Als een overheid maatregelen neemt, om de kansen op de arbeidsmarkt van zulke mensen te vergroten, kunnen ze dat het best indirekt doen, door juist eigen initiatieven, van bv buurtwerk, religieuze of culturele gemeenschappen, en 'sub-community's' te ondersteunen ...
Bepaalde maatregelen, bv om asielzoekers zodra ze op de arbeidsmarkt komen direkt al een 'classificatie' van langdurig werkloze te geven, zijn waarschijnlijk ook niet mogelijk, omdat dat ook als 'discriminatie geldt, maar daarvan denk ik dat zoiets misschien zelfs meer positieve effecten heeft dan dat beleid om bij gemeentelijke diensten allochtonen een voordeel bij sollicitaties te geven ...

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')