Dat was nog eens een mooie macro geweest...quote:Op zondag 13 november 2005 16:24 schreef Vivi het volgende:
"Wat is de mens? Een monument van zwakheden, een prooi van het moment, een speling van het lot; de rest is slijm en gal. "
- Aristoteles
misverstandje ...quote:Op maandag 14 november 2005 00:08 schreef Nadine26 het volgende:
Oh, bijna alles is erger dan iemand die zich bewust is van zijn/haar eigen schoonheid.
Ik lijk op mijn vader.quote:Op zondag 13 november 2005 18:40 schreef Martel het volgende:
"Kijk je op een dag in de spiegel, en denk je dan ... wat lijk ik op m'n moeder ..."
Was je moeder ook een beauty (in haar jongere jaren)?
Nee, zo had ik het ook begrepen.quote:Op maandag 14 november 2005 01:07 schreef Gajus het volgende:
misverstandje ...
Nadine, je bent weer ouderwets op dreef.quote:Op maandag 14 november 2005 00:58 schreef Nadine26 het volgende:
... het ergste is nog wel dat er héél veel oneerlijke mensen rondlopen op deze wereld.
Eerlijk is default. Een oneerlijke daad is de uitzondering die je diskwalificeert als eerlijk persoon. Je bent dan een 'meestal eerlijk persoon' of een 'vaak best eerlijk persoon' op zijn best.quote:Op maandag 14 november 2005 01:41 schreef Gajus het volgende:
[..]
Nadine, je bent weer ouderwets op dreef.![]()
De ellende is het gemak waarmee iemand (i.p.v. iemands daad) wordt gediskwalificeerd.
Iemand doet iets oneerlijks. Dat is dan een oneerlijke daad. Maar is hij daarmee ook een oneerlijk mens? Misschien heeft hij naast die ene oneerlijke daad wel talloze eerlijke daden verricht. Is hij daarmee dan toch weer een eerlijk mens?![]()
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. [Joh 8:7]quote:Op maandag 14 november 2005 02:50 schreef cioran63 het volgende:
Eerlijk is default. Een oneerlijke daad is de uitzondering die je diskwalificeert als eerlijk persoon. Je bent dan een 'meestal eerlijk persoon' of een 'vaak best eerlijk persoon' op zijn best.
Omdat een (traditionele) Christen bepaalde normen & waarden hanteert:quote:Op maandag 14 november 2005 12:05 schreef Vivi het volgende:
... hoe kan je je als persoon in godsnaam niet bewust zijn van je schoonheid? ...
In het gedicht De Spiegel zegt Hieronymus van Alphen:quote:... dan nog kan je zelf ook in de spiegel kijken. ...
Dit keer geen Champagnekist ... mag ik hopen .quote:Op dinsdag 15 november 2005 01:23 schreef Nadine26 het volgende:
Aan het uiteinde, tegen de muur, stond de kist. Wij keken elkaar aan. De kist, de kist.
---- wordt vervolgd ----
Traditionele christen of niet, je bedoelt dus dat je moet doen alsof je niet weet dat je mooi bent, want dan ben je ijdel, ergo, bega je 1 van de zeven hoofdzonden, dus daarom lieg je maar dat je er niet van bewust bent, wat wrs ook wel onder 1 van de zeven hoofdzonden te scharen valtquote:Op dinsdag 15 november 2005 01:50 schreef Gajus het volgende:
[..]
Omdat een (traditionele) Christen bepaalde normen & waarden hanteert:
- "schoonheid is ijdelheid" [Spreuken 31:30],
- "ijdelheid" is één der zeven hoofdzonden.
[..]
In het gedicht De Spiegel zegt Hieronymus van Alphen:
Die telkens in de spiegel ziet,
En zich met schoonheid vleit,
Beseft de ware schoonheid niet,
Maar jaagt naar ijdelheid.
da's wel zo ongeveer de basis van het christendom ja....het elfde gebod:quote:Op dinsdag 15 november 2005 10:18 schreef Vivi het volgende:
Traditionele christen of niet, je bedoelt dus dat je moet doen alsof je niet weet dat je mooi bent, want dan ben je ijdel, ergo, bega je 1 van de zeven hoofdzonden, dus daarom lieg je maar dat je er niet van bewust bent, wat wrs ook wel onder 1 van de zeven hoofdzonden te scharen valt
Wat heerlijk toch, dat Gristendom
Je username is een saillant detail in dit gevalquote:Op dinsdag 15 november 2005 11:03 schreef Abbadon het volgende:
[..]
da's wel zo ongeveer de basis van het christendom ja....het elfde gebod:
'Gij zult eerlijk zijn tegen anderen, en liegen tegen uzelf..'
wat is beter? eerlijk zijn tegen anderen, en liegen tegen jezelf...of liegen tegen anderen, en eerlijk zijn tegen jezelf....ik ga dan toch maar voor het tweede denk ik
Het groepsbelang laten prevaleren boven het individuele belang ... zo simpel is het.quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:47 schreef Nadine26 het volgende:
... behalve dat het blijkbaar zo simpel kan gaan in het leven - dat verzoenen zo gemakkelijk is
Madame is terug.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:43 schreef Gajus het volgende:
BTW, is Madame al terug uit Parijs? volgens mij heeft zij daar een minnaar zitten
Voor een moeder staan haar kinderen op de eerste plaats ... tenzij een minnaar in het spel is. Haar wekenlange afwezigheid en haar verlangen naar Frankrijk terug te keren, zijn aanwijzingen in die richting. Nadine, vraag eens aan Madame wat haar toekomstverwachtingen aangaande de liefde zijn (vragen naar haar huidige liefdesleven is te direct en leidt tot ontkenning).quote:Op woensdag 16 november 2005 17:52 schreef Nadine26 het volgende:
"Ik denk er wel eens over om terug te gaan," zei Madame. "Wat heb ik nog in Nederland te zoeken, nu Daniël... wat moet ik hier nog?"
Voordat ik erop in kon gaan, vroeg ze: "Hoe was Sevilla?"
"Oh, dat eh..."
"Voel je vooral niet bezwaard, Nadine." Ze kneep in mijn arm. "Ik was blij dat jij de jongens kon opvangen. Beter jij dan die starlette. Je hebt me dus een dienst bewezen, zo eenvoudig is het. En zelf zat ik in Parijs; jammer dat ik niet mee kon, maar ik begreep van mijn vriendin Els dat het erg gezellig was."
"Erg gezellig," beaamde ik.
"Heeft Daniël wel goed voor je gezorgd?"
Ik verschoot van kleur, maar gelukkig was het donker. "Jawel," zei ik. "Prima."
"Is hij trouwens nog met die starlette?" vroeg ze toen. "Volgens de jongens niet. Zie jij haar nog wel eens in dat huis?"
"Laatst was ze er nog," antwoordde ik.
"Vreemd," zei Madame. "Ik had begrepen... enfin. Waarom ik je wilde spreken - we zullen de komende tijd wat vaker een beroep op je doen, Daniël en ik. Hij is erg druk met zijn zaken, en ik heb een aantal afspraken in het buitenland. Ben je weer beschikbaar?"
"Ja," zei ik. "Geen probleem."
"Ook door de week?" wilde ze weten.
Ik aarzelde.
"Je gaat meer verdienen," kondigde ze aan. "Maar dan zul je soms ook 's nachts moeten blijven, ...
Ze wilde met de kinderen teruggaan, zei ze. Om ze wat ouderwetse Franse discipline bij te brengen... en omdat zij niet veel meer in Nederland te zoeken heeft als ze straks van D. is gescheiden. Ze is styliste van beroep. Styliste voor tijdschriften; ze werkt hier voor bladen als Jacky (?), Elegance en Elle, maar ze roept voortdurend hoe treurig het gestemd is met het Nederlandse 'modegevoel', en dat ze voor de kat z'n k*** zoveel moeite doet aangezien de Nederlandse vrouw nooit geleerd heeft op hakken te lopen. "Ze persen zich altijd met die enorme heupen in de verkeerde spijkerbroeken," zegt ze. "Ik begrijp dat niet, Nadine! Ik begrijp dat niet! En eigenlijk wil ik het ook niet begrijpen."quote:Op donderdag 17 november 2005 00:44 schreef Gajus het volgende:
Voor een moeder staan haar kinderen op de eerste plaats ... tenzij een minnaar in het spel is. Haar wekenlange afwezigheid en haar verlangen naar Frankrijk terug te keren, zijn aanwijzingen in die richting.
Ik? Een vervangende moeder...?quote:Dan moet eerst een vervangende moeder voor haar kinderen gevonden worden. Die starlette voldoet niet aan haar kwaliteitseisen, jij daarentegen ... .
Zij stelt voor jou te laten overnachten met in het huis van Daniël. Volgens mij probeert zij de kat op het spek te binden.
Misschien had ze haar kinderen zelf wat discipline bij kunnen brengen in plaats van dat over te laten aan een handjevol au-pairsquote:Op donderdag 17 november 2005 01:08 schreef Nadine26 het volgende:
Ze wilde met de kinderen teruggaan, zei ze. Om ze wat ouderwetse Franse discipline bij te brengen...
Ja! Waarschijnlijk bedoelde ze ook: "Om ze wat discipline bij te laten brengen." Door de directrice van de kostschool waar ze de kinderen ongetwijfeld wil gaan onderbrengen...quote:Op donderdag 17 november 2005 01:13 schreef Xennia het volgende:
Misschien had ze haar kinderen zelf wat discipline bij kunnen brengen in plaats van dat over te laten aan een handjevol au-pairs
Volgens de monotheïstische godsdiensten is het individu ondergeschikt aan de samenleving, welke verzinnebeeld wordt door het opperwezen.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:03 schreef Abbadon het volgende:
da's wel zo ongeveer de basis van het christendom ja....het elfde gebod:
'Gij zult eerlijk zijn tegen anderen, en liegen tegen uzelf..'
wat is beter? eerlijk zijn tegen anderen, en liegen tegen jezelf...of liegen tegen anderen, en eerlijk zijn tegen jezelf....ik ga dan toch maar voor het tweede denk ik
Wat ik denk: mijn "gut-feeling" zegt me dat je oprecht bent, ik geloof inmiddels ook dat het echt is hoor, al had ik in het begin mijn twijfelsquote:Op woensdag 16 november 2005 20:55 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Madame, in dit geval!
Maar leg uit - wat denk je dan...![]()
Je was in goed gezelschap.quote:Op donderdag 17 november 2005 10:57 schreef Vivi het volgende:
[quote]Wat ik denk: mijn "gut-feeling" zegt me dat je oprecht bent, ik geloof inmiddels ook dat het echt is hoor, al had ik in het begin mijn twijfels
Volgens mijn zus roep ik het allemaal over mezelf af. En dat doe ik natuurlijk ook, tenminste voor een deel - want ik wil het makkelijke geld niet missen. "Je bent een geldwolf!" zegt Frankie. "Een smerige geldwolf, anders was je er allang mee gekapt."quote:Maar hoe het allemaal weer op zijn plaats valt, hoe "the plot thickens".. het is een soap waardig, dat zie je zelf toch ook!
Ik ben blij voor je!quote:Hoop dat je het nog een beetje trekt allemaal? Met mijn mama viel het gelukkig mee; een kaakonsteking, geen metastase..mensen kijken best raar als je stralend uit het ziekenhuis komt declamerende dat je zo gelukkig bent omdat je een openkaak-operatie krijgt..![]()
Dat snap ik niet. Is het onmogelijk dat iets goed is geschreven alleen omdat het nu gebeurt? Je kunt schrijven of niet. Toch? Of het nou over vandaag gaat of over morgen, of over drie jaar geleden. En ik schrijf over NU. Ik zou het een beetje gek vinden om herinneringen op te halen aan iets dat me jaren terug is overkomen, al kan ik me best voorstellen dat ánderen het weer een beetje gek vinden dat ik die persoonlijke dingen hier allemaal heet van de naald opschrijf. Maar dat vind ik nou leuk! Op de televisie zouden ze zeggen: 'een uitdaging' of 'je eigen grenzen verleggen', en mijn grens is nog niet bereikt. En verder... beschouw ik jouw opmerking dan maar als een groot compliment!quote:Ik geloof er nog steeds niets van. Dat het momenteel echt gebeurt. Daar is het veel te goed voor geschreven.
Ik zou een foto kunnen plaatsen! (Van een achtenveertigjarige man met een moeilijke huid: onlangs gescheiden van zijn vrouw, die er met de tennisleraar vandoor is, en hij zit in z'n eentje te kniezen op de Kubus 33 in Lelystad).quote:Of Nadine echt een vrouw is van 26 valt ook nog te bezien. Bewijzen zijn niet voorhanden.
Ja, en jij kan schrijven!quote:Op donderdag 17 november 2005 23:18 schreef Nadine26 het volgende:
Je kunt schrijven of niet. Toch?
Ja, dat blijkt, blijkbaar. Onmogelijk is het niet, maar zo'n afstand in het schrijven, terwijl je echt wezenlijke dingen meemaakt, je moeder gaat tenslotte voor het eerst dood, op datzelfde moment (of iets later) maak je er een goed en luchtig geschreven, uiterst leesbaar verslag van. Met grappen en alles, en toch net niet teveel. Zonder gezeur, want dat is het belangrijkste, er wordt nergens gezeurd. Jij bent niet zielig. Daarom wil men blijven lezen. En als alles dan inderdaad live gebeurt, nu, is dat razend knap.quote:[b]Op donderdag 17 november 2005 23:18 schreef Nadine26
Dat snap ik niet. Is het onmogelijk dat iets goed is geschreven alleen omdat het nu gebeurt? Je kunt schrijven of niet. Toch? Of het nou over vandaag gaat of over morgen, of over drie jaar geleden. En ik schrijf over NU.
Maar het gekke is, als het allemaal echt waar is (echt, ik kan het gewoon niet geloven) bestaat het risico dat Thijs hier ook ineens leest. Hij zal alles meteen herkennen, ook al zijn namen veranderd. Ben je daar niet bang voor?quote:[b]Op donderdag 17 november 2005 23:18 schreef Nadine26
Ik zou het een beetje gek vinden om herinneringen op te halen aan iets dat me jaren terug is overkomen, al kan ik me best voorstellen dat ánderen het weer een beetje gek vinden dat ik die persoonlijke dingen hier allemaal heet van de naald opschrijf. Maar dat vind ik nou leuk! Op de televisie zouden ze zeggen: 'een uitdaging' of 'je eigen grenzen verleggen', en mijn grens is nog niet bereikt.
Ja, dat kun je zeker doen.quote:[b]Op donderdag 17 november 2005 23:18 schreef Nadine26
En verder... beschouw ik jouw opmerking dan maar als een groot compliment!![]()
[..]
Nee, die zijn er niet. Ik doe het er maar mee.quote:[b]Op donderdag 17 november 2005 23:18 schreef Nadine26
Ik zou een foto kunnen plaatsen! (Van een achtenveertigjarige man met een moeilijke huid: onlangs gescheiden van zijn vrouw, die er met de tennisleraar vandoor is, en hij zit in z'n eentje te kniezen op de Kubus 33 in Lelystad).
Dus nee, bewijzen zijn niet voorhanden!
... en hopelijk voor het laatst.quote:Op vrijdag 18 november 2005 05:57 schreef cioran63 het volgende:
Ja, dat blijkt, blijkbaar. Onmogelijk is het niet, maar zo'n afstand in het schrijven, terwijl je echt wezenlijke dingen meemaakt, je moeder gaat tenslotte voor het eerst dood...
Jij zegt het al: een verslag. Dat het met afstand is geschreven, komt doordat ik een afstandelijk iemand ben - of een toeschouwer. Maar er zit weinig gevoel in. Ik weet niet wat ik voel. Dat komt later; over een paar jaar schrijf ik er een heel ander verhaal over, als ik er dan nog eens iets over zou willen schrijven.quote:...op datzelfde moment (of iets later) maak je er een goed en luchtig geschreven, uiterst leesbaar verslag van. Met grappen en alles, en toch net niet teveel. Zonder gezeur, want dat is het belangrijkste, er wordt nergens gezeurd. Jij bent niet zielig.
Niet echt. Thijs is een sportman. Hij heeft bovendien een onschuldige vorm van adhd, waarmee ik bedoel dat hij geen seconde stil kan zitten. Hij zit nooit achter de computer. Boeit hem niet. Ik maak me meer zorgen over ánderen. Want niet alleen Thijs zal alles meteen herkennen; dat geldt voor iedereen die mij een beetje kent. Maar ja... ik denk er niet over na. Ik ben hieraan begonnen, en het is mijn zaak.quote:Maar het gekke is, als het allemaal echt waar is (echt, ik kan het gewoon niet geloven) bestaat het risico dat Thijs hier ook ineens leest. Hij zal alles meteen herkennen, ook al zijn namen veranderd. Ben je daar niet bang voor?
En bevalt die rol nog? Heb je daarvoor stiekem niet een te grote geldingsdrang?quote:Op vrijdag 18 november 2005 10:10 schreef Nadine26 het volgende:
Jij zegt het al: een verslag. Dat het met afstand is geschreven, komt doordat ik een afstandelijk iemand ben - of een toeschouwer.
Grootspraak!quote:Ik ben een egoïst in hart & nieren, dat heb ik al eens eerder gezegd.![]()
Deze topic draagt niet de titel "Memoires van ..." of "Logboek van ..." maar de titel "Dagboek van ...".quote:Op zaterdag 19 november 2005 01:06 schreef dvr het volgende:
... Het leven is niet als een roman te plotten, maar het hoeft ook geen verzameling losse anecdotes te worden. Heb je wat dat betreft niets op het oog, een rode draad, een ontwikkeling? Dwingt de reflectie van het schrijven je niet tot vooruitkijken? ...
Heeft het een heilzame uitwerking op jouw herfstdepressie gehad?quote:Op vrijdag 18 november 2005 01:01 schreef Vivi het volgende:
* Vivi luistert naar vanmiddag aangeschaft ceedeetje van "Le Quattro Stagioni"![]()
Jouw zus Francesca?quote:Op vrijdag 18 november 2005 10:10 schreef Nadine26 het volgende:
... Ik maak me meer zorgen over ánderen. Want niet alleen Thijs zal alles meteen herkennen; dat geldt voor iedereen die mij een beetje kent. Maar ja...
Dat lijkt mij een andere Francesca. Hoewel míjn Francesca ook ooit actief was op Fok!, en ik trouwens ook - maar dat is lang geleden, ten tijde van de eerste Big Brother... dus rond het jaar 1533 ongeveer. Toen woonde ik net 'op kamers', of eigenlijk was ik bij F. ingetrokken, en omdat we niks beters te doen hadden, volgden we 's nachts de streams. Ja vroeger... toen alles beter was... ook (of vooral!) Big Brother!quote:Op zaterdag 19 november 2005 07:14 schreef Gajus het volgende:
Jouw zus Francesca?![]()
op Fok! was ooit ene Francesca actief; ook een knappe prozaïste: http://frontpage.fok.nl/column/2096/1
.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:39 schreef Hihat het volgende:
Ik herken wel iets in bovenstaande motivatie van Nadine26. Ook ik schrijf veel als het leven me even niet meezit. Ik zet het alleen niet op Internet. Althans, niet meer
Het dagboek is de grootste concurrent van de psychiater!quote:En zet ik het dus ook op papier. In ieder geval lucht het op. Het bied je de mogelijkheid om een soort helicopterview te verkrijgen over de gebeurtenissen, om het -inderdaad- als toeschouwer te registreren. Beschrijvend.
En wanneer je het achteraf nog eens doorleest herken je de verschillende fases die je doorlopen hebt.
Nou, dank je... en toch heb ik geleerd dat autobiografische teksten eigenlijk nooit kunst kunnen zijn, of literatuur - hooguit lectuur. (Ach, dat gelul... wat weten ze ervan op de universiteit?!)quote:Maar eigenlijk.....ehh...boeit het helemaal niet of het écht autobiografisch is of fictie. Het is prachtig om te lezen. Ik vind het zelfs kunst.
Stiekem wel.quote:Op zaterdag 19 november 2005 01:06 schreef dvr het volgende:
En bevalt die rol nog? Heb je daarvoor stiekem niet een te grote geldingsdrang?
Dat is juist zijn (Frits van E.) probleem. Daar gáát het over; over de machteloosheid & de walging die hij voelt voor zijn omgeving. Grappig. Thijs heeft ook zo'n hekel aan 'De Avonden', hij zegt na een saaie avond bij vrienden wel eens: 'De Avonden is er niks bij.' Sowieso houdt hij niet van romans over 'sukkels'; hij kan om die reden het werk van Arnon Grunberg bijvoorbeeld niet serieus nemen, hij zegt: 'Zo'n lelijke, gefrustreerde bokkenlul... ik wil helemaal niet weten wat die jongen ergens van vindt, en hoe kut zijn leven is. Ik wil geïnspireerd worden - ik wil succesverhalen lezen!' Het probleem is dat de (vooral Nederlandse) literatuur niet bepaald grossiert in succesverhalen. Kommer & kwel. Wanhoop. Machteloosheid. En het loopt natuurlijk altijd slecht af.quote:Je haalde de fraaie slotzin van De Avonden aan: "Het is niet onopgemerkt gebleven". Er schuilt zeker een troost in wanneer iets is vastgelegd, en een bepaald houvast. Maar ik werd kriegelig van dat boek. Er gebeurt niets in. De hoofdpersoon lijkt volkomen onmachtig, het dringt maar niet tot hem door dat hij zelf ook een rol heeft temidden van alles wat hij observeert; dat hij zichzelf kan laten gelden.
Ik ook! Als er iets is wat ik mis, dan wel mijn eigen koers. Misschien is dát wel de rode draad: het gebrek aan koers. Noem me stuurloos, op drift geraakt, afgedreven (om even in zeiltermen te blijven). Alles lijkt een beetje zinloos, op dit moment. Het maakt me niet uit, het is zo lekker om het leven gewoon te ondergaan, om me er gedachteloos in onder te dompelen, zónder meteen verstandig en toekomstgericht bezig te hoeven zijn. Dat komt wel weer. Als ik over een tijdje weer boven kom drijven.quote:In jouw verhaal gebeurt gelukkig veel meer, maar dat is vooral aan de fratsen van de bijrollen te danken. Wat ik mis is je eigen koers. (...) Heb je wat dat betreft niets op het oog, een rode draad, een ontwikkeling?
Dat wel.quote:Moedigt het schrijven je misschien ook aan om dingen te ondernemen die het verhaal ten goede kunnen komen?
(zo vroeg ik me af of je de stap naar Mijnheer W. mede durfde te zetten omdat dat een leuk hoofdstuk zou opleveren)
Nee, ik noem hem mijn lief ...quote:Op zaterdag 19 november 2005 08:59 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een andere Francesca. Hoewel míjn Francesca ook ooit actief was op Fok!, en ik trouwens ook - maar dat is lang geleden, ten tijde van de eerste Big Brother... dus rond het jaar 1533 ongeveer. Toen woonde ik net 'op kamers', of eigenlijk was ik bij F. ingetrokken, en omdat we niks beters te doen hadden, volgden we 's nachts de streams. Ja vroeger... toen alles beter was... ook (of vooral!) Big Brother!
(En mijn Francesca is idd een knappe prozaïste, maar zij zou haar vriendje nooit 'mijn partner' noemen...!)
Oh, okay. Is het trouwens dezelfde jongen als toen - die nukkig reageerde als jij je laptop tevoorschijn haalde?quote:
Ik ook!quote:Op zaterdag 19 november 2005 16:11 schreef Francesca het volgende:
![]()
Nukkig is niet helemaal het juiste woord. 't was bijna alle dagen ruzie op het laatst. Uiteindelijk moest ik kiezen: óf mijn lief of Fok de deur uit. Díe keus was niet zo moeilijk, hoor.
Mijn lief heeft me veel meer te bieden uiteraard, schrijven voor Fok daarentegen leverde me geen ene cent op.
En van die eeuwige roem kun je ook niet leven, helaas.....
Ik post hier dus stiekem.![]()
Maar zoals je je nog zult herinneren begon het onder de titel "Leuke vader bij wie ik oppas" in R&P, met het noodkreetje: Hoe houd ik mijn hoofd koel?! Dat was het oorspronkelijke thema, het streven, de door mij verwachte rode draad.quote:Op zaterdag 19 november 2005 05:43 schreef Gajus het volgende:
Deze topic draagt niet de titel "Memoires van ..." of "Logboek van ..." maar de titel "Dagboek van ...".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |