WERKBESPREKING
"Die starlette," zei Madame, "wat denkt ze wel, dat kind? Er vandoor gaan met een père de famille. Ze heeft hem onder mijn neus versierd, ik zat erbij, ik zat ernaast, ik weet nog dat ik op een avond aan Daniël vroeg: 'Val jij op haar?', ik weet niet waar die vraag vandaan kwam, het rolde spontaan uit mijn mond, en hij antwoordde: 'Ik val niet op ordinair, dat zou jij moeten weten. Ik val op klasse.' En ik geloofde hem! We hebben er samen nog om gelachen, om de hutkoffer met badkleding die ze bij zich moest hebben, we waren met vrienden op vakantie in Zuid-Frankrijk, we logeerden in het propriété van mijn familie, en zij paradeerde elke dag langs het zwembad in een andere... hoe noem je zoiets - met zo'n touwtje, een string. Rode strings, paarse strings, strings die bezet waren met diamantjes, ze had voor elke dag een andere kleur meegebracht. Het was," zei Madame, en ze lachte kort, "een belediging voor de andere vrouwen. Om er zo bij te lopen! Wat denkt zo'n kind daarmee te bereiken? Enfin, dat is inmiddels bekend." Driftig veegde ze een haarlok uit haar gezicht. "Ze heeft tijdens die vakantie met mijn man geneukt."
Even dacht ik dat ik haar verkeerd had verstaan. Van alle woorden op deze wereld was 'geneukt' wel het laatste dat ik uit haar mond verwachtte, maar ze merkte mijn verbazing niet op, ze ratelde alweer door: "Onder mijn neus! In het propriété van mijn familie, waar zij te gast was! Al mijn vrienden zijn er getuige van geweest. Ongelooflijk!"
Madame zat tegenover mij op de bank. Ik had plaatsgenomen in de leunstoel. Ze had me gevraagd om wat later op de avond, rond negen uur, langs te komen voor een 'werkbespreking'. Ze had me een glas Martini ingeschonken zonder te vragen of ik van Martini hield (nee), ze had gezegd: "Op de toekomst, Nadine!" en ze had haar glas in één keer leeggedronken, om het meteen weer vol te schenken. De gegrillde zalm met groenten die haar huishoudster voor haar had neergezet, raakte ze niet aan.
Zo kende ik haar niet, Madame.
Ze straalde ontreddering uit, zoals ze tegenover me zat in haar prachtige designerkleren, net een paspop, maar wat heb je aan designerkleren als je niemand hebt om mee te praten, behalve het personeel?
Naast een kindermeisje, ik dus, heeft Madame een Duitse au pair in dienst. En een huishoudster, twee Poolse schoonmakers, een tuinmannetje, een strijkster, en de treurige man die Dirk heet en die 'klusjes' voor haar doet. Eén van zijn vaste klusjes bestaat uit het begeleiden van Ute, dat is de Duitse au pair, naar het ziekenhuis, want sinds haar aankomst in Nederland is Ute doorlopend ziek geweest. (Men denkt aan een tropisch virus).
"Die vakantie!" zei Madame. "Het was dégoûtant."
Ze gebruikt slechts af en toe een Frans woord. Ze spreekt, ondanks het accent, verbluffend goed Nederlands. En dat accent beschouwt ze zelf als een sexy accessoire. "Nederlanders vinden alles wat ik zeg een beetje stout," heeft ze wel eens gezegd. "Zelfs als ik een brood bestel bij de bakker, klinkt het als oh-la-la."
"Ik ben er met open ogen ingetuind," ging ze verder. "Zodra ik de tweeling naar golfles bracht, en ze golften elke dag, dook zij met mijn man in bed. Ze was meegekomen met Mark, een goede vriend van ons. Mark werkt voor haar vader, ken je haar vader?"
"De vader van Kim?" vroeg ik. "Nee. Hoe zou ik die moeten kennen?"
"Niet persoonlijk," zei ze. "Ik bedoel uit de media. Je kent de achternaam van Kim toch wel? Ze is er zo trots op!"
"Geen idee," zei ik.
Madame noemde de naam van Kim's vader. Toen ik niet reageerde, zei ze: "Vastgoed."
"Het zegt me niks."
"Tant mieux. Die mensen wil je niet kennen. De vastgoedwereld is een verkapt casino. De vader van Kim is een casinobaas, hij verdient zijn geld aan de roulettetafel. Daniël hoort daar niet. Hij heeft er niets te zoeken, het is zijn wereld niet. Zo'n Kim... met haar filmsterrendroompje... je mag toch hopen..."
Ze stond op uit de bank. Heel even wankelde ze op haar hakken, maar ze rechtte haar schouders en liep toen in een kaarsrechte lijn naar de hal. "Heb je zin in ijs?" vroeg ze.
"Ja, lekker," zei ik.
De woonkamer is groot en indrukwekkend, met twee enorme paarse loungebanken en verder overwegend Florentijnse meubels. Een piano. Overal bloemen, kunstig gestyleerde takken, twijgen. Op de bijzettafels staan foto's van de kinderen en vrienden en en familie. De leistenen vloeren lopen door tot in de centrale ronde hal. Smaakvol, maar dat mag je ook wel verwachten als je zelfs de aanschaf van de kaarsen overlaat aan de binnenhuisarchitect. De kaarsen vergat ik nog te noemen. Patty Brard-kaarsen, noem ik ze altijd, want om de een of andere reden omringt Patty Brard zich op de televisie altijd met driehonderd van die flakkerende en druipende en felgekleurde kaarsen.
Madame kwam terug met twee professioneel uitziende ijscoupes.
"Houd je van mango-ijs?" vroeg ze, terwijl ze een hoog glas voor me op tafel zette.
"Lijkt me heerlijk."
Het viel niet tegen. Ze had zelfs een basilicumblaadje in het ijs geprikt, of misschien had de huishoudster zich uitgesloofd.
"Weet je wat het is," hervatte Madame de conversatie, en ze trok haar benen op. "Ik heb in mijn leven alles uitgeprobeerd - journalistiek, mode, een rijke man trouwen, scheiden, kiezen voor de liefde van mijn leven - en nu, nét nu alles op zijn plaats leek te vallen, eindelijk, komt die starlette mijn leven binnenvallen."
Ik nam een besluit: stoppen met Daniël. Eigenlijk had ik dat besluit al eerder genomen, na het etentje met Phil en Gala, toen Daniël mij met alle geweld naar huis had willen brengen, zogenaamd omdat ik teveel had gedronken, maar de stroom sms-jes die hij tijdens het eten paniekerig had zitten wegdrukken, wezen in een andere richting: Kim.
Ik had hem ernaar gevraagd, en hij had gezegd: "Het is over tussen Kim en mij." Ik vroeg of ze die nacht toevallig bij hem bleef slapen. Dat wel, gaf hij toe, want: "Ze kan geen kant op." Het probleem, legde hij uit, was dat Kim geen woonruimte had. Niet in Nederland. De hele kwestie zou snel genoeg zijn opgelost, daar was hij van overtuigd, ik moest alleen wat geduld hebben, het zou allemaal wel loslopen, enzovoort.
"Nieuw geld," hoorde ik Madame zuchten. "Daniël weet niet met wie hij zich inlaat."
"Geld is geld," zei ik.
"Dat zie je verkeerd, Nadine. Het gaat niet om geld, het gaat erom dat je het op een nette manier verdient. Mijn familie..." Ze keek me onderzoekend aan. "Laat ik je niet vermoeien met verhalen over mijn familie. Ze waren niet gelukkig met Daniël, dat kan ik wel zeggen. Ze zagen hem aan voor een goudzoeker, een klaploper; ze hebben me gewaarschuwd. Maar ik was koppig. Ik was verliefd! En kijk nu eens... je zou bijna denken..."
"Geld is toch niet zo belangrijk voor hem?"
"Vergis je niet." Ze zuchtte hoorbaar. "Hij heeft succes, hij doet het goed. Geweldig zelfs, het kan allemaal niet op. Maar zijn zwakte is dat hij de verleiding niet kan weerstaan. De meisjes, de feestjes, de drugs, de seks. En het geld, niet te vergeten. Daniël bevindt zich in zijn Icarus-fase."
Ik schoof ongemakkelijk op en neer.
"Hij kan alles maken," zei ze. "De regels gelden niet voor hem. Denkt hij. Maar ik heb mijn advocaten gesproken. Het wordt tijd voor een ultimatum. Daniël is een volwassen man. Laat hij zich dan ook zo gedragen."
Toen vroeg ze: "Valt hij op jou?"
Haar gezicht stond neutraal.
Ik had de vraag verwacht. Niet zo direct, niet vanavond, maar ik had rekening gehouden met de mogelijkheid dat Madame meer wist dan ze toegaf. Ze is een vrouw die haar Descartes echt gelezen heeft, en haar Pascal, Rousseau, Diderot, Laclos, en die er moeiteloos uit kan citeren. Dat kunnen alle Fransen. Maar Madame is een ander geval, een intelligenter en scherpzinniger en opmerkzamer geval dan de meeste Fransen. Dat merk je als ze begint te praten, echt te praten. Ze heeft charisma, ze pakt iedereen in - ze weet wat ze zegt.
"Daniël?" zei ik, en ik lachte. "Dat mocht ik willen."
Ik had de zin van tevoren ingestudeerd; het leek me een slimme afleidingsmanoeuvre, en bovendien
is dat wat je zegt, als kindermeisje. Je zegt niet: inderdaad, dat heeft u goed gezien. Evenmin zeg je: die ouwe lul, ik mag hópen van niet! Het nadeel van betaald werk is dat er altijd een bepaalde serviliteit bij komt kijken - je moet iets nederigs of dankbaars in je gedrag leggen. Het beste is om geen mening te hebben. Een kruisje - bij betaald werk is een kruisje het goede antwoord.
Madame leek het onderwerp alweer vergeten. "Wanneer spreken we af?" zei ze, terwijl ze haar Burberry-agenda opensloeg.
[ Bericht 0% gewijzigd door Nadine26 op 23-11-2005 08:39:42 ]