Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).quote:Op maandag 7 november 2005 19:57 schreef Roellio het volgende:
700 miljoen, Erik.Martens.
Scheelt dus 'maar' 200 miljoen.
Probleem is dat jouw stelling berust op de aanname dat met gratis OV alle files opgelost worden en dat er minder wordt gereden met de auto, ik vraag mij af waar dat op berust. OV is al goedkoper als autorijden voor woon-werk verkeer over het algemeen namelijk, ik geloof er niet in dat 20% van de huidige 'file rijders' ineens in het OV springt als het gratis is.quote:Op maandag 7 november 2005 21:44 schreef Erik.Martens het volgende:
Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).
Daarnaast geloof ik niet in700 miljoen aan kosten..
Naast de NS zijn er meer kostenposten voor openbaar vervoer (denk alleen al aan Noordnet)
Een OV-kaart kostte de overheid in 1997 per student 870,- per jaar. Dat bedrag kan mijns inziens alleen maar opgelopen zijn (bron: CBS).
Met scherp onderhandelen namens de volledige Nederlandse bevolking, laat het dan 800 euro per persoon per jaar kosten, dat is altijd nog meer dan 700 miljoen (ik denk tenminste dat er zeker meer dan 1 miljoen mensen gebruik gaan maken van OV).
Klopt, maar als je er van uitgaat dat veel mensen in de trein nog een auto thuis voor de deur hebben stilstaan die ook stilstaand veel geld kost liggen de bedragen dichter bij elkaar.quote:Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
quote:Gêtenøker
Inderdaad!! Nog een goede redenquote:Op dinsdag 8 november 2005 04:36 schreef Lyrebird het volgende:
Ik vind dat een goede suggestie examinator. Waarom moeten bijvoorbeeld studenten zo vroeg op school zijn?? Laat die lui nou gewoon uitslapen, dat vinden ze zelf ook veel fijner. Laat colleges gewoon om 10 uur beginnen en je bent zo van de ochtendspits af.
Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.quote:Op maandag 7 november 2005 00:53 schreef SCH het volgende:
Ik zou eerder streven naar een veel goedkoper openbaar vervoer in plaats van gratis.
Dat de auto meer belast wordt, is een goede zaak.
...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.
Hoe duur je autorijden ook maakt, mensen blijven autorijden. en steeds meer en meer.
Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.quote:Investeer eens in schonere auto's en betere wegen. Dat helpt meer tegen de fileproblematiek.
Zorg dat autorijden voor iedereen betaalbaar wordt en zorg voor genoeg parkeergelegenheid en schaf het hele OV af.
u got a point there.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:26 schreef Floripas het volgende:
[..]
...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.
[..]
Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.
quote:Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:26 schreef maniack28 het volgende:
0,15 cent? of 15 cent
Ik denk dat laatste, of rij jij nog in een skelter rond
Mobiliteit kost geld dus daar mag degene die er gebruik van maakt ook wel in bijdragen lijkt me. Zie ik niet zo'n probleem in.quote:Op maandag 7 november 2005 15:33 schreef dVTB het volgende:
En waarom mag Openbaar Vervoer niet gratis zijn? Is het soms een must dat mensen zich scheel betalen om van A naar B te komen?
Ik kan nu ook van huis naar college met de bus. Bengrofweg net zo lang onderweg maar toch neem ik als het een beetje schier weer is 10 keer liever de fietsquote:Op maandag 7 november 2005 16:18 schreef Flumina het volgende:
Gratis OV haalt de fietser over om voortaan met het OV te gaan op kosten van de autorijder.
BNog steeds zijn alle aandelen NS in handen van de Nederlandse Staat. Ofwel er kan een hoop maar het is een politieke keuze.quote:Op maandag 7 november 2005 19:36 schreef Erik.Martens het volgende:
[..]
Let wel dat de NS geen staatsbedrijf is en we hier dus wel veel kunnen willen, maar het uiteindelijke punt bij de NS ligt.
Persoonlijk zie ik hier wel onderhandelingsargumenten en dus wel mogelijkheden, maar de zittende partijen hebben dit pad al vele malen getracht te bewandelen, zonder succes.
Overigens is uit een onderzoek van de NS gebleken dat reizen met de NS goedkoper is dan met de auto. Maargoed, dat was de NS... Ik meen (uit mijn hoofd gezegd) dat de auto rond de 23 cent per kilometer lag en de NS rond de 12 cent?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |