abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 november 2005 @ 16:27:14 #76
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32151618
quote:
Op donderdag 10 november 2005 16:11 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Dat klopt dus niet. Als de bom bij mij aankomt ontploft hij meteen. DAN duurt het nog een minuut voordat jij dat gaat zien.
De reis van de bom naar mij toe duurde 5 dagen. In die 5 dagen is er voor de bom een minuut voorbij gegaan. Jij zag in die 5 dagen een minuut heel langzaam voorbij gaan. Ik zag in 5 dagen tijd een bom heel langzaam op mij afkomen, gedurende die reis leek de bom ook nog eens veel langer als dat hij in werkelijkheid was.
NEE rude.. Ik zei toch dat ik de bom met 0.9999c jouw kant op schiet. Dan komtie na een minuut langs, er vanuitgaande dat je niet in de weg staat.
quote:
Ik zag dan in 5 dagen tijd een bom heel lang worden. Dat is misschien moelijk voor te stellen, maar een object wat zich met "lichtsnelheid" zou bewegen zie je zowel in verleden tijd als in tegenwoordige tijd. Een object wat met lichtsnlheid vertrekt vanaf b.v een afstand van 1 lichtjaar,
Zie je na een jaar tijd hier aankomen terwijl je hem op dat moment ook ziet vertrekken.
blaat
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 10 november 2005 @ 16:34:23 #77
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_32151788
quote:
Op donderdag 10 november 2005 16:11 schreef rudeonline het volgende:
Dat klopt dus niet. Als de bom bij mij aankomt ontploft hij meteen. DAN duurt het nog een minuut voordat jij dat gaat zien.
De reis van de bom naar mij toe duurde 5 dagen. In die 5 dagen is er voor de bom een minuut voorbij gegaan. Jij zag in die 5 dagen een minuut heel langzaam voorbij gaan. Ik zag in 5 dagen tijd een bom heel langzaam op mij afkomen, gedurende die reis leek de bom ook nog eens veel langer als dat hij in werkelijkheid was.

Ik zag dan in 5 dagen tijd een bom heel lang worden. Dat is misschien moelijk voor te stellen, maar een object wat zich met "lichtsnelheid" zou bewegen zie je zowel in verleden tijd als in tegenwoordige tijd. Een object wat met lichtsnlheid vertrekt vanaf b.v een afstand van 1 lichtjaar,
Zie je na een jaar tijd hier aankomen terwijl je hem op dat moment ook ziet vertrekken.
Wil je hier even heeeeeeeeel duidelijk bij zeggen dat DIT is wat jouw theorie/intuitie voorspelt?

Nu hebben we namelijk een duidelijk verschil met de relativiteitstheorie gevonden!

Als DIT echt jouw denkbeeld is... en het verandert niet...
Dan is het ANDERS dan het denkbeeld van Einstein (en dat verandert zeker niet).

Dus kunnen we met een experiment objectief beoordelen wie er ongelijk heeft.

SNAP JE DIT?
BEN JE HET HIERMEE EENS?
ACCEPTEER JE DE GEVOLGEN?
  donderdag 10 november 2005 @ 16:59:33 #78
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32152473
Denk het niet pie.er dat is al eerder gevraagd.

Rude. Je moet het zo zien:

Je hebt 2 personen, jij en ATuin-Hek, respectievelijk A en B. Jullie bevinden je op 1 lichtminuut afstand van elkaar en staan relatief ten opzichte van elkaar stil dus:

1[A] --------------- 1 lichtminuut -------------- [B]

Nu heeft B, onze ATuin-Hek een bom en hij zet de timer op 1 minuut want hij wil het stukje rots waar je op staat opblazen. Hij weet natuurlijk niet dat jij erop staat want hij heeft veel respect voor jou en je denkbeelden . In ieder geval geeft hij zo'n enorme schop tegen de bom dat hij met 0.99999999c richting het rotsblok waar je op staat toevliegt.

1
2
[A] --------------- 1 lichtminuut -------------- [B]
                           * <------------------ v = 0,99999999c

Omdat de bom met bijna c naar jou toevliegt, is hij, vanuit B gezien, in iets langer dan een minuut bij jou. ATuin-Hek lacht in zijn vuistje, want hij verwacht dat de bom gaat ontploffen. Hij is immers overtuigt van de rudiaanse natuurkunde.

Maar wat nou??? De bom vliegt inderdaad langs het rotsblok, maar ontploft niet zoals ATuin-Hek voorspelde aan de hand van zijn rudiaanse wiskunde. HUH? Roept hij luid: Maar als 300.000 m / 1 minuut = 300.000 m + 1 minuut = 300.001 meterminuut = 1 appel / peer = 1 appel + peer = 2. Hij is immers professor geworden en geeft rudiaanse wetenschap op de universiteit.

Hij denkt: oooow wacht, maar het klokje zal wel niet kloppen, hij zal wel zo afgaan. Maar hij gaat niet af. ATuin-Hek wacht en wacht, en de bom vliegt maar verder. Een paar dagen gaan voorbij, ATuin-Hek begint een fikse stoppelbaard te krijgen en is net op het moment om de hoop op ontploffing op te geven "puh, na 4,5 dag zal hij toch niet meer ontploffen" roept hij.

Na 4.9112 dagen ontploft de bom. Maar dit ziet ATuin-Hek niet! De bom is immers ontploft op zo'n 5 lichtdagen afstand. Het duurt dus nog eens 5 dagen voordat hij de ontploffing ziet.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  donderdag 10 november 2005 @ 17:02:46 #79
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32152552
Let op rude! Dit is wat de relativiteitstheorie voorspeld.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_32153095
To see or not to see. That's my answer.
  donderdag 10 november 2005 @ 17:27:32 #81
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_32153233
quote:
Op donderdag 10 november 2005 17:02 schreef DionysuZ het volgende:
Let op rude! Dit is wat de relativiteitstheorie voorspelt.
Sterker nog:
Dit is NIET wat de rudeonlinetheorie voorspelt.

Nog belangrijker:
Dit is WEL wat soortgelijke metingen laten zien.
(in het echt schiet A-hekje waarschijnlijk geen bommen met 0.9999c weg)

Nog sterker: False

[ Bericht 1% gewijzigd door Pie.er op 11-11-2005 08:51:13 ]
  donderdag 10 november 2005 @ 20:08:42 #82
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_32157601
Wat zou er gebeuren als we een soortgelijk type als rudeonline laten discussieren met rudeonline? Misschien krijgen we wel heel veel nieuwe wetenschappelijke inzichten! Of we krijgen de grootste bagger ooit door de mensheid voortgebracht. Het zou me benieuwen
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
&gt;&gt;&gt; Geen referrertje in sigs &lt;&lt;&lt;
  donderdag 10 november 2005 @ 20:36:29 #83
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_32158525
quote:
Op donderdag 10 november 2005 20:08 schreef kanaiken het volgende:
Wat zou er gebeuren als we een soortgelijk type als rudeonline laten discussieren met rudeonline? Misschien krijgen we wel heel veel nieuwe wetenschappelijke inzichten! Of we krijgen de grootste bagger ooit door de mensheid voortgebracht. Het zou me benieuwen
Als je een oneindig aantal rudeonlines oneindig lang laat ouwehoeren, krijg je in de limiet de relativiteitstheorie. Bij zuiver toeval
'Nuff said
  donderdag 10 november 2005 @ 21:14:55 #84
38229 kanaiken
pi_32159934
quote:
Op donderdag 10 november 2005 20:36 schreef Doffy het volgende:

[..]

Als je een oneindig aantal rudeonlines oneindig lang laat ouwehoeren, krijg je in de limiet de relativiteitstheorie. Bij zuiver toeval
Het apen-op-typmachines-verhaal is ok
pi_32176284
Ik heb nog een serieuze vraag voor Rudeonline, en ik hoop dat hij deze beantwoord.

Waarom is de natuur met een persoonsgebonden intuitie te verklaren? Waarom is het zo gek dat de natuur een autonome structuur heeft, die niet met intuitie is te verklaren maar met wiskunde? Waarom trek je je niks aan van metingen van de natuur? Je wilt tenslotte toch de natuur beschrijven, en niet één of ander bedenksel in je eigen geest?
En dan hoef ik geen details van je idee, want daar overtuig je me allang niet meer mee, maar gewoon je persoonlijke visie op deze vraag. Ik vond eerlijk gezegd Alicey's insteek om een topic te openen over jouw kijk op wetenschap veel interessanter; je ideeen zijn nu eenmaal weerlegd. Voor jou niet, maar voor het gros hier in WFL wel, en dan heeft het weinig zin om daar inhoudelijk op verder te discusseren. We komen er toch geen steek mee verder zolang jij vertikt om je te verdiepen in datgene wat je probeert te weerleggen. Ik weet zeker dat een discussie voor jou alleen nog zinnig is als je je hebt verdiept in wat elementaire wiskunde en natuurkunde. Dus ik hoop hierbij op een antwoord, en dat je je filosofische bedenkingen over je idee zelf achterwege laat
pi_32176364
Yes, weer een nieuw deel.
  vrijdag 11 november 2005 @ 15:11:27 #87
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_32180130
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dude, er zit een fout in je denken Bedenk je dit zelf, of is dit jouw interpretatie van iets anders? Het klopt iig niet. Het dopplereffect staat los van wat we hier bespreken.
goh...ik vroeg me al af wat het dopplereffect was....

....nee dit komt uit vijf seonden redeneren, niet uit het naslaan van natuurkundeboeken.
I mean no harm
  vrijdag 11 november 2005 @ 15:13:11 #88
83951 rashudo
project 2501
pi_32180183
Ik wil dat Rude ook eens de quantum mechanica uitlegt aan ons.
Their eyes opaque.
pi_32185323
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:11 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

goh...ik vroeg me al af wat het dopplereffect was....

....nee dit komt uit vijf seonden redeneren, niet uit het naslaan van natuurkundeboeken.
Ok
Overigens, ik heb vanmiddag in de trein " mijn theorie " van Einstein weer es opengeslagen. Heerlijk boekje, kost 9 euro oid, en is bijzonder leesbaar: de wiskundige voorkennis is middelbare school. Een aanrader, vooral voor Rudeonline Het is op zijn minst interessant om te zien hoe iemand als Einstein tegen de zaken aankeek, ook al ben je het er niet mee eens, toch? Kleine moeite om het eens door te lezen, gezien alle moeite die Rudeonline steekt in zijn ideeen verkondigen. Misschien brengt het hem op nieuwe ideeen.
pi_32185375
overtuig me van het nut van dit godvergeten topic, dan overtuig ik die achterlijke typteef wel
Freakonomics: a rogue economist explores the hidden side of everything
pi_32185440
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:16 schreef belusting het volgende:
overtuig me van het nut van dit godvergeten topic, dan overtuig ik die achterlijke typteef wel
Nieuw in deze topicreeks, neem ik aan?
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:31:02 #92
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32185748
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok
Overigens, ik heb vanmiddag in de trein " mijn theorie " van Einstein weer es opengeslagen. Heerlijk boekje, kost 9 euro oid, en is bijzonder leesbaar: de wiskundige voorkennis is middelbare school. Een aanrader, vooral voor Rudeonline Het is op zijn minst interessant om te zien hoe iemand als Einstein tegen de zaken aankeek, ook al ben je het er niet mee eens, toch? Kleine moeite om het eens door te lezen, gezien alle moeite die Rudeonline steekt in zijn ideeen verkondigen. Misschien brengt het hem op nieuwe ideeen.
ik heb hem gelezen toen ik in de 2e of 3e klas van het atheneum zat en het was zeer goed leesbaar en begrijpbaar. Prachtig boekje
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:43:14 #93
38229 kanaiken
pi_32186038
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:16 schreef belusting het volgende:
dan overtuig ik die achterlijke typteef wel
zou je niet met iets makkelijkers beginnen?
zwaartekracht uitschakelen, mensen klonen....de zon blussen is ook nog een optie
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:46:00 #94
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32186091
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:43 schreef kanaiken het volgende:

[..]

zou je niet met iets makkelijkers beginnen?
zwaartekracht uitschakelen, mensen klonen....de zon blussen is ook nog een optie
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:56:33 #95
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_32186361
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 13:00 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb nog een serieuze vraag voor Rudeonline, en ik hoop dat hij deze beantwoord.
Vast niet. Vragen waar hij geen antwoord op weet leest hij overheen, zo doet hij het al in alle topics...

Nog nooit gepost in deze topicreeks, maar wel bijna alles ervan gevolgd
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
pi_32186419
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:13 schreef rashudo het volgende:
Ik wil dat Rude ook eens de quantum mechanica uitlegt aan ons.
Nou ja, dat is de theorie wat verbonden wordt met het woordje "intuitie". En het is ook de theorie die laat zien dat het volgen van het menselijke intuitie nergens op uit komt. Ik ben benieuwd hoe Rudeonline met zijn intuitie het dubbelspleetexperiment gaat verklaren
pi_32186725
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:56 schreef Tomasso het volgende:

[..]

Vast niet. Vragen waar hij geen antwoord op weet leest hij overheen, zo doet hij het al in alle topics...

Nog nooit gepost in deze topicreeks, maar wel bijna alles ervan gevolgd
Kan het proberen. Verder valt er weinig meer te discusseren, lijkt me Ik kan ook wel 30 topics volhouden dat groen gelijk is aan geel, maar op een gegeven moment is het leuk geweest; dan wordt het interessanter waarom ik zoiets denk, hoe ik erbij kom, en niet meer de inhoudelijke redenen.
pi_32188806
Rudeonline, het is al tig-keer gezegd, maar het kan blijkbaar niet vaak genoeg: de natuur om je heen hoeft zich niet te houden aan jouw intuïtie. Al je argumenten zijn erop gebaseerd dat die intuïtie de beste oplossing is, maar dat is gewoon een drogreden.

Ik heb ontzettend veel respect voor de mensen hier die je op specifieke punten willen overtuigen, maar dat is alleen symptoombestrijding.

Rudeonline, probeer de schoonheid van de natuur eens in te zien en je te realiseren dat jouw gedachten in dienst staan van de natuur, en niet andersom.
pi_32188876
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Overigens, ik heb vanmiddag in de trein " mijn theorie " van Einstein weer es opengeslagen. Heerlijk boekje, kost 9 euro oid, en is bijzonder leesbaar: de wiskundige voorkennis is middelbare school.
Heb je hier misschien een ISBN-nummer van?
pi_32192943
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:29 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

Heb je hier misschien een ISBN-nummer van?
ISBN 902745758.

Ook ik kan hem iedereen die in de Relativiteitstheorie geinteresseerd is (geraakt) aanraden!
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')