abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32150591
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:10 schreef FunnyName het volgende:

[..]

Er zit gewoon een robot-bak in niet echt bijzonder.
De Citroen C2 heeft al zo een ding, alleen tien keer langzamer. Aangezien deze bakken al jaren worden gebruikt, is dit niet echt nieuwe technologie.

Hetzelfde geld voor de materialelen, kunstof, koolstof, kevlar, titanium zijn niet echt nieuw meer.

Je hebt mij nog niet overtuigd
Een F1 auto heeft ook gewoon een gerobotiseerde handbak. duh.

en als je denkt dat elke chassis van een auto van CRP/GRP gemaakt is zit je er geod naast. Het is misschien niet allemaal nieuw, maar het komt goed in de buurt bij wat ze in de F1 gebruiken.
De Enzo is net zo hi-tech als een Carrera GT, Zonda en McLaren F1. (al doen die het met een handbak)
V10
pi_32151462
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:13 schreef FunnyName het volgende:
Welke F1 techniek zou dat moeten zijn dan?

Het motorblok
transmissie
ophanging

Aerodynamika dan (zelfs die niet)
Het motorblok uiteraard niet, want F1 motoren zijn immers gebouwd om maar 400~500km mee te gaan.Maar er zit wel een hoop F1 techniek in verwerkt, zoals een oil recovery circuit.

De Enzo heeft een 7-versnellingsbak, met schakeltijden die onder de 150 milliseconden liggen, te bedienen via de flippers aan het stuur (gelijk aan de F1 bolides).

De body van de Enzo genereert tot 25% meer downforce. Bij de FFX zelf 40%, dus F1 stijl aerodynamica is er wel degelijk. Vandaar ook dat hij er niet echt mooi uitziet (mja, da's mijn mening).

Ook mogen de gebruikte materialen dan wel niet nieuw zijn, alledaags is het toepassen van magnesium, koolstof, kevlar en titanium nog steeds niet. De remmen komen b.v. ook rechtstreeks uit de F1 (carbo-ceramic).

Voor meer info, kijk even hier.
pi_32162757
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:49 schreef M5 het volgende:

[..]

Een F1 auto heeft ook gewoon een gerobotiseerde handbak. duh.

en als je denkt dat elke chassis van een auto van CRP/GRP gemaakt is zit je er geod naast. Het is misschien niet allemaal nieuw, maar het komt goed in de buurt bij wat ze in de F1 gebruiken.
De Enzo is net zo hi-tech als een Carrera GT, Zonda en McLaren F1. (al doen die het met een handbak)
Dat bedoelde ik dus, de Enzo is zeker niet technisch vernieuwender dan de GT. En dit werd in de originele post beweerd.
pi_32177278
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:39 schreef FunnyName het volgende:
Dat bedoelde ik dus, de Enzo is zeker niet technisch vernieuwender dan de GT. En dit werd in de originele post beweerd.
En waar precies dan?
pi_32183530
quote:
Op woensdag 9 november 2005 13:25 schreef Cosworth het volgende:
Ik op de Enzo. Omdat de Murcielago minder te bieden heeft qua prestaties, de Porsche technisch minder geavanceerd is, en de Bugatti zo ontzettend tering-lelijk is. Had ik al gezegd dat die Bugatti zoooo lelijk is?
pi_32183774
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:10 schreef Argento het volgende:

[..]

Nou, dat vraag ik me af. Voorlopig is de Enzo de Carrera GT in ieder geval op papier de baas. Hoe dat op het circuit zal zijn kan ik vanuit hier niet met zekerheid zeggen, maar ik heb geen redenen om aan te nemen dat de Carrera GT juist daar de Enzo de loef zou afsteken. Ik vermoed toch eerder andersom. Al was het maar omdat Ferrari de Enzo, zij het onder Maserati-vlag, wel het circuit opschopt en daar successen boekt. Dat Porsche de CGT niet in de racerij inzet, zal toch ook wel betekenen dat Porsche de auto niet als zodanig bedoeld heeft. De CGT is meer supercar dan de SLR, maar niet zoveel als de Enzo.

Overigens is er dan nog het puntje van de exclusiviteit. 400 Enzo´s tegen een stuk of 1200 CGT´s. Een supercar behoort toch ook exclusief te zijn, niet?
Verkeerde aanname. De motor van de GT was ontworpen voor racen. Door reglement aanpassingen konden ze deze niet gebruiken en hebben ze er maar een auto voor de weg voor ontworpen. Daarnaast is daar de RS Spyder voor ontworpen.
De Enzo is een klein beetje sneller dan de GT (zie tijden TopGear). Maar op basis van het concept (De Porsche is een open auto = minder stijf) en de veel betere PK/Gewicht verhouding van de Enzo, zou deze veel sneller moeten zijn. Ik durf mijn eigen Porsche erom te verwedden dat wanneer de GT wat meer vermogen had gehad (dezelfde PK-gewicht verhouding), hij sneller zou zijn dan de Enzo.
pi_32188856
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:17 schreef FunnyName het volgende:

[..]

Verkeerde aanname. De motor van de GT was ontworpen voor racen. Door reglement aanpassingen konden ze deze niet gebruiken en hebben ze er maar een auto voor de weg voor ontworpen.
Ja, dan wordt ie toch niet gebruikt voor de racerij? Wat nou verkeerde aanname? Overigens is het lang, erg lang geleden dat Porsche een rol speelde in de hoogste regionen van de autosport.
quote:
De Enzo is een klein beetje sneller dan de GT (zie tijden TopGear).
Ja, het zal wel aan mij liggen, maar ik vind acht tienden van een seconde op 79 seconden erg veel.
quote:
Maar op basis van het concept (De Porsche is een open auto = minder stijf) en de veel betere PK/Gewicht verhouding van de Enzo, zou deze veel sneller moeten zijn.
Hij is ook veel sneller.
quote:
Ik durf mijn eigen Porsche erom te verwedden dat wanneer de GT wat meer vermogen had gehad (dezelfde PK-gewicht verhouding), hij sneller zou zijn dan de Enzo.
Dan had Porsche een auto moeten bouwen met meer vermogen en een betere stijfheid en dat hebben ze niet gedaan he?

Waarom rijdt de voorzitter van de raad van bestuur van VW een Enzo en geen CGT?

Wed maar een end weg. Ik moet de dag nog zien dat Porsche een fatsoenlijke supercar de weg op schopt. De 959 had zo ook zijn eigen publiek (om het netjes te zeggen), om vervolgens toe te kijken hoe Ferrari met de F40 toonde hoe het wel moest (je weet wel, iets met supercar en emoties) en een instant icoon produceerde.

Nouja, ik heb ook gewoon niet zoveel met een automerk dat zo creatief is dat ze al vanaf den beginne op het zelfde concept en design voortborduren. Afgezien van wat zijstapjes die het Porsche-publiek niet wenst te accepteren.

Als je het hebt over supercars, en dat hebben we hier, en we zetten de CGT naast een Enzo, dan delft de CGT gewoon het onderspit. Simpel.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_32188951
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:28 schreef Argento het volgende:

Als je het hebt over supercars, en dat hebben we hier, en we zetten de CGT naast een Enzo, dan delft de CGT gewoon het onderspit. Simpel.
Naar jou mening dan.

De F40 stamt ook maar af van een mislukt rally project.. waar dat met de 959 van porsche wel goed ging.
V10
pi_32189040
quote:
Waarom rijdt de voorzitter van de raad van bestuur van VW een Enzo en geen CGT?
en dat boeit omdat?
  vrijdag 11 november 2005 @ 20:44:48 #60
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_32189251
Twijfelen tussen de lambo en de enzo. De Veyron en Carrera hebben IMHO echt niet de kwade uitstraling die een supercar moet bezitten. De lambo is megavet maar wel erg log, daarom dus voor de Enzo gekozen, puur vanwege het snelheidsverschil.
It's okay to be white
  zondag 13 november 2005 @ 15:29:09 #61
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_32232890
Porsche gestemd.
Wat een auto
pi_32250826
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:28 schreef Argento het volgende:

[..]

Ja, dan wordt ie toch niet gebruikt voor de racerij? Wat nou verkeerde aanname? Overigens is het lang, erg lang geleden dat Porsche een rol speelde in de hoogste regionen van de autosport.
[..]
Als je goed gelezen had, zou je opgevallen zijn dat ze inmiddels een andere racer gemaakt hebben, de RS Spyder.
De CGT is om financiële redenen (Porsche is de kleinste geheel afhankelijke auto fabrikant en heeft geen Goliath als Fiat achter zich ..) alleen voor de weg gemaakt.
quote:
Ja, het zal wel aan mij liggen, maar ik vind acht tienden van een seconde op 79 seconden erg veel.
Ikke niet. Heb je zelf wel eens op het circuit gereden?
Kijk maar eens naar andere snelle tijden op het circuit van TopGeas van auto's zoals de Zonda, die staan seconden achter dit tweetal. Dan is 8 tienden niet zo veel ..
quote:
Hij is ook veel sneller.
Volgens mij valt dat dus wel mee ..
quote:
Dan had Porsche een auto moeten bouwen met meer vermogen en een betere stijfheid en dat hebben ze niet gedaan he?
Dat hebben ze bewust niet gedaan, omdat uit onderzoek naar voren was gekomen dat een open auto beter zou verkopen. Porsche heeft destijds aan de 959 veel geld verloren, dat wilden ze niet opnieuw meemaken..
quote:
Waarom rijdt de voorzitter van de raad van bestuur van VW een Enzo en geen CGT?
Persoonlijke voorkeur? Waarom niet in een Veyron? (Buggatti is onderdeel van de VAG groep ..)
Porsche heeft trouwens niets met VW te maken, mocht je daar op zinspelen.. (de 20 procent aandelen in de VAG groep betekend nog geen afhankelijkheden)
quote:
Wed maar een end weg. Ik moet de dag nog zien dat Porsche een fatsoenlijke supercar de weg op schopt. De 959 had zo ook zijn eigen publiek (om het netjes te zeggen), om vervolgens toe te kijken hoe Ferrari met de F40 toonde hoe het wel moest (je weet wel, iets met supercar en emoties) en een instant icoon produceerde.
De 959 is een van de meest onderschatte auto's ooit. (Net als de F50 trouwens ..)
Wat veel mensen vergeten is dat de 959 een RALLY auto was, geen auto voor het circuit. Omdat bij Rally's andere zaken voorrang hebben boven PK/gewicht-verhouding, heeft een vergelijking op het circuit tussen de F40 en de 959 weinig zin. Daarnaast is er een normale en een sport versie van de 959 gemaakt, die laatste komt heel dicht bij de F40 in de buurt. Helaas is meestal de luxe versie vergeleken, terwijl de F40 zo sober was als het maar kan.
Wat nog veel belangrijker is, de 959 heeft zich bewezen door in één jaar (1986) Paris-Dakar te winnen en daarnaast (in zijn klasse) de 24 uren van Le Mans. (7-de overall)
Ik kan me niet herinneren dat de F40 ooit een belangrijke wedstrijd gewonnen heeft.
quote:
Nouja, ik heb ook gewoon niet zoveel met een automerk dat zo creatief is dat ze al vanaf den beginne op het zelfde concept en design voortborduren. Afgezien van wat zijstapjes die het Porsche-publiek niet wenst te accepteren.
Dr. Ferdinant Porsche was een genie. Hij bouwde in de jaren dertig van vorige eeuw al een auto met vier electro motoren in ieder wiel. Daarnaast heeft hij als eerste het belang ingezien om de motor achter de rijder te plaatsen, iets was tegenwoordig heel normaal is in de racerij.
De Auto Union was een verschrikkelijk complexe auto die wedstrijden won, ook toen wist men hoogwaardige techniek te combineren met betrouwbaarheid.
Zijn zoon (Ferry) en kleinzoon (Butzy) hebben daarna de scepter overgenomen en voor nog vele technische noviteiten gezorgd. (er zitten nog steeds bijzonder veel Porsche patenten in iedere auto tegenwoordig) Porsche heeft auto's met allerlei configuraties gemaakt, motor achterin, in het midden en voorin.
Alleen omdat de 911 (motor achterin) altijd het beste verkocht is, is deze altijd in het assortiment gebleven, daarbij door de jaren geëvolueerd tot een top product.
quote:
Als je het hebt over supercars, en dat hebben we hier, en we zetten de CGT naast een Enzo, dan delft de CGT gewoon het onderspit. Simpel.
Dat ligt eraan waar je naar kijkt denk ik.
Qua rechtelijn snelheid heb je gelijk. Maar ga je naar zaken als uiterlijk, touch en feel kijken denken veel mensen er anders over denk ik.
pi_32252257
quote:
Dat ligt eraan waar je naar kijkt denk ik.
Qua rechtelijn snelheid heb je gelijk. Maar ga je naar zaken als uiterlijk, touch en feel kijken denken veel mensen er anders over denk ik.
Huh? De Enzo reduceren tot een dragster? Je hebt de TV-programma´s toch wel gezien? De artikelen toch wel gelezen? Het Britse car zette in haar zomernummer een CGT maar tegen de F430, omdat de Enzo gewoon geen eerlijke opponent geweest zou zijn.

Ik beweer niet dat de CGT een slechte auto is. Zou ik niet eens kunnen, want ik heb geen ervaring met dat ding. Maar het moge toch wel duidelijk zijn dat de CGT vanuit een andere filosofie gebouwd is (zeg je zelf ook) en dat de filosofie van waaruit de Enzo is gebouwd, beter aansluit bij de de supercarfilosofie. Nou, dan verdient de Enzo het toch om in deze ´challenge´ hoger te worden aangeslagen? Als we het over terreineigenschappen gaan hebben, zal ik een 959 met plezier hoger aanslaan met een F40. Sterker nog, ik doe het bij deze alvast.

Dit is hoofdzakelijk een Porsche vs Ferrari-discussie en dat is zinloos, want de voorkeuren liggen toch vast. Jij gaat mij er niet van overtuigen dat een Ferrari te prefereren valt boven een Porsche en vice versa, ofschoon ik de twee nooit echt als concurrenten heb ervaren. Een 911 was nooit echt de concurrent van de ´instap-Ferrari´s´ en voor alles daarboven (de 12 cylinder grandtourers, al dan niet 2+2) had Porsche toch al niks in haar gamma.

Ik vind Porsche´s inspiratieloos tot op het bot. Nouja, die mensen bestaan. Kijk maar naar Jeremy Clarkson. Maar ja, dat is dan ook weer een Ferrari-fanaat. Zie je het verband?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 14 november 2005 @ 16:01:56 #64
21631 jacco
Speedhunters.com
pi_32260616
Kan deze op slot?
Japanese Car Lifestyle blog
Waar ik werk? Speedhunters natuurlijk :)
  maandag 14 november 2005 @ 16:05:13 #65
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')