abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32065921
Gratis voor iedereen is een illusie veel goedkoper kan een keuze zijn die ik toejuich. Nu even geen tijd maar van de week ga ik er wel wat dieper op in.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32066060
De kosten voor "gratis OV" lijken hoog, maar vallen in de praktijk op landelijk niveau best mee hoor. Ik ben er absoluut van overtuigd dat het fileprobleem vele malen meer kost.
  maandag 7 november 2005 @ 19:49:20 #28
134303 Erik.Martens
de Nieuwe Beweging
pi_32066153
Bron: EVO
10/08/2005
Files kosten de Nederlandse economie dit jaar bijna een half miljard euro. Dit blijkt uit cijfers van de verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN). De totale schade van 492 miljoen euro valt 4 procent hoger uit dan vorig jaar.


Een half miljard voor de economie is natuurlijk vrij veel, maar daar kopen we toch echt niet voor heel Nederland een treinkaartje voor.
De Nieuwe Beweging: Politiek platform in aanbouw.. voor een politiek vanuit een jongere invalshoek.
http://www.nieuwebeweging.nl
pi_32066404
700 miljoen, Erik.Martens.

Scheelt dus 'maar' 200 miljoen.
  maandag 7 november 2005 @ 21:29:06 #30
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_32069444
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  maandag 7 november 2005 @ 21:44:46 #31
134303 Erik.Martens
de Nieuwe Beweging
pi_32069949
quote:
Op maandag 7 november 2005 19:57 schreef Roellio het volgende:
700 miljoen, Erik.Martens.

Scheelt dus 'maar' 200 miljoen.
Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).

Daarnaast geloof ik niet in700 miljoen aan kosten..
Naast de NS zijn er meer kostenposten voor openbaar vervoer (denk alleen al aan Noordnet)
Een OV-kaart kostte de overheid in 1997 per student 870,- per jaar. Dat bedrag kan mijns inziens alleen maar opgelopen zijn (bron: CBS).
Met scherp onderhandelen namens de volledige Nederlandse bevolking, laat het dan 800 euro per persoon per jaar kosten, dat is altijd nog meer dan 700 miljoen (ik denk tenminste dat er zeker meer dan 1 miljoen mensen gebruik gaan maken van OV).
De Nieuwe Beweging: Politiek platform in aanbouw.. voor een politiek vanuit een jongere invalshoek.
http://www.nieuwebeweging.nl
pi_32075301
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:44 schreef Erik.Martens het volgende:

Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).

Daarnaast geloof ik niet in700 miljoen aan kosten..
Naast de NS zijn er meer kostenposten voor openbaar vervoer (denk alleen al aan Noordnet)
Een OV-kaart kostte de overheid in 1997 per student 870,- per jaar. Dat bedrag kan mijns inziens alleen maar opgelopen zijn (bron: CBS).
Met scherp onderhandelen namens de volledige Nederlandse bevolking, laat het dan 800 euro per persoon per jaar kosten, dat is altijd nog meer dan 700 miljoen (ik denk tenminste dat er zeker meer dan 1 miljoen mensen gebruik gaan maken van OV).
Probleem is dat jouw stelling berust op de aanname dat met gratis OV alle files opgelost worden en dat er minder wordt gereden met de auto, ik vraag mij af waar dat op berust. OV is al goedkoper als autorijden voor woon-werk verkeer over het algemeen namelijk, ik geloof er niet in dat 20% van de huidige 'file rijders' ineens in het OV springt als het gratis is.

Met gratis OV ben je nog steeds afhankelijk van een OV netwerk, degenen die niet van het OV gebruik maken doen dat meestal om goed gefundeerde redenen en niet omdat ze file rijden zo leuk vinden.

Schade aan de economie...tja, da's makkelijk gezegd maar uitermate moeilijk hard te maken, je kan ook stellen dat met name de logistieke branche wel zou varen bij het afnemen van files bijvoorbeeld, ik vind het heel knap als jij dat zo kan kwantificeren maar zou daar toch wel een onderbouwing met cijfers van willen zien. Neem ook even mee dat er in jouw voorbeeld ook mee dat gratis OV een netto verbetering van de koopkracht met zich mee zou brengen voor vele Nederlanders.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2005 00:16:11 ]
pi_32076100
700 miljoen is ongeveer het bedrag wat in 2003 aan strippenkaarten werd uitgegeven. Bij het vorozieningen niveau van toen kan je het vervoer met metro, tram en bus voor de reizigers dus gratis maken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 8 november 2005 @ 00:56:12 #34
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32076604
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
Klopt, maar als je er van uitgaat dat veel mensen in de trein nog een auto thuis voor de deur hebben stilstaan die ook stilstaand veel geld kost liggen de bedragen dichter bij elkaar.
Vampire Romance O+
pi_32078389
Dus als ik belasting betaal, wat aan dat "gratis" OV ten goede kom, en ik woon op het platteland, waar ze nog nooit een bus gezien hebben, dan word ik genaaid. Eerlijk? Nah.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  MOL-held dinsdag 8 november 2005 @ 04:32:54 #36
44635 XMN8R
mag dat?
pi_32078860
Ik rij elke dag in ongeveer 30 minuten van Den Haag naar Rotterdam. Het eerste jaar heb ik dat met de bus en de trein gedaan en dat kostte me een uur! Zelfs met veel, snelle verbindingen met zo min mogelijk overstappen voor een redelijke prijs (gratis hoeft nog niet eens) zal ik mijn auto niet zo snel te koop zetten, want denk ook eens aan het volgende:

Na een avondje stappen zou ik graag ook ná middernacht nog veilig thuis willen komen.
Rij eens een keer naar IKEA en je zeult je een ongeluk met je Billy, Årstrût of Gêtenøker in de trein.
Voor de wekelijkse boodschappen wil ik dan wel mijn winkelwagentje achter de tram kunnen haken.
én: geen stiekeme seks meer op de achterbank op een verlaten weggetje .

Zou (een deel van) de oplossing voor het file-probleem (de kern van het verhaal) niet makkelijker en goedkoper te vinden zijn in het spreiden van werktijden?! Ik heb regelmatig de indruk dat half Nederland 's ochtends op hetzelfde moment de deur van de auto dichttrekt en richting snelweg gaat; alsof iemand iedereen oproept met een luid: éééén, tweeeeeeeee.... NU! Ga maar eens een kwartier eerder of later weg: het kan een heel verschil zijn.

Ik vond het al een hele verbetering toen de supermarkten besloten om langer open te blijven. Alle andere winkels mogen dit voorbeeld volgen en het zou ook prettig zijn als veel meer bedrijven na 17:00 uur de telefoon nog opnemen. Er is vast wel een deel van de werkende bevolking die zijn werktijden aan wil passen. Avondmensen kunnen uitslapen, ochtendmensen kunnen vroeg beginnen en parttimers hebben meer keus in flexibel werken om zo de werktijden te laten aansluiten op overige verplichtingen.

Op die manier spreid je de drukte op de wegen nog het meeste denk ik. Het is klantvriendelijker voor de consumenten en het geeft meer vrijheid om tijd in te delen voor een flink deel van de beroepsbevolking. Men moet er dan natuurlijk wel het rituele uurtje GTST en 20:00 uur-journaal voor willen opgeven , maar het zal zeker ten goede komen aan het verminderen van het file-leed. De financiële schade zal daardoor zonder veel extra kosten beperkt worden. De heilige koe geeft immers te veel vrijheid en gemak om te besluiten hem in het weiland te parkeren en over te stappen op het openbaar vervoer.
MAAR MENEER AGENT
IK HEB ALLEEN MAAR
AVONTUURLIJK DNA ! ... en nou opzouten
pi_32078875
Ik vind dat een goede suggestie examinator. Waarom moeten bijvoorbeeld studenten zo vroeg op school zijn?? Laat die lui nou gewoon uitslapen, dat vinden ze zelf ook veel fijner. Laat colleges gewoon om 10 uur beginnen en je bent zo van de ochtendspits af.
quote:
Gêtenøker
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  MOL-held dinsdag 8 november 2005 @ 04:41:23 #38
44635 XMN8R
mag dat?
pi_32078893
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 04:36 schreef Lyrebird het volgende:
Ik vind dat een goede suggestie examinator. Waarom moeten bijvoorbeeld studenten zo vroeg op school zijn?? Laat die lui nou gewoon uitslapen, dat vinden ze zelf ook veel fijner. Laat colleges gewoon om 10 uur beginnen en je bent zo van de ochtendspits af.
Inderdaad!! Nog een goede reden

Het zal geen effect hebben op de files op de weg, maar voordeel heeft het zeker wel: op die manier worden er in de spits meer zitplaatsen in de trein gecreeërd zonder dure treinstellen aan te hoeven schaffen .
MAAR MENEER AGENT
IK HEB ALLEEN MAAR
AVONTUURLIJK DNA ! ... en nou opzouten
pi_32079355
Ik denk dat het openbaar vervoer goedkoper maken makkelijker is te realiseren dan gratis. Gratis heeft veel ongewenste neveneffecten, zoals minder lopen/fietsen. Als het nog geld kost zal niemand voor heel kleine stukjes de bus pakken. Ook zal het fileprobleem kleiner worden. Hier moet natuurlijk wel onderzoek naar gedaan worden. BTW spreiding van werk en college tijden is ook een sterk punt natuurlijk
To be stupid, selfish, and have good health are three requirements for happiness, though if stupidity is lacking, all is lost.
<center>Gustave Flaubert (1821 - 1880)</center>
Doubt whom you will but never yourself
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:22:06 #40
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32080193
quote:
Op maandag 7 november 2005 00:53 schreef SCH het volgende:
Ik zou eerder streven naar een veel goedkoper openbaar vervoer in plaats van gratis.

Dat de auto meer belast wordt, is een goede zaak.
Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.
Hoe duur je autorijden ook maakt, mensen blijven autorijden. en steeds meer en meer.

Investeer eens in schonere auto's en betere wegen. Dat helpt meer tegen de fileproblematiek.
Zorg dat autorijden voor iedereen betaalbaar wordt en zorg voor genoeg parkeergelegenheid en schaf het hele OV af.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:26:09 #41
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32080251
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:22 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.
Hoe duur je autorijden ook maakt, mensen blijven autorijden. en steeds meer en meer.
...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.
quote:
Investeer eens in schonere auto's en betere wegen. Dat helpt meer tegen de fileproblematiek.
Zorg dat autorijden voor iedereen betaalbaar wordt en zorg voor genoeg parkeergelegenheid en schaf het hele OV af.
Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:38:27 #42
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32080422
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:26 schreef Floripas het volgende:

[..]

...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.
[..]

Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.
u got a point there.

maar denk (nouja ik weet wel zeker) dat gratis ov het fileprobleem niet oplost. Als het namelijk om de centjes ging lieten wel meer mensen de auto staan. Veel mensen hebben geen alternatief, en geld is echt niet de drijfveer om mensen de auto uit te krijgen. Een goed alternatief voor de auto wel.
Als ik naar het centrum van rotterdam wil bv ga ik ( en ik ben absoluut pro auto) het liefst met de metro. Geen parkeerproblemen, geen krap centrum en binnen een half uur in de stad. Dat haal ik niet met de auto in die tijd.

Maar dat is ook zo ongeveer de enige verbinding die vanuit spijkenisse goed te doen is.
Wil je ergens anders heen dan ben je gewoon veel en veel langer onderweg. (en dat het dan duurder is daar kijk ik eigenlijk nog niet eens naar)


Overigens bedenk ik me net, de NS en prorail, connexxion etc zijn toch allemaal geprivatiseerde ondernemingen?
Kan de overheid uberhaupt een zelfstandig bedrijf dwingen tot het gratis maken zijn zijn of haar producten.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:55:54 #43
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32080739
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.


ik weet niet welke auto je neemt als voorbeeld. Een rols royce ofzo?
Mijn auto kost me incl. afschrijving, wegenbelasting, verzekering etc etc 0,15 cent per km
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:26:26 #44
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32081386
0,15 cent? of 15 cent

Ik denk dat laatste, of rij jij nog in een skelter rond
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32081554
maarja bijna iedereen heeft een auto, dus die vaste kosten heb je zoiezo. Dus wordt het OV pas interessant als het goedkoper is dan de variabele kosten van autorijden, de kosten die een kilometer rijden extra meebrengt: dus benzine en een klein deel slijtage.
pi_32081715
Vergeet niet trouwens dat de overheid ook duit centen verliest als mensen minder gaan rijden.

Op elke liter bezine zit ongeveer 90 cent accijns, correct me if I'm wrong
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:43:08 #47
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32081841
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:26 schreef maniack28 het volgende:
0,15 cent? of 15 cent

Ik denk dat laatste, of rij jij nog in een skelter rond
15 cent natuurlijk.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_32082315
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:33 schreef dVTB het volgende:


En waarom mag Openbaar Vervoer niet gratis zijn? Is het soms een must dat mensen zich scheel betalen om van A naar B te komen?
Mobiliteit kost geld dus daar mag degene die er gebruik van maakt ook wel in bijdragen lijkt me. Zie ik niet zo'n probleem in.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32082368
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:18 schreef Flumina het volgende:
Gratis OV haalt de fietser over om voortaan met het OV te gaan op kosten van de autorijder.
Ik kan nu ook van huis naar college met de bus. Bengrofweg net zo lang onderweg maar toch neem ik als het een beetje schier weer is 10 keer liever de fiets .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32082454
quote:
Op maandag 7 november 2005 19:36 schreef Erik.Martens het volgende:

[..]

Let wel dat de NS geen staatsbedrijf is en we hier dus wel veel kunnen willen, maar het uiteindelijke punt bij de NS ligt.
Persoonlijk zie ik hier wel onderhandelingsargumenten en dus wel mogelijkheden, maar de zittende partijen hebben dit pad al vele malen getracht te bewandelen, zonder succes.

Overigens is uit een onderzoek van de NS gebleken dat reizen met de NS goedkoper is dan met de auto. Maargoed, dat was de NS... Ik meen (uit mijn hoofd gezegd) dat de auto rond de 23 cent per kilometer lag en de NS rond de 12 cent?
BNog steeds zijn alle aandelen NS in handen van de Nederlandse Staat. Ofwel er kan een hoop maar het is een politieke keuze.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')