abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32056164
Naar mijn menig besteed de regering te weinig aandacht aan het vroegtijdig informeren van leerlingen/studenten inzake de arbeidsmarkt. Zou het niet goed zijn als op scholen voorlichting wordt gegeven over welke sectoren dichtslippen en in welke sectoren juist wel mensen nodig zijn. Toen ik van school afkwam kozen ik en nog 12 andere klasgenoten voor een ICT opleiding terwijl men op dat moment allang wist dat er nu, 4 jaar later praktisch geen werk meer is in de sector. En er op dit moment alleen van het MBO al minstens 3000 (dit is een schatting) nieuwe systeembeheerders per jaar van de opleidingen afkomen terwijl er op andere fronten gebreken zijn. Kan de regering niet de slechte sectoren aantrekkelijker maken waardoor de werkloosheid tegen kan worden gegaan ?

geef hier je mening over

en wat is jou visie op het oplossen van het werkloosheids probleem ?

[aan de moderators: ik hoop dat dit topic nog niet bestaat anders is het geen probleem als het dicht moet]

[ Bericht 0% gewijzigd door the_real_joontje op 07-11-2005 14:17:44 (spel fouten) ]
  maandag 7 november 2005 @ 14:18:05 #2
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32056365
quote:
Op maandag 7 november 2005 14:10 schreef the_real_joontje het volgende:
Naar mijn menig besteed de regering te weinig aandacht aan het vroegtijdig informeren van leerlingen/studenten inzake de arbeidsmarkt. Zou het niet goed zijn als op scholen voorlichting wordt gegeven over welke sectoren dichtslippen en in welke sectoren juist wel mensen nodig zijn. Toen ik van school afkwam kozen ik en nog 12 andere klasgenoten namelijk voor een ICT opleiding terwijl men op dat moment allang wist dat er nu 4 jaar later praktisch geen werk meer is in de sector. En er op dit moment alleen van het MBO al minstens 3000 (dit is een schatting) nieuwe systeembeheerders per jaar van de opleidingen afkomen terwijl er op andere fronten gebreken zijn. Kan de regering niet de slechte sectoren aantrekkelijker maken waardoor de werkloosheid tegen kan worden gegaan ?

geef hier je mening over

en wat is jou visie op het oplossen van het werkloosheids probleem ?

[aaan de moderators: ik hoop dat dit topic nog niet bestaat anders is het geen probleem als het dicht moet]
Een goede informatievoorziening vanuit de overheid is natuurlijk altijd een pre. Er zijn echter wel voldoende bronnen, ik noem een internmediair etc., waarin dergelijke informatie te vinden is. Verder wordt er als het gaat om bijvoorbeeld beta-studies al een beleid gevoerd om deze aantrekkelijker te maken.

De werkeloosheid is imo het beste aan te pakken door het ontslagrecht te herzien om zo de risico's die komen kijken bij het aannemen van een werknemer te verkleinen. Zeker binnen het MKB kan dit een zeer positieve impuls blijken.
Say your prayers
pi_32056690
quote:
Op maandag 7 november 2005 14:18 schreef Sickie het volgende:

[..]

Een goede informatievoorziening vanuit de overheid is natuurlijk altijd een pre. Er zijn echter wel voldoende bronnen, ik noem een internmediair etc., waarin dergelijke informatie te vinden is.
Er is inderdaad wel voorlichting maar is deze toegangkelijk genoeg voor de doelgroepen die ik mijn openingspost genoemd heb. Als ik bijvoorbeeld de lichtingen leerlingen bekijk die mijn opleiding binnen komen elk jaar is dit sinds de opstart van mijn opleiding niet afgenomen. Dat betekent dat de sturing vanuit onderwijs instellingen nogsteeds afdoende is. Je oplossing voor deze problematiek is helder daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
pi_32057288
quote:
De werkeloosheid is imo het beste aan te pakken door het ontslagrecht te herzien om zo de risico's die komen kijken bij het aannemen van een werknemer te verkleinen. Zeker binnen het MKB kan dit een zeer positieve impuls blijken.
Eng dat dit door werkgevers aangedragen argument steeds meer over genomen wordt, en ook gezien wordt als wenselijk.

Besef wel dat je zo je eigen rechten de prullenbak in gooit.

Als het soepeler gemaakt wordt om mensen te ontslaan zal dit ook vaker gebeuren, en ga je dus naar een situatie toe dat mensen als nummers aangenomen worden, ontslagen worden, aangenomen worden ontslagen worden etc.

Wil jij zo'n onzekerheid voor je toekomst? Wil je echt hebben dat de binding met bedrijven (nu al niet super meer met reorganisaties etc) nog minder wordt?

Ik krijg echt het woord zap-maatschappij in mijn hoofd zo. zekerheid en vertrouwen is ver te zoeken
And then there were syntax-errors
  maandag 7 november 2005 @ 14:57:33 #5
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32057491
quote:
Op maandag 7 november 2005 14:50 schreef UberPhreak het volgende:

[..]

Eng dat dit door werkgevers aangedragen argument steeds meer over genomen wordt, en ook gezien wordt als wenselijk.

Besef wel dat je zo je eigen rechten de prullenbak in gooit.

Als het soepeler gemaakt wordt om mensen te ontslaan zal dit ook vaker gebeuren, en ga je dus naar een situatie toe dat mensen als nummers aangenomen worden, ontslagen worden, aangenomen worden ontslagen worden etc.

Wil jij zo'n onzekerheid voor je toekomst? Wil je echt hebben dat de binding met bedrijven (nu al niet super meer met reorganisaties etc) nog minder wordt?

Ik krijg echt het woord zap-maatschappij in mijn hoofd zo. zekerheid en vertrouwen is ver te zoeken
Ik redeneer in het algemeen belang, niet alleen in het belang van de werkgever of werknemer. Ik ben immers geen vakbond of iets dergelijks. Verder zorgen genuanceerde veranderingen in het ontslagrecht niet voor een situatie waarin iedereen zo maar op straat gegooid kan worden. In zulke uitersten denken zorgt niet voor vooruitgang. Verder is het een zeer goed verdedigbare stelling het huidige ontslagrecht een rem vormt op de banencreatie in het MKB. Iets waar niemand bij gebaat is.
Say your prayers
pi_32057557
quote:
Op maandag 7 november 2005 14:18 schreef Sickie het volgende:

Ik zie even niet hoe dit werkeloosheid tegen gaat, het lijkt mij eerder werkeloosheid te doen toenemen.

Buiten dat, als we te maken hebben met een overschot in bepaalde beroepsgroepen en een tekort in andere, is het dan ook niet mede de taak van juist het bedrijfsleven om ipv werknemers te ontslaan ze om te scholen?
Als de overheid hiervoor weer op moet draaien dan verandert er weinig behalve dat Onderwijs nog meer geld nodig heeft en we weten allemaal waar het geld voor Onderwijs vandaan komt.

Mischien ga ik nu te kort door de bocht maar dit lijkt mij bedrijfskosten afwentelen op de belastingbetaler.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2005 15:00:45 ]
pi_32057606
edit: @sticky: verdedig die stelling eens dan?

Alle situaties welke ik me kan indenken waar dit voor een oprechte oplossing is zou ik zeggen dat uitzendbureaus dit "gat" goed opvullen
  maandag 7 november 2005 @ 15:05:54 #8
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32057712
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik zie even niet hoe dit werkeloosheid tegen gaat, het lijkt mij eerder werkeloosheid te doen toenemen.

Buiten dat, als we te maken hebben met een overschot in bepaalde beroepsgroepen en een tekort in andere, is het dan ook niet mede de taak van juist het bedrijfsleven om ipv werknemers te ontslaan ze om te scholen?
Als de overheid hiervoor weer op moet draaien dan verandert er weinig behalve dat Onderwijs nog meer geld nodig heeft en we weten allemaal waar het geld voor Onderwijs vandaan komt.

Mischien ga ik nu te kort door de bocht maar dit lijkt mij bedrijfskosten afwentelen op de belastingbetaler.
Zo complex is het niet. Als de arbeidsmarkt meer flexibel is, en een klein- of middelgroot bedrijf personeel aan kan nemen zonder bij een eventueel ontslag met lasten geconfronteerd te worden die bijna niet te dragen zijn voor een kleine organisatie, zal de ondernemer in kwestie eerder personeel aannemen. Ikzelf ben vanuit mijn werkervaring geen onbekende binnen het MKB en bij veel bedrijven hoor je hetzelfde geluid, liever geen personeel dan wel. Daar het MKB de grootste werkgever is binnen onze economie is het niet onredelijk om te denken dat we deze obstakels zoveel mogelijk moeten verminderen.
Say your prayers
pi_32057747
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:02 schreef UberPhreak het volgende:
edit: @sticky: verdedig die stelling eens dan?

Alle situaties welke ik me kan indenken waar dit voor een oprechte oplossing is zou ik zeggen dat uitzendbureaus dit "gat" goed opvullen
Omscholing is inderdaad alleen het oplossen van een gevolg van het gebrek aan voorlichting door het onderwijs wat volgens mij de oorzaak van het probleem is.
pi_32057914
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:05 schreef Sickie het volgende:

[..]

Zo complex is het niet. Als de arbeidsmarkt meer flexibel is, en een klein- of middelgroot bedrijf personeel aan kan nemen zonder bij een eventueel ontslag met lasten geconfronteerd te worden die bijna niet te dragen zijn voor een kleine organisatie, zal de ondernemer in kwestie eerder personeel aannemen. Ikzelf ben vanuit mijn werkervaring geen onbekende binnen het MKB en bij veel bedrijven hoor je hetzelfde geluid, liever geen personeel dan wel. Daar het MKB de grootste werkgever is binnen onze economie is het niet onredelijk om te denken dat we deze obstakels zoveel mogelijk moeten verminderen.
flexibel --> uitzendbureaus

of zie ik wat over het hoofd?

Daarbij, bedrijven hebben vanzelfspreken het liefst zo weinig mogelijk personeel omdat dit alleen kosten mee brengt. Minder mensen voor hetzelfde werk is altijd magisch mooi voor managers.
pi_32058384
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:05 schreef Sickie het volgende:

Ik zie nog steeds geen verband met scholing en beroepskeuze overigens, dat het MKB een broertje dood heeft aan personeel en personeelskosten is volgens mij nog nooit anders geweest.
Voor flexibiliteit heeft de markt al heel lang geleden een oplossing bedacht, uitzendburo's, toen bleek dat bedrijven daar misbruik van maakten zijn er beperkingen gesteld aan termijnen en uiteindelijk is de Flex wet er gekomen. Tegenwoordig is bijna alles wat niet tot de 'core activities' behoort ook te outsourcen dus daar zie ik ook geen punt.

Laten we wel wezen, werkgevers zijn ook regelmatig in het verleden grote misbruikers geweest van voorzieningen waardoor er uiteindelijk een uitholling van diensten onstaat in de gehele maatschappij, vroeger was het doodnormaal om leerlingen in dienst te hebben, nu verlangt men maatwerk van scholen en onmiddelijke inzetbaarheid en da's op zich prima maar daar moet ook iets tegenover staan van de kant van de werkgevers. Dat is dus de wetgeving mbt. ontslagrecht.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2005 15:26:42 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')